abonnement Unibet Coolblue
pi_57623132
quote:
Skispringer Janne Ahonen stopt

RIJSWIJK - De Fin Janne Ahonen stopt met skispringen. De 30-jarige sporter uit Lahti zei woensdag dat hij geen motivatie meer heeft om op het hoogste niveau mee te doen en dat hij meer tijd aan zijn familie wil besteden. "Iedere sporter wil op zijn hoogtepunt stoppen", zei de Fin.

Vanwege de altijd stoïcijnse gelaatsuitdrukking ging de Fin met de bijnaam 'het masker' door het leven.

Ahonen won in zijn carrière maar liefst 36 wereldbekerwedstrijden en vestigde een record door de prestigieuze vierschansentoernee vijf keer op zijn naam te schrijven. Bij de Olympische Winterspelen in Salt Lake City (2002) en in Turijn (2006) won hij de zilveren medaille bij het skispringen.

Bron: www.telesport.nl
Jammer.

Na een kwakkeljaar kwam Ahonen dit seizoen zo sterk terug met zijn recordzege in de vierschansen.

Ik verwachtte dat hij wel door zou gaan tot Vancouver, in een laatste poging om de enige nog ontbrekende prijs (olympisch goud) te winnen. Maar als de motivatie weg is, moet hij gewoon stoppen. Met zo'n staat van dienst en een familie die hij meer wil zien is dat ook zeker te begrijpen.

Hij gaat in ieder geval de geschiedenis is als tot dusver de enige man die de vierschansentournee vijf keer won.

Hulde voor the flying Finn. Ik ben als het ware opgegroeid met het volgen van hem. Ahonen heeft een formidabel lange carrière en staat van dienst. In 1994 was hij al een topper. Toen zat ik nog op de basisschool. Dit seizoen hoorde hij nog steeds tot de absolute top. Zo lang ik het schansspringen volg was hij een van de bakens.

Toen ik nog een klein Leatherface'je was, was Ahonen dus al een fenomeen. Samen met de Japanse springers, Goldberger, Alberto Tomba, Bjorn Daehlie enzo was hij destijds al een van mijn voorbeelden. En ook een van redenen waarom ik in wintersport verdiept raakte.

Ahonen kent een van de langste en meest indrukwekkende loopbanen in het schansspringen.
pi_57623234
Wat een held, met stip de beste schansspringer allertijden voor mij. Altijd de koelheid, die feilloze techniek in de lucht, de enorm verre sprongen. Jammer voor de sport, ik ga hem missen bij met name het Vierschansentoernooi. Het was ook een uitstekende skivlieger.
That's all folks!
  Moderator / Redactie Sport woensdag 26 maart 2008 @ 15:08:31 #3
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_57623336
Jammer ja, geweldige schansspringer.

een voor zijn prestaties.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_57623366
En dan te bedenken dat hij pas 30 is. Met zo'n enorme tijdspanne zou je denken dat hij een stuk ouder is.

Ik vind hem echt een fenomeen. Veel schansspringers hadden 1 of 2 seizoenen waarin ze erg dominant waren, zoals in het verleden Hannawald, Peterka, Funaki enzovoorts. En nu dus de Oostenrijkers, alhoewel die misschien wel een Ahonen-achtige carrière gaan opbouwen.

Ahonen daarentegen was heel lang heel goed. Hij pakte bijna ieder seizoen wel een paar mooie prijzen. Zo lang zo goed, de enige die dat ook kunnen zeggen zijn denk ik Jens Weissflog, Adam Malysz en Matti Nykänen.

En wat -Vaduz- zegt. Janne was ook een briljante skivlieger.
pi_57623861
Was nooit fan van hem, toch wel jammer dat ie stopt. Wel bewondering gehad voor hoe lang hij het al zo goed doet.
pi_57623896
Janne

Jammer dat ie stopt
pi_57623950
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 15:35 schreef Yoghii het volgende:
Was nooit fan van hem, toch wel jammer dat ie stopt. Wel bewondering gehad voor hoe lang hij het al zo goed doet.
Ik kan me wel voorstellen dat Ahonen door zijn koele uitstraling niet bij iedereen hartverwarmende gevoelens opwekte.

Maar inderdaad, zo lang zo goed is echt onvoorstelbaar.
pi_57624153
5 keer de Vierschansentoernee winnen .
sig verwijderd door FA
pi_57624243
Oh nee he Wat jammer dat hij ermee stopt, ben al jaaaren fan van 'm. Een gouden olympische medaille was de kroon op z'n carriere geweest, erg spijtig dat het niet zal gebeuren. De sport zal hem missen!!
pi_57624552
Matti Nykanen was in mijn tijd DE man van het skispringen.
Zijn strijd met Weissflog was geweldig.
" - Carter Williams is taking more hits than a Paris Hilton website! - "
  donderdag 27 maart 2008 @ 15:48:48 #11
136666 Relin
Suomi Powerrrr!
pi_57649183
Jammer? Zeker wel!
Verrassing? Nee niet echt.
Ik zag het eigenlijk wel aankomen. Hij was ZO anders gedurende de laatste paar wedstrijden...

Maar, over een paar jaar komt er vast wel weer een Ahonen op de schans. Zoon Mico heeft het donders naar zijn zin bij het schansspringen en als dat zo blijft, dan komt die er vast wel
Go Hard Or Go Home
http://www.rp-originals.nl
pi_57655167
Toni Innauer zij ooit : Het instituut blijft bestaan, de acteurs wisselen met der tijd
lukt het, dan lukt het. lukt het niet, dan lukt het niet. moeilijk nee tocht !!!!
pi_57663388
Ik sluit je helemaal bij leatherface aan. Ook voor mij was Ahonen echt een held en door hem ben ik het schansspringen gaan volgen. Jammer dat die gouden olymische medaille er nooit meer in zal zitten...
  vrijdag 28 maart 2008 @ 00:41:40 #14
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_57664327
Dat blijft zeker een gemis in zijn carriere. Had hij zeker wel verdiend. Jammer. Maar voor de rest een fenomeen. Ondanks dat ik de stoicijnse Finnen in de Formule 1 juist niet zo mag, vond ik Ahonen daarentegen wel 'cool'. De man die nooit lacht. Ik zal 'm missen, maar laten we ons troosten met de gedachte dat hij ons vele mooie wedstrijden heeft gebracht
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_57666765
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 23:58 schreef Remzz het volgende:
Ik sluit je helemaal bij leatherface aan. Ook voor mij was Ahonen echt een held en door hem ben ik het schansspringen gaan volgen. Jammer dat die gouden olymische medaille er nooit meer in zal zitten...
Ja, het missen van goud is jammer.

Op de spelen was hij meestal zelf niet optimaal en stuitte hij op springers die op dat moment de vorm van hun leven hadden. Zoals dus Ammann, Funaki, Morgenstern enzovoorts.

Het meest dicht bij goud kwam hij nog op de ploegenwedstrijd in Salt Lake City. Toen strandde Finland op ik geloof slechts een tiende van een punt achter Duitsland. Teamgoud weegt in mijn ogen niet op tegen individueel goud, maar dat was nog zijn grootste kans.
pi_57666798
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 08:53 schreef Leatherface het volgende:

[..]
Teamgoud weegt in mijn ogen niet op tegen individueel goud, maar dat was nog zijn grootste kans.
Nee dat vind ik zelf eigenlijk ook niet en ik denk ook niet dat hij dat als 'echt' goud had gevoelt. Maar inderdaad Ammann, die was toen echt in wereldvorm . En daarna bijna geen aansprekende resultaten meer gehaalt.
pi_57666836
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 08:56 schreef Remzz het volgende:

[..]

Nee dat vind ik zelf eigenlijk ook niet en ik denk ook niet dat hij dat als 'echt' goud had gevoelt. Maar inderdaad Ammann, die was toen echt in wereldvorm . En daarna bijna geen aansprekende resultaten meer gehaalt.
Ammann werd vorig jaar nog wereldkampioen. Maar dat was inderdaad geen constante topper al die jaren.

Ahonen heeft achteraf misschien te weinig gepiekt op de olympische spelen. Hij was vaak het hele seizoen in vorm, maar juist op de Spelen moet je 100% zijn en volstaat 90% niet.
pi_57667016
Teamgoud is in landen als Finland ,Noorwegen , maar ook Duitsland en Oostenrijk ERG belangrijk. Dit kunnen wij nauwelijks inschatten.

Een feit is wel : op het Moment Supreme gaf Janne vaak niet thuis.
lukt het, dan lukt het. lukt het niet, dan lukt het niet. moeilijk nee tocht !!!!
pi_66879011
Een comeback dus, met het oog op de Spelen
pi_66879147
Effe crossposten:

Cool!

Benieuwd wat hij kan presteren daar. Toen Ahonen stopte, was in ieder geval duidelijk dat hij nog heel wat in zijn mars had. Maar hij zal misschien wat competitieritme missen.
  Trouwste user 2022 maandag 9 maart 2009 @ 23:04:01 #21
7889 tong80
Spleenheup
pi_66879456
Mooi

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_66886103
Effe de tt maar aanpassen.
  dinsdag 10 maart 2009 @ 11:19:07 #23
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_66889820
Tja, de kroon op zn werk ontbreekt nog steeds. Maar ik vraag me af of hij binnen korte tijd weer met de wereldtop meekan want als dat niet het geval is lijkt het me een verloren zaak
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_66893811
Hij kan het niet laten, het is z'n leven. Mooi dit.
That's all folks!
  dinsdag 10 maart 2009 @ 18:28:50 #25
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_66905366
zou trouwens wat zijn . Ahonen met Martin Schmitt op het podium volgend jaar in Vancouver
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')