abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57557595
Veiligheid is sinds jaar en dag een groot onderwerp, vroeger werd een auto gebouwd om stevig en betrouwbaar te zijn. Dat je bij een ongeluk met relatief lage snelheid al dood kon gaan, nam je er op de koop toe. Tegenwoordig zitten auto’s vol met airbags en andere veiligheidssystemen om crashes te voorkomen en te overleven.

De huidige trend gaat veel meer richting veiligheidssystemen om ongelukken te voorkomen. Systemen die veel meer richting het overnemen van taken van de bestuurder gaan.

Een aantal voorbeelden:
  • De parkeerassistentie die het (file)parkeren automatiseert.
  • Een adaptieve cruise control (ACC) die automatisch snelheid mindert bij een langzamere voorganger en weer optrekt zodra het mogelijk is.
  • Automatische waarschuwingen voor een voertuig in de dode hoek of als de auto buiten zijn baan gaat zonder activering van het knipperlicht (LDW).
  • De toekomst is het detecteren van verkeersborden en hierbij de bestuurder te waarschuwen als deze bijvoorbeeld te hard rijdt of een gevaarlijke bocht nadert.
  • Of extremer; de Alcoguard van Volvo, voordat je de auto kan starten moet je eerst blazen om het alcoholpercentage te meten, teveel gedronken? De auto start niet.



    Maar heeft de autorijder behoefte aan dit soort hulpmiddelen? Wil een autobestuurder niet zelf bezig zijn met het autorijden? Des te meer al voor je gedaan wordt, anders reden we allemaal toch al een automaat?
    Sterker nog het overnemen van allerlei taken van de bestuurder kan net zo goed toe leiden dat de bestuurder zijn aandacht en concentratie op het verkeer verslappen met alle gevolgen van dien.
    Hierin doen we onderzoek namens de TU Delft en de BMW Group.

    Wat denk jij? Wees vrij om je mening te geven.
    Ook zijn degene die autorijden uitgenodigd om een korte enquête in te vullen op deze link.

    Met toestemming van de FA's geplaatst. Langer verhaal als column hier te lezen
  • pi_57557889
    Ingevuld. En ik ga het liefst gewoon dood als ik hard crash, dank u
    pi_57558317
    neen dat hoef ik allemaal niet
    als er een schade auto wordt aangeboden zonder airbags dan zou ik die gerust kopen
    Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
    pi_57558348
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 15:22 schreef densmee het volgende:
    als er een schade auto wordt aangeboden zonder airbags dan zou ik die gerust kopen
    * Alexxxxx wijst naar onderschrift
    pi_57558604
    ik gok dat veel mensen er toch iets anders over denken...

    [ Bericht 18% gewijzigd door Jimmie op 23-03-2008 15:46:29 ]
    pi_57559238
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 15:23 schreef Alexxxxx het volgende:

    [..]

    * Alexxxxx wijst naar onderschrift
    ik zoek meer een subaru forester
    offroad wat meer capaciteit als een visa
    of een mehari natuurlijk
    Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
      zondag 23 maart 2008 @ 17:03:47 #7
    73255 Frezer
    Niet Henk!
    pi_57561375
    Mja, natuurlijk hebben mensen daar behoefte aan, het is de zelfde reden als dat mensen voor een SUV kiezen ipv een Fiat Panda om de kinders naar school te brengen: "als mij maar niks overkomt". Leuk is wel dat mensen door de in hun perceptie hogere veiligheid minder veilig gedrag gaan vertonen en er dus effectief niks mee opschieten.

    Je onderzoek gaat meer over echt actieve hulpmiddelen die taken overnemen, ik denk dat mensen daar toch wat terughoudender over zijn in vergelijking tot klapzakken of ABS. Men geeft niet graag (waargenomen) controle uit handen. Ik denk dus dat je nog best wel wat Alexxxxen in je resultaten zult aantreffen.

    Ik dacht trouwens dat Delft heel de automotive over had gedaan aan Eindhoven .
    "Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
    pi_57561518
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 17:03 schreef Frezer het volgende:
    Je onderzoek gaat meer over echt actieve hulpmiddelen die taken overnemen, ik denk dat mensen daar toch wat terughoudender over zijn in vergelijking tot klapzakken of ABS. Men geeft niet graag (waargenomen) controle uit handen.

    Ik dacht trouwens dat Delft heel de automotive over had gedaan aan Eindhoven .
    Onderzoek gaat inderdaad over de actieve veiligheidshulpmiddelen (voorkomen van het ongeluk ipv het ongeluk overleven: passief).
    Reacties zijn heel verschillend al voert traditioneel de boventoon, maar daar kan ik niet al teveel over zeggen ivm het onderzoek.

    Delft heeft sinds een jaar of 2, 3 (als ik t goed heb) een master in de richting van Automotive, dus weggedaan is het zeker niet.
    Mijn onderzoek is overigens gewoon in de bachelor onder leiding van een promoveerder bij de BMW groep.
      zondag 23 maart 2008 @ 17:22:15 #9
    73255 Frezer
    Niet Henk!
    pi_57561750
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 17:10 schreef Jimmeh het volgende:

    [..]

    Onderzoek gaat inderdaad over de actieve veiligheidshulpmiddelen (voorkomen van het ongeluk ipv het ongeluk overleven: passief).
    Reacties zijn heel verschillend al voert traditioneel de boventoon, maar daar kan ik niet al teveel over zeggen ivm het onderzoek.

    Delft heeft sinds een jaar of 2, 3 (als ik t goed heb) een master in de richting van Automotive, dus weggedaan is het zeker niet.
    Mijn onderzoek is overigens gewoon in de bachelor onder leiding van een promoveerder bij de BMW groep.
    Ik denk dat je actief ook nog zou kunnen opsplitsen in welke mate het zich opdringt aan de gebruiker. ABS of die elektronische anti-uit-de-bocht-vlieg hulpmiddelen zijn veel minder opvallend in vergelijking tot systemen die helpen parkeren of die je verbieden te hard te rijden.

    Succes in elk geval met je onderzoek! .
    "Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
    pi_57562488
    Een paar hulpmiddelen zijn wel handig, maar liever heb ik gewoon puur autorijden zonder systemen die voor je denken en misschien verkeerd ingrijpen in sommige situaties.
    pi_57562645
    Ik heb de enqute ingevuld.
    Ik hoef al die nieuwerwetse rommel niet. Mensen letten nu al weing op in het verkeer, met al die hulpmiddelen zal dat alleen maar erger worden.
    Wat is er gebeurd met eigen verantwoordelijkheid?
    Dodehoekverklikker voor personenauto's bijvoorbeeld, wát een flauwekul! Spiegel en over de schouder kijken en er IS geen dode hoek of je spiegels moeten dramatisch verkeerd staan.....
      zondag 23 maart 2008 @ 19:54:26 #12
    35845 Cybje
    Muuh muuh muuh
    pi_57564932
    Ik ben wel voor een dode hoek verklikker, maar ik ben bang dat mensen er teveel op gaan rekenen en er dan dus juist ongelukken van komen.

    Dingen waarbij de auto actief ingrijpt ben ik zwaar op tegen. Ik heb gewoon te weinig vertrouwen in dat soort technieken. Ook het limiteren van de snelheid lijkt me erg gevaarlijk, soms is het beter om even gas bij te geven, bijv. als je een niet al te tactische inhaalpoging doet (op zich had je dan uberhaupt niet moeten inhalen, maar je kunt het dan beter gaan corrigeren dan afwachten hoe er een ongeluk komt).
    Schaap
    pi_57566325
    Ja, leuk dat soort systemen, tot er een storing in je systeem zit. Stel je voor dat je auto weigert om door rood te rijden, maar de stoplichten werken niet goed? Of je doet een alcoholtest, hebt eigenlijk niet veel op, maar hebt net voor je instapte een kersenbonbon in je mond gestoken?

    Verder zijn er inderdaad situaties waarin het nodig of handig kan zijn om even de regels te 'overtreden', zoals een beetje extra gas geven (als er een ambulance achter je aan komt rijden op een eenbaansweg met aan twee kanten een hoge stoep, zodat je met je daihatsu cuore niet even in de berm kan gaan staan, bijvoorbeeld - vrij lullig om dan netjes vijftig te blijven rijden...).

    Een extra waarschuwingssysteem kan soms wel handig zijn. Ik ben nachtblind en ook al weet ik dat ik goed oplet en dat ik overstekende dieren wel zie en eigenlijk alles wat beweegt, zou het wel fijn zijn om zo'n hulpmiddel te hebben waardoor je dieren en mensen eerder ziet. Gewoon omdat ik ze dan éérder zie, dat maakt het gewoon makkelijker om te rijden, minder inspannend, makkelijker om te anticiperen.

    Een hulpmiddel dat aangeeft of ik in m'n baan zit zou ook handig zijn, of iets wat aangeeft waar verkeersdrempels en stoepranden zitten. Stoepranden, verkeersdrempels, putten in het wegdek en gesleten verf zie ik in het donker slecht en bij slecht weer zie ik de witte verf sowieso bijna niet. Als je je wilt voorstellen wat ik zie, dat is te vergelijken met hoe ver je ziet in dichte mist. Sterker nog, met dichte mist in het donker zie ik makkelijker dan zonder mist in het donker.
    In sommige situaties komt het er voor mij op neer dat ik er maar op moet vertrouwen dat mijn voorganger niet in slaap valt en per ongeluk de berm in rijdt (sporadisch, maar het gebeurt weleens, als ik ergens heen moet in zo'n klein dorpje met smalle onverlichte dijkjes, in the middle of nowhere). En ik kan ook niet zomaar overal m'n groot licht aan doen. Ik rijd op geheugen, op de meters zicht die ik wél heb en verder op de bewegingen van andere auto's, zo zie ik aan de achterlichten van andere auto's waar de putten en kuilen in de weg zitten. Als er een hulpmiddel bestond om de weg beter te 'zien', dan zou ik dat best willen hebben.
    Sanity is (not) statistical
      zondag 23 maart 2008 @ 21:05:26 #14
    35845 Cybje
    Muuh muuh muuh
    pi_57566446
    Ik denk dat iedereen wel eens onbedoeld buiten z'n baan is gaan rijden. Bij extreem slecht weer, zie je strepen gewoon niet in het donker. Of je rijdt een keer naar huis, terwijl je eigenlijk te moe bent, maar van de politie mocht je geen tentje neerzetten op een weiland om daarin te overnachten.

    Ook leuk zijn de tekens op de weg die 'zijn weggehaald', maar toch tevoorschijn komen als je er licht op schijnt, vaak vooral met regen. Ik heb wel eens gehad dat er daardoor twee verdrijvingsvlakken in elkaar begonnen te lopen ... altans, zo leek het dus. Ze zagen er beiden exact hetzelfde uit. Maar goed, dat zou ik dan als een waarschuwingssysteem willen hebben en niet als iets dat de auto jou gaat corrigeren.

    Ook fijn zou een waarschuwingssysteem zijn, als je met je banden bijna van de weg raakt. Dus eigenlijk een soort van parkeersensoren aan de zijkant. Als je dan een keer door de bergen in het buitenland rijdt, of in het binnenland op een smal weggetje een vrachtwagen hebt als tegenligger en alleen een sloot aan de zijkant, dan kun je veel exacter inschatten wanneer je wel/niet van de weg raakt. Uiteraard moet je dan langzaam aan doen, maar het kan je net behoeden voor een stomme fout.
    Schaap
    pi_57568824
    Je weet toch verdorie wel hoe breed je auto is? Nondejuu..........
    Dus je kijkt liever op je dashboard of er een waarschuwing komt ALS JE TE VER GAAT dan dat je zelf ff kijkt waar je rijdt?
    pi_57571749
    Meeste auto's moet je toch gokken hoe breed je bent of beter gezegd op inzicht zien hoeveel ruimte je over hebt. Vooral aan de rechter kant lijkt de kant dichterbij door de dikke deuren in moderne auto's. Ik snap wel dat sommige mensen daar best behoefte aan kunnen hebben.
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 20:58 schreef Maeghan het volgende:
    Een extra waarschuwingssysteem kan soms wel handig zijn. Ik ben nachtblind en ook al weet ik dat ik goed oplet en dat ik overstekende dieren wel zie en eigenlijk alles wat beweegt, zou het wel fijn zijn om zo'n hulpmiddel te hebben waardoor je dieren en mensen eerder ziet. Gewoon omdat ik ze dan éérder zie, dat maakt het gewoon makkelijker om te rijden, minder inspannend, makkelijker om te anticiperen.
    Nou is dit wat betreft het onderzoek misschien ietwat offtopic, maar heb je wel eens gereden met Xenon lampen? Die leveren veel witter licht en zorgen voor een stuk meer zicht 's nachts, misschien helpt het wittere licht voor nachtblinden om beter te zien.


    Anders moet je hopen dat de Night Vision systemen zoals in de Mercedes S-klasse en de BMW 7-serie gemeengoed worden.


    Al schijnt daar weer het probleem mee te zijn dat mensen blijven rijden kijkend naar de display (vertekend beeld wat afstanden schatten betreft)
    pi_57571980
    Magoed, jij fietst stiekem en drinkt teveel bier....

    Ontopic: ja kheb lang gezocht hoe veilig mijn auto is, en had er niet veel mee op.
    Bleek voor zijn leeftijd een van 2 veiligste te zijn. Alleen ik heb wel een airbag, bijrijder niet.
    Heb ik altijd heel asociaal gevonden.

    Ik rij nu nog steeds een te dure 'fun' auto. Zou deze de deur uitgaan voor een fatsoenlijke station, gaat
    dat absoluut een van de belangrijkse eisen zijn voor de kabouter in zijn zitje achterstevoren achterin.

    Een eventueel ongeluk heb je niet altijd zelf in de hand. Rijdt er iemand nu met 10 achterin was bij mijn vorige achterligger die persoon dood, en had mijne geen kras, nu is mijn auto helemaal dubbel gevouwen, en niemand gewond, en technologie speelt grote rol. Zit in tussenfase, mijn auto vouwt helemaal dubbel, inzittenden zijn zeer veilig.

    Auto's worden vooral steeds 'zachter', enige voordeel is als ik op iemand knal, heb ik niks, is hij dood.
    Achterop ben ik total loss. Heeft zijn fiets een loshangende koplamp.

    ... Of hij is dood, magoed.....

    [ Bericht 1% gewijzigd door Alexxxxx op 24-03-2008 01:13:30 (doodsverwensing is niet lief :*) ]
    Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
    blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
      maandag 24 maart 2008 @ 12:53:08 #18
    165655 GT3
    Porsche 997
    pi_57577109
    quote:
    Op maandag 24 maart 2008 00:55 schreef Jimmeh het volgende:


    Anders moet je hopen dat de Night Vision systemen zoals in de Mercedes S-klasse en de BMW 7-serie gemeengoed worden.


    Al schijnt daar weer het probleem mee te zijn dat mensen blijven rijden kijkend naar de display (vertekend beeld wat afstanden schatten betreft)
    Leuk en aardig dat Night Vision, maar kijk eens naar de lichtopbrengst in dat plaatje. Meeste auto's in de klasse hebben Xenon verlichting. NightVision is leuk voor helikopters e.d. In een auto heb je er vrijwel niets aan, gewoon zorgen voor goede koplampen, en als je niets ziet daar waar kan met groot licht rijden.

    Enige nuttig wat ik in die enquete tegen kwam is ACC, maar dat is niet echt een veiligheidssysteem. Zo iets is gewoon een comfort verhogend. Parkeersensoren idem. Zo'n dodehoek waarschuwingssysteem is nog enigzins nuttig. Maar wordt al door diverse merken aangeboden.

    Mijn mening is dat er niet te veel veiligheidssystemen in auto's moeten komen. Autorijden brengt een bepaalde mate van verantwoordelijkheid met zich mee. Als je moeite hebt met het inschatten van situaties of met de wagenbeheersing moet je of van de weg blijven, of meer oefenen/les nemen. De automobilist helpen is leuk, maar het gevolg daarvan is zoals je zelf al aangeeft bij dat Night Vision dat mensen daarop gaan vertrouwen en niet meer zelf opletten. Erger nog is dat men bijvoorbeeld naar een paar inches breed schermpje gaat staren in plaats van gewoon naar buiten kijken. Om nog maar te zwijgen van eventuele storingen in die veiligheidssystemen waardoor het er alleen maar gevaarlijker op wordt doordat mensen op zulke systemen vertrouwen en op den duur niet meer gewent zijn om zelf in de dodehoek te kijken door even over de schouder te kijken.
    Het is leuk dat het technisch allemaal kan, maar de uitwerking op lange termijn is niet bevorderend voor de vaardigheden van de automobilist.

    Om nog maar een voorbeeld te noemen, zo'n lane-departure-warning system: Wat doet dat in een auto?? Als je zelf niet in staat bent om je auto in een recht spoor tussen de lijnen te houden moet je jezelf eens afvragen wat je op de weg doet. Ga eerst eens uitrusten als je moe bent, of ga met de trein als je niet recht uit kan rijden.
    There Is No Substitute!
    pi_57579812
    quote:
    Op maandag 24 maart 2008 00:55 schreef Jimmeh het volgende:
    Meeste auto's moet je toch gokken hoe breed je bent of beter gezegd op inzicht zien hoeveel ruimte je over hebt. Vooral aan de rechter kant lijkt de kant dichterbij door de dikke deuren in moderne auto's. Ik snap wel dat sommige mensen daar best behoefte aan kunnen hebben.
    [..]

    Nou is dit wat betreft het onderzoek misschien ietwat offtopic, maar heb je wel eens gereden met Xenon lampen? Die leveren veel witter licht en zorgen voor een stuk meer zicht 's nachts, misschien helpt het wittere licht voor nachtblinden om beter te zien.
    [ afbeelding ]

    Anders moet je hopen dat de Night Vision systemen zoals in de Mercedes S-klasse en de BMW 7-serie gemeengoed worden.
    [ afbeelding ]

    Al schijnt daar weer het probleem mee te zijn dat mensen blijven rijden kijkend naar de display (vertekend beeld wat afstanden schatten betreft)
    Weet je waardoor ik 's avonds extra slecht zie? Door al die mensen met die achterlijk felle lampen. Je ziet geen stéék meer. Als ik tegenliggers heb met xenonlampen rijd ik letterlijk blind. Of iemand met xenonlampen achter me, die zo nodig in m'n spiegeltjes moet schijnen. Of ik denk heel de tijd dat ze zitten te seinen, want bij die lampen lijtk het bij ieder putje net of degene achter je zit te seinen. Nee hoor, ik zou een stuk beter zien zónder die gekke lampen.
    Sanity is (not) statistical
      maandag 24 maart 2008 @ 15:35:46 #21
    165655 GT3
    Porsche 997
    pi_57580060
    quote:
    Op maandag 24 maart 2008 15:23 schreef Maeghan het volgende:

    [..]

    Weet je waardoor ik 's avonds extra slecht zie? Door al die mensen met die achterlijk felle lampen. Je ziet geen stéék meer. Als ik tegenliggers heb met xenonlampen rijd ik letterlijk blind. Of iemand met xenonlampen achter me, die zo nodig in m'n spiegeltjes moet schijnen. Of ik denk heel de tijd dat ze zitten te seinen, want bij die lampen lijtk het bij ieder putje net of degene achter je zit te seinen. Nee hoor, ik zou een stuk beter zien zónder die gekke lampen.
    Dat zijn dan waarschijnlijk auto's met aftermarket-xenon setjes, bij fabrieks-xenon heb ik er nooit last van, tenzij er een X5 aan het bumperkleven is oid.

    Ik vind het nog steeds ongeloofelijk dat aftermarket Xenon toegstaan is. Een gewone reflector lamp is eigenlijk niet geschikt voor ombouw naar xenon. Dat geeft veel te veel verstrooing en verblind je de auto's die voor de auto rijden en tegenliggers. Afschaffen die troep. Je koopt maar orineel xenon of een gewone halogeen lamp. Kan best zijn dat het lichtbeeld bij de APK in orde is, maar daar wordt niet gekeken naar verblinding door verstrooid licht. Fabrieks-Xenon lampen worden niet voor niets met speciale lenzen en reflectoren uit gerust, anders zouden ze nog steeds de goedkopere reflector lampunits gebruiken voor xenon.
    There Is No Substitute!
      maandag 24 maart 2008 @ 22:39:23 #22
    35845 Cybje
    Muuh muuh muuh
    pi_57589144
    quote:
    Op zondag 23 maart 2008 22:49 schreef vannelle het volgende:
    Je weet toch verdorie wel hoe breed je auto is? Nondejuu..........
    Dus je kijkt liever op je dashboard of er een waarschuwing komt ALS JE TE VER GAAT dan dat je zelf ff kijkt waar je rijdt?
    Je hebt overduidelijk totaal niet gelezen wat ik hier neerplemp. Het is gewoon superhandig als extra'tje. Net zoals toerenbegrensers ... elke oetlul snapt dat als je redline op 6000 rpm begint, je niet je motor moet doorstampen tot 8000 rpm. Toch deden mensen dat en dus hebben ze een toerenbegrenser uitgevonden.

    Het gaat er gewoon om dat je het veel exacter en veiliger kunt zien. Een sensor kan dat op de millimeter precies, ik als bestuurder kan dat niet, zelfs al ben ik dat zwaar gewend hier met al die kleine tussendoorweggetjes op het platte land. Voor sommige mensen zou het misschien een ongeluk kunnen voorkomen. Als er ineens op een veel te smalle weg een vrachtwagen als tegenligger is en er is gewoon eigenlijk niet genoeg ruimte, op 2 cm na, schieten veel mensen in de stress. Zo'n systeem is dan handig.

    Het hoeft ook praktisch niet mis te gaan, net als met parkeersensoren. Als je op 5 cm afstand van een object zit en ze piepen nog steeds niet, kun je er vanuit gaan dat ze stuk zijn.
    quote:
    Op maandag 24 maart 2008 12:53 schreef GT3 het volgende:
    Om nog maar een voorbeeld te noemen, zo'n lane-departure-warning system: Wat doet dat in een auto?? Als je zelf niet in staat bent om je auto in een recht spoor tussen de lijnen te houden moet je jezelf eens afvragen wat je op de weg doet. Ga eerst eens uitrusten als je moe bent, of ga met de trein als je niet recht uit kan rijden.
    Ik zit dagelijks op de weg, voor een klein stukje van 22 km heen en hetzelfde terug. Letterlijk elke dag zie ik mensen van hun baan afwijken, bijv. in een bocht op de snelweg dat ze de vluchtstrook meepakken (volgens sommigen sportief rijden??). Maar oude mensen zie je dat ook veel doen. Ik denk dat het geen slecht idee is als zo'n systeem er is, want de vluchtstrook is simpelweg niet bedoeld om op te rijden, er kan namelijk ook een ambulance zitten.

    Of we moeten van die mensen hun rijbewijs afpakken, maar volgens mij zit dan een kwart van Nederland ineens zonder rijbewijs.
    Schaap
    pi_57591715
    quote:
    Op maandag 24 maart 2008 22:39 schreef Cybje het volgende:

    [..]

    Je hebt overduidelijk totaal niet gelezen wat ik hier neerplemp. Het is gewoon superhandig als extra'tje. Net zoals toerenbegrensers ... elke oetlul snapt dat als je redline op 6000 rpm begint, je niet je motor moet doorstampen tot 8000 rpm. Toch deden mensen dat en dus hebben ze een toerenbegrenser uitgevonden.

    Het gaat er gewoon om dat je het veel exacter en veiliger kunt zien. Een sensor kan dat op de millimeter precies, ik als bestuurder kan dat niet, zelfs al ben ik dat zwaar gewend hier met al die kleine tussendoorweggetjes op het platte land. Voor sommige mensen zou het misschien een ongeluk kunnen voorkomen. Als er ineens op een veel te smalle weg een vrachtwagen als tegenligger is en er is gewoon eigenlijk niet genoeg ruimte, op 2 cm na, schieten veel mensen in de stress. Zo'n systeem is dan handig.

    Het hoeft ook praktisch niet mis te gaan, net als met parkeersensoren. Als je op 5 cm afstand van een object zit en ze piepen nog steeds niet, kun je er vanuit gaan dat ze stuk zijn.
    Ik heb het wel gelezen maar ik vind zo'n systeem gewoon onzin. Persoonlijke mening.
    Men moet gewoon kijken waar men rijdt en tevens de auto kennen.
    Opletten is het devies, niks anders.
    pi_57591885
    Toch kun je nooit iedere seconde van iedere dag ieder aspect van het verkeer in de gaten houden. Iedereen kan een keer moe zijn, gestresst zijn, last hebben van hormonen (hoe goed vrouwen kunnen parkeren verschilt bijv. afhankelijk van welk deel van de cyclus ze op dat moment in zitten) of gewoon even afgeleid zijn. Het zou eigenlijk niet moeten, maar het gebeurt wel. Als iemand zit te bellen in de auto is de kans op een ongeluk vier keer zo groot als normaal. Nog afgezien van het feit dat het een goede reden is om niet te bellen in de auto, toont het aan dat mensen hun aandacht niet altijd kunnen verdelen. Als iemand naast je in de auto zit kan dit ook afleiden, of als er een ongeluk aan de andere kant van de weg is gebeurd, of als je irritante neefje van zes het leuk vindt om in je rugleuning te gaan prikken of z'n handen voor je ogen te doen terwijl je op de weg zit.

    Als iedereen goed kon rijden en nooit afgeleid was, zouden er niet zo veel ongelukken gebeuren. Dan kun je wel zeggen dat mensen beter op moeten letten, maar het is geen haalbaar doel. Tenzij ze de regels voor autorijden echt enorm aanscherpen blijf je een groot aantal onverantwoordelijke randmongolen zonder inzicht op de weg houden. Als ik dan naast zo'n randmongool op de weg zit, zeker als ie in een SUV zit te bellen naast mijn Daihatsu Cuore, dan heb ik liever dat ie een waarschuwingssysteem heeft dat 'm even laat weten dat ie mij bijna de berm inrijdt.
    Sanity is (not) statistical
    pi_57592257
    Zoals je zelf al aangeeft is een ongeluk in een split second gebeurd.
    Met zo'n waarschuwingssysteem moet eerst de waarschuwing opgemerkt worden, dán pas gaat men zelf kijken en daarna wordt er in het gunstigste geval pas gehandeld.
    Zien ze nog net je Cuore door de berm duikelen.....

    Ik blijf er bij, ik vind het niks.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')