abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57535480
Ik probeer zoveel mogelijk elektrieke apparaten te weren. En nou wou ik al een tijdje graag een ijsmaakmachine, maar ja, ik zie die dingen alleen maar in uitvoeringen met een stekker. Tot onlangs.

Het ijs van Columbus!
quote:

Voor het lekkerste ijs heb je geen stroom nodig. Doe aan één zijde ijsklontjes uit de koeler of vriezer en keukenzout in de bal (Dit koelt. Het mixt niet met de overige ingrediënten) en bijvoorbeeld yoghurt, suiker en citroensap in de andere zijde. Dan kan het balspel beginnen. Rol de bal over. Na 20 tot 25 minuten heb je je eigen ijs.
Gelijk besteld natuurlijk. Zojuist aangekomen .
Ik denk dat ik zometeen toch nog maar even boodschappen ga doen.

Iemand nog leuke ijsrecepten? Recepten geschikt voor gierende winden rond het huis, natte sneeuw en kleumende lammetjes?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_57535571
15 minuten overrollen? !!!112
pi_57535582
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 10:05 schreef veldmuis het volgende:
15 minuten overrollen? !!!112
De vertaling is sowieso niet geweldig. Maar je moet het ding een kwartier in beweging houden; welke beweging maakt niet uit zeggen ze.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 22 maart 2008 @ 10:22:59 #4
152199 Biancavla
Augie is lief!
pi_57535750
Grappig. Waar heb je dat vandaan?
Ben benieuwd of het je gaat lukken er iets lekkers van te maken.
Geen vla zo lekker als Biancavla.
pi_57535853
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 10:22 schreef Biancavla het volgende:
Grappig. Waar heb je dat vandaan?
Van een webshop in 'buitenkookspullen'.

(Als ik weer eens geld genoeg heb wil ik zo'n "Dutch Oven".)
quote:
Ben benieuwd of het je gaat lukken er iets lekkers van te maken.
Ik ook, ik ook. Gezien het weer ga ik eerst maar eens appeltaart met vanilleijs maken, denk ik.
pi_57535882
'buitenkookspullen' 'avontuurlijk'
HOE KOM JE TIJDENS EEN AVONTUURLIJK BUITENKOOKDING AAN EEN ZAK VOL IJSKLONTJES?
pi_57535933
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 10:37 schreef veldmuis het volgende:
'buitenkookspullen' 'avontuurlijk'
HOE KOM JE TIJDENS EEN AVONTUURLIJK BUITENKOOKDING AAN EEN ZAK VOL IJSKLONTJES?

Eh, het is niet verplicht het ding te gebruiken op avonturen ver van de beschaving. Hoor.
pi_57535948
Al die woordgrapjes in dat plaatje
pi_57535985
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 10:42 schreef sigme het volgende:

[..]

Eh, het is niet verplicht het ding te gebruiken op avonturen ver van de beschaving. Hoor.
Eh, okay, dat wist ik niet. Tnx.
pi_57535987
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 10:43 schreef tonks het volgende:
Al die woordgrapjes in dat plaatje
Ey tonks gefeliciteerd (F)
  zaterdag 22 maart 2008 @ 10:49:45 #11
152199 Biancavla
Augie is lief!
pi_57536014
Oh, toch een beetje duur voor een geincadeautje.
Geen vla zo lekker als Biancavla.
pi_57538301
quote:
Op zaterdag 22 maart 2008 10:49 schreef Biancavla het volgende:
Oh, toch een beetje duur voor een geincadeautje.
Staat tegenover dat er goedkoop ijs uit komt. In elk geval; de ingredienten zijn niet duur en het kost geen stroom en het ding heeft niet veel ingewikkelde onderdelen dus zou even mee moeten kunnen gaan. Maar goed, eerst maar eens zien wat voor ijs eruit komt.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 21:50:05 #13
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_57547493
En, hebbie al ijs?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
pi_57548557
Ik dacht dat je het had over Het IJs van Columbus in Amstelveen, lekkerste ijs van Nederland

Grappig apparaatje...
pi_57552693
Gisteravond geprobeerd, en het werd zowaar mooi roomijs .
Het in beweging houden was niet veel moeite, op de bank zittend wat lezen, met een hand dat ding wat over de grond heen en weer rollen.

In de ene opening heb ik drie zakjes ijsklontjes gestopt (er had wel meer ingepast maar ik kreeg kouwe klauwen) en 120ml keukenzout.

In de andere opening een mengsel van geklopte slagroom, melk, 1 eidooier, vanilleessence, southern comfort en krenten.

10 minuten bewegen, dan ijsmengsel losschrapen, dan nog 5 minuten bewegen, en daarna hadden we boerenjongensroomijs .

Ik vind het wel een aanwinst
  zondag 23 maart 2008 @ 08:22:50 #16
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_57552818
Ik heb dit ding in de Quest zien staan. Daar waren ze er niet zo heel tevreden over, als ik het me goed herinner?
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_57553173
Wat leuk, op deze manier werd roomijs gemaakt vóór de uitvinding van de ijskast. Bakje met ingrediënten in een grotere bak met sneeuw zetten en dan zout door de sneeuw mengen. Dit veroorzaakt een reactie waardoor het mengsel heel snel heel koud wordt. Grappig dat iemand nu ineens heeft bedacht daar zo'n ijsmakertje van te klussen!
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_57575115
quote:
Op zondag 23 maart 2008 09:44 schreef W1ZZ het volgende:
Wat leuk, op deze manier werd roomijs gemaakt vóór de uitvinding van de ijskast. Bakje met ingrediënten in een grotere bak met sneeuw zetten en dan zout door de sneeuw mengen. Dit veroorzaakt een reactie waardoor het mengsel heel snel heel koud wordt. Grappig dat iemand nu ineens heeft bedacht daar zo'n ijsmakertje van te klussen!
Het is niet zozeer een reactie, maar zout zorgt voor het verlagen van het vriespunt van water. Je sneeuw, wat dus 0 graden is, kan dan veel kouder worden, waardoor je water in je ijsmengsel bevriest.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_57575632
Maar hoe komt het dan dat het daadwerkelijk kouder wordt, want dat het potentieel kouder kan worden betekent toch niet automatisch dat dat ook gebeurt?
pi_57578601
Het ijsmengsel wordt niet kouder, het behoudt de koude iets langer (smelt moeilijker). En dat geeft extra kou voor het aan te vriezen roomijsmengsel.
pi_57578788
Ik ben geen scheikundig wonder hoor, dat voorop. Maar volgens mij liggen de vriespunten van room/melk/yoghurt (marginaal) onder de 0C waardoor ze niet zouden moeten bevriezen bij die temperatuur?

Op natuurkunde.nl staat iig dat door toevoeging van het zout de temperatuur wel lager wordt, maar een echte verklaring hiervoor staat er niet.

http://www.natuurkunde.nl(...)uest.requestId=11577
pi_57578914
IJs is kouder dan 0 graden; zodra het 0 graden is smelt het.
Mijn diepvries maakt ijsblokjes van min18 graden.

Smelten (toestandsovergang) kost extra energie. Dus als er regelmatige warmte wordt toegevoegd dan warmt de boel niet helemaal in een rechte lijn op - bij het smeltpunt blijft de temperatuur even hangen (omdat daar éxtra energie nodig is).
pi_57579045
Misschien zeg ik nu iets doms maar ik dacht dat een stof nooit onder een temperatuur lager dan z'n vriespunt gebracht kon worden? Net als dat water ook geen temperatuur hoger dan z'n kookpunt kan bereiken (waarbij de vries- en kookpunten wel kunnen variëren onder invloed van andere stoffen in het water en de druk).
pi_57579123
hippies die elektrieke apparaten proberen te weren
pi_57579141
Water kan niet kouder dan vriespunt zijn, ijs kan niet warmer dan 0 graden zijn. IJs kan wel kóuder dan 0 graden zijn.
Even afgezien van verstorende factoren als druk of een hele schep zout erdoor.

En dat geldt ook voor andere stoffen - in de vaste toestand kan het kouder zijn dan het het stolpunt. (Denk maar aan gesteente: stolt bij tamelijk hoge temperatuur maar kan verrotte koud worden).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')