abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 april 2008 @ 21:31:39 #41
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_57877442
quote:
Op zondag 6 april 2008 21:04 schreef sigme het volgende:

[..]

Dat ga ik ook zeker nog een keer doen .

Op de site die jij linkt zie ik geen prijzen staan (behalve van een kadopakket), misschien kijk ik er over heen.

Bij de kweker waar ik veel zaden en pootgoed haal hebben ze ook van die entpennen en broeddingen. Ik ga het liever een keer halen dan laten opsturen, misschien volgend jaar. Neem ik gelijk weer wat van hun aardappels mee, zoveel mooie leuke rasjes .
ja er staan prijzen, bij bestel nu, maar ik had idd ook moeite met die site. natuurlijk is halen beter dan opsturen! . het is ook niet zo dat ik deze site ken of de aanbieder. het lijkt me gewoon erg ok. en onderhoudsvriendelijk te houden naast groenten.

ik heb zelf een grote tuin voor amsterdamse/pijpse begrippen. wel een tuin op het noorden. veel bomen op ca.100 m2. dus na het snoeien genoeg stammetjes, die overslaan van de ene stam in de ander. pluk nu al jaren paddestoelen en ga binnenkort weer wat bijzetten.

en wat betreft aardappels. er schijnen nieuwe rassen aan te komen die resistenter zijn tegen invloeden van buitenaf, maar wel gewoon biologisch zijn en gekweekt van rassen die in landen voorkomen waar de aardappels dus gewoon resistenter zijn. langer koken op lagere temperatuur dus.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_57939908
Leuk topic. Jammer dat ik geen tuin heb
pi_57997037
Zoalshetis, ik ken wel aardappels die resistent zijn tegen aardappelmoeheid (aaltjes), maar tegen aardappelziekte (phytophthora) ken ik geen resistentie. Wel rassen die er het wat langer uithouden, maar niet meer dan dat.

Ik hou het voorlopig in elk geval bij mijn omzeilen: vroege rassen: oogsten voor de ziekte toeslaat, en geen aardappels kweken om te bewaren. Mijn vader kweekt weer tomaten, vorig jaar gingen die ook allemaal ten onder aan de phytophthora, dit jaar maar eens zien hoe het staat met de besmetting.

Die paddestoelen zijn wel heel interessant. Ik had ze al een paar jaar geleden gezien, met die entdingen, maar ik heb nog nooit iemand gesproken die ze ook werkelijk kweekt. Vertel, vertel! Wat kweek je, hoeveel/hoevaak oogst je, is het speciaal lekkerder dan gekocht?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_57997038
Ondertussen heb ik niet stilgezeten.
Bed 17, het vroegewortelbed, is vol. Er bleek nog wat voorgezaaide amsterdam3 in de kas te staan, dus die zijn uitgezet. (Kasbeheer en voorzaaien daarin heb ik uitbesteed, vandaar dat ik niet altijd weet wat er zoal voor mij is).

Het bed is aan de graskant afgesloten met een rij bieslook. Uit een potje, in stukken gescheurd op op rij uitgezet.

Bed 11, het vroegebietjesbed is ook vol.
Er waren krootjes voorgezaaid in de kas, eind februari of begin maart gezaaid; begin april zag dat er zo uit:

En die heb ik uitgezet. In matrixpatroon op 10 x 10. Dit wordt een niet-schoffelbed; alles wieden met de hand dus.

De nachtvorst joeg me nog wel de stuipen op het lijf, maar de krootjes houden zich kranig.

38 rijen; 11 op een rij. Gelukkig hou ik wel van bietjes .

Bed 9, bladgroente is óók al vol.
Uit de kas heb ik de gezaaide ijsbergsla gedund, wat eruit ging heb ik bij mij op een rijtje gezet.
Ook uit de kas heb ik een kloetje spinazieplantjes gerooid en uitgeplant. Rucola was speciaal voorgezaaid, en ook die is uitgeplant.
Verder gezaaid: eikebladsla, groenlof, spinazie, warmoes.
En hier als sluitrij een potje peterselie uitgescheurd en uitgeplant.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 12-04-2008 05:46:19 ]
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_57997064
Nog net voor ik ga slapen.
Met zulk een tuin kun je ookt dieptekas maken die in de grond ligt.
pi_57997067
Dieptekas..

Daar ga ik op googelen. 'truste!
pi_57997070
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 06:09 schreef sigme het volgende:
Dieptekas..

Daar ga ik op googelen. 'truste!
1) De aarde is een prima isolator (vb wijnkelder) en geeft weinig warmte af. (natuurkunde les 1) 2) Bij zoninstraling wordt in de kas kortgolvige straling in langgolvige omgezet. Kortgolvige kan de kas wel in, langgolvige kan er echter niet uit en wordt teruggekaatst. Effect: broeikas. (natuurkunde les 2) Kortom, het idee van een dieptekas lijkt me niet zo handig, althans het achterliggende principe is niet juist. En dat de plantjes beter groeien, dat is een kwestie van de juiste, wat hogere temperatuur (zei meneer de plantenfysioloog). Wat dat betreft zijn het net mensen...

pi_57997073
Nou, ik vind 't niet zo'n gek plan.

Ik heb een "gewone" kas, en dat werkt heel mooi, maar het wordt er verrot koud in de winter / 's nachts. De aarde geeft weinig warmte af - maar wordt ook niet heel koud. Met zo'n glaspartij ervoor zou het wel eens genoeg kunnen zijn om vorst buiten te houden.

En ik heb nog een verzameling kozijnen-met-glas liggen, waar ik niks nuttigs mee weet te verzinnen.. Misschien maak ik wel een klein dieptekasje .
pi_57997075
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 06:23 schreef sigme het volgende:
Nou, ik vind 't niet zo'n gek plan.
[ afbeelding ]

Ik heb een "gewone" kas, en dat werkt heel mooi, maar het wordt er verrot koud in de winter / 's nachts. De aarde geeft weinig warmte af - maar wordt ook niet heel koud. Met zo'n glaspartij ervoor zou het wel eens genoeg kunnen zijn om vorst buiten te houden.

En ik heb nog een verzameling kozijnen-met-glas liggen, waar ik niks nuttigs mee weet te verzinnen.. Misschien maak ik wel een klein dieptekasje .
Wat zon in de winter zorgt voor een stuk hogere temperatuur maar helaas zien we die tot nu niet zo vaak.
pi_57997076
Met zo'n dieptekas kun je dus ook tropische planten en vruchten kweken, je moet dan wel voor verduistering zorgen.
  zaterdag 12 april 2008 @ 06:37:04 #51
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_57997085
Ik wens je veel suucces TS met je moestuin. Dit soort topics doet het je soms spijten dat je midden in een stad woont.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zaterdag 12 april 2008 @ 09:57:05 #52
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_57997809
Sigme, klopt het dat je de grond van je moestuin elk jaar volledig moet omspitten?
... ♥ ik mis je ♥
pi_57997979
Nee, dat hoeft niet . Sterker nog, volgens de recente inzichten is dat zelfs slecht.

Om niet om te hoeven spitten is het zaak ervoor te zorgen dat er geen zode op gaat groeien, daarom had ik er afgelopen najaar/winter een lap plastic over liggen. In het voorjaar is de grond dan schoon (zwart) en los. Precies wat je met spitten ook bereikt, maar met spitten haal je extra onkruidzaad naar boven en put je daardoor de grond meer uit. Plus dat het het de vochthuishouding verstoort (en stom zwaar werk is).

Wel heb ik de grond de afgelopen drie jaar met geweld losgemaakt (te lui om te spitten hoor, frees gehuurd ).
pi_57998051
He leuk topic, dat boek heb ik ook en ik doe ook aan moestuinieren; ik blijf je vorderingen volgen.
pi_57998271
Sigme, gisteravond (helaas niet terug te kijken) bij Gardeners World op de Beeb een lang item over het beginnen van een volkstuin.
Een van de presentators (vader van jonge kinderen, wil gezond verbouwen enz) laat daar alles over zien en geeft hendige tips.

Elke vrijdagavond van 21:00 tot 22:00 uur, misschien heb je er iets aan. Site: http://www.bbc.co.uk/gardenersworld/

(edit:verkeerde linkje)
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_57998357
Shmoopy, leuke tip, dank!

Ik zal lief eens vragen of die dat kan opnemen, op dat tijdstip kunnen we nooit kijken ( , ).
pi_57999454
De BBC is sowieso erg goed met tuinprogramma's. Gardeners World volg ik al jaren religieus en ook de serie van Carol Klein "Grow your own veg" was super. Het bijbehorende boek staat op mijn verlanglijstje. Ik sta op een wachtlijst voor een volkstuin, tot nu toe moestuinier ik op kleine schaal in mijn stadsachtertuintje en verslind ik alle informatie.
Wat ik vooral van de laatste aflevering van Gardeners World heb onthouden is dat Joe heeft besloten om de voorbereidingen in zijn volkstuin nu heel grondig te doen, omdat hij anders later de nadelen gaat ondervinden. Dus zoveel mogelijk onkruidresten verwijderen enzo voor het zaaien en planten. En hij voert ook uit wat ik ook wil doen: raised beds. En verder maakt hij zoveel mogeijk gebruik van gerecyclede materialen. Zo haalde hij voor 25 pond een schuurtje bij iemand vandaan, legde in zijn volstuintje wat pallets neer als vloer en bouwde het schuurtje daar bovenop weer op.

Heel gaaf dat jij het ook grondig aanpakt en met ons deelt.
pi_58000574
Ik da d'r bijna van blozen . Maar ik doe dit topic natuurlijk voor mijn eigen bestwil - een priveverslag bijhouden is saai en komt er dus niet van, terwijl het wel nodig is. Anders weet ik na een half jaar al niet meer wanneer ik wat ook al weer precies gezet heb. En waar het briefje is waarop staat *wat* ik daar gezaaid had wat blijkbaar niet opkomt. Etc etc.

Ik had de aardappels voorgekiemd door ze een paar weken in een koele maar lichte plaats te zetten.

bed 11 is nu bepoot met Eersteling,
bed 14 met Gloria.

Twee Gloria's hadden geen oogjes en ik had me ook verteld waardoor ik er al een paar tekort kwam, dus ik moet nu nog pootaardappels bijhalen. Domoor .

Oh, en over frutselen met herbruikte materialen, nu je erover begint kan ik natuurlijk niet nalaten om te laten zien wat ik gister geknutseld heb. Er is nog een en ander aan plaatmateriaal over waar geen bestemming voor is, en eigenlijk wat in de weg ligt. En naar de stort brengen kost geld.. Nu heb ik een zaagtafel, dus ik heb wat plaat aan reepjes gezaagd (helemaal zelf!), en deze met het nietpistool aan pakjestouw gejast.

En dat is nou een tuinpaadje:

Kijk, even een stukje omgerold:

Genoeg geklooid . Ik moet nodig weer aan het werk - er moet nog een legkast voor de toekomstige kippen geknutseld worden.
pi_58001171
quote:
Op zaterdag 12 april 2008 11:39 schreef Doedezemaar het volgende:
De BBC is sowieso erg goed met tuinprogramma's. Gardeners World volg ik al jaren religieus
Me too.
quote:
en ook de serie van Carol Klein "Grow your own veg" was super.
Carol.
Ze kan zo heerlijk enthousiast vertellen en uitleggen, prachtig om te zien, die liefde voor haar zaadjes en cuttings.
En Monty.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_58038259
Hi,

Ik heb ook een moestuin, maar ik weet niet zo goed hoe ik de grond moet verbeteren. Er wordt compost aangeraden, maar waar haal ik dat?

Ik heb hele zware kleigrond en spit wel de stukken om voordat ik ze inzaai of plantjes plant. Op die manier haal ik ook gelijk al het wortelonkruid weg.

Ik las ook eens, dat als je het met plastic afdekt je grond dichtslipt en dat je allerlei stoffen mist of er juist een teveel aan kreeg. Je kon dan beter een stuk tapijt op de grond leggen, die je onkruidvrij wilde hebben.

Sigme jij had dat zwarte landbouwzeil erop liggen.Is dat zeil met gaatje ofzo? En waar heb je dat vandaan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')