abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59519307
Op het moment heb ik wat semantiek problemen. Op een pagina heb ik een aantal openstaande berichten (zoals een PM-systeem), waarbij de afzender, enkele gegevens en de content wordt getoond.

Zoals ik het nu heb:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
<ul class="messages">
   <li>

<!-- Bericht -->
      <fieldset>
         <legend><a href="new.php?prepare&user=Pepijn">Pepijn</a></legend>

<!-- Gegevens -->
         <dl>
            <dt>Aan:</dt>
            <dd><a href="new.php?prepare&user=Bep">Bep</a></dd>

<dt>Verzonden:</dt>
            <dd>19-06-08 14:17</dd>
         </dl>

<!-- Content -->
         <p>Telefoon voor bep!</p>

<!-- Taken -->
         <ul>
            <li><a href="inbox.php?setread&id=10">Markeer als afgehandeld</a></li>
         </ul>

</fieldset>
   </li>
</ul>

Mijn problemen met deze manier van werken:
  • De enkele fieldset binnen de list-item lijkt mij onnodig, klopt dit?
  • Is een fieldset niet enkel voor formulieren?
  • Is een definition list uberhaupt wel slim voor het bevatten van dit soort data?
  • Binnen de content van de pagina is het duidelijk wie de ontvanger van het bericht is, maar ik weet er geen goede plek voor te vinden in de HTML zelf.
  • Zal de legend binnen de fieldset voor een screenreader duidelijk genoeg zijn dat dit de afzender van het bericht is? Doormiddel van CSS opmaak is het iig wel duidelijk.

Kan iemand hier wat licht op schijnen? :)
  •   vrijdag 20 juni 2008 @ 18:04:20 #102
    181657 LordNemephis
    computer says no
    pi_59555740
    een dikke vette TeeVeePee!
    Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
    pi_59562421
    quote:
    Op donderdag 19 juni 2008 14:44 schreef Geqxon het volgende:
    Op het moment heb ik wat semantiek problemen. Op een pagina heb ik een aantal openstaande berichten (zoals een PM-systeem), waarbij de afzender, enkele gegevens en de content wordt getoond.

Zoals ik het nu heb:
    [ code verwijderd ]

Mijn problemen met deze manier van werken:
  • De enkele fieldset binnen de list-item lijkt mij onnodig, klopt dit?
  • Is een fieldset niet enkel voor formulieren?
  • Twee keer ja
    quote:
  • Is een definition list uberhaupt wel slim voor het bevatten van dit soort data?
  • Ik zou daar gewoon een div of een span voor gebruiken.
    quote:
  • Binnen de content van de pagina is het duidelijk wie de ontvanger van het bericht is, maar ik weet er geen goede plek voor te vinden in de HTML zelf.
  • In de buurt van de verzender, zou ik zeggen.
    quote:
  • Zal de legend binnen de fieldset voor een screenreader duidelijk genoeg zijn dat dit de afzender van het bericht is? Doormiddel van CSS opmaak is het iig wel duidelijk.
  • Die fieldset hoort daar niet, dus die legend ook niet. Als dat de verzender is dan kun je dat gewoon als zodanig weergeven.
    quote:
    Kan iemand hier wat licht op schijnen?
    Is het toeval (als in voor demo) dat er maar 1 bericht wordt gegeven in <ul class="messages"> ? Of laat je wel meer berichten zien (als die er zijn uiteraard)?
      zaterdag 21 juni 2008 @ 01:23:50 #104
    145090 HenkBenzinetank
    Toegevoegde waarde
    pi_59569860
    Misschien een beetje kort door de bocht, maar bij twijfel moet je je pagina eens zonder CSS bekijken. Als de structuur dan nog te volgen is, dan zit je qua semantiek vaak ook al goed in de richting.
      dinsdag 24 juni 2008 @ 15:02:54 #105
    37634 wobbel
    Da WoBBeL King
    pi_59652628
    In hoeverre is dit mogelijk?

Ik wil 1 grote div, met daarin een kleiner divje met tekstomloop....

Dit idee dus:

pi_59659446
    ik ben bezig met een website, maar kom er niet uit

ik heb 2 divjes naast elkaar, de een is het linker menu en de ander is de content
    bij de ene pagina is het linker divje langer, maar als ik een andere pagina open is de content weer langer (afhankelijk van de inhoud)

is het mogelijk om beide divjes even lang (height) te houden?
      dinsdag 24 juni 2008 @ 20:59:00 #107
    159841 Dzy
    It is I
    pi_59660312
    Ruud_fr, dat is zonder foefjes niet mogelijk cross-browser, maar waarschijnlijk ben je op zoek naar "Faux columns". Zoek daar eens op
    "Reality is an illusion created by a lack of alcohol."
      dinsdag 24 juni 2008 @ 20:59:46 #108
    159841 Dzy
    It is I
    pi_59660340
    En wobbel, dit is natuurlijk heel makkelijk te krijgen door gewoon een DIV container te maken met daarin die twee divs waarvan er een float.
    pi_59660746
    quote:
    Op dinsdag 24 juni 2008 20:59 schreef Dzy het volgende:
    Ruud_fr, dat is zonder foefjes niet mogelijk cross-browser, maar waarschijnlijk ben je op zoek naar "Faux columns". Zoek daar eens op
    nee, dat is helaas niet wat ik zoek
    ik wil background images meegeven aan de header, left, content en footer

dus niet aan de container
      dinsdag 24 juni 2008 @ 21:51:33 #110
    159841 Dzy
    It is I
    pi_59661940
    Maak eens een paint? En vertel er even bij wat allemaal kan stretchen enzo. Dan kan ik je wel vertellen of dit mogelijk is
    pi_59662636
    ok, zo moet het worden:

'left' en 'content' kunnen verschillen van grootte (height), maar moeten dus even lang worden/blijven
      dinsdag 24 juni 2008 @ 22:30:23 #112
    159841 Dzy
    It is I
    pi_59663150
    Ik zou toch nog een keer naar Faux Columns kijken Maak om Left en Content een DIV container heen, deze zal dus altijd even lang zijn als de langste van die twee divs. Als je nu deze container een backgroundimage meegeeft die een y-repeat heeft (maakt niet zoveel uit hoeveel pixels hoog hij is) dan lijkt het net alsof de beide divs een aparte background hebben, al is dit er in principe eentje. Lees je nog even goed in in de materie want dit is serieus de enige manier om zo'n ontwerp te realiseren.
      woensdag 25 juni 2008 @ 00:03:45 #113
    181657 LordNemephis
    computer says no
    pi_59665665
    quote:
    Op dinsdag 24 juni 2008 22:30 schreef Dzy het volgende:
    Ik zou toch nog een keer naar Faux Columns kijken Maak om Left en Content een DIV container heen, deze zal dus altijd even lang zijn als de langste van die twee divs. Als je nu deze container een backgroundimage meegeeft die een y-repeat heeft (maakt niet zoveel uit hoeveel pixels hoog hij is) dan lijkt het net alsof de beide divs een aparte background hebben, al is dit er in principe eentje. Lees je nog even goed in in de materie want dit is serieus de enige manier om zo'n ontwerp te realiseren.
    Dit is wel de meest makkelijke manier voor dit doel
    Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
    pi_59667461
    quote:
    Die laatste regel kan je beter weglaten
    pi_59670893
    quote:
    jouw uitleg is een stuk duidelijker dan de site die ik gevonden had, het is gelukt

ik heb nu 3 containers:

container 1: header
    container 2: left (menu) en content
    container 3: footer

thanks voor de hulp
      woensdag 25 juni 2008 @ 11:01:06 #116
    159841 Dzy
    It is I
    pi_59671054
    Ok Dorentuz, de beste en makkelijkste manier dan

En mooi ruud dat het gelukt is.
      woensdag 25 juni 2008 @ 19:10:13 #117
    87680 Mirel
    Mirel wil een bongophone.
    pi_59683352
    Hoi, ik heb een stukje tekst die ik in het midden van de pagina wil. Ik dacht dus <center> en </center> voor en achter het divje te zetten zodat de tekst in het midden komt, maar elke regel tekst is dan gecentered, en dat wil ik niet.

Heb ook geprobeerd text-align: left in de .css te zetten, maar dan komt de tekst gewoon helemaal links op de pagina. De <center> code doet dus niks.

Denk dat de foto wel duidelijk is Ik wil dus dat de tekst links uitlijnt, maar wel in het midden zit.
    When all else fails, you always have delusion.
    pi_59683528
    Dit moet volgens mij werken:

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
    <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
    <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
    <title>test</title>
    <style type="text/css">
    html {
        background-color:#000000
    }
    div#tekst {
       margin:0px auto 0px;
       width:400px;
    }
    div#tekst p{
        color:#FFFFFF;
    }
    </style>
    </head>
    <body>
    <div id="tekst">
      <p>Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Pellentesque ligula ligula, rhoncus sed, consectetuer ut, mattis sit amet, enim. Vivamus laoreet placerat felis. Aenean iaculis tristique lacus. Pellentesque diam metus, tempus et, dapibus vitae, faucibus in, eros. Sed eu arcu quis urna mattis dapibus. Cras vitae metus id libero blandit consequat. Cras viverra, dolor eget pulvinar ultricies, orci lacus malesuada neque, sit amet luctus arcu eros sed dui. Morbi eros nisi, consequat ac, condimentum nec, posuere eget, nulla. Quisque bibendum venenatis sapien. Nam sem est, vulputate in, suscipit ut, tincidunt non, massa. Vestibulum sagittis enim eget mauris. Morbi consectetuer, ipsum auctor consectetuer venenatis, arcu diam iaculis metus, eu lobortis est mauris bibendum felis. Nulla ultrices, dui vitae feugiat adipiscing, tortor libero ultricies ipsum, non convallis tortor est id pede. Quisque sollicitudin. Suspendisse accumsan nulla sit amet risus.</p>
      <p>Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. Donec vehicula. Nam ullamcorper, erat a congue imperdiet, turpis diam tincidunt lectus, et tempor nulla risus a dui. Morbi non nunc. Praesent ultricies nibh sed arcu. Sed dictum, quam vel tempor viverra, nunc dolor viverra nisl, quis pharetra leo ipsum in neque. Donec eget velit. Ut vulputate faucibus enim. In hac habitasse platea dictumst. Donec posuere semper urna. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In lorem. Mauris hendrerit adipiscing nisi.</p>
    </div>
    </body>
    </html>

[ Bericht 0% gewijzigd door spaceninjapirate op 25-06-2008 19:19:28 (typfoutje) ]
    pi_59683533
    quote:
    Op woensdag 25 juni 2008 19:10 schreef Mirel het volgende:
    Hoi, ik heb een stukje tekst die ik in het midden van de pagina wil. Ik dacht dus <center> en </center> voor en achter het divje te zetten zodat de tekst in het midden komt, maar elke regel tekst is dan gecentered, en dat wil ik niet.

Heb ook geprobeerd text-align: left in de .css te zetten, maar dan komt de tekst gewoon helemaal links op de pagina. De <center> code doet dus niks.

[ afbeelding ]
    Denk dat de foto wel duidelijk is :) Ik wil dus dat de tekst links uitlijnt, maar wel in het midden zit.
    Even aangenomen dat die div met teks als id centertext heeft:
    1
    2
    3
    4
    #centertext {
      width: 50%; /* Of iets anders, maar je moet een breedte instellen */
      margin: 0 auto; /* Links en rechts auto -> Links en rechts gelijk -> Div staat gecentreerd */
    }
      FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 1 juli 2008 @ 12:51:46 #120
    1972 Swetsenegger
    Egocentrische Narcist
    pi_59816693
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    <tr id="ipRow">
     <td class="lc">spatie</td>
     <td class="rc">

<table border="0" cellspacing="0" cellpadding="2">
        <tr>
       <td>IP</td>
       <td nowrap="nowrap"><input type="text" class="num" name="ip1" value="@ip1#" size=3 maxlength=3>.<input type="text" class="num" name="ip2" value="@ip2#" size=3 maxlength=3>.<input type="text" class="num" name="ip3" value="@ip3#" size=3 maxlength=3>.<input type="text" class="num" name="ip4" value="@ip4#" size=3 maxlength=3>
       </td>
      </tr>
      <tr>
       <td>mask</td>
       <td><input type="text" name="mask1" class="num" value="@mask1#" size=3 maxlength=3>.<input type="text" name="mask2" class="num" value="@mask2#" size=3 maxlength=3>.<input type="text" class="num" name="mask3" value="@mask3#" size=3 maxlength=3>.<input type="text" class="num" name="mask4" value="@mask4#" size=3 maxlength=3>
       </td>
      </tr>
      <tr>
       <td>gateway</td>
       <td><input type="text" class="num" name="gw1" value="@gw1#" size=3 maxlength=3>.<input type="text" class="num" name="gw2" value="@gw2#" size=3 maxlength=3 onFocus="if(this.disabled)this.blur()">.<input type="text" class="num" name="gw3" value="@gw3#" size=3 maxlength=3>.<input type="text" class="num" name="gw4" value="@gw4#" size=3 maxlength=3>
       </td>
      </tr>
     </table>

</td>
    </tr>

De 'ipRow' toggle ik display:none; en display:block dmv een onclick.

In IE krijg ik keurig dit te zien als de row visible is

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    ---------------------------------------------------------------------
    | cel 1                     |                                       |
    | spatie                    | IP      [].[].[].[]                   |
    |                           | Mask    [].[].[].[]                   |
    |                           | Gateway [].[].[].[]                   |

In elke andere browser dit

1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    | cel 1                       |                                     |
    | spatie | IP      [].[].[].[]|
    |        | Mask    [].[].[].[]|
    |        | Gateway [].[].[].[]|

Kortom, de geneste table wordt tov de parenttable in de linker cel gepropt. Terwijl die toch echt afgesloten is.
    Wat doe ik fout?

-edit- ter verduidelijking: http://test.xploise.nl/test.html
    In IE is het gedrag zoals ik verwacht (en wat ik nodig heb) in elke andere browser niet.

-edit- En het antwoord
    http://snook.ca/archives/html_and_css/dynamically_sho/

[ Bericht 6% gewijzigd door Swetsenegger op 01-07-2008 14:11:40 ]
    pi_59825423
    Ik ben bezig met het maken van een website. De betreffende site gaat stukken tekst bevatten waardoor de scrollbar gebruikt wordt. Nu is het me opgevallen dat in IE7 de website mooi gecentraliseerd blijft staan maar in FF3 een klein beetje naar links springt (jammer genoeg).

Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen? Alvast bedankt .
    pi_59826162
    quote:
    Op dinsdag 1 juli 2008 19:41 schreef BugWorks het volgende:
    Ik ben bezig met het maken van een website. De betreffende site gaat stukken tekst bevatten waardoor de scrollbar gebruikt wordt. Nu is het me opgevallen dat in IE7 de website mooi gecentraliseerd blijft staan maar in FF3 een klein beetje naar links springt (jammer genoeg).

Dat komt omdat ie altijd de scrollbalk laat zien, en firefox alleen als die nodig is.. Je zou dus overflow:scroll aan je html of body kunnen hangen (weet zo niet welke van de 2), zodat firefox zich gedraagt als IE..
    pi_59826182
    quote:
    Op dinsdag 1 juli 2008 19:41 schreef BugWorks het volgende:

Firefox laat geen scrollbalk zien als je die niet gebruikt, IE wel.
    Oplossing: de volgende regel toevoegen bij of html of body:
    overflow-y: scroll;

Kijk dan even in IE om te zien of je geen dubbele scrollbalk krijgt. Dat zou namelijk niet handig zijn.
    pi_59826549

Dank jullie.
      donderdag 3 juli 2008 @ 18:58:49 #125
    32768 DionysuZ
    Respect my authority!
    pi_59872036
    Ik heb een vraagje, niet gericht op CSS, maar kan wellicht toch hier terecht omdat ik geen apart topic ervoor wil openen.

Weet iemand of ik de FIELDSET tag ook legaal kan gebruiken buiten een form, bijvoorbeeld om een menu heen (zoals fieldset met legend = main menu, sub menu, dat soort)?
    □ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
    ■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
    □ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')