Heb nooit echt gruwelijke leerkrachten gehad, maar heb toch een paar nare ervaringen gehad: in het eerste studiejaar -groep 3 ofzo- vloog ik van Juffrouw Ria eens naar de directeur omdat ik in een tekening een paar keer buiten de lijntjes had gekleurd. Ik was verdomme zes jaar oud.

Kan me uit die periode weinig dingen herinneren, maar dat moment staat nog glashelder in m'n geheugen gebrand.
Heel de lagere school door dezelfde juf voor turnen gehad. Was er nog een van de oude stempel die nog stamde uit de periode toen mijn lagere school een meisjesschool was. Als wij ons moesten omkleden, zat ze altijd op haar gemakje haar krant te lezen en haar thee te drinken. Het kon dan al eens gebeuren dat de les 10 minuten later begon omdat mevrouw nog aan het lezen was. Het gebeurde bijna elke les dat als je vroeg klaar was met omkleden dat je dan haar lege kop thee moest gaan wegbrengen naar de refter.
Een van de eerste keren dat we 'honkbal' gingen spelen, staat nog goed in m'n geheugen. Omdat we toen nog niet zo goed konden mikken met een baseballbat, speelden we met een tennisraket en tennisballen. De juffrouw had toen haar eigen tennisraket meegenomen. Omdat dat zo'n kostbaar ding was mocht alleen zij het vasthouden. Met als gevolg dat zij heel de tijd met het tennisraket home runs sloeg, en wij gewoon toertjes mochten lopen.
Maar vroeger was het naar het schijnt nog erger. Iemand die 7 jaar ouder was, en ook nog les had gekregen dan die vrouw, zei dat ze toen heel vaak voor haar moeten buigen terwijl ze: Ja juffrouw Loes of Wij danken U juffrouw Loes.
Nodeloos te zeggen dat het bij ons feest was toen we hoorden dat ze van de trap gevallen was en we een week of vier een interim kregen.
In het zesde studiejaar -groep 8- waren we met twee klassen. De meester van de andere klas kwam ons één uur aardrijkskunde per week geven. Ik heb daar een gans jaar ruzie mee gehad omdat ik beweerde dat Congo met een C werd geschreven, en hij vasthield dat het Kongo was. Op de proclamatie gaf hij dan toch zijn ongelijk toe.
Ander moment. Tweede jaar middelbaar. Bresseleers voor LO. We zaten in de sporthal met twee groepen onze oefeningen te doen. De ene groep moest iets doen, en de andere moest over de bok springen ofzo. Ik zat in de groep die met het laatste begon. In mijn groep was er een bij wie het niet lukte, en gedemotiveerd ging hij aan de kant zitten. Na een tijdje moesten we switchen. Onze groep ging naar de andere kant van de sporthal. De gedemotiveerde jongen ging met ons mee, en ging ook aan de andere kant in een hoekje zitten. Dit was niet naar de zin van de leerkracht. Hij vroeg twee keer aan die leerling om naar de bok te gaan en daar zijn oefeningen af te maken. Leerling wou dit niet en zei: Gij gaat mij hier niet dwingen hé aap. Maar de leerkracht dwong hem wel. Hij pakte de leerling vast, wrong zijn arm op z'n rug zodat hij makkelijk uit de kom zou kunnen schieten. Zodus sleepte hij die leerling héél de sporthal door naar de bok. De leerling vond dit natuurlijk niet zo prettig en voegde allerlei scheldwoorden toe aan zijn protest waarvan klootzak nog het netste was. Uiteindelijk is het met een sisser afgelopen.