abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57604918
Kijk, bij dingen als melk ofzo snap ik het wel.

Toen ze dat gemaakt hebben, hebben ze het eerste pak enige tijd laten staan.
Op het moment dat de melk zuur werd hebben ze teruggerekend hoeveel dagen dat duurde en de uitkomst daarvan opgeschreven. Laten we zeggen dat die uitkomst = X

Bij melk die vandaag gemaakt word zetten ze dan een uiterste houdbaarheidsdatum op van
"datum vandaag + X".

Dat is dus in mijn ogen de zogenaamde "uiterste-houdbaarheids-datum-formule".
In dit geval voor melk, maar dit geldt natuurlijk ook voor bijvoorbeeld brood.
Op het eerste brood wat je bakt kan je ook op dezelfde manier die formule loslaten.
En natuurlijk op een hoop andere dingen werkt dit ook gewoon

Nu vraag ik me alleen het volgende af:
Ik trek net een blik knakworsten open en zie ik dat die tot 2012 houdbaar zijn.

Hoe weten ze dat? Hebben ze dat eerste blik ook eerst 4 jaar laten staan tot het niet meer goed was om te weten wat in het geval van knakworsten X is!?

Anders ken je die formule toch nooit gebruiken om de datum te bepalen?

Lang verhaal kort: hoe weten ze dat knakworsten in blik 4 jaar houdbaar zijn?
pi_57605098
Toch echt op die manier, denk ik.
pi_57605130
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 18:56 schreef Rens_Wilders het volgende:
Toch echt op die manier, denk ik.
Ja ik denk het ook, maar zeker weten doe ik het niet. Vandaar dit topic
pi_57605154
Overigens kan ik het me haast niet voorstellen dat Unox eerst een blik 4 jaar bewaard voordat de knakworsten grootschalig in productie worden genomen.

En hoe doen ze het dan bij een nieuw produkt wat zo lang houdbaar is?
Zetten ze daar dan in het begin maar gewoon even tijdelijk iets op? Gewoon natte vinger werk?
pi_57605160
Misschien zijn er stoffen waarmee je 't "ouder-worden-proces" in een blik kan versnellen ?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_57605207
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 18:59 schreef PietjePuk007 het volgende:
Misschien zijn er stoffen waarmee je 't "ouder-worden-proces" in een blik kan versnellen ?
Ik denk.........mischien........ zou het kunnen dat.......... ja dat zijn allemaal dingen die ikzelf ook al bedacht had.
Feit is: ik wéét het niet.

En ik wil het gewoon weten. Dus iemand die het weet mag het zeggen
pi_57605222
Op 't blik staat toch altijd "voor vragen bel 0800-knakworst", doe dat .
pi_57605267
Bij een hele boel blikvoer is het inderdaad niet goed vast te stellen en staan er data op die gegokt zijn, puur en alleen omdat fabrikanten verplicht zijn om een datum op de goederen te zetten
Hajeto!
  dinsdag 25 maart 2008 @ 19:06:06 #9
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_57605311
Je kunt er hier nog wat meer informatie over lezen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_57605322
Het produkt wordt bij een hogere temperatuur en/of vochtigheid bewaard. Een bepaald aantal maanden komt dan ongeveer overheen met een aantal jaar.

En ingeblikt voedsel kan vaak langer bewaard worden dan de THT die er opstaat. Maar volgens mij is er een (wettelijk) maximaal aantal jaren/maanden wat erop gezet mag worden.
  dinsdag 25 maart 2008 @ 19:07:37 #11
39145 Aventura
Relax, het is maar Fok
pi_57605343
Misschien omdat niet zozeer het product, als wel de verpakkingswijze de houdbaarheidsduur bepaalt?
pi_57605375
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 19:04 schreef Crack_david het volgende:
Bij een hele boel blikvoer is het inderdaad niet goed vast te stellen en staan er data op die gegokt zijn, puur en alleen omdat fabrikanten verplicht zijn om een datum op de goederen te zetten
OMFG!! En ze testen dat dus niet of wat!?

Die knakworsten stonden achteraan in de kast en misschien staan die er al een paar jaar, weet ik veel.

Voor hetzelfde geld zijn ze niet meer goed dus
pi_57605390
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 19:07 schreef Aventura het volgende:
Misschien omdat niet zozeer het product, als wel de verpakkingswijze de houdbaarheidsduur bepaalt?
Dan blijft de vraag hetzelfde.
Hoe weten ze dat ingeblikte knakworsten minimaal 4 jaar meegaan?
pi_57605396
Vorige week toevallig een kratje bier in de garage gevonden met datum 1999. Voor de lol een flesje geprobeerd. Smaakte nog goed. Schuimkraag nog prima, niet ziek geweest. Blik geeft geloof ik na verloop van tijd smaak af aan de inhoud, daarom kun je het maar een paar jaar bewaren.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_57605459
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 19:06 schreef golfer het volgende:
Je kunt er hier nog wat meer informatie over lezen.
Daar staat alleen maar dat ze de datum zelf mogen bepalen.
Ik wil weten HOE ze die datum bepalen
pi_57606111
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 18:48 schreef NED het volgende:
Nu vraag ik me alleen het volgende af:
Ik trek net een blik knakworsten open en zie ik dat die tot 2012 houdbaar zijn.
Een blik knakworsten is, zolang dat blik dicht blijft, eeuwig houdbaar. Echter in 2012 vergaat de wereld, om precies te zijn op 21 december 2012. Daarom zie je ook op vrijwel alle eeuwig houdbare producten een UHD van 2012. Zo ook bijv deze rijst:

pi_57609864
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 19:09 schreef NED het volgende:

[..]

Dan blijft de vraag hetzelfde.
Hoe weten ze dat ingeblikte knakworsten minimaal 4 jaar meegaan?
Dat is niet zo moeilijk. Ze kunnen het blikje in een speciale kastje leggen, waardoor de bacterien in een versnelde tempo groeien, wat dus overeenkomt met een bepaalde periode. Als je vervolgens het aantal bacterien meet, dan kan je zo extrapoleren tot het maximaal toegestane hoeveelheid.
  woensdag 26 maart 2008 @ 11:17:49 #18
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_57618065
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 22:00 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Dat is niet zo moeilijk. Ze kunnen het blikje in een speciale kastje leggen, waardoor de bacterien in een versnelde tempo groeien, wat dus overeenkomt met een bepaalde periode. Als je vervolgens het aantal bacterien meet, dan kan je zo extrapoleren tot het maximaal toegestane hoeveelheid.
ja dat dus

wel een verdomd goeie vraag NED
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_57618431
Nou, okay. Dat zal dan wel zo zijn.

pi_57633938
Vaak is het ook geen houdbaarheidsdatum, maar een datum tot wanneer de kwaliteit (onder de meest ideale omstandigheden) gegarandeerd wordt. Is in mijn optiek een nuance-verschil.

Van bepaalde stoffen (het kale produkt) is gewoon bekend hoe zij 'afbreken' en scheikundig veranderen (en dus bederven). Van andere stoffen (anti-oxidanten en andere conserveringsmiddelen) is bekend hoe zij dit proces kunnen vertragen. Zo komt men tot een datum tot wanneer ze de houdbaarheid cq. kwaliteit garanderen.

Maar dit geldt natuurlijk alleen voor de meest ideale omstandigheden., Een pot jam moet je natuurlijk niet met een open deksel in de vensterbank laten staan, want die schimmels houden ook van suiker en zon. Idem voor een pak koelverse melk....
Take on the situation, but not the torment ...
pi_57643792
Goed topic

Houdbaarheidsdatum is namelijk onzin... Het de beste marketingtruc ooit bedacht.

Het ligt per product aan de manier van opslag. En veel meer hiervoor genoemde redenen.
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
pi_57643862
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 11:30 schreef HMaster-II het volgende:
Houdbaarheidsdatum is namelijk onzin... Het de beste marketingtruc ooit bedacht.
Zet ff een pak melk in de koelkast, drink 'm over 6 weken op en post dan precies 'tzelfde.

pi_57643904
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 19:39 schreef Farenji het volgende:
Daarom zie je ook op vrijwel alle eeuwig houdbare producten een UHD van 2012. Zo ook bijv deze rijst:

[ afbeelding ]
Wat moeten we de laatste dag dan vreten
  donderdag 27 maart 2008 @ 12:22:22 #24
23078 -MOX-
Metaaldetectie
pi_57644926
Naar mijn weten wordt er ook gebruik gemaakt van "predictive modelling". Van een hoop producten zijn de bederf flora bekend. Aan de hand van de producteigenschappen (pH, Aw, aanwezigheid van zout ect) en bewaarcondities (temperatuur) kan voorspeld worden hoe hard de bederf flora groeien. Samen met de inactivatie tijdens de productie, de begin hoeveelheid bederf flora en eventuele her besmetting kan berekend worden hoelang een product houdbaar zou moeten zijn.
Tijd, dat heb je niet, dat maak je!
pi_57668640
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 11:30 schreef HMaster-II het volgende:
Goed topic

Het ligt per product aan de manier van opslag. En veel meer hiervoor genoemde redenen.
het is niet zozeer een marketingtruc, al komt het in sommige gevallen wel erg goed uit.
het is meer dat instanties als VWA vinden dat een product op het moment dat je het gebruikt hetzelfde moet zijn als het moment van aankoop.

als de datum dan verstreken is is het eigenlijk zo dat er niet meer gegarandeert wordt dat het product hetzelfde is, niet zozeer dat het product niet goed meer is.

leuk voorbeeldje is bier. pils kun je gerust nog drinken als het bv maanden over datum is, het smaakt alleen nergens meer naar.
zwaardere bieren kunnen juist zo gaan veranderen dat er iets moois ontstaat, zoals bij verschillende wijnen
(port-achtig)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')