abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 25 maart 2008 @ 09:40:37 #26
168121 retuow82
Het is friet!
pi_57594439
Testje ingevuld.

Ik ben wel van mening dat sommige veiligheidsaspecten echt te ver gaan in die test. Een blackbox waarbij 100% pak-kans is en een systeem dat je in 30 km zones automatisch niet harder kan zullen best goed werken maar ik krijg wel het gevoel dat de autofabrikanten/ overheid mij niet capabel/ verantwoordelijk genoeg vinden om in een auto te stappen.... Die dingen mogen echt achterwege blijven.

Vooral die 100% pak-kans, ik gok dat de regering dit echt niet ziet als veiligheid maar gewoon als makkelijk geld binnenhalen. Mag het auto/motor rijden nog een beetje leuk blijven?!?
Op zondag 3 oktober 2010 20:58 schreef gewoonfaye het volgende:
retuow82 is mijn nieuwe held
  dinsdag 25 maart 2008 @ 10:45:55 #27
165655 GT3
Porsche 997
pi_57595457
quote:
Op maandag 24 maart 2008 22:39 schreef Cybje het volgende:


[..]

Ik zit dagelijks op de weg, voor een klein stukje van 22 km heen en hetzelfde terug. Letterlijk elke dag zie ik mensen van hun baan afwijken, bijv. in een bocht op de snelweg dat ze de vluchtstrook meepakken (volgens sommigen sportief rijden??). Maar oude mensen zie je dat ook veel doen. Ik denk dat het geen slecht idee is als zo'n systeem er is, want de vluchtstrook is simpelweg niet bedoeld om op te rijden, er kan namelijk ook een ambulance zitten.

Of we moeten van die mensen hun rijbewijs afpakken, maar volgens mij zit dan een kwart van Nederland ineens zonder rijbewijs.
Idd, gewoon het rijbewijs invorderen. Bij veel mensen komt dat gezwabber over de weg voort uit gemakszucht, onverschilligheid, en het idee dat de ander wel oplet. Ouderen die op de weg gaan en het drukke verkeer niet meer gewend zijn zouden bijv. een paar speciale instructie lessen kunnen volgen (die zijn er overigens al). En zoals ik al zei, als je zo'n systeem gebruikt gaan mensen daar op vertrouwen, met als gevolg dat de rijvaardigheid nog steeds niet verbeterd is, maar eerder slechter wordt omdat er weer iets uit handen wordt genomen. Auto rijden is 90% opletten, kijken en anticiperen, de rest is bijzaak.
There Is No Substitute!
  dinsdag 25 maart 2008 @ 13:00:02 #28
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_57597866
Mja, mensen overschatten anderzijds ook hun eigen kunnen tav waarnemen. Je denkt van jezelf dat je alles wel ziet, maar in werkelijkheid mis je gewoon heel veel. Daar zijn die systemen deels op gericht.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  dinsdag 25 maart 2008 @ 13:29:45 #29
165655 GT3
Porsche 997
pi_57598364
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 13:00 schreef Frezer het volgende:
Mja, mensen overschatten anderzijds ook hun eigen kunnen tav waarnemen. Je denkt van jezelf dat je alles wel ziet, maar in werkelijkheid mis je gewoon heel veel. Daar zijn die systemen deels op gericht.
Aangezien de gemiddelde automoblist nog niet eens de moeite doet om z'n richtingaanwijzer te gebruiken bij het afslaan en wisselen van rijbaan denk ik niet dat het komt door een overschatting van het kunnen waarnemen.... Zo'n Lane departure warning kun je beter koppelen aan de richtingaanwijzer bij sommige weggebruikers
There Is No Substitute!
pi_57599313
De systemen die jij opnoemt heb ik niet zoveel behoefte aan, ESP, ABS en ASR is alleen maar een goede ontwikkeling, en hebben bijna geen nadelen afgezien van de kosten.
pi_57602622
ingevuld.

nee, ik heb geen behoefte aan al die systemen. met de meeste systemen ben ik wel al bekend (ik ben werkzaam bij een BMW dealer).

hoe meer de auto gaat doen hoe minder de bestuurder moet doen hoe minder oplettend iemand word. zet die persoon eens in een oudere auto zonder die systemen en dat is echt vragen om ongelukken.

goed autorijden moet je trainen en onderhouden. niet uit handen geven daar gaat niemand beter van rijden.
Hopeloos benzine verslaafd
  dinsdag 25 maart 2008 @ 17:47:42 #32
73255 Frezer
Niet Henk!
pi_57603707
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 13:29 schreef GT3 het volgende:

[..]

Aangezien de gemiddelde automoblist nog niet eens de moeite doet om z'n richtingaanwijzer te gebruiken bij het afslaan en wisselen van rijbaan denk ik niet dat het komt door een overschatting van het kunnen waarnemen.... Zo'n Lane departure warning kun je beter koppelen aan de richtingaanwijzer bij sommige weggebruikers
Oh luiheid/slordigheid speeld natuurlijk ook een rol. Maar je ziet gewoon echt niet alles, hoe goed je ook (denkt) dat je oplet.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
  dinsdag 25 maart 2008 @ 18:31:48 #33
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_57604573
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 14:18 schreef Neluhz het volgende:
De systemen die jij opnoemt heb ik niet zoveel behoefte aan, ESP, ABS en ASR is alleen maar een goede ontwikkeling, en hebben bijna geen nadelen afgezien van de kosten.
Hier sluit ik me volledig bij aan!
pi_57607041
Een collega van m'n vader heeft 1 of ander oortje in zijn oor (net als van je ipod of iets dergelijks) dat begint te piepen zodra zijn hoofd te ver naar links of rechts knikt omdat ie dan begint te slapen
Natuurlijk kan je zeggen, prima middel, beter dan dat hij in slaapt sukkelt. Echter is dit wel gevolgbestrijding. Als je gaat autorijden en dit heel vaak hebt ben je gewoon een gevaar op de weg. Dan moet je eens gaan nadenken over het uberhaupt wel verantwoord is om in te stappen (vent zit nog onder de stress ook, moet per se in x minuten thuis zijn dus overal te hard rijden). Dit is niet een ingebouwd veiligheidssysteem, maar geeft wel aan dat hij vertrouwt op dat oortje in plaats van de eerste verantwoordelijkheid neer te leggen bij zichzelf.

Over de andere systemen...ik hou wel van allerlei technische hoogstandjes, in elke branche. Echter ben ik ook iemand die graag zelf de boel in handen kan houden.

In een eerder topic op Fok! vroeg iemand iets over vloeistoffen controleren. Ik stond er verbaasd van hoeveel mensen zeiden: 'olie checken....nooit, heb ik toch een lampje voor. Als dat gaat branden ga ik vervolgens naar de garage'.
Ik check zoiets liever zelf, met m'n eigen ogen dingen constateren, meten is immers weten. Als je lampje om welke reden dan ook defect is en je olie raakt op, dan ben je mooi de sjaak.
pi_57608293
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 01:48 schreef vannelle het volgende:
Zoals je zelf al aangeeft is een ongeluk in een split second gebeurd.
Met zo'n waarschuwingssysteem moet eerst de waarschuwing opgemerkt worden, dán pas gaat men zelf kijken en daarna wordt er in het gunstigste geval pas gehandeld.
Zien ze nog net je Cuore door de berm duikelen.....

Ik blijf er bij, ik vind het niks.


Zit wat in. Maar ik was blij dat ik m'n koffie net doorgeslikt had.
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 13:29 schreef GT3 het volgende:

[..]

Aangezien de gemiddelde automoblist nog niet eens de moeite doet om z'n richtingaanwijzer te gebruiken bij het afslaan en wisselen van rijbaan denk ik niet dat het komt door een overschatting van het kunnen waarnemen.... Zo'n Lane departure warning kun je beter koppelen aan de richtingaanwijzer bij sommige weggebruikers
Stond vandaag in de krant dat maar een kwart van de mensen denkt dat geen richting aangeven gevaarlijk kan zijn. Die andere drie kwart moeten ze m.i. gelijk van de weg halen...
Sanity is (not) statistical
pi_57608389
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 20:11 schreef xFriendx het volgende:
Een collega van m'n vader heeft 1 of ander oortje in zijn oor (net als van je ipod of iets dergelijks) dat begint te piepen zodra zijn hoofd te ver naar links of rechts knikt omdat ie dan begint te slapen
Natuurlijk kan je zeggen, prima middel, beter dan dat hij in slaapt sukkelt. Echter is dit wel gevolgbestrijding. Als je gaat autorijden en dit heel vaak hebt ben je gewoon een gevaar op de weg.
Op zich helemaal mee eens, maar je zou zoiets natuurlijk wel kunnen gebruiken voor vrachtwagenchauffeurs bijvoorbeeld. Die zitten én heel veel en heel lang op de weg, én op rare tijden. En als ze in slaap vallen en ze veroorzaken een ongeluk, is dat vaak veel ernstiger dan wanneer iemand dat doet met een Opel Corsa. Ik denk dat je dit soort dingen wel positief in kúnt zetten, maar dat je dan toch moet kijken naar mensen die beroepsmatig veel rijden of mensen die een bepaalde handicap hebben. Zoals ik al zei, ik zou best zo'n night vision-systeem willen hebben. Aan de andere kant ben ik idd bang dat mensen die eigenlijk zo nachtblind zijn dat ze gewoon niet moeten gaan rijden, toch verleid worden om in de auto te stappen omdat dat systeem beschikbaar is, als ze ergens in the middle of nowhere staan, op het moment dat het openbaar vervoer niet rijdt, als het slecht weer is, etc. Hoe makkelijker je iets maakt, hoe minder serieus mensen het nemen.
Sanity is (not) statistical
  dinsdag 25 maart 2008 @ 22:42:58 #37
168121 retuow82
Het is friet!
pi_57610962
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 21:05 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Op zich helemaal mee eens, maar je zou zoiets natuurlijk wel kunnen gebruiken voor vrachtwagenchauffeurs bijvoorbeeld. Die zitten én heel veel en heel lang op de weg, én op rare tijden. En als ze in slaap vallen en ze veroorzaken een ongeluk, is dat vaak veel ernstiger dan wanneer iemand dat doet met een Opel Corsa. Ik denk dat je dit soort dingen wel positief in kúnt zetten, maar dat je dan toch moet kijken naar mensen die beroepsmatig veel rijden of mensen die een bepaalde handicap hebben. Zoals ik al zei, ik zou best zo'n night vision-systeem willen hebben. Aan de andere kant ben ik idd bang dat mensen die eigenlijk zo nachtblind zijn dat ze gewoon niet moeten gaan rijden, toch verleid worden om in de auto te stappen omdat dat systeem beschikbaar is, als ze ergens in the middle of nowhere staan, op het moment dat het openbaar vervoer niet rijdt, als het slecht weer is, etc. Hoe makkelijker je iets maakt, hoe minder serieus mensen het nemen.
Ik vind dat als je chauffeur bent dat je al helemaal moet in kunnen schatten wanneer je die truck op een parkeerplaats moet zetten en moet gaan slapen. Je hoort ze altijd zeggen dat ze zo ervaren zijn en dat ze veel zien dus dan moeten ze ook maar het voorbeeld geven en niet stug doorrijden....

Ik ben van mening dat als je dat oortje aanschaft je eigenlijk al verkeerd bezig bent. Je moet je afvragen of het op dat moment nog wel veilig is om te rijden.
Op zondag 3 oktober 2010 20:58 schreef gewoonfaye het volgende:
retuow82 is mijn nieuwe held
pi_57611415
quote:
Op zondag 23 maart 2008 20:58 schreef Maeghan het volgende:
Ja, leuk dat soort systemen, tot er een storing in je systeem zit. Stel je voor dat je auto weigert om door rood te rijden, maar de stoplichten werken niet goed? Of je doet een alcoholtest, hebt eigenlijk niet veel op, maar hebt net voor je instapte een kersenbonbon in je mond gestoken?

Verder zijn er inderdaad situaties waarin het nodig of handig kan zijn om even de regels te 'overtreden', zoals een beetje extra gas geven (als er een ambulance achter je aan komt rijden op een eenbaansweg met aan twee kanten een hoge stoep, zodat je met je daihatsu cuore niet even in de berm kan gaan staan, bijvoorbeeld - vrij lullig om dan netjes vijftig te blijven rijden...).

Een extra waarschuwingssysteem kan soms wel handig zijn. Ik ben nachtblind en ook al weet ik dat ik goed oplet en dat ik overstekende dieren wel zie en eigenlijk alles wat beweegt, zou het wel fijn zijn om zo'n hulpmiddel te hebben waardoor je dieren en mensen eerder ziet. Gewoon omdat ik ze dan éérder zie, dat maakt het gewoon makkelijker om te rijden, minder inspannend, makkelijker om te anticiperen.

Een hulpmiddel dat aangeeft of ik in m'n baan zit zou ook handig zijn, of iets wat aangeeft waar verkeersdrempels en stoepranden zitten. Stoepranden, verkeersdrempels, putten in het wegdek en gesleten verf zie ik in het donker slecht en bij slecht weer zie ik de witte verf sowieso bijna niet. Als je je wilt voorstellen wat ik zie, dat is te vergelijken met hoe ver je ziet in dichte mist. Sterker nog, met dichte mist in het donker zie ik makkelijker dan zonder mist in het donker.
In sommige situaties komt het er voor mij op neer dat ik er maar op moet vertrouwen dat mijn voorganger niet in slaap valt en per ongeluk de berm in rijdt (sporadisch, maar het gebeurt weleens, als ik ergens heen moet in zo'n klein dorpje met smalle onverlichte dijkjes, in the middle of nowhere). En ik kan ook niet zomaar overal m'n groot licht aan doen. Ik rijd op geheugen, op de meters zicht die ik wél heb en verder op de bewegingen van andere auto's, zo zie ik aan de achterlichten van andere auto's waar de putten en kuilen in de weg zitten. Als er een hulpmiddel bestond om de weg beter te 'zien', dan zou ik dat best willen hebben.
Niet lullig bedoeld, maar moet jij wel 's nachts rijden dan? Lijkt me handiger van niet als je zo aangeeft dat je toch tegen behoorlijk wat problemen aanloopt...
pi_57617821
Ik loop inderdaad wel tegen problemen aan en ik zou best iets willen hebben dat het voor mij makkelijker maakt om te rijden, maar ik kan wel zonder. Voor mensen die niet nachtblind zijn is het moeilijk voor te stellen hoe ik rijd, mensen vinden het een eng idee. Mensen zijn in eerste instantie niet gerust als ze bij mij in de auto stappen in het donker, maar uiteindelijk is er nooit iemand die niet meer met me mee durft te rijden. Integendeel, het valt mensen vaak op dat ik heel erg goed oplet, geconcentreerd rij en heel veel in mijn spiegels kijk om een goed overzicht van de weg en het verkeer te houden. Toen ik m'n rijbewijs nog niet zo lang had, reed ik alleen in het donker op plaatsen waar ik de weg goed kende, omdat ik er niet zeker van was dat ik veilig kon rijden op een voor mij onbekende plaats. Nu ik meer rijervaring heb, gewoon beter rij, kan ik dat wel.

Het enige is dat je soms weleens in een situatie komt waarin je moet vertrouwen op een ander. Vorig jaar had ik BHV cursus en er reden twee mensen met me mee die geen vervoer hadden. Eentje woonde in een gehucht, in zo'n dijkdorpje. Het was al donker, daarnaast was het dus ook opeens enorm noodweer en ik was daar nog nooit geweest. Op zo'n moment zeg ik ook tegen mensen dat ik in die situatie minder goed zie, dat ze dus mee moeten kijken en dat ze zelf heel duidelijk de weg moeten uitleggen en ook moeten waarschuwen voor verkeersdrempels bijvoorbeeld. In zo'n situatie voel ik me wel beperkt. (Ik moet op dat moment de taken verdelen: ik bestuur de auto en let op het verkeer, maar heb daar m'n handen aan vol en dus geen tijd meer om ook nog eens de weg te zoeken; voor de zekerheid vraag ik ook of ze willen letten op fietsers zonder licht, donkergekleurde auto's zonder licht, etc.).
Onverantwoordelijk? Dat ook weer niet, want ik zorg dat ik zelf goed zichtbaar ben, ik rijd heel langzaam, doe desnoods mijn groot licht aan, let extreem goed op. Maar als je dan eindelijk thuis bent, ben je gewoon doodop, het vraagt meer van mij dan van iemand die goed ziet in het donker. Dát is wat ik bedoel. Als ik twijfel of ik veilig bezig ben, dan doe ik het niet.

Aan de andere kant heb ik met sommige situaties ook weer geen probleem waar normale mensen dat wel hebben. Ik moet toch altijd alles onthouden over een weg, dus op het moment dat het mistig is heb ik daar weer weinig last van, terwijl andere mensen dan opeens hun zicht kwijt zijn, het belangrijkste waar ze op rijden, terwijl ik weet op wat voor dingen ik kan letten om dat gebrek aan zicht te compenseren. Je rijdt gewoon ánders.

Even offtopic, maar om uit te leggen wat precies mijn probleem is en waarom ik zo'n hulpmiddel wél zou willen hebben. Niet omdat ik niet zonder kan, maar omdat het het net wat makkelijker maakt.
Sanity is (not) statistical
pi_57618090
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 22:42 schreef retuow82 het volgende:

[..]

Ik vind dat als je chauffeur bent dat je al helemaal moet in kunnen schatten wanneer je die truck op een parkeerplaats moet zetten en moet gaan slapen. Je hoort ze altijd zeggen dat ze zo ervaren zijn en dat ze veel zien dus dan moeten ze ook maar het voorbeeld geven en niet stug doorrijden....

Ik ben van mening dat als je dat oortje aanschaft je eigenlijk al verkeerd bezig bent. Je moet je afvragen of het op dat moment nog wel veilig is om te rijden.
Ja, natuurlijk zou een chauffeur dat in moeten kunnen schatten. En over wat ze 'altijd' zeggen, ga ik het maar niet hebben he. Niet alle chauffeurs zijn hetzelfde. Daarnaast heb je overal goede en slechte werknemers, ook bij chauffeurs, dus de een rijdt beter dan de ander. Het zijn ook nog eens mensen, dus ze kunnen doodgewone inschattingsfouten maken zoals iedereen, alleen met andere gevolgen dan wanneer de schoonmaker van een kantoorgebouw moe is en per ongeluk de emmer naast de kraan zet in plaats van eronder.

Het feit blijft dat chauffeurs ook onder druk kunnen staan om een rit af te maken. Daarnaast kan slaperigheid héél erg snel opkomen, zeker als je op rare tijden rijdt. Je lichaam wil dan gewoon slapen, ook al wil je baas dat je rijdt. Je kunt er niet vanuit gaan dat een chauffeur die een bepaalde tijd heeft voor een rit netjes z'n vrachtwagen parkeert en gaat slapen als ie moe is, terwijl het hem veel geld of tijd kost en terwijl hij eigenlijk gewoon die rit af wil maken en naar huis. Je theorie is mooi, maar je moet wel realistisch blijven. Daarnaast zijn er gewoon grote gevolgen als de bestuurder van een truck met brandbare stoffen in slaap valt en door de vangrail rijdt.
Sanity is (not) statistical
  donderdag 27 maart 2008 @ 17:59:53 #41
53151 T42
Pinball Wizard
pi_57651886
ik heb niet eens gordels
pi_57674079
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 13:29 schreef GT3 het volgende:
Aangezien de gemiddelde automoblist nog niet eens de moeite doet om z'n richtingaanwijzer te gebruiken bij het afslaan en wisselen van rijbaan denk ik niet dat het komt door een overschatting van het kunnen waarnemen.... Zo'n Lane departure warning kun je beter koppelen aan de richtingaanwijzer bij sommige weggebruikers
De LDW is inderdaad gekoppeld aan het knipperlicht. Als je niet aageeft dat je van baan wisselt (knipperlicht) denkt het systeem dat je slingert/er niet bij bent (vul maar in) en waarschuwt je door bijvoorbeeld een geluidje of trilling in het stuur.
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 14:18 schreef Neluhz het volgende:
De systemen die jij opnoemt heb ik niet zoveel behoefte aan, ESP, ABS en ASR is alleen maar een goede ontwikkeling, en hebben bijna geen nadelen afgezien van de kosten.
En waarom heb je er geen behoefte aan?
quote:
Op maandag 24 maart 2008 15:23 schreef Maeghan het volgende:
Weet je waardoor ik 's avonds extra slecht zie? Door al die mensen met die achterlijk felle lampen. Je ziet geen stéék meer. Als ik tegenliggers heb met xenonlampen rijd ik letterlijk blind. Of iemand met xenonlampen achter me, die zo nodig in m'n spiegeltjes moet schijnen. Of ik denk heel de tijd dat ze zitten te seinen, want bij die lampen lijtk het bij ieder putje net of degene achter je zit te seinen. Nee hoor, ik zou een stuk beter zien zónder die gekke lampen.
Je beschrijft nu andere weggebruikers, maar toch zou je zelf eens proberen om met Xenon te rijden (wel met de juiste witte lampen zoals fabrieksauto's), de kleur is veel dichterbij daglicht en licht daardoor objecten veel beter op, ik denk dat het best wat kan schelen met nachtblindheid.
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 16:57 schreef Youp het volgende:
ingevuld.

nee, ik heb geen behoefte aan al die systemen. met de meeste systemen ben ik wel al bekend (ik ben werkzaam bij een BMW dealer).
De meeste mensen geven aan geen ervaring te hebben met de systemen, dus ben wel benieuwd naar je ervaring met de verschillende systemen.
Wel eens de HUD gebruikt tijdens het rijden of veiligheidshulpmiddelen uit de 3, 5 of 7-serie?
quote:
Op donderdag 27 maart 2008 17:59 schreef T42 het volgende:
ik heb niet eens gordels
Je aller belangrijkste veiligheidsmiddel
Merk je dat je voorzichtiger rijdt in je Kever dan in een nieuwere auto?
pi_57674405
Xenon is wel leuk, maar als je een auto hebt met goede halogeenlampen vind ik het verschil eigenlijk niet zo groot...
pi_57674590
quote:
Op maandag 24 maart 2008 12:53 schreef GT3 het volgende:

[..]

Leuk en aardig dat Night Vision, maar kijk eens naar de lichtopbrengst in dat plaatje. Meeste auto's in de klasse hebben Xenon verlichting. NightVision is leuk voor helikopters e.d. In een auto heb je er vrijwel niets aan, gewoon zorgen voor goede koplampen, en als je niets ziet daar waar kan met groot licht rijden.
Je kan dieren makkelijker in de berm zien (tussen struiken) en je hebt fatsoenlijk zicht bij dichte mist. Waar de rest hooguit 3 meter voor zich kan kijken, zal deze bestuurder een veel grotere kijkveld hebben.

Het is niet alleen voor de mooiigheid natuurlijk
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_57675865
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 15:12 schreef Jimmeh het volgende:

En waarom heb je er geen behoefte aan?
Omdat ik mezelf capabel genoeg inschat om op de juiste baan te blijve, alcoholvrij te rijden en niet in slaap te vallen achter het stuur..Maar ik kan me wel voorstellen dat er mensen zijn waarbij dat minder goed gaat..
pi_57676743
quote:
Op dinsdag 25 maart 2008 09:40 schreef retuow82 het volgende:
Testje ingevuld.

Ik ben wel van mening dat sommige veiligheidsaspecten echt te ver gaan in die test. Een blackbox waarbij 100% pak-kans is en een systeem dat je in 30 km zones automatisch niet harder kan zullen best goed werken maar ik krijg wel het gevoel dat de autofabrikanten/ overheid mij niet capabel/ verantwoordelijk genoeg vinden om in een auto te stappen.... Die dingen mogen echt achterwege blijven.

Vooral die 100% pak-kans, ik gok dat de regering dit echt niet ziet als veiligheid maar gewoon als makkelijk geld binnenhalen. Mag het auto/motor rijden nog een beetje leuk blijven?!?
Dat dus.

Al lijkt een blackbox mij wél een goed plan als deze een gps signaal naar de hulpdiensten verzend in geval van nood zodat de hulpdiensten in een geval van een ongeluk nóg sneller ter plaatse kunnen zijn, en ook als zo'n blackbox de gegevens bijhoudt van de omstandigheden waarin het ongeluk plaatsvond.

Zo'n systeem dat automatisch afremt voor bekende punten of die je aan de maximumsnelheid houdt lijkt mij niks omdat je ook weleens haast kunt hebben (je moet bijvoorbeeld met spoed naar het ziekenhuis, ik noem maar wat) dan moet je gewoon de mogelijkheid hebben om harder te kunnen rijden indien dat op dat moment verantwoord is, maar zo'n apparaat houdt natuurlijk geen rekening met verkeersdrukte of weersomstandigheden die het al dan niet toelaten om iets harder te rijden.

Ook moet je de marge hebben om bij een inschattingsfout op een kruispunt, het kruispunt snel over te steken en dan moet je geen systeem hebben dat afremt voor een kruispunt omdat dit zo staat geprogrammeerd in zijn geheugen en daarna alvast gaat voorbereiden voor een crash omdat die door het afremmen nu onvermijdelijk is geworden, dan is even gas bij geven in veel gevallen een betere oplossing.

Dus hulpmiddelen ja, maar middelen die de functie van de bestuurder overnemen nee.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  zaterdag 29 maart 2008 @ 00:30:07 #47
152583 Schlumberger
Voeten niet op de bank a.u.b.
pi_57687600
Enquête ingevuld

Ik ben ook niet zo'n fan van software die mij beperkt in mijn rijgedrag, of het nu om snelheid, door rood rijden, of onder invloed rijden gaat. Naar mijn mening ben ik zelf verantwoordelijk genoeg om in te schatten wanneer en hoe ik ga rijden. Ik wil niet dat een computer dat voor mij bepaalt.

Als het gaat om andere systemen, zoals ABS, tractiecontrole, ACC, parkeersensoren en dode hoekverklikkers (zeker bij bestelbussen en vrachtwagens!), dan ben ik er een groot voorstander van.
  maandag 31 maart 2008 @ 10:19:57 #48
53151 T42
Pinball Wizard
pi_57732280
quote:
Op vrijdag 28 maart 2008 15:12 schreef Jimmeh het volgende:


Je aller belangrijkste veiligheidsmiddel
Merk je dat je voorzichtiger rijdt in je Kever dan in een nieuwere auto?
kever heeft heupgordels
mercedes heeft er geen doe je wel rustiger aan
  maandag 31 maart 2008 @ 11:56:34 #49
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_57734209
Doe mij maar wel allerhande technisch vernuft op de auto.

Vorige week met de sneeuw nog een ABS momentje gehad, zonder abs had ik het niet gered.
Better save than sorry!

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  maandag 31 maart 2008 @ 12:01:33 #50
53151 T42
Pinball Wizard
pi_57734297
quote:
Op maandag 31 maart 2008 11:56 schreef Herr.Flick het volgende:
Doe mij maar wel allerhande technisch vernuft op de auto.

Vorige week met de sneeuw nog een ABS momentje gehad, zonder abs had ik het niet gered.
Better save than sorry!


dan heb je toch te hard gereden of niet opgelet je weet immers dat het glad kon zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')