quote:
Op maandag 24 maart 2008 19:45 schreef naaa het volgende:Wij willen achter onze garage (bouwjaar 2003 met enkelsteens muur, platdak) een uitbouw maken. Dit moet een aparte berging cq. Schuur worden.
Dit willen wij graag in dezelfde “stijl” als de garage uitgevoerd hebben; betonnen vloer, enkelsteens muur, alleen in plaatst van een plat dak een hellend dak met dezelfde dakpannen als het huis.
Nu kunnen wij hiervoor uiteraard een aannemer in huren, maar dan lopen de kosten al gauw hard op. In plaatst daarvan willen wij de “touwtjes” in eigen hand houden, en voor ieder onderdeel de juiste mensen (wat kleinere bedrijfjes) daarvoor inschakelen.
Grotendeels van de verbouwing van het huis heb ik zelf uitgevoerd, ben zelf installateur dus handig genoeg.
Het storten van het beton en het opmetselen van de muren zijn dingen die we zeker laten doen en aan de professionals overlaten, het plaatsen van de dakpannen en de afwerking kunnen we zelf.
Alleen komt er natuurlijk nogal wat bij kijken. Bouwtekeningen (laten) maken, inschatting van de kosten, etc.
Vandaar dit topic: Graag zou ik de mening/advies willen hebben van mensen die zelf zoiets “in eigen beheer” hebben uitgevoerd, waar moet ik opletten en wat zou jij anders gedaan hebben?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb Cybersijp wel geholpen met de voorbereidingen op zijn nieuwbouw van de schuur. Wat erg belangrijk is, is dat je zelf genoeg kennis en kunde hebt om alles te regelen.
Je moet dus goed vooraf bedenken wat je wilt, en wanneer welke dingen belangrijk zijn. Dus vooraf informeren over leverdata van spullen en ruim van te voren dingen inkopen en de juiste mensen vastleggen op de juiste tijdstippen (dus niet pas je dakplaten bestellen als je muur op hoogte staat, maar al 4 weken eerder en niet 3 keer je tuin openspitten omdat je behalve stroom, je ook nog water, en ook nog een HWA in de grond wilt hebben)
Dit zijn dingen die je goed in beeld moet hebben om straks een nette en vlugge bouw te krijgen en vooral om ook zelf het plezier erin te houden.
Maar als ik lees dat je zelf je huis hebt verbouwd, je installateur bent en je zelf je pannen wilt leggen dat denk ik dat je zelf capaciteit genoeg hebt om zo'n uitbouw te organiseren