abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59954692
quote:
Op maandag 7 juli 2008 11:28 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Hoeveel ruimte heb je nodig voor bieten?

Oostindische kers heb ik inderdaad ergens in een hoekje staan maar die is dit jaar niet echt opgekomen. Misschien moet ik weer eens wat nieuwe zaaien.

Welke snijbiet ik krijg weet ik eigenlijk niet.
Ik heb de bieten op rijtjes, zo'n 10 cm tussenafstand en 30 cm tussen de rijen, ongeveer. Ik zag bij de intratuin bietenplantjes te koop. Ik word heel shaggerijnig van de intratuin en heb me heilig voorgenomen er nooit weer te komen.

Bij de oostindische kers moet je eraan denken 'm op heel arme grond te zetten .

Bij de intratuin boerenkool noch spruiten . Vier rode kolen en 8 paksoi gekocht.

De andijvie, de sla, de groenlof is geruimd - deels naar de kippen, deels naar de compost.

In bed 1 staan nu nieuwe bieten gezaaid, 8 rijen maar liefst. Ik eet graag bieten.
De toefjes bleekselderij die stonden heb ik uitgegraven en als indivuduele plantjes teruggezet - blijken het toch 15 bleekselderijstruikjes te zijn.

In bed 3 heb ik de broccoleto gedund en een deel van de uitdunsels weer uitgepoot. En wat rode kool- en paksoiplantjes geplant.

Geen boerenkoolplantjes dus, maar ik had ook wel boerenkoolzaad. Mocht tot eind juni gezaaid worden, nou, dat is nog niet zo heel lang geleden.
In bed 9 had ik gister al bloemkool gezaaid, nu nog boerenkool erbij.

Zojuist verse doperwten gegeten. Mai wat lekker .
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 8 juli 2008 @ 11:28:09 #142
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59967530
ook leuk door de sla: viooltjes.
oh ja, komplimenten voor je grote bloemkolen. ze zien er prachtig uit. net als de uien en knof.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_60004313
Wat een fraaie oogst sigme!

Mijn stukjes moestuin in mijn achtertuin zijn een beetje zielig dit jaar. Wat aardbeien, maar veel door vogels aangepikt. Courgette lijkt het ook niet te doen. Wel flink wat grote aardappels gerooid van een paar overgebleven supermarktaardappelen die ik dit voorjaar gewoon in de grond had gestopt. Rucola zit overal en daar pluk ik regelmatig een handje van. Uien en venkel staan in bloei, ziet er prachtig uit. Heb nog pluksla gezaaid 2 weken geleden, ben benieuwd of dat nog op wil komen, in het late voorjaar heb ik er aardig van kunnen eten, nu waren de plantjes echt op. Paksoi had ik voorgezaaid, maar vervolgens vergeten. Asperges doen het goed, die mogen naar hun definitieve plek.
Volgend jaar de boel toch echt beter plannen, op tijd voorzaaien en beter in de gaten houden cq water geven.
Binenkort maar eens gaan plannen voor wat herfst/winterteelt, misschien dat er dan nog wat te eten valt.
pi_60233026
Afgelopen week trof ik dan toch phytophthora in de Gloria's. In de knol, het loof stond er nog goed bij. Dus ik heb direct alle aardappelen gerooid, en zo te zien valt de schade wel mee. De Dore's waren niet aangetast en zijn me prima bevallen (als patataardappel, maar dat is ook veel waard!)

De Gloria's en Eerstelingen zijn wel heel lekker (in de kook), maar ik vind ze wel heel veel ieniminipiepkleine piepertjes geven. Hoop werk om de grond weer schoon te krijgen.
Nou ja, volgend jaar minder aardappels zetten. Meer vers opeten, minder in de grond als de aardappelziekte toeslaat. Overigens ook dit jaar weer Coloradokevers. Niet al te schadelijk, maar bij de buren zijn verschillende planten tot op de stengel afgeknaagd.

In het ene aardappelbed heb ik nu prei gezet, 49 stuks, en ook nog drie paprika's en een spaanse peper. In het andere bed zijn aardbeien geplant.

Verder vandaag de 8ste bloemkool geoogst en de eerste boontjes. En de zoveelste courgette .
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60235023
Ik begin nu toch te merken dat m'n balkon te klein is

Inmiddels heb ik al 11 tomaten geteld aan mijn planten en ik heb mijn kruisbessenstruik uit de grond getrokken omdat ie inmiddels toch wel echt dood is. Jammer, maar helaas. Verder groeit het me allemaal niet snel genoeg, ik ben veel te ongeduldig.
Sanity is (not) statistical
  zaterdag 2 augustus 2008 @ 21:00:23 #146
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_60515673
quote:
Op maandag 7 juli 2008 08:16 schreef sigme het volgende:

[..]

Groene, rode of regenboog? De groene is echt heel lekker vind ik, een beetje ziltig.

Zoalshetis liet weten dat in 'de zilveren lepel' snijbietrecepten staan (was in mijn bieb uitgeleend). Snijbiet heet ook wel 'warmoes', voor het geval je op zoek gaat naar recepten.
[..]

Volgens mij kan je de rucola afschrijven. Bij Vreeken kan je ook 'vaste' rucola krijgen, dan hoef je niet steeds te blijven zaaien. Opgepast: 't zaait zich uit, voor je het weet is alles rucola. En ik vind 'm nogal scherp.

Als je graag bloemetjes eet kan ik je de Oostindische kers aanbevelen:
[ afbeelding ]
Blad, bloem en vruchtje zijn eetbaar (het vruchtje, dat bedoelde 'kersje', lijkt op een kappertje.)
[..]

Kroten zijn bieten . Vreeken heeft trouwens ook zo'n combinatiepakketje, met gele, witte, geringde en rode. Dat pakket heb ik 3 of 4 jaar geleden eens gehad.
Dat is wel een grappig ding, hij sjeest alleen je hele tuin door
pi_60516061
quote:
Op zaterdag 2 augustus 2008 21:00 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Dat is wel een grappig ding, hij sjeest alleen je hele tuin door
Het is een goede indicator van de eerste nachtvorst; het vergaat bijna direct tot pap.

Oh, en je hebt blijkbaar in je hele tuin arme grond.
pi_60518022

Ik heb m'n eerste tomaat geoogst! En aangezien het wel een hele gele troscherrytomaat is, denk ik dat we er wel de hele week van kunnen eten ( )
pi_60743224
Hier is een eerste tomaat-in-de-kas langzaam aan het roodkleuren. De druif in de kas kleurt ook .

Inmiddels heb ik ook een heel aantal augurken geoogst. Nacht in zou gezet en dan in inmaakazijn, over een week kan de eerste pot geopend worden. En er staan alweer augurken klaar om in een pot te stoppen. De bloemkool uit azijn is erg lekker geworden . Broccoli loopt op z'n end, boontjes zijn er volop en in de nieuwe bonenplantjes zag ik zojuist de eerste bloemetjes.

Vandaag heb ik vijf witte kolen geoogst. Eentje was rot & kledderig (stinken!), die heb ik weggegooid. De andere vier heb ik aan reepjes gesneden. Zeven kilo gesneden kool.
Die heb ik gekneed met 70gram zout, en een paar lepels yoghurt. En dat staat nu in het zuurkoolvat.
In de tuin staan dan nog drie grote witte kolen, die stop ik morgen of overmorgen nog bij dat vat in.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 11-08-2008 21:07:34 ]
pi_60744151
Wat heerlijk zeg zo'n moestuin, die wil ik al jaren.
Leuk om mee te lezen en te zien wat je allemaal hebt
pi_60908396
Zo, dit weekend wat achterstallig onderhoud weggewerkt. Er moest nogal nodig geschoffeld en gewied, gesnoeid, geoogst & geruimd worden.

Ik heb alle tomatenplanten die her en der stonden gekortwiekt of verwijderd: planten zonder tomaatjes zijn weg, plantendelen zonder tomaten afgesnoeid. De augurken in bed 2 maken nu misschien nog enige kans dit jaar nog een augurk te produceren. Al heb ik inmiddels een kleine 20 potten vol van maar 1 plant !

1 courgetteplant was vorige week zomaar dood neergevallen. Die heb ik opgeruimd: het hart was helemaal verrot. De ander staat er nog fier bij. Productie loopt (goddank) wel terug. De artisjokken zien er gezond uit, al gaan die dik jaar duidelijk niks artisjokkigs doen. Dat wordt nog studeren hoe ik ze ook al weer precies moest laten overwinteren in de kas.

De peultjes zijn opgeruimd, de laatste peultjes die waren blijven hangen heb ik gedopt en als doperwtjes gegeten.

Er stond nog een rijtje inmiddels doorgeschoten sla en van de andijvie was ook wat gaan schieten - weg. Nu heeft de knolvenkel meer licht & lucht.

De laatste drie witte kolen zijn geoogst - er paste er maar 1 (van 3,5 kg schoon!) nog in het zuurkoolvat. Wat moet ik nu met die andere twee? In elk geval heeft nu de boerenkool de ruimte.

Ik heb alle boontjes geoogst; een halve emmer dikke gele bonen. Leken me te dik om nog echt lekker te zijn dus ik heb ze te drogen gelegd, maak ik er flageolets van. De groene boontjes waren een hele emmer vol, eenmaal geschoond & gepunt was het 2,5 kg. Geblacheerd & diepgevroren. Er staan nog twee rijen (elk 4 meter) nieuwe bonenstruikjes, ze bloeien nu.

Broccoli geruimd, in dat bed kunnen nu de rooie kolen de boel in beslag nemen. Van de 4 is er eentje een beetje sneu, de andere drie zien er goed uit.

De aardbeien kwamen toch nog tot wat oogstbaars, loopt nu echt op z'n end.
Wortel, rode biet, paksoi zijn nu oogstrijp maar staan ook nog wel even goed in de grond.
Venkel, witlof, schorseneer zien er goed uit maar pas over een hele tijd klaar.
Asperges zijn reuze mooi en wel 25 cm hoog pluimend! Volgend jaar moeten ze in het voorjaar opgegraven worden.
Bleekselderij weet ik niet zo goed. Ziet er goed uit, maar de stengels zijn nog wat ieletjes.

Verder heb ik nieuw gezaaid: sla & andijvie.
pi_60909144
Je hebt ook niet echt geluk met het weer he? Het is allemaal net te nat en te weinig zon.
pi_60909208
PS. Kool als salade misschien?
pi_60909321
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:07 schreef Stali het volgende:
Je hebt ook niet echt geluk met het weer he? Het is allemaal net te nat en te weinig zon.
Oh nee, ik heb niks te klagen! Prachtig weer dit jaar. Gruizame regentjes, lekker warm.

Koolsalade zal wel moeten ja, maar dat werkt geen 7 kilo weg..
pi_60909405
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:14 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh nee, ik heb niks te klagen! Prachtig weer dit jaar. Gruizame regentjes, lekker warm.

Zet gewoon een bord aan de weg en verkoop het. .

En verder heb ik natuurlijk geen moestuin maar van de week enkel wat armetierige tomatenplantjes weggemikt.
pi_60913792
Sigme, je hebt het er maar druk mee, waar haal je al de recepten met dat inmaken vandaan? bloemkool in azijn? heb ik nooit van gehoord, ben bnieuwd ...
en dan nog de finoven metselen.....
naja de moestuin gaat terug, dus je kunt weer andere klusjes doen je moet dan wel een hel groot huis hebben
pi_60913826
Kool in azijn heet zuurkool, Charisma. .
pi_60925502
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 01:08 schreef Stali het volgende:
Kool in azijn heet zuurkool, Charisma. .
maar ze heeft het over BLOEMkool en niet gewone kool
pi_60933025
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 01:06 schreef Charisma het volgende:
Sigme, je hebt het er maar druk mee, waar haal je al de recepten met dat inmaken vandaan? bloemkool in azijn? heb ik nooit van gehoord, ben bnieuwd ...
Ik heb een topicje gemaakt voor de imaakdingen: Eigen inmaak en andere conservering
Bloemkool in azijn heb ik niet zelf verzonnen, het komt uit een boekje (in pot en fles), al gaat er daar weer vanalles bij door (inmaakkruiderij), wat ik achterwege laat.
quote:
en dan nog de finoven metselen.....
naja de moestuin gaat terug, dus je kunt weer andere klusjes doen je moet dan wel een hel groot huis hebben
Niet groot, genoeg werkruimte .
pi_60978679
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 22:14 schreef sigme het volgende:

[..]

Afgelopen week vond ik het anders maar slecht. Met name mijn tomatenplanten zijn helemaal kapotgeregend en gewaaid; sommige tomaten zijn zelfs verschroeid door de harde wind.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')