abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 maart 2008 @ 20:55:10 #1
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57656901
Dus dat was het dan. Een rijtje verzen uit de Koran en beelden die we de laatste jaren via het nieuws hebben gezien. Zo gemonteerd om de gehele islam eens lekker door de plee te spoelen.

Wat we nu missen is uiteraard de (juiste) context.

Daarom bij deze: de verzen op een rijtje en handig gelinkt naar een online Koran zodat u zelf de context kunt bekijken! Ook nodig ik van harte de moslims onder ons uit om ons haarfijn uit te leggen hoe deze verzen wel geintepreteerd dienen te worden.

* Soera 8:60 - (NL)
* Soera 4:56 - (NL)
* Soera 47:4 - (NL)
* Soera 4;89 - (NL)
* Soera 8:39 - (NL)

[ Bericht 27% gewijzigd door wijsneus op 28-03-2008 09:59:55 (Linkjes naar NL vertaling toegevoegd) ]
Siamo Tutti Antifascisti!
  donderdag 27 maart 2008 @ 21:29:00 #2
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57658048
TS begint: Het vers erna haalt meteen al wat scherpe randjes van de voorgaande verzen af.
quote:
[8.61] And if they incline to peace, then incline to it and trust in Allah; surely He is the Hearing, the Knowing.
Voor zover ik kan beoordelen gaat dit boek (? in de bijbel zou het een boek heten...) over hoe je met je vijanden om dient te gaan in tijden van oorlog. Uiteraard staan er verwerpelijke zaken in maar dat is natuurlijk te verwachten gezien de Zeitgeist.
pi_57658245
Goed idee, ik ben ook wel benieuwd hoe de Fok-Moslims omgaan met dit soort passages.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 27 maart 2008 @ 21:42:46 #4
862 Arcee
Look closer
pi_57658558
[8.62] And if they intend to deceive you-- then surely Allah is sufficient for you; He it is Who strengthened you with His help and with the believers

8.62
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  donderdag 27 maart 2008 @ 21:44:28 #5
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_57658637
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 21:42 schreef Arcee het volgende:
[8.62] And if they intend to deceive you-- then surely Allah is sufficient for you; He it is Who strengthened you with His help and with the believers

8.62
Yep - maar als je dat met het vorige vers leest krijg je iets van: Als ze vrede willen, ga daar dan op in, als ze je vervolgens verraden...
  donderdag 27 maart 2008 @ 21:45:23 #6
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_57658675
Opgeschoond, tvp's en fitnadingen verwijderd, voor de film is er NWS, dit gaat over de aangehaalde verzen en het in context plaatsen ervan.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_57659042
Ik wil echter ook wel eens van moslims horen hoe het zit met de volgorde van verzen. Voor zover ik weet is het namelijk zo dat latere verzen de oude verzen "annuleren". Dus de zogenaamde vreedzame verzen worden geannuleerd door de haatdragende en gewelddadige latere verzen. En er is een vers in de Koran die dit "verklaart" met de woorden dat Allah, als hij een tegenstrijdige regel geeft, het later wel bij het rechte eind zou hebben.

De verandering in de verzen schijnt ook synchroon te lopen aan de oplopende aspiraties van Mohammed (profeet/oorlogsvoerder) in die tijd. Is het misschien niet wijs voor moslims om dit stuk op een andere manier te interpreteren? Om het in context te plaatsen zeg maar. Als alle moslims zouden geloven in de oude verzen is er geen probleem en lijkt de Islam in elk opzicht op andere geloven. Nu straalt alleen het gewelddadige er zo vanaf.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_57659076
TS, je links doen het niet, zal ik ze vervangen of gebruik je een specifiek bron die je wilt terug zien?
  donderdag 27 maart 2008 @ 21:58:08 #9
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_57659164
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 21:55 schreef Triggershot het volgende:
TS, je links doen het niet, zal ik ze vervangen of gebruik je een specifiek bron die je wilt terug zien?
Hier werkt het gewoon.
pi_57659284
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 21:58 schreef Snakey het volgende:

[..]

Hier werkt het gewoon.
Vreemd
quote:
Firefox kan de server op quod.lib.umich.edu niet vinden.
Ga de verzen in ieder geval via een andere server even opzoeken.
  donderdag 27 maart 2008 @ 22:02:02 #11
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_57659316
Hier werken ze ook prima, hoewel ik persoonlijk wikisource makkelijker vond lezen.
http://www.koranonline.nl/koran/nl/?go=NL

Is ook wel prettig, is de Nederlandse vertaling.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_57659499
Zijn dit de verzen die in de film worden genoemd? Zijn het dan ook de meest haatdragende?

Persoonlijk vind ik ze niet erg ernstig klinken. Een beetje dreigen met vuur en paarden, ik heb ergere dingen gelezen in de bijbel.

Ik vraag me af wanneer je nu eigenlijk een vijand bent van Allah.
  donderdag 27 maart 2008 @ 22:17:22 #13
164931 Houtspeer
Jealous Of Your Cigarette
pi_57659921
Ik zat het stukje over vrouwen te lezen en ik krijg zo het idee dat God alsmaar tegen de man zit te praten.
Ik ben benieuwd of ik over de rest ook zo'n idee krijg.
And all the things you do with it
pi_57660043
Ik ben ook erg benieuwd naar hoe de verzen uit de film nou echt in de context van de hele Koran staan eigenlijk...
Ik ben een meisje =)
pi_57660052
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 20:55 schreef wijsneus het volgende:
Dus dat was het dan. Een rijtje verzen uit de Koran en beelden die we de laatste jaren via het nieuws hebben gezien. Zo gemonteerd om de gehele islam eens lekker door de plee te spoelen.

Wat we nu missen is uiteraard de (juiste) context.

Daarom bij deze: de verzen op een rijtje en handig gelinkt naar een online Koran zodat u zelf de context kunt bekijken! Ook nodig ik van harte de moslims onder ons uit om ons haarfijn uit te leggen hoe deze verzen wel geintepreteerd dienen te worden.

* Soera 8:60
De verzen in deze Soera zoals ook de vers er naast gaat enkel over mensen die tegen je strijden. Zonder vrede te zoeken om je onderlinge problemen op te lossen:
quote:
60. En maakt aan de grens alle mogelijke strijdkrachten en vastgehouden paarden voor hen gereed, waarmede gij de vijand van Allah en uw vijand en anderen buiten hen, die gij niet kent, doch die Allah kent, moogt afschrikken. En wat gij ook voor de zaak van Allah besteedt, het zal u ten volle worden terugbetaald en u zal geen onrecht worden aangedaan.

61. En als zij tot vrede neigen, neigt u er dan ook toe en legt uw vertrouwen in Allah. Voorzeker Hij is Alhorend, Alwetend.
Als ze vrede willen moet je op Allah vertrouwen en het accepteren van ze.
quote:
quote:
56. Gewis, degenen die Onze tekenen verwerpen zullen Wij weldra het Vuur doen binnengaan. Wij zullen hen telkens, wanneer hun huiden zijn verbrand, andere huiden er voor in de plaats geven; opdat zij de straf ten volle zullen ondergaan. Waarlijk, Allah is Almachtig, Alwijs.
Ook onder de moslims zijn er mensen die de tekenen van Allah verwerpen en daardoor hel zullen binnentreden, zo heb je meer verzen in de Koran wat de zondaren te wachten staat, gelovigen die geen goeie daden verrichten, maar slecht doen, voor hun wordt hetzelfde lot verwacht.

* Soera 47:4
quote:
4. Wanneer gij de ongelovigen (in oorlog) ontmoet, treft dan hun nek en wanneer gij overwinnaar zijt, bindt hen dan vast. En wanneer de oorlog opgehouden is, laat hen dan vrij uit gunst of voor een losprijs. Zo zij het. En indien Allah wilde, had Hij hen Zelf kunnen bestraffen. Doch Hij wilde sommigen uwer door anderen op de proef stellen. En degenen die terwille van Allah worden gedood, hun werken zal Hij zeker niet vruchteloos maken.
Ik zou niet weten wat er mis is met bovenstaande vers, wanneer je ongelovigen treft vecht tegen ze en als je overwint neem ze dan gevangen om ze vervolgens door ransom of uit een gunst vrij te laten, in tijde van oorlog is het hartstikke normaal dat er zulke verzen zijn en gelovigen door God worden gemotiveerd dit te doen, het is geen teddybeer taal in tijde van oorlog.
quote:
quote:
88. Waarom zijt gij betreffende de huichelaars (in) twee partijen (verdeeld)? Allah heeft hen neergeslagen wegens hetgeen zij verdienden. Wenst gij hen te leiden, die Allah te gronde deed gaan? En voor hen, die Allah doet dwalen, zult gij geen uitweg vinden.

89. Zij wensen dat gij verwerpt, evenals zij hebben verworpen, zodat gij aan hen gelijk zult worden. Neemt derhalve geen vrienden uit hun midden totdat zij voor de zaak van Allah werken. En indien zij tot vijandschap vervallen, grijpt hen dan en doodt hen waar gij hen ook vindt; en neemt vriend noch helper uit hun midden.

90. Behalve degenen die tot een volk behoren waarmee gij een verbond gesloten hebt, of zij die tot u komen terwijl hun hart zich verzet u te bestrijden of hun eigen volk aan te vallen. En indien Allah wilde, zou Hij hun macht tegen u hebben gegeven; dan zouden zij zeker tegen u hebben gevochten. Dus, als zij zich van u op een afstand houden en u niet bestrijden en u vrede aanbieden - heeft Allah u niet toegestaan iets tegen hen te ondernemen.
Gaat over de huichelaars die van Mohammed en zijn vijanden profiteerden, zelfs dan moeten zij beginnen met vechten ne moet je ophouden als zij een verdrag willen sluiten of vrede aanbieden.
quote:
Ook weer een defensieve oorlog waarin je bestrijd wordt, ophouden als ze je niet meer kunnen vervolgen:
quote:
38. Zeg tot degenen die niet geloven, dat als zij ophouden (u te vervolgen), hetgeen voorby is hen zal worden vergeven en indien zij er weer in vervallen, voorwaar, dan is er akeeds het voorbeeld van vroegere volkeren.

39. En bestrijdt hen totdat er geen vervolging is en de godsdienst geheel voor Allah wordt. Maar als zij ophouden dan ziet Allah voorzeker hetgeen zij doen.
  donderdag 27 maart 2008 @ 22:21:56 #16
171974 niekp
liberale vrijdenker!
pi_57660091
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 21:29 schreef wijsneus het volgende:
TS begint: Het vers erna haalt meteen al wat scherpe randjes van de voorgaande verzen af.
[..]

Voor zover ik kan beoordelen gaat dit boek (? in de bijbel zou het een boek heten...) over hoe je met je vijanden om dient te gaan in tijden van oorlog. Uiteraard staan er verwerpelijke zaken in maar dat is natuurlijk te verwachten gezien de Zeitgeist.
volgens de moslims is de islam tijdloos. en als je zegt als moslim ongelovigen en joden moeten niet vermoord worden zeg je eigenlijk allah heeft geen gelijk.
  donderdag 27 maart 2008 @ 22:23:36 #17
26467 raphidae
...antichrist...
pi_57660156
Ik zal de nederlandse vertaling van de Q'ran er eens bijpakken, staan volgens mij een hoop voetnoten in.
GENERATION 9: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.
محمّد هو خنزي | "All that we are is the result of what we have thought." [Buddha] | http://ra.phid.ae/
pi_57660158
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 22:20 schreef Dupje het volgende:
Ik ben ook erg benieuwd naar hoe de verzen uit de film nou echt in de context van de hele Koran staan eigenlijk...
Handige site:
http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/index.htm
pi_57660313
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 22:23 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Handige site:
http://www.flwi.ugent.be/cie/bogaert/index.htm
Thanks!
Ik ben een meisje =)
pi_57660401
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 22:27 schreef Dupje het volgende:

[..]

Thanks!
Zo ook:
quote:
De verzen van de Koran werden neergezonden in een bepaalde context, met een bepaald doel, voor een bepaalde toepassing, enz.

Een Tafsir is een Koran exegese, met andere woorden een uitleg van de betekenis van de verzen van de Koran, een verduidelijkende commentaar zodat men de verzen beter zou kunnen begrijpen.

Een Tafsir verduidelijkt de context waarin een vers werd neergezonden, en legt de samenhang uit men andere verzen en met de Sunnah Mohammed - deze samenhang kan de toepassing en betekenis van een vers verduidelijken, verruimen of beperken.

De Koran is een complex werk waaruit men niet zonder kennis van zaken een vers kan citeren en dat tot algemene regel kan verheffen. Net zoals het absurd zou zijn te stellen dat het Westen aanzet tot moord omdat het Westers wetboek stelt dat "doden niet zal bestraft worden". Iedereen weet dat dit geen algemene regel is in het Westen, maar een uitzondering die strikt beperkt wordt tot gevallen van wettelijke zelfverdediging. Het lezen van de Koran en de Sunnah verschilt niet zoveel van methode: er zijn algemene regels, en regels die de algemene regels verfijnen of er een uitzondering op beschrijven. De uitspraken van de Profeet (Hadith) geven dan de praktische toepassing van de wet, die in combinatie met de Koran moet bestudeerd worden. Bij interpretatie van een vers, moet men ook de context van de openbaring in overweging nemen, alsook het volledige kader van de Islamitische leer. Op basis van al deze elementen, kan men dan zien of het om een uitzondering of een algemene regel gaat, op welke situaties het vers al dan niet van toepassing is, enz.

Het onder de knie krijgen van het hele Islamitische rechtsstelsel is iets wat in de Muslimwereld hogere studies van vele jaren vereist. Het is dus niet omdat men een Koranvertaling gelezen heeft, dat men een deskundige is in Islamitisch recht, zoals men nog geen geoloog is omdat men een atlas doorgenomen heeft, of geen arts omdat men een medisch encyclopedie heeft.

Een degelijke Tafsir is onontbeerlijk wanneer u de Koran wenst door te nemen.

Ga eerst na welke auteurs van Tafsir brede steun genieten, want er zijn natuurlijk een paar auteurs die een interpretatie geven die niet door de meerderheid van de Muslims gedragen wordt en die daarom niet betrouwbaar en niet representatief zijn.
http://users.telenet.be/myprojects/peace/tafsir.html
http://users.telenet.be/myprojects/peace/index.html

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-03-2008 22:33:22 ]
pi_57660480
Ik zal het later verder "onderzoeken" en lezen.
Ik ben nu mn nest in Truste
Ik ben een meisje =)
pi_57660519
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 22:32 schreef Dupje het volgende:
Ik zal het later verder "onderzoeken" en lezen.
Ik ben nu mn nest in Truste
Trusten.
pi_57660596
Die 'film' stelt weinig voor, laat ik dat voorop stellen, maar die haatzaaiende teksten en opruiende toespraken van die geestelijken wekken bij mij geen warm gevoel. De beelden van de terroristsche aanslagen en onthoofdingen voegen natuurlijk niks toe.

Maar goed, het zal wel allemaal flink uit z'n verband gerukt worden. Een hoop herrie om niks en een heleboel verbrande vlaggen.
  donderdag 27 maart 2008 @ 22:42:05 #24
26467 raphidae
...antichrist...
pi_57660783
Ik kan de versie met de voetnoten niet vinden, maar we een gewone. Mocht iemand het interessant vinden:

Ik ben geen fan van de Islam, maar deze verzen zijn redelijk uit context getrokken. Lees de verzen eromheen en trek je eigen conclusie.

[ Bericht 6% gewijzigd door raphidae op 27-03-2008 22:48:40 ]
GENERATION 9: The first time you see this, copy it into your sig on any forum and add 1 to the generation. Social experiment.
محمّد هو خنزي | "All that we are is the result of what we have thought." [Buddha] | http://ra.phid.ae/
pi_57660897
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 21:54 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ik wil echter ook wel eens van moslims horen hoe het zit met de volgorde van verzen. Voor zover ik weet is het namelijk zo dat latere verzen de oude verzen "annuleren". Dus de zogenaamde vreedzame verzen worden geannuleerd door de haatdragende en gewelddadige latere verzen. En er is een vers in de Koran die dit "verklaart" met de woorden dat Allah, als hij een tegenstrijdige regel geeft, het later wel bij het rechte eind zou hebben.

De verandering in de verzen schijnt ook synchroon te lopen aan de oplopende aspiraties van Mohammed (profeet/oorlogsvoerder) in die tijd. Is het misschien niet wijs voor moslims om dit stuk op een andere manier te interpreteren? Om het in context te plaatsen zeg maar. Als alle moslims zouden geloven in de oude verzen is er geen probleem en lijkt de Islam in elk opzicht op andere geloven. Nu straalt alleen het gewelddadige er zo vanaf.
Nee, er wordt niets te niet gedaan door nieuwe verzen. Hoe de koran er nu uitziet is gewoon de koran.
En er bestaat ook iets als TAFSIR. dat elke zin uitlegt waarop het slaat en waarvoor het geldt.
당신을 사랑합니다
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')