abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_58092349
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 00:35 schreef hierissieweer het volgende:

[..]

Maar dan kom je uit hoe interpreteer je die geschriften: In de letterlijke zin van het woord of de wijze les die eruit te halen is?
Als je het letterlijk is kees je: Het is de wil van god, dus heb je indirect geen zelfbeschikking.
Lees je het gnostisch lees je: Ontdek wat het goddelijke jou ingeeft, weet wat de diepere betekenis ervan is...
Ja, maar zo kan je vast ook diepere betekenissen vinden in een medische encyclopedie of een geschiedenisboek.
Ik wil gewoon weten wat waar is en wat niet. Ik beschouw de nieuwtestamentische geschriften als zeer betrouwbaar en helder. Jezus zette zichzelf daar neer als de Messias en de Zoon van God. Mensen moeten Hem volgen, Jezus en God de Vader boven alles liefhebben en leven naar Zijn wil. Zoals Hij het gezegd heeft, niet zoals wij het in zijn mond hebben gelegd. Ik geloof niet in meerdere waarheden, ik geloof niet dat jij, ik en de buurman onze eigen waarheiden kunnen creëeren. Nee, er is één waarheid. God bestaat of niet, Jezus was God of Hij was het niet. Die zaken zijn waar of niet waar, hoe wij er ook over denken.
Wij hebben geen vrije wil om van Jezus een rabbi, gnosticus of Zoon van God te maken. Jezus is wie Hij is.

De waarheid is m.i. niet iemands persoonlijke creatie. Ik weet niet of jij dat wel denkt, maar het is wel een denkbeeld dat ik vaak tegenkom bij gnostici. De gnostiek past erg goed in de postmoderne tijd waarin we leven wat dat betreft.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_58092763
quote:
Op dinsdag 15 april 2008 03:08 schreef Sp00k13 het volgende:

[..]

Maar nergens zegt hij ik ben god.
Een aantal teksten:

Matteus 16:
13 Toen Jezus in het gebied van Caesarea Filippi kwam, vroeg hij zijn leerlingen: ‘Wie zeggen de mensen dat de Mensenzoon is?’ 14 Ze antwoordden: ‘Sommigen zeggen Johannes de Doper, anderen Elia, weer anderen Jeremia of een van de andere profeten.’ 15 Toen vroeg hij hun: ‘En wie ben ik volgens jullie?’ 16 ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God,’ antwoordde Simon Petrus. 17 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Gelukkig ben je, Simon Barjona, want dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel.

Johannes 8:
53 Bent u soms meer dan onze vader Abraham, die gestorven is? Ook de profeten zijn gestorven. Wie denkt u wel dat u bent?’ 54 Jezus antwoordde: ‘Wanneer ik mezelf zou eren, zou mijn eer niets betekenen, maar het is de Vader die mij eert, de Vader van wie u zegt dat hij onze God is, 55 hoewel u hem niet kent. Ik ken hem. Als ik zou zeggen dat ik hem niet ken, zou ik een leugenaar zijn, net als u. Maar ik ken hem wel, en ik bewaar zijn woord. 56 Abraham, uw vader, verheugde zich op mijn komst, en toen hij die meemaakte was hij blij.’ 57 De Joden zeiden: ‘U bent nog geen vijftig en u zou Abraham gezien hebben?’ 58 ‘Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van voordat Abraham er was, ben ik er.’ 59 Toen raapten ze stenen op om naar hem te gooien. Maar Jezus wist onopgemerkt uit de tempel te ontkomen.

Markus 13:
31 Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen. 32 Niemand weet wanneer die dag of dat moment zal aanbreken, de engelen in de hemel niet en de Zoon niet, alleen de Vader.

Matteus 26:
63 Maar Jezus bleef zwijgen. De hogepriester zei: ‘Ik bezweer u bij de levende God, zeg ons of u de messias bent, de Zoon van God.’ 64 Jezus antwoordde: ‘U zegt het. Maar ik zeg tegen u allen hier: vanaf nu zult u de Mensenzoon zien zitten aan de rechterhand van de Machtige en hem zien komen op de wolken van de hemel.’ 65 Hierop scheurde de hogepriester zijn kleren en hij riep uit: ‘Hij heeft God gelasterd! Waarvoor hebben we nog getuigen nodig? Nu hebt u met eigen oren gehoord hoe hij God lastert. 66 Wat denkt u?’ Ze antwoordden: ‘Hij is schuldig en verdient de doodstraf!’ 67 Daarop spuwden ze hem in het gezicht en sloegen hem. Anderen stompten hem 68 en zeiden: ‘Profeteer dan maar eens voor ons, messias, wie is het die je geslagen heeft?’

Jezus noemt zichzelf hier 'De Zoon'. Hij noemt zichzelf apart van engelen en mensen, daar stond Hij dus boven.

En zo zijn er nog meer teksten en aanwijzingen zoals benoemd in de door mij eerder gelinkte post. Jezus dichtte zichzelf een aparte status toe, boven mensen en engelen. De status van God. Iets dat alleen voor Hem gold. Nooit heeft hij zijn discipelen o.i.d. God genoemd.
"A little philosophy inclineth man's mind to atheism, but depth in philosophy bringeth man's minds about to religion." - Sir Francis Bacon
"Heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten." - Jezus
pi_58093983
quote:
Op woensdag 16 april 2008 18:19 schreef koningdavid het volgende:

[..]

Een aantal teksten:

Matteus 16:
13 Toen Jezus in het gebied van Caesarea Filippi kwam, vroeg hij zijn leerlingen: ‘Wie zeggen de mensen dat de Mensenzoon is?’ 14 Ze antwoordden: ‘Sommigen zeggen Johannes de Doper, anderen Elia, weer anderen Jeremia of een van de andere profeten.’ 15 Toen vroeg hij hun: ‘En wie ben ik volgens jullie?’ 16 ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God,’ antwoordde Simon Petrus. 17 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Gelukkig ben je, Simon Barjona, want dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel.

Johannes 8:
53 Bent u soms meer dan onze vader Abraham, die gestorven is? Ook de profeten zijn gestorven. Wie denkt u wel dat u bent?’ 54 Jezus antwoordde: ‘Wanneer ik mezelf zou eren, zou mijn eer niets betekenen, maar het is de Vader die mij eert, de Vader van wie u zegt dat hij onze God is, 55 hoewel u hem niet kent. Ik ken hem. Als ik zou zeggen dat ik hem niet ken, zou ik een leugenaar zijn, net als u. Maar ik ken hem wel, en ik bewaar zijn woord. 56 Abraham, uw vader, verheugde zich op mijn komst, en toen hij die meemaakte was hij blij.’ 57 De Joden zeiden: ‘U bent nog geen vijftig en u zou Abraham gezien hebben?’ 58 ‘Waarachtig, ik verzeker u,’ antwoordde Jezus, ‘van voordat Abraham er was, ben ik er.’ 59 Toen raapten ze stenen op om naar hem te gooien. Maar Jezus wist onopgemerkt uit de tempel te ontkomen.

Markus 13:
31 Hemel en aarde zullen verdwijnen, maar mijn woorden zullen nooit verdwijnen. 32 Niemand weet wanneer die dag of dat moment zal aanbreken, de engelen in de hemel niet en de Zoon niet, alleen de Vader.

Matteus 26:
63 Maar Jezus bleef zwijgen. De hogepriester zei: ‘Ik bezweer u bij de levende God, zeg ons of u de messias bent, de Zoon van God.’ 64 Jezus antwoordde: ‘U zegt het. Maar ik zeg tegen u allen hier: vanaf nu zult u de Mensenzoon zien zitten aan de rechterhand van de Machtige en hem zien komen op de wolken van de hemel.’ 65 Hierop scheurde de hogepriester zijn kleren en hij riep uit: ‘Hij heeft God gelasterd! Waarvoor hebben we nog getuigen nodig? Nu hebt u met eigen oren gehoord hoe hij God lastert. 66 Wat denkt u?’ Ze antwoordden: ‘Hij is schuldig en verdient de doodstraf!’ 67 Daarop spuwden ze hem in het gezicht en sloegen hem. Anderen stompten hem 68 en zeiden: ‘Profeteer dan maar eens voor ons, messias, wie is het die je geslagen heeft?’

Jezus noemt zichzelf hier 'De Zoon'. Hij noemt zichzelf apart van engelen en mensen, daar stond Hij dus boven.

En zo zijn er nog meer teksten en aanwijzingen zoals benoemd in de door mij eerder gelinkte post. Jezus dichtte zichzelf een aparte status toe, boven mensen en engelen. De status van God. Iets dat alleen voor Hem gold. Nooit heeft hij zijn discipelen o.i.d. God genoemd.
Een aparte status inderdaad maar hij noemt God vader en zichzelf niet God, dat is mijn punt er is een verschil tussen God en Jezus zij zijn niet dezelde persoon.
Dat is de reden dat ik vraag waar heeft Jezus gezegd ik ben God. Er is een wezenlijk verschil tussen de vader en de zoon in het NT.
There is no satisfying lusts, even by a shower of gold pieces; he who knows that lusts have a short taste and cause pain, he is wise
pi_58132958
Ik ben ook een tijdje gefascineerd geweest door de gnostiek. Ik vind het nog steeds een hele interessante stroming, maar ik kijk naar de gnostiek zoals ik naar alle religies kijk: het is èèn uitermate subjectieve visie. Niet meer en niet minder dat.
  donderdag 5 juni 2008 @ 00:54:28 #80
132170 TheaterMaMa
levenskunstenaar
pi_59134125
tvp
Niet naar wat men is wordt men beoordeeld, maar naar wat men schijnt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')