abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 13 april 2008 @ 20:10:52 #76
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_58027301
Die vent verkoopt nu een apparaatje wat je aan je peilstok hangt wat de kwaliteit van de olie meet en aangeeft wanneer je het moet vervangen. Hij probeert eigenlijk z'n eigen product te verkopen.
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
pi_58033394
Was ook bij kassa afgelopen zaterdag
  maandag 14 april 2008 @ 00:00:18 #78
87694 Robin__
letitredno
pi_58034105
quote:
Op zondag 13 april 2008 20:10 schreef Spamblik het volgende:
Die vent verkoopt nu een apparaatje wat je aan je peilstok hangt wat de kwaliteit van de olie meet en aangeeft wanneer je het moet vervangen. Hij probeert eigenlijk z'n eigen product te verkopen.
Opzich een goede, potentiel geld of schade besparende, zaak. Die 350dkm was meer een lokkertje dus eigenlijk.
pi_58108048
quote:
Op maandag 31 maart 2008 12:28 schreef dubidub het volgende:

[..]

5 jaar lang volcontinu is bij mij 43000 uur. Toch een afwijking van 13% .
Heb je meteen je besparing gevonden
Zolang je niet beweegt kun je nog alle kanten op
pi_58110624
quote:
Op woensdag 26 maart 2008 17:31 schreef frenkck het volgende:
Ik wil eerst wel eens een analyse zien van een erkend laboratorium die gespecialiseerd is in smeermiddelen voordat ik conclusies ga trekken van een website opgebouwd in frontpage.

Zo'n PDFje kan iedereen maken natuurlijk. Onafhankelijke onderzoeken willen we zien!

Leuk dat er 50.000 draaiuren zijn gemaakt in een duurtest, waar kan ik dat terug lezen?

En ook leuk hoor die site, maar waarom kan je niet gewoon een flesje olie kopen zodat ik het in mijn brommer kan gooien en zelf eens kan testen?
Brommert
  zaterdag 12 juli 2008 @ 08:41:44 #81
221357 WHCGCronenberg
Nooit meer olie verversen
pi_60055384
De motorolie die nooit meer ververst hoeft te worden heb ik al 21 jaar geleden uitgevonden.
Beloning Euro 50.000,- zie www.nooitmeerolieverversen.eu
De motorolie die nooit meer ververst hoeft te worden heb ik al 21 jaar geleden uitgevonden
  zaterdag 12 juli 2008 @ 12:37:40 #82
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_60057491
Je bedoelt dit product?
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
pi_60057641
quote:
Op vrijdag 11 april 2008 18:35 schreef Robin__ het volgende:
Laatst een stuk in de krant.. over de 'olieverversmafia' waarin de voormalig directeur van (de nl tak?) van castrol beweerde dat zijn auto al 350.000km op die olie reed (wat natuurlijk bullshit is want na een ton is de eerst 5 liter sowieso wel weg gefikt)

Het verversen van motorolie was iig complete onzin volgens de beste man.. (en nee het was geen 1 april) nog iemand dat gelezen toevallig?
Ik ken het bewuste artikel, op het w123forum ook veel over gediscusieerd:

==============
Oliemiljonair: olie verversen onnodig!
door de redactie
vr 04 apr 2008, 09:32

AMSTERDAM - De man die rijk werd van Castrol motorolie zegt nu dat olie verversen eigenlijk helemaal niet nodig is. Zelf rijdt hij al 350.000 kilometer op dezelfde smering.

Het Grote Olieschandaal: honderden miljoenen euro's per jaar aan verspilling én een niet in geld uit te drukken schadepost voor het milieu. Henk de Groot, oud-directeur van Castrol Nederland, voert een kruistocht tegen wat hij noemt de 'olieververs maffia'.

De Groot stelt dat automobilisten, motorrijders en truckers onnodig op kosten worden gejaagd omdat ze met grote regelmaat de olie van hun motoren laten verversen. Want dat schrijven garages en fabrikanten immers voor.

En wie wil nu het risico nemen dat de garantie op de heilige koe in gevaar komt... ,,Mijn auto rijdt al 350.000 kilometer op dezelfde motorolie. Daarbij ontzie ik mijn portemonnee én het milieu."

Henk de Groot heeft een peilstok met chip uitgevonden die aanwijzingen geeft wanneer het mis is met de kwaliteit van de motorolie. Een universeel apparaat, dat in vrijwel elke auto past.

De praktijk leert, volgens de deskundige met een petrochemische én motortechnische achtergrond, dat het zwarte goedje pas na honderdduizenden kilometers of jaren van autogebruik hoeft te worden vervangen.

,,Geregeld bijvullen als het peil te laag uitkomt, is natuurlijk wel noodzaak. Voor het overige worden we met z'n allen beduveld. Het gaat om serieuze bedragen en serieuze vervuiling."

Met een Nederlands autopark van zes miljoen voertuigen waarvan de olie eens per jaar wordt vervangen, praat je al snel over een bedrag van ruim 600 miljoen euro en minstens dertig miljoen liter zwarte smurrie die moet worden weggewerkt.

Wereldwijd is het duizelingwekkend: 200 miljard euro aan verspilling. Om van de enorme vervuilde olieplas nog maar te zwijgen.

"Ook daarom luid ik de noodklok", vertelt De Groot, "voor mijn kleinkinderen. Ik zie geregeld hoe mensen voor hun huis olie verversen en het oude spul in de afvoerput kieperen.

Garagebedrijven voeren het af naar een centrale verwerking, waar de olie tot asfalt wordt gerecycled. Maar milieuorganisaties wijzen erop dat reststoffen uiteindelijk toch weer in het grondwater belanden."

Henk de Groot timmert al lang aan de weg. In deze krant liet hij jaren geleden weten dat olie verversen om de 10.000, 20.000 of zelfs 30.000 kilometer onzinnig is. Er was veel belangstelling en de oud-Castrol-topman toonde met het autopark van klanten, die tot wel 300.000 kilometer reden voor ze hun motorolie lieten vervangen, aan dat verversen geldklopperij was.

Met de door De Groot geleverde peilstok controleerden 'langgebruikers' de kwaliteit van de olie. Waarbij in de nieuwste versie een chip alarm slaat als het mis gaat met het zuur- of zoutgehalte.

Tentakels

"Maar de tentakels van de industrie zijn lang, de autobranche is machtig, de olielobby een wereldspeler", aldus Henk de Groot. " Daarom ben ik monddood gemaakt, de belangen zijn te groot. Zelfs laboratoria worden door de grote oliemaatschappijen betaald en dus beheerst.

Den Haag toonde aanvankelijk interesse, maar een proef met het bedrijfswagenpark van een busonderneming - er was al voor meer dan 100.000 euro subsidie toegezegd voor het geval dat de motoren in de soep zouden lopen - werd plotseling gestopt. De overheid heeft ooit veel geld in een verwerkingscentrale bij Rotterdam gestoken, ik denk dat ze geen zin hadden om de contracten met die fabriek over de aanlevering van vervuilde olie te verbreken."

Want alles draait om geld, zo zegt De Groot. "Mensen denken dat het foute boel is als olie inktzwart blijkt, het omgekeerde is waar! Vuildeeltjes in moderne olie, vaak koolstofresten, krijgen een omkapseling. De olie wordt daardoor zwart en dikker bij hitte, maar dat is juist goed. Olieverversen is een bijgeloof, door de industrie in stand gehouden. Want op elke liter motorolie maken de grote jongens veel winst. Het hele idee stamt uit de tijd van die stokoude T-Fordjes!"

Een rondgang van deze krant langs garages en onderhoudsbedrijven leert dat veel monteurs hun eigen auto vaak veel langer laten doorrijden dan officieel wordt aangegeven. Maar niemand wil geciteerd worden. "Want dat kost klanten, dus broodwinning en uiteindelijk mijn baan."

Bij milieuambtenaren in Den Haag ving Henk de Groot in het verleden ook tal van keren bot. "Leuk hoor, dat u meedenkt", werd hem dan fijntjes verteld, "maar onze taak is niet om afval te voorkomen, wij zijn er om afval te verwérken!"

Jules Maaten, Europarlementariër voor de VVD, noemt de bevindingen van de oud-Castrol-directeur baanbrekend. "Als meneer De Groot gelijk heeft, dan ligt hier een prachtige kans voor een schonere wereld. Ik ga de Europese Commissie schriftelijke vragen stellen over de cyclussen van olieverversen. Als wij ons voor het karretje van industrie en olielobby laten spannen, moeten er stappen volgen. Automobilist en milieu worden immers al genoeg gepakt."

Henk de Groot is inmiddels 86 jaar oud, maar staat nog steeds op scherp. Troonopvolger Richard ( www.niveauplus.nl) neemt de erfenis van de oliegoeroe ooit over. Want opgeven, dat is voor vader noch zoon een optie.

"Ik hoop nog te mogen meemaken dat we met deze onzin stoppen", zegt Henk de Groot. "Anders moet mijn zoon verder strijden. Richard, als de nieuwe bevlogen Don Quichotte... 'Even doorsmeren', noemen ze het in de garage. Een smerig spel is het!"
======================

En nu kunnen we allemaal zelf onze mening geven
pi_60057692
En deze reactie van hetzelfde forum is wellicht ook interessant.
Het ging erom of dure olie in oudere auto's nu wel of niet nodig is.

=================
Al weer enige jaren geleden heb ik beroepshalve meegedaan in een zeer uitgebreid onderzoek naar de effecten van smeerolie op de slijtage/levensduur van motoren. Het betrof hier dieselmotoren aan boord van schepen. Vier schepen werden uitgerust ieder met een apart merk smeerolie. Zowel voor de hoofdmotoren als voor de hulpmotoren. Voor twee schepen hadden we aan twee van de grootste (en duurste!) olieleveranciers advies gevraagd welke olieen te gebruiken. Voor de andere twee schepen hebben we op basis van de motorfabrikantspecificatie de goedkoopste olie genomen die we konden krijgen. Bovendien ook nog diverse merken door elkaar gebruikt.

Het betrof hier een viertal supply/anchorhandling schepen. We hebben 18 maanden lang een uitvoerig testprogramma gedraaid. Waarbij motoren onder alle omstandigheden hebben gefunctioneerd. Zo hebben we bijvoorbeeld een motor vier maanden helemaal niet gebruikt. Andere hebben bijna volcontinue gedraaid. Of bijvoorbeeld vier dagen lang stationair laten draaien (komt nou eenmaal voor in de Supplyvaart). Of 90 dagen volle kracht tijdens een sleepreis. Koelwatertemperatuur een maand lang 20 graden lager dan normaal etc.

18 maanden lang ieder maand oliemonsters genomen en bij twee verschillende labs laten onderzoeken. Daarnaast nog tientallen andere parameters bijgehouden en gerapporteerd.

Onze conclussie was dat we geen correlatie konden vinden tussen het merk/type smeerolie en de slijtage. Maw het maakte geen bal uit. Wat wel uitmaakte was hoe de motor was gebruikt. Bijvoorbeeld veel stationair draaien, wisselende belasting, koelwatertemperatuur, brandstoftemperatuur etc.)

Dit leverde extra slijtage en dat was goed te meten in de olie. Maar nauwelijks aan de motoren overigens. Wat daar wel bleek is dat smeeroliefilters en ook smeerolieseparatoren een veel grotere bijdrage leveren aan de levensduur van de motor dan de olie! Ergo, bespaar nooit op je filters! Idem dito voor de koelwatertemperatuur. Als die te laag wordt kon je vrij snel extra slijtage aan zuigerveren en cilinders vaststellen.

Wij hebben onze testresultaten gedeeld met de twee grote (Smeer)olieleveranciers/producenten. Ze zijn de inhoudelijke discussie met ons niet echt aangegaan, maar wel onmiddelijk 50% korting gegeven op de literprijs!

We hebben ook de motorfabrikanten betrokken in deze test. Die hielden zich nog al op de vlakte en gaven aan dat het enige wat zij doen is specificeren van de smeerolie. Welke fabrikaat is hen daarna om het even.

Dit alles speelde zich al weer enige jaren geleden af. En auto(benzine) motoren zijn niet zonder meer natuurlijk vergelijkbaar met Scheepsdiesels. Beroepsmatig kom ik nog al eens bij de TU/TNO in Delft en kende daar wat mensen die op de afdeling motortechniek werkten. Ik heb bovenstaande met hen gedeeld. Onze conclussies deelde zij op hoofdlijn. Zij gaven aan dat zij wel degelijk de correlatie kunnen maken tussen merken/type olie en motorslijtage. Tegelijkertijd gaven ze ook aan dat die zogenaamde motorslijtage nauwelijks relevant is voor de gemiddelde autobezitter. (gaan je krukaslagers 400.000 of 500.000 kilometer mee). Ook gaven zij dat, net als bij ons onderzoek, motorslijtage vooral door andere parameters wordt veroorzaakt dan door het merk smeerolie.

Overall conclussie:
- Wel altijd op tijd olie verversen (je hebt op je auto geen smeerolieseparatoren)
- Wel altijd goede filters gebruiken (je hebt op je auto geen smeerolieseparatoren)
- Ontsteking/injectie goed en volledig
- Kleppen goed afgesteld
- Doe rustig aan als olie nog niet op temperatuur is. (dat duurt al gauw zo'n 10 minuten, terwijl je koelvloeistoftemperatuur veel eerder bedrijfstemperatuur aangeeft!)
- Zorg dat je koelwaterthermostaat het goed doet en je motor op de juiste bedrijfstemperatuur komt
- Meeste motoren hebben relatief het minste slijtage als ze zo tussen de 75 en 100% vermogen continue worden belast.

Voor die rederij heeft het twee zaken opgeleverd:
- Extra besparinge (vele miljoenen dollars op jaarbasis
- een vervolgonderzoek op het effect van het oprekken van preventief onderhoudsbeurten op motorslijtage.
============

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 12-07-2008 12:54:04 (stukje vergeten) ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')