Zo, dit weekend wat achterstallig onderhoud weggewerkt. Er moest nogal nodig geschoffeld en gewied, gesnoeid, geoogst & geruimd worden.
Ik heb alle tomatenplanten die her en der stonden gekortwiekt of verwijderd: planten zonder tomaatjes zijn weg, plantendelen zonder tomaten afgesnoeid. De augurken in bed 2 maken nu misschien nog enige kans dit jaar nog een augurk te produceren. Al heb ik inmiddels een kleine 20 potten vol van maar 1 plant

!
1 courgetteplant was vorige week zomaar dood neergevallen. Die heb ik opgeruimd: het hart was helemaal verrot. De ander staat er nog fier bij. Productie loopt (goddank) wel terug. De artisjokken zien er gezond uit, al gaan die dik jaar duidelijk niks artisjokkigs doen. Dat wordt nog studeren hoe ik ze ook al weer precies moest laten overwinteren in de kas.
De peultjes zijn opgeruimd, de laatste peultjes die waren blijven hangen heb ik gedopt en als doperwtjes gegeten.
Er stond nog een rijtje inmiddels doorgeschoten sla en van de andijvie was ook wat gaan schieten - weg. Nu heeft de knolvenkel meer licht & lucht.
De laatste drie witte kolen zijn geoogst - er paste er maar 1 (van 3,5 kg schoon!) nog in het zuurkoolvat. Wat moet ik nu met die andere twee? In elk geval heeft nu de boerenkool de ruimte.
Ik heb alle boontjes geoogst; een halve emmer dikke gele bonen. Leken me te dik om nog echt lekker te zijn dus ik heb ze te drogen gelegd, maak ik er flageolets van. De groene boontjes waren een hele emmer vol, eenmaal geschoond & gepunt was het 2,5 kg. Geblacheerd & diepgevroren. Er staan nog twee rijen (elk 4 meter) nieuwe bonenstruikjes, ze bloeien nu.
Broccoli geruimd, in dat bed kunnen nu de rooie kolen de boel in beslag nemen. Van de 4 is er eentje een beetje sneu, de andere drie zien er goed uit.
De aardbeien kwamen toch nog tot wat oogstbaars, loopt nu echt op z'n end.
Wortel, rode biet, paksoi zijn nu oogstrijp maar staan ook nog wel even goed in de grond.
Venkel, witlof, schorseneer zien er goed uit maar pas over een hele tijd klaar.
Asperges zijn reuze mooi en wel 25 cm hoog pluimend! Volgend jaar moeten ze in het voorjaar opgegraven worden.
Bleekselderij weet ik niet zo goed. Ziet er goed uit, maar de stengels zijn nog wat ieletjes.
Verder heb ik nieuw gezaaid: sla & andijvie.