abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 20 april 2008 @ 14:00:48 #153
21432 ruffryder
Soul-Star Seeker
pi_58177154
ik ben met Fastmatti eens. In NL zijn de ir's idd ondergewaardeerd. Aan andere kant, hoeveel bedrijven zijn er in nl voor technisch hoogbehaafd ir's... weinig vind ik...dus idd.. over grens kijken
" IF" - - by Ruyard Kipling
pi_58180163
quote:
Op zondag 20 april 2008 12:29 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Probleem is echter dat de eerste de beste communicatiedoos dit ook verdiend.

Overigens is een technisch vak kiezen echt geen weggegooide tijd/geld. De wereld ligt in principe voor je open je kunt vrijwel alle kanten op. Alleen als je echt in de techniek wilt blijven zul je naar het buitenland moeten, maar of dat nu een straf is voor een ondergewaardeerde beta.

Al is communicatie/marketing natuurlijk niet iets onbelangrijks
pi_58182506
quote:
Op zondag 20 april 2008 15:54 schreef Xith het volgende:

[..]

Al is communicatie/marketing natuurlijk niet iets onbelangrijks
Dat zeg ik ook niet. Alleen zou dit een ondersteunende taak moeten zijn ipv de hoofdtaak, maar dat zie je in Nederland vrijwel nergens.

Overigens is het niet alleen financieel dat beta's ondergewaardeerd worden . Het is ook een sociaal probleem, want als beta's worden gezien als nerds. Moet je maar eens tegen een vrouw zeggen dat je iets technisch studeert, je bent direct kansloos.

[ Bericht 11% gewijzigd door Fastmatti op 20-04-2008 17:19:21 ]
  zondag 20 april 2008 @ 17:25:03 #156
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_58182721
Als je zoveel kunt als beta moet je ook niet het zoveelste lullige werknemertje willen worden.
Begin na een jaar of vijf gewoon een eigen toko. Dan verdien je snel veel meer. In het buitenland misschien nog wel meer; maar in NL kan ik ook aardig uit de voeten als DGA van je BV. Think outside the Box!
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_58193755
quote:
Op woensdag 16 april 2008 14:11 schreef Merovingian het volgende:

[..]

Daar zit je er toch aardig naast. Een beetje elektromonteur met diploma's die zich verhuurt aan bijvoorbeeld BAM, kan tegenwoordig al 40 euro per uur vragen. 40*40*52/12=6933 bruto per maand. Goede verzekering en pensionopbouw kost je 1500 euro per maand, dit is echter aftrekbaar. Hou je zegmaar 5400 over. Doe daar gereedschapsafschrijving, materiaal en een bestelbus met grijs kenteken vanaf, allemaal aftrekbaar, en je houdt 4500 over. 40% belasting eraf, dan hou je 2700 netto over. Never nooit niet dat een monteur in loondienst 2700 netto verdient.

je gaat al van een verkeerde berekening uit, een zzp werkt geen 40 uur, 60 tot 70 uur is het minimum(werk zoeken/offertes, factureren, belastingen en AANMANINGEN(=rente verlies). Jij mag het uitrekenen
beter een kut in de hand dan de lucht van tien
kunnen we het eens over iets anders hebben dan sex, ja dat is goed het is koud en het waait "kut" nee dan was het warm en vochtig
pi_58194156
quote:
Op zondag 20 april 2008 02:14 schreef Xith het volgende:

[..]

Uh-huh, en je hoogste baas blijft een econoom. Staan dus bovenaan de foodchain
de top is vaak een mengeling van allerlei studies

Bovendien zijn er veel economen dus die kom je relatief gezien veel tegen
  maandag 21 april 2008 @ 08:31:10 #159
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_58196213
quote:
Op maandag 21 april 2008 00:28 schreef revange2007 het volgende:

[..]

je gaat al van een verkeerde berekening uit, een zzp werkt geen 40 uur, 60 tot 70 uur is het minimum(werk zoeken/offertes, factureren, belastingen en AANMANINGEN(=rente verlies). Jij mag het uitrekenen
Werk zoeken in de techniek? Met de huidige tekorten krijg je het gewoon toegegooid. Heb je geen extra uren aan. Factureren kost je misschien een uurtje in de week, als je het doordeweeks onder werktijd gewoon bijhoudt wat je gedaan hebt. Belastingen, daar heb je ook echt niet wekelijks werk aan. En aanmaningen? Naar je opdrachtgevers die niet betalen? Ze zitten zo krap met personeel, dat als je zegt dat je niet meer komt, ze gelijk betalen. Dat kost je dus wel 5 minuten om te bellen. Totaal van de week: 1 uur en 5 minuten. Meeste ZZP'ers werken inderdaad wel 60 uur per week, maar daar factureren ze dan dus 58 uur en 55 minuten van. Dat houdt dus in dat ze netto nog ruimer uitkomen, aangezien je grootste kostenpost (verzekering en pensioen) onafhankelijk zijn van je gewerkte uren. Ze houden dus nog meer geld over!
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_58200690
Ik heb een beta HBO opleiding gedaan en het is maar wat moeilijk om een beetje fatsoenlijk te verdienen....
Aangezien ik sowieso op welke baan dan ook toch uitgekeken raak na een tijd kan het maar beter een baan zijn waarbij je goed verdient (wat dus reuze moelijk is als beta hbo'er)
Ik hoop dat ik ooit werk vind dat me niet na een jaar tegenstaat....
De verfrissende Punica-oase!
pi_58220064
quote:
Op maandag 21 april 2008 12:40 schreef Punica-oase het volgende:
Ik heb een beta HBO opleiding gedaan en het is maar wat moeilijk om een beetje fatsoenlijk te verdienen....
Aangezien ik sowieso op welke baan dan ook toch uitgekeken raak na een tijd kan het maar beter een baan zijn waarbij je goed verdient (wat dus reuze moelijk is als beta hbo'er)
Ik hoop dat ik ooit werk vind dat me niet na een jaar tegenstaat....
Ben ik toch benieuwd: wat is veel en wat is weinig? Neem je onkostenvergoedingen er eens in mee?
Danmark: more usefull every day!
  dinsdag 22 april 2008 @ 09:15:50 #162
62913 Blik
The one and Only!
pi_58220112
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 09:13 schreef Keksi het volgende:

[..]

Ben ik toch benieuwd: wat is veel en wat is weinig? Neem je onkostenvergoedingen er eens in mee?
Hoezo moet je je onkostenvergoeding meenemen?
pi_58220291
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 09:13 schreef Keksi het volgende:

[..]

ik krijg een beetje reiskostenvergoeding en dat is het dan ook
als ik naar de dokter moet heb ik pech, zelf betalen
geen bonussen of cao
Rond de 2000 krijg ik nu bruto. Het is niet weinig of zo, maar ik vind dat dat wel wat beter mag... zeker als je kijkt naar de waardeloze arbeidsvoorwaarden die ik hier heb (maar dat is een ander verhaal)

ik ken mensen die met hun mbo meer verdienen, lease-auto en 10 x beter arbeidsvoorwaarden (zelfde leeftijd btw)
pi_58226718
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 09:24 schreef Punica-oase het volgende:

[..]

ik krijg een beetje reiskostenvergoeding en dat is het dan ook
als ik naar de dokter moet heb ik pech, zelf betalen
geen bonussen of cao
Rond de 2000 krijg ik nu bruto. Het is niet weinig of zo, maar ik vind dat dat wel wat beter mag... zeker als je kijkt naar de waardeloze arbeidsvoorwaarden die ik hier heb (maar dat is een ander verhaal)

ik ken mensen die met hun mbo meer verdienen, lease-auto en 10 x beter arbeidsvoorwaarden (zelfde leeftijd btw)
Hmm... of gaan onderhandelen of opkrassen naar een andere werkgever? Je bent immers nog steeds zelf de maker van jouw eigen geluk!!!
pi_58226738
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 09:15 schreef Blik het volgende:

[..]

Hoezo moet je je onkostenvergoeding meenemen?
Ik verdien DIK op mijn onkostenvergoeding, aangezien mijn autootje minder verbruikt dan dat ik van de baas meekrijg (nu werk ik echter niet in NL), maar vind wel dat het nigaat bij mijn salaris.
  dinsdag 22 april 2008 @ 14:36:45 #166
62913 Blik
The one and Only!
pi_58226909
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 14:30 schreef Keksi het volgende:

[..]

Ik verdien DIK op mijn onkostenvergoeding, aangezien mijn autootje minder verbruikt dan dat ik van de baas meekrijg (nu werk ik echter niet in NL), maar vind wel dat het nigaat bij mijn salaris.
Jij verdient misschien op je reiskostenvergoeding. Maar de gemiddelde Nederlander die geen lease rijdt legt er gewoon geld bij en krijgt een tegemoetkoming in de kosten. En dat is niet branchespecifiek dus geen argument om te zeggen dat het salaris van een techneut hoger ligt
pi_58227098
quote:
Op dinsdag 22 april 2008 14:30 schreef Keksi het volgende:

[..]

Hmm... of gaan onderhandelen of opkrassen naar een andere werkgever? Je bent immers nog steeds zelf de maker van jouw eigen geluk!!!
In onderhandeling ben ik al geweest, zonder resultaat...
Vandaar (mede daardoor) dat ik ook al ruim 2 maanden aan het solliciteren ben (onder de baas zijn tijd natuurlijk ^^)
pi_58227128
quote:
Op zondag 30 maart 2008 16:25 schreef klipper het volgende:

[..]

Netto mag ik aannemen?
Je hebt wel gelijk aan de ene kant, valt me dan vies tegen die 2200.
2200 is uitzonderlijk laag, vooral in deze tijden. Toen ik 6 jaar geleden op mijn huidige werk begon, begon ik rond de 2700. en ik verdien nou echt wel wat meer . Je moet jezelf wel durven verkopen bij je sollicitatie en niet meteen ja zeggen bij elk loonvoorstel
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  woensdag 23 april 2008 @ 00:02:16 #169
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_58241319
2200 uitzonderlijk laag. Doe even normaal.
Dat het geen droomsalaris is, weet iedereen, maar er zijn genoeg mensen die graag 2200 zouden willen hebben.

Dit vind ik meer een kijk-mij-eens-neerkijken-om-mensen-met-een-modaal-inkomen-post"
  woensdag 23 april 2008 @ 06:49:08 #170
62913 Blik
The one and Only!
pi_58244755
Misschien moeten de techneuten niet zo zeuren en eens gaan kijken wat mensen in de softe sector verdienen. Als WO-er beginnen met 1800 bruto is meer dan normaal.
  maandag 14 maart 2011 @ 11:07:48 #171
334865 EAH5450
intergalactic, born galactic
pi_94085714
Topic is van 3 jaar terug, maar kon beter een kick geven dan een nieuwe openen.

Tot op heden krijgen ingenieurs onderbetaald van wat economen en alfa's verdienen. Ben je toch ingenieur en trapte je in de mooie praatjes, ga naar het buitenland. Hier word je gezien als autist :r
Beatsie boyz 4 life
  maandag 14 maart 2011 @ 11:38:47 #172
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94086878
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:07 schreef EAH5450 het volgende:

Tot op heden krijgen ingenieurs onderbetaald van wat economen en alfa's verdienen. Ben je toch ingenieur en trapte je in de mooie praatjes, ga naar het buitenland. Hier word je gezien als autist :r
Heb je enig idee waar dat beeld vandaan komt? Misschien is het wel een betere stap om aan dat beeld te werken in plaats van alleen maar te klagen. :)
  maandag 14 maart 2011 @ 11:59:30 #173
62913 Blik
The one and Only!
pi_94087819
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:07 schreef EAH5450 het volgende:

3 jaar later weet ik wel beter. Heb een jaar bij een technologie-bedrijf in het Zuiden des lands gezeten. Techneuten die echt bij de pinken zijn (universitair minimaal) verdienen dikke prima. Startsalaris van 3000+ euro en binnen 5 jaar zicht op 60.000 a 70.000 euro per jaar. Er zijn maar weinig beroepen/branches die daaraan kunnen tippen. Dan moet je al snel in de Finance/juridische hoek zitten

Dat je wordt gezien als autist moet je maar voor lief nemen ;). Met alle respect voor techneuten, er lopen flink wat rare mensen rond in de technologie-wereld :P
  maandag 14 maart 2011 @ 12:01:23 #174
334865 EAH5450
pi_94087899
quote:
1s.gif Op maandag 31 maart 2008 16:55 schreef Xith het volgende:
Eventjes nagezocht, hier volgen de gemiddeld hoogste startsalarissen

HBO Opleiding: Gemiddeld startsalaris:
- International business and management studies ¤ 2.769,-
- Algemene Operationele Technologie ¤ 2.673,-
- Zeevaart en Luchtvaart ¤ 2.596,-
- Werktuigbouwkunde ¤ 2.398,-
- Informatica ¤ 2.369,-

WO Opleiding: Startsalaris:
- Tandheelkunde ¤ 3.371,-
- Fiscale Economie ¤ 2.970,-
- Fiscaal Recht ¤ 2.857,-

- Geneeskunde ¤ 2.805,-
- Bedrijfskunde ¤ 2.629,-

Het valt dus best mee eigenlijk. Al vallen gemiddeld de Economische en Juridische vakken wel hoger uit.
Mijn broertje doet International business and management op het hbo en zit de hele dag enkel games te spelen :{

Ik deed een paar jaar terug nog Elektrotechniek op het hbo en was hele avonden kwijt, ik las ook nog eens destijds dat wij een va nde laagste startsalarissen hadden.

Dit is het bewijs: kies iets financieels, als ik het opnieuw kon doen zou ik kiezen voor Bedrijfseconomie.
Beatsie boyz 4 life
  maandag 14 maart 2011 @ 12:06:05 #175
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94088061
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:01 schreef EAH5450 het volgende:

Mijn broertje doet International business and management op het hbo en zit de hele dag enkel games te spelen :{

Ik deed een paar jaar terug nog Elektrotechniek op het hbo en was hele avonden kwijt
Maar dat hoeft niet noodzakelijkerwijs aan de opleiding te liggen..
pi_94088379
Verantwoordelijkheden wat stelt dat tegenwoordig nog voor. Je hebt hier genoeg mafketels die met hun verantwoordelijkheid hele banken hebben laten omvallen, mensen verkeerde diagnoses geven of miljarden euro's verbrassen door de OV faalkaart en km heffing. En nemen die mensen hun verantwoordelijkheid? Betalen ze de schade? Of zitten ze in de gevangenis? Nee natuurlijk niet ze krijgen alleen maar extra bonussen dus ik zou me niet druk maken over omvallen van gebouwen het gaat om de functie wat je ermee doet maar geen zak uit.
pi_94089529
quote:
1s.gif Op zondag 30 maart 2008 14:09 schreef Ixnay het volgende:
...
Maar ik had mijn hart gevolgd in plaats van mijn hersenen.
Dan heb je gewoon de enige juiste keuze gemaakt. :) Werk doen wat je helemaal niet leuk vindt hou je echt niet je hele werkende leven vol. Geld heeft helemaal geen invloed op hoe leuk je je werk vindt. Natuurlijk zal je niet leuk werk eerder doen als je er veel geld voor krijgt, maar dat maakt nog niet dat je dat werk ineens wél leuk vindt.

Edit: ik zie dat het topic 3 jaar oud is :') Hopelijk heeft TS nu plezier in z'n werk of verdient 'ie nu kapitalen :P
  maandag 14 maart 2011 @ 13:14:09 #178
334865 EAH5450
pi_94090404
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 12:06 schreef Alicey het volgende:

[..]

Maar dat hoeft niet noodzakelijkerwijs aan de opleiding te liggen..
O nee?

Ik heb zijn boeken en huiswerk eens doorgenomen en de snot komt mijn neus uit als ik zie wat voor salaris je ervoor krijgt voor wat je doet. Het is in vergelijking met technische studies zo hoog dat je bijna van moet janken. Zo triest is het.

Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat het een pretstudie is, maar des te meer keus om GEEN bèta te worden.

Hoe komt het dat ook met een overschot aan accountants, zij een startsalaris krijgen van 2900, auto van de zaak, telefoon, laptop zoveel secundaire arbeidsvoorwaarden (ja ze moeten vaak overwerken maar krijgen ook dik ervoor betaald);

En een elektrotechnicus moet beginnen met een mager 2200 zonder auto, telefoon en al, terwijl de accountant in zijn studiejaren een zuiplap was geweest? :{

Nederland, wat een achterlijk land om bèta te zijn :')
Beatsie boyz 4 life
  maandag 14 maart 2011 @ 13:16:57 #179
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_94090500
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:14 schreef EAH5450 het volgende:

O nee?
Het kan ook zijn dat hij beter kan leren, dat een technische studie eigenlijk ook niet jouw ding was, dat hij met de hakken over de sloot de opleiding heeft gedaan maar het hem niet deert of dat hij met een vlotte babbel snel verder is gekomen.

Het feit dat hij uit zijn neus vreet betekent niet vanzelf dat de opleiding ook erg eenvoudig is. :)
pi_94091137
quote:

[..]

O nee?

Ik heb zijn boeken en huiswerk eens doorgenomen en de snot komt mijn neus uit als ik zie wat voor salaris je ervoor krijgt voor wat je doet. Het is in vergelijking met technische studies zo hoog dat je bijna van moet janken. Zo triest is het.

Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat het een pretstudie is, maar des te meer keus om GEEN bèta te worden.

Hoe komt het dat ook met een overschot aan accountants, zij een startsalaris krijgen van 2900, auto van de zaak, telefoon, laptop zoveel secundaire arbeidsvoorwaarden (ja ze moeten vaak overwerken maar krijgen ook dik ervoor betaald);

En een elektrotechnicus moet beginnen met een mager 2200 zonder auto, telefoon en al, terwijl de accountant in zijn studiejaren een zuiplap was geweest? :{

2900 startsalaris als accountant, dat komt zelden voor. Je hebt een enorme plaat voor je kop als je denkt dat dat de standaard is. Haal er 's 500/600 vanaf en het is realistischer.
  maandag 14 maart 2011 @ 13:39:04 #181
62913 Blik
The one and Only!
pi_94091263
quote:

[..]

O nee?

Startsalaris van de Big Four accountancy bureaus liggen allemaal rond de 2400-2500 euro. Startsalaris ligt nog niet eens in de buurt van de 2900 euro.

En misschien kijk je wel bij de verkeerde bedrijven, Technische Bedrijfskunde is enorm gewild en technologische bedrijven zoals NXP, ASML, Philips, TomTom en alle toeleveranciers van deze bedrijven betalen flink veel geld voor een universitair afgestudeerde. Daar krijg je echt wel wat meer dan 2200 euro.

Verder moet je niet zo kijken naar zaken als telefoon en laptop. Dat is echt geen voordeel ofzo als je dat krijgt. En zelfs van een lease-auto kun je je soms afvragen of het een voordeel is. Bij een lease-auto betaal je tenslotte ook nog een aardige bijtelling
  maandag 14 maart 2011 @ 13:39:38 #182
62913 Blik
The one and Only!
pi_94091286
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:35 schreef Maharbal het volgende:

[..]

2900 startsalaris als accountant, dat komt zelden voor. Je hebt een enorme plaat voor je kop als je denkt dat dat de standaard is. Haal er 's 500/600 vanaf en het is realistischer.
Precies, zie ook mijn verhaal hierboven
pi_94094343
Technici moeten zich niet zo superieure ubermenschen voelen, zeker ten opzichte van alpha's.
Managen vinden ze makkelijk en onnodig. En dat is nou juist waarom ze niet vooruit komen. Ze zitten gefrustreerd achter hun pc. Er zijn ook beta's die dat niet zo hebben en dat zijn net de mensen die de top bereiken, zij gebruiken hun studie niet als excuus, maar als vaardigheid.
Organisaties moet je namelijk ook zien als complexe systemen, maar dan met tal van onzekere factoren, politiek processen en elementen. Daar moet je dus je analytische vaardigheden aanvullen met menselijke vaardigheden. Ontzettend lastig als je er goed in wil worden.Naar mijn mening zelfs complexer.
"een consultant hoef maar wat te babbelen". Onzin natuurlijk. Een consultant haalt het geld binnen en zorgt dat klanten krijgen wat ze willen en ermee kunnen omgaan. Ga als gemiddelde klant maar eens direct met een software engineer om tafel, jij (klant) snapt er niks van en hij (software engineer) snapt niks van jouw bedrijfsprocessen.
In heel veel gevallen ligt het echt aan de techneut zelf dat deze zich ondergewaardeerd 'voelt'. Salarisverhoging krijgt je niet vanzelf, je moet zorgen dat je dat krijgt. Waarom zou ik iemand een extra salarisverhoging geven als hij/zij dat niet aankaart? Als technici sta je meestal best sterk.

En tja...startsalaris....boeiend. Je hebt 'maar' 4jaar een basisstudie gedaan en je krijgt de eerste paar jaar een paar honderd euro minder dan een econoom. Met zo een diploma en intelligentie weet je toch dat je er veel meer uit gaat halen op termijn.

ja ben zelf beta en nu alfa :P
pi_94097316
quote:
1s.gif Op zondag 30 maart 2008 13:51 schreef Realdeal. het volgende:

[..]

Psychologie, economie zijn beide kneuzenstudies :') die typetjes die daarop ziten _O- :r
Die wonen later in de villa's waar de techneuten van dromen :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_94098116
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 14:54 schreef Robertjuuh het volgende:
Je hebt 'maar' 4jaar een basisstudie gedaan
Vijf. :)
  maandag 14 maart 2011 @ 16:36:27 #186
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_94098971
De IT is de toekomst, maar dan niet alleen puur de technische kant ervan.
En dan vooral functies die zich bezighouden met de "business".

Daarnaast is dit de branche waar je tijdens werktijd je browser lekker aan kan hebben staan. :')
  maandag 14 maart 2011 @ 18:15:43 #187
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_94103300
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 13:16 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het kan ook zijn dat hij beter kan leren, dat een technische studie eigenlijk ook niet jouw ding was, dat hij met de hakken over de sloot de opleiding heeft gedaan maar het hem niet deert of dat hij met een vlotte babbel snel verder is gekomen.

Het feit dat hij uit zijn neus vreet betekent niet vanzelf dat de opleiding ook erg eenvoudig is. :)
Wat schattig, een econoom die haar studie meent te moeten verdedigen. Het zegt genoeg dat op de betafaculteiten mensen even een vakje economie of een aanverwante studie erbij volgen als ze een paar punten willen binnenkoppen.
pi_94103891
quote:

[..]

Maar niemand dwingt je om na je techische studie ook een technische baan te nemen, of wel? Genoeg ir's die tegenwoordig goed geld verdienen bij banken, consultants, etc... Je vindt met een goeie technische studie makkelijker een echt goeie baan dan met bedrijfskunder, alleen vaak niet in de techniek inderdaad. Buiten de techniek mag je lekker bedrijfskundigen pwnen op hun eigen vakgebied *O*
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
  maandag 14 maart 2011 @ 18:31:28 #189
62913 Blik
The one and Only!
pi_94103951
quote:
7s.gif Op maandag 14 maart 2011 18:15 schreef Nobu het volgende:

[..]

Wat schattig, een econoom die haar studie meent te moeten verdedigen. Het zegt genoeg dat op de betafaculteiten mensen even een vakje economie of een aanverwante studie erbij volgen als ze een paar punten willen binnenkoppen.
Dus je punt is dat beta-studies eigenlijk niet zwaar genoeg zijn en dat ze een economische minor aan de beta-studie toevoegen om de studie zwaarder te maken?

:D
pi_94104357
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 18:31 schreef Blik het volgende:

[..]

Dus je punt is dat beta-studies eigenlijk niet zwaar genoeg zijn en dat ze een economische minor aan de beta-studie toevoegen om de studie zwaarder te maken?

:D
Het is natuurlijk een dom punt. Da's hetzelfde als zeggen dat Natuurkunde een simpele studie is, als sommige economen er een "Inleiding Natuurkunde" bij doen voor een paar puntjes.
  maandag 14 maart 2011 @ 18:41:42 #191
62913 Blik
The one and Only!
pi_94104450
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 18:39 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Het is natuurlijk een dom punt. Da's hetzelfde als zeggen dat Natuurkunde een simpele studie is, als sommige economen er een "Inleiding Natuurkunde" bij doen voor een paar puntjes.
Je begrijpt mijn punt volledig. De omgekeerde situatie komt ook vaak genoeg voor namelijk :)
pi_94106761
quote:
Op maandag 14 maart 2011 18:30 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Maar niemand dwingt je om na je techische studie ook een technische baan te nemen, of wel? Genoeg ir's die tegenwoordig goed geld verdienen bij banken, consultants, etc... Je vindt met een goeie technische studie makkelijker een echt goeie baan dan met bedrijfskunder, alleen vaak niet in de techniek inderdaad. Buiten de techniek mag je lekker bedrijfskundigen pwnen op hun eigen vakgebied *O*
Dit dus, ik snap werkelijk waar het gejank van de mensen die aan een TU studeren niet. Ik heb vaak bij banken gewerkt en daar lopen aardig wat mensen rond die aan een TU gestudeerd hebben, die gasten verdienen echt bakken met geld.
pi_94106958
quote:
15s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:21 schreef MalaCocinera het volgende:

[..]

Dit dus, ik snap werkelijk waar het gejank van de mensen die aan een TU studeren niet. Ik heb vaak bij banken gewerkt en daar lopen aardig wat mensen rond die aan een TU gestudeerd hebben, die gasten verdienen echt bakken met geld.
Exactum. Ik ben zelf beta en vind de technische studie is het probleem niet. Al die lui die blijkbaar zoveel moeite hebben, zouden het met een studie bedrijfskunde waarschijnlijk geen snars beter doen. Want met een goeie beta studie heb je als starters alle kansen, alleen sommige lui kunnen ze niet verzilveren.
pi_94107277
quote:
Op maandag 14 maart 2011 19:25 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Exactum. Ik ben zelf beta en vind de technische studie is het probleem niet. Al die lui die blijkbaar zoveel moeite hebben, zouden het met een studie bedrijfskunde waarschijnlijk geen snars beter doen. Want met een goeie beta studie heb je als starters alle kansen, alleen sommige lui kunnen ze niet verzilveren.
Als je electrotechniek, technische natuurkunde of wiskunde hebt gestudeerd aan een TU en je kunt dat niet verzilveren bij een bank. Dan moet je echt heeeeeeel goed naar jezelf kijken. Ik heb namelijk de indruk dat ze juist om die mensen zitten te springen.
pi_94107462
quote:
7s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:30 schreef MalaCocinera het volgende:

[..]

Als je electrotechniek, technische natuurkunde of wiskunde hebt gestudeerd aan een TU en je kunt dat niet verzilveren bij een bank. Dan moet je echt heeeeeeel goed naar jezelf kijken. Ik heb namelijk de indruk dat ze juist om die mensen zitten te springen.
Klopt, dat soort studie lagen altijd meteen bovenop het stapeltje CVs dat we uit Nederland binnen kregen. Ik kom hier in de City ook veel ir's tegen, het blijft een uitstekende start van je carriere.
  maandag 14 maart 2011 @ 19:46:08 #196
62913 Blik
The one and Only!
pi_94108216
Bij de Strategische Consultancy-bureaus zoals McKinsey, BCG, etc. zitten ook erg veel mensen met een bèta-studie. En reken maar dat die dik verdienen
pi_94108806
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:46 schreef Blik het volgende:
Bij de Strategische Consultancy-bureaus zoals McKinsey, BCG, etc. zitten ook erg veel mensen met een bèta-studie. En reken maar dat die dik verdienen
Zeker bij McKinsey inderdaad, die nemen er aardig wat af elk jaar in Amsterdam.
pi_94108966
Techneuten worden in de hele wereld gewaardeerd.
pi_94109167
Mooi, volgens mij is iedereen inmiddels tot dezelfde conclusie gekomen, slotje erop?
pi_94109205
quote:
Op maandag 14 maart 2011 19:57 schreef BeffJeck het volgende:
Techneuten worden in de hele wereld gewaardeerd.
Waarom je janken ze dan op fok over die kolere studie van? In klb loopt er namelijk een soortgelijk topic, van iemand die notabene electrotechniek studeert :')
pi_94109353
quote:
Op maandag 14 maart 2011 19:59 schreef Drive-r het volgende:
Mooi, volgens mij is iedereen inmiddels tot dezelfde conclusie gekomen, slotje erop?
Nog even een vraag aan jou, klopt het dat mensen die ''civiele techniek'' of ''werktuigbouwkunde'' minder gewild zijn bij de banken en de eerder genoemde consultancy kantoren? Voor zo ver ik weet ben ik ze nooit tegen gekomen bij de banken :P
  maandag 14 maart 2011 @ 20:04:23 #202
87694 Robin__
letitredno
pi_94109478
achja.. wel lastig als je niets hebt met financieel en marketing gelul en wel met techniek. :+
pi_94109721
quote:
Op maandag 14 maart 2011 20:04 schreef Robin__ het volgende:
achja.. wel lastig als je niets hebt met financieel en marketing gelul en wel met techniek. :+
Je hoeft er ook niets mee te hebben, het gaat om je inzicht in complexe processen.
pi_94110832
Wie kickt dit nou... Maar goed, toch even reageren:

quote:
1s.gif Op zondag 30 maart 2008 13:38 schreef Ixnay het volgende:
Ik zou zelfs bij een rekenfout in de gevangenis kunnen raken als een gebouw instort dat ik ontworpen heb. En meer van dit.
Ik heb rechten gestudeerd en als ik geheime gegevens zou verspreiden kan ik ook in de gevangenis komen. Daarnaast is er nog tuchtrecht voor de minder ernstige beroepsfouten.
Dus tsja.
pi_94111720
quote:
7s.gif Op maandag 14 maart 2011 20:02 schreef MalaCocinera het volgende:

[..]

Nog even een vraag aan jou, klopt het dat mensen die ''civiele techniek'' of ''werktuigbouwkunde'' minder gewild zijn bij de banken en de eerder genoemde consultancy kantoren? Voor zo ver ik weet ben ik ze nooit tegen gekomen bij de banken :P
Werktuigbouwers kom ik waarschijnlijk juist het meest tegen bij banken :D ! Civiele techniek veel minder, die studie staat stiekem gewoon bekend als iets minder taai en is dus iets minder gewild. Daarbij krijgen die iets meer vakgerelateerde vakken (grondmechanica en dat soort stof), terwijl werktuigbouwers nog meer wiskunde enzo krijgen.
pi_94123258
quote:
Op maandag 14 maart 2011 20:34 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Werktuigbouwers kom ik waarschijnlijk juist het meest tegen bij banken :D ! Civiele techniek veel minder, die studie staat stiekem gewoon bekend als iets minder taai en is dus iets minder gewild. Daarbij krijgen die iets meer vakgerelateerde vakken (grondmechanica en dat soort stof), terwijl werktuigbouwers nog meer wiskunde enzo krijgen.
Ik kom voornamelijk electrotechniek en technische natuurkunde tegen eigenlijk, niet dat ik dat altijd vraag :+
pi_94123475
Elektro ben ik eigenlijk nog niet tegen gekomen, grappig genoeg. Wel veel natuurkunde, wiskunde en lucht- en ruimtetechniek naast werktuigbouw. Maar goed, dat zijn ook maar ervaringen van 1 persoon en ongetwijfeld niet representatief voor het geheel.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 23:14:43 #208
262982 IkHaatRegistrerenOpFora
Geen zachte G, wel een harde L
pi_94317302
Ik vind dit zowieso een topic-fail (sorry), als je mij 10000 euro per maand zou geven om 40 uur/week de stoep schoon te poetsen met een tandenborstel, dan doe ik dat bij wijze van 3 dagen (met het geld in mijn hoofd nog een beetje de knop op nul) en houd ik het voor gezien, wegens een bore-out.
De waarde van je werk zit toch helemaal niet in geld? Stel je voor dat je je hele leven lang iedereen belazerd hebt, de put in hebt gewerkt, weken van 60-70 uur gemaakt hebt, tonnen geld op de bank en door een verdwaald atoombommetje van een excentrieke mafketel in het Midden-Oosten is de euro net zoveel waard als de roebel, heb je dan geen spijt van je leven?

Ik zou in TS geval zoeken naar wat je echt wilt en het geld secundair zien.
De uitdaging met een slimme kop etc. zit hem in het ondernemen en innoveren denk ik.
Op het moment dat de beurs weer crasht, staan al die self-made MBA-guru's weer te kijken op de arbeidsmarkt alsof zij water zien branden.

Techniek = compatibel met de rest, v.v. niet imo :{
Hard van buiten, geil van binnen...
pi_94417267
Commerciele mannen zijn nu eenmaal beter in onderhandelen over salaris..

Techneuten meestal niet.
  maandag 21 maart 2011 @ 14:20:02 #210
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_94418903
Ook in 2008 liepen techneuten dus al te janken over hun studie, inkomen en leven. Ach. Mensen vinden altijd dat ze te weinig verdienen in verhouding tot het werk dat ze verzetten. Dat zal altijd ook wel zo blijven.

Wil je veel geld verdienen, ga dan lekker ondernemen. Met de hele dag patat staan bakken kan je al flink veel euro's binnen tikken per maand. Succes daarmee.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_94423533
Technische bedrijfskunde, het beste van beide werelden.
Moo
pi_94424501
quote:
14s.gif Op maandag 21 maart 2011 16:07 schreef Zuivelkoe het volgende:
Technische bedrijfskunde, het beste van beide werelden.
Technisch :')
Komt keesje bij de leraar: "Meester, ik word gepest, iedereen noemt me schele keesje"
Waarop de leraar antwoordt: "Wat kan jou dat nou schelen keesje ?"
_o_
  Redactie Frontpage maandag 21 maart 2011 @ 17:17:16 #213
38148 crew  Innisdemon
pi_94427227
quote:
10s.gif Op zondag 30 maart 2008 13:39 schreef Flashwin het volgende:
hbo :')

hele dagen en nachten bezig zijn met leren terwijl je hbo doet :') EPIC FAIL
rechtenstudenten :') Kon je geen echte studie bedenken, en toen maar rechten gaan doen?
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_94430783
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 13:39 schreef HansvD het volgende:
Commerciele mannen zijn nu eenmaal beter in onderhandelen over salaris..

Techneuten meestal niet.
Dit wordt de hele tijd aangevoerd, maar ik denk dat dit maar een van de factoren is die meespeelt. Een veel belangrijkere factor is de internationale concurrentie waar een technicus mee te maken heeft. In China en India kan men bijvoorbeeld ook programmeren en metaal bewerken, maar het gebeurt wel tegen een veel lager tarief dan in Nederland. Dat drukt de salarissen die men in Nederland kan bieden.
  maandag 21 maart 2011 @ 19:34:34 #215
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_94433865
quote:
1s.gif Op maandag 21 maart 2011 17:17 schreef Innisdemon het volgende:

[..]

rechtenstudenten :') Kon je geen echte studie bedenken, en toen maar rechten gaan doen?
Deze dis komt drie jaar later echt als een mokerslag aan. Wat een spijt zal Flashwin hebben dat hij die opmerking ooit gepost heeft!
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  Redactie Frontpage dinsdag 22 maart 2011 @ 09:38:39 #216
38148 crew  Innisdemon
pi_94458688
quote:
11s.gif Op maandag 21 maart 2011 19:34 schreef Ryon het volgende:

[..]

Deze dis komt drie jaar later echt als een mokerslag aan. Wat een spijt zal Flashwin hebben dat hij die opmerking ooit gepost heeft!
dis?
Spreek eens even normaal Nederlands joh.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_104334021
Ik kan mij helemaal vinden in de OP. Weet niet hoe het nu gaat met TS maar als ik zie dat mijn salaris nauwelijks verschilt met die van mijn vrienden die communicatie en ande ongein hebben 'gestudeerd' dan vraag ik mij echt af waarom ik al die moeite heb gestoken.

Maar goed 'je hebt tenminste leuker werk!' is een goede zinsafsluiter. Leuk wordt het echt als je een hypotheek mag nemen...
pi_104335961
quote:
2s.gif Op zondag 13 november 2011 21:58 schreef Verwerker het volgende:
Ik kan mij helemaal vinden in de OP. Weet niet hoe het nu gaat met TS maar als ik zie dat mijn salaris nauwelijks verschilt met die van mijn vrienden die communicatie en ande ongein hebben 'gestudeerd' dan vraag ik mij echt af waarom ik al die moeite heb gestoken.

Maar goed 'je hebt tenminste leuker werk!' is een goede zinsafsluiter. Leuk wordt het echt als je een hypotheek mag nemen...
De een zou zich er prima in kunnen vinden, de ander totaal niet.
Ik behoor tot de laatste groep.
  zondag 13 november 2011 @ 23:46:44 #219
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_104338800
Ik heb een leuke Bachelor en Master gehaald, de laatste op het gebied van Real Estate aan een TU.
Maar omdat ik geen zin had de rest van mijn leven in een conjuctuurgevoelig technische arbeidsmarkt te moeten vissen heb ik er een MSc in economie naast gevolgd. Veel meer interesse van de consultants dan wanneer ik enkel een TU of "gewoon" papiertje had gehad, maar technische vakken hebben me wel meer gevormd dan toegepaste wiskunde of massapsychologische vakken bij de eenjarige economische vakken.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_104415529
Zie als student techniek maar eens een bijbaan te vinden :')

alle leuke popi jopi baantjes gaan naar economen, want promotie = verkoop = economie, right?

Ga maar eens naar de Randstad: 'o sorry wij hebben geen banen voor je, wij hebben alleen administratie en callcenter. Huh, waarom zou je dat willen? Je werkt toch met je handen en doet geen economie?'

Tijdens stages: Ja, wij zijn cao conform en geven niet meer als 300. (had je maar bedrijfseconomie moeten doen dan kreeg je al gauw 800-900 bij een bank)

Tijdens sollicitatie: ja ey, je bent starter en moet nog ingewerkt worden. Een loon van 2100 is redelijk. (Rechtenstudentes krijgen al gauw 35-55k per jaar en dit is niet eens een top 10!!!)

:'(
pi_110167348
We weten nu alleen niet hoe het met TS gaat. Misschien bevalt het hem na 4 jaar wel? :)
pi_110169077
TS, ik heb je OP gelezen en ik denk dat je een van de mensen bent die nog steeds de basis niet snapt. namelijk dat als je klaar bent met een opleiding, niemand bereid is om je super goed te betalen omdat je nog geen ruk kan. en bovendien, waar is de mentaliteit dat je eerst een paar jaar flink moet werken om respect te verdienen en ervaring op te doen? want maak je niet druk, als ingenieur werk je niet heel je leven voor 1800 euro...

dus ik snap je "operoep" niet echt en ik vind je een prutser als ik eerlijk moet zijn. jij doet me denken aan ee gast die piloot is geworden, geen baan kon vinden en vervolgens op TV ging praten over zijn slechte situatie: "tja, je merkt het wel, hoor... als ik nu naar de albert heijn ga, dan is het geen biefstuk meer, maar gewoon kipfilet!". ik meen het, dit is wat die gast letterlijk zei! totaal geen realiteitszin, onvolwassen en huilie-huilie houding.

en wat is een brede technische opleiding? :)
pi_110178571
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 06:47 schreef chrisje013 het volgende:
TS, ik heb je OP gelezen en ik denk dat je een van de mensen bent die nog steeds de basis niet snapt. namelijk dat als je klaar bent met een opleiding, niemand bereid is om je super goed te betalen omdat je nog geen ruk kan. en bovendien, waar is de mentaliteit dat je eerst een paar jaar flink moet werken om respect te verdienen en ervaring op te doen? want maak je niet druk, als ingenieur werk je niet heel je leven voor 1800 euro...

dus ik snap je "operoep" niet echt en ik vind je een prutser als ik eerlijk moet zijn. jij doet me denken aan ee gast die piloot is geworden, geen baan kon vinden en vervolgens op TV ging praten over zijn slechte situatie: "tja, je merkt het wel, hoor... als ik nu naar de albert heijn ga, dan is het geen biefstuk meer, maar gewoon kipfilet!". ik meen het, dit is wat die gast letterlijk zei! totaal geen realiteitszin, onvolwassen en huilie-huilie houding.

en wat is een brede technische opleiding? :)
Maar hoe zit het dan op lange termijn? Een accountant als voorbeeld, die kan groeien tot registeraccountant en partner worden. Wat kan een ingenieur :?
  woensdag 11 april 2012 @ 13:24:05 #224
62913 Blik
The one and Only!
pi_110178618
quote:
3s.gif Op woensdag 11 april 2012 13:22 schreef SwaPore het volgende:

[..]

Maar hoe zit het dan op lange termijn? Een accountant als voorbeeld, die kan groeien tot registeraccountant en partner worden. Wat kan een ingenieur :?
Leidinggevende van de afdeling bijvoorbeeld. En bij echte technologische bedrijven kan een ingenieur ook prima de uiteindelijke CEO worden
pi_110178666
quote:
0s.gif Op zondag 30 maart 2008 13:38 schreef Ixnay het volgende:
Ik wil niet dat meer mensen dezelfde fout maken als ik. Daarom open ik dit topic.

Altijd had ik al een brede interesse, daarom vond ik het lastig om een studie te kiezen waar alles in terug kwam. Makelaardij vond ik interessant, politiek, economie, techniek, eigenlijk alles wel.
Toen is mijn keuze gevallen op een brede technische studie, waarmee ik fanatiek aan de slag gegaan ben om later een leuke uitdagende baan te vinden.
Vaak zat ik avonden te studeren, ook weekenden.
Geen probleem want ik had er plezier in, en ik weet dat er veel werk is voor technische ingenieurs. Dus mijn toekomstperspectieven zijn mooi, dacht ik.

Na mijn studie ben ik naar een uitdagend bedrijf op zoek gegaan. Deze heb ik gevonden. Ook ben ik meteen vakgerichte technische cursussen erbij gaan doen.

Heel leuk allemaal dus. Totdat ik eens ging informeren over wat een normaal inkomen is.

Veel vrienden van mij hebben HEAO gedaan. Deze zaten niet tot in de late uurtjes te studeren, hadden alleen soms 4 uur college's op een dag en konden daarna naar huis, of gingen een paar uurtjes wat aan een project doen. Ieder weekend vroegen ze zich af waarom ik zoveel tijd kwijt was aan studeren, waarom is dat nodig.
"Het is toch maar HBO?"
"Het niveau van HEAO en HTS zal toch wel ongever hetzelfde zijn?"

Met dat niveauverschil had ik totaal geen problemen, in tegendeel zelfs, want ik hou wel van uitdaging.
Toen ik hoorde wat je met een HEAO opleiding verdient, begon ik toch echt aan mezelf te twijfelen of ik wel goed bezig was.
Met mijn vak waar je echt abstract en op niveau moet kunnen denken en veel verantwoordelijkheid krijgt blijk je stukken minder te verdienen dan met bijvoorbeeld boekhouden. En dan hebben we het over serieuze grote verschillen.
Ik zou zelfs bij een rekenfout in de gevangenis kunnen raken als een gebouw instort dat ik ontworpen heb. En meer van dit.
Al die uren/dagen/weken studeren, HET IS GEWOON VOOR NIKS!

Een tip dus aan iedereen van Fok. Besteed je vrije tijd niet aan een technische studie, kies iets financieels.
Je kan altijd nog boekhouder worden als je je laat omscholen. Lijkt mij een kutvak maar goed. Ik verdien liever iets minder met werk dat ik leuk vind dan dat ik veel verdien met een onwijze kutbaan zoals boekhouder.

Zelfde met rechten; om daar een beetje leuk te verdienen moet je er echt enorm veel tijd insteken. Leuk voor degenen die het willen maar niets voor mij. Ik ben liever lui dan moe. 32 uur werken per week vind ik mooi zat.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 11-04-2012 13:27:32 ]
pi_110178877
quote:
0s.gif Op woensdag 11 april 2012 13:25 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Je kan altijd nog boekhouder worden als je je laat omscholen. Lijkt mij een kutvak maar goed. Ik verdien liever iets minder met werk dat ik leuk vind dan dat ik veel verdien met een onwijze kutbaan zoals boekhouder.

Zelfde met rechten; om daar een beetje leuk te verdienen moet je er echt enorm veel tijd insteken. Leuk voor degenen die het willen maar niets voor mij. Ik ben liever lui dan moe. 32 uur werken per week vind ik mooi zat.
Je kan ook leuk werk doen EN goed boeren.
pi_110179163
quote:
14s.gif Op woensdag 11 april 2012 13:31 schreef SwaPore het volgende:

[..]

Je kan ook leuk werk doen EN goed boeren.
Tuurlijk, dat is het allermooiste, maar stel dat die optie even niet haalbaar is, dan verdien ik liever wat minder met leuk werk dan veel met kutwerk.
  woensdag 11 april 2012 @ 15:55:16 #228
228921 poepa
Nergens vies van
pi_110185423
quote:
0s.gif Op donderdag 17 april 2008 13:35 schreef TubewayDigital het volgende:
tip: ga naar de USA. Worden techneuten wel gewaardeerd. Misschien dat zelfs Duitsland al beter is
Inderdaad. In Nederland worden technici nog net niet met de nek aangekeken.
Daar sta je dan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')