abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage maandag 4 maart 2002 @ 14:34:08 #1
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3381283
Must have left my house at eight, because I always do
My train, I'm certain, left the station just when it was due
I must have read the morning paper going into town
And having gotten through the editorial, no doubt I must have frowned
I must have made my desk around a quarter after nine
With letters to be read, and heaps of papers waiting to be signed
I must have gone to lunch at half past twelve or so
The usual place, the usual bunch
And still on top of this I'm pretty sure it must have rained
The day before you came

I must have lit my seventh cigarette at half past two
And at the time I never even noticed I was blue
I must have kept on dragging through the business of the day
Without really knowing anything, I hid a part of me away
At five I must have left, there's no exception to the rule
A matter of routine, I've done it ever since I finished school
The train back home again
Undoubtedly I must have read the evening paper then
Oh yes, I'm sure my life was well within it's usual frame
The day before you came

Must have opened my front door at eight o'clock or so
And stopped along the way to buy some Chinese food to go
I'm sure I had my dinner watching something on TV
There's not, I think, a single episode of Dallas that I didn't see
I must have gone to bed around a quarter after ten
I need a lot of sleep, and so I like to be in bed by then
I must have read a while
The latest one by Marilyn French or something in that style
It's funny, but I had no sense of living without aim
The day before you came

And turning out the light
I must have yawned and cuddled up for yet another night
And rattling on the roof I must have heard the sound of rain
The day before you came

Redactie Frontpage maandag 4 maart 2002 @ 14:35:34 #2
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3381301
Ik las in de krant een artikel van Marcel Moring die beweerde dat de tekst gaat over een vrouw die haar doodebloede relatie gaat beeindigen. Ze doet alle dingen die ze altijd doet zonder veel passie. Ze is niet erg opgwonden over het feit dat haar lover morgen komt.

En ik dacht altijd dat ze niet kon wachten hem weer te zien

pi_3381382
Ik dacht dat ze gewoon een saai leven had, met de dagelijkse routines, totdat ze hem tegenkwam...
De dag voordat hij kwam zal ze nog dit hebben gedaan en dat, en daar zingt ze over. MAar 't is de eerste keer dat ik de songtext onder ogen heb.
123
  maandag 4 maart 2002 @ 14:42:18 #4
13749 AirwiN
No one is innocent
pi_3381389
quote:
Op maandag 04 maart 2002 14:35 schreef SunChaser het volgende:
...

En ik dacht altijd dat ze niet kon wachten hem weer te zien

Volgens mij is dat ook de enige juiste verklaring. Mijn inziens verklaart de tekst namelijk hoe standaard en voorspelbaar haar leven was, voordat ze 'hem' ontmoette.

Wat zowiezo opvallend is aan het nummer, zo heb ik ABBA zelf eens horen verklaren in een interview, is dat het heel droevig klinkt door de bijbehorende muziek, terwijl de strekking van het nummer juist heel positief is...

I will work to elevate you. Just enough to bring you down
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_3381408
Dat artikel is al weer een tijdje geleden, maar ik las het ook met stijgende verbazing. Ik had weer een wat andere interpretatie dan jij en Marcel. Die gaat ongeveer zo:
Uit niets blijkt volgens mij dat er een liefde in het leven van de hoofdpersoon was op het moment waar ze over vertelt, laat staan dat die liefde nu ineens voorbij was. Integendeel. De titel: 'the day before you came' duidt er juist op dat die liefde hetgene was dat aan haar saaie, voorspelbare leventje ontbrak. Ze heeft het ook steeds in de eerste persoon enkelvoud over de dingen die ze ondernam. De dagelijkse dingen doen, zonder er feitelijk de zin van in te zien, alles op de juiste tijd en onder sombere atmosferische omstandigheden, dat is waar haar leven uit bestond.
Al mijn hele leven lang, of tenminste zo lang als dit lied bestaat, zie ik haar de volgende dag uit dat leven gered worden door 'you', de man die eindelijk kwam. Toen hield het leven op somber en saai te zijn, ging ze ineens op rare tijden heel andere dingen doen dan ze gewend was, en had ze helemaal geen tijd meer om twee kranten te lezen, Dallas te kijken (heeft ze daarna ook nooit meer gezien: er staat didn't see, niet haven't seen) en Chinees te halen. Ze ging gewoon gezellig met haar vriend uit eten. Of voor mijn part haar vriendin, maar dat had ik me nooit zo bij Agnetha voorgesteld op de één of andere manier.
  maandag 4 maart 2002 @ 14:45:59 #6
3498 Barb
Graduated Fool
pi_3381429
Ik dacht dat bedoeld werd dat haar leven voordat ze hem ontmoette, een aaneenschakeling van automatismen en voorspelbaarheden was. Dat haar bezigheden zo weinig indruk achterlieten, dat ze nu alleen nog maar kan spreken van "must have dit en must have dat" .
When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
  Redactie Frontpage maandag 4 maart 2002 @ 15:02:32 #7
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3381640
(Ik citeer het grootste gedeelte uit het artikel van Marcel Moring 7 feb 2002, volkskrant):

'In TDBYC bijvoorbeeld, een prachtige ballad ... waar de vrouwelijke verteller een poging doet uit te leggen waarom 'het voorbij is' en waarom. Omdat ze is verrast is door haar eigen gevoelens, gebruikt ze een vreemde methode om die medeling te doen.
Het verhaal is dat van een vrouw die haar dag beschrijft in al zijn eenvormige grijsheid. Een dag, dat probeert ze te zeggen, als alle andere, niets nieuws, niets anders, dezelfde mensen, dezelfde dingen. En toch....'
....
'Het lied beslaat vier lange coupletten, zonder een echt refrein. Die functie wordt vervuld door de sober-constaterende stokregel die het lied zijn titel geeft: The Day Before Yoy Came.
Het is een zin die naarmate het lied vordert steeds dreigender vormen aanneemt. Het verhaal is een pijnlijk nauwgezet verslag van de routine en gaandeweg neemt de persoon van de vertelster steeds scherpere countouren aan. Ze heeft een goede baan, ze forenst. Ze rookt, ze leest twee kranten. 's Avonds komt ze tegen 8'en thuis, met een afhaalmaaltijd in een plastic tas. Ze eet voor de tv, terwijl ze Dallas kijkt...'
...
'Er hangt een triest-grijs, Scandinavisch waas over dit lied en dan komt niet alleen door de beschrijvingen. Na het eerste couplet raakt de tekst doorschoten met subtiele verwijzingen naar iets ongebruikelijks in de opsomming van al dat 'normale'.
Tegen half twee die dag, zegt ze, stak ze haar zevende sigaret op en wist ze nog niet dat ze treurig was. Ze verborg iets voor haarzelf, maar zonder het te weten en op de een of andere manier heeft ze zich door het gedoe van de dag gesleept. En 's avond, toen ze in bed lag met haar Marilyn French had ze, gek genoeg helemaal geen gevoel van doelloosheid. There is something rotten in Ikealand.
Wat is er zo anders?
Het smetteloze, het perfecte, dat emotionele Ikea, die sociaal-democratie van orde, rust en regelmaat blijkt een immense leegte te verhullen: 'het'is verdwenen. In TDBYC is een vrouw aan het woord die de zachte landing van een harde mededeling voorbereidt: Ik houd niet meer van jou. Dat gebeurt door bijna verborgen mededelingen op een trage, melancholieke ballad.'
....
'De vrouwelijke hoofdpersoon gebruikt de opsomming om de paradox van het 'niets is veranderd en toch is alles anders' duidelijk te maken en zo de liefde te beeindigen.'

pi_3382027
[quote]Op maandag 04 maart 2002 15:02 schreef SunChaser het volgende:
(Ik citeer het grootste gedeelte uit het artikel van Marcel Moring 7 feb 2002, volkskrant):

There is something rotten in Ikealand.
Wat is er zo anders?
[quote]

Niets dus, volgens mij. Wat Möring volgens mij verkeerd ziet (of neutraler gezegd: anders dan ik interpreteert), is dat hij er van uit gaat dat de verandering plaatsvond op de dag voordat 'jij' kwam. Volgens mij, en dat baseer ik op de tekst, kwam de verandering juist op de dag die volgt op de hier beschreven dag.

Trouwens een geweldige vondst om dit lied niet op hele vrolijke muziek te zetten, maar de melancholie van het wachten op de ware, op de redding uit de sleur, te laten doorklinken.

Overall beste user 2022 maandag 4 maart 2002 @ 15:54:22 #9
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_3382231
Ik dacht dat het over neuken ging, net zoals vrijwel elk liedje.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Redactie Frontpage maandag 4 maart 2002 @ 16:05:04 #10
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3382428
Jammer dat Hazes ooit heeft gemeend er een cover van te moeten maken
pi_3385763
quote:
Op maandag 04 maart 2002 16:05 schreef SunChaser het volgende:
Jammer dat Hazes ooit heeft gemeend er een cover van te moeten maken
Ja, haha! 'Met kerst ben ik alleen.' Misschien heeft Marcel Möring gedacht dat dat een letterlijke vertaling van het origineel was, en daarop zijn fascinerende uitleg gebaseerd?!?
  maandag 4 maart 2002 @ 20:45:50 #12
6536 dwerg
chagrijn
pi_3385796
quote:
Op maandag 04 maart 2002 14:41 schreef K3 het volgende:
Ik dacht dat ze gewoon een saai leven had, met de dagelijkse routines, totdat ze hem tegenkwam...
De dag voordat hij kwam zal ze nog dit hebben gedaan en dat, en daar zingt ze over.
Bedankt, dit scheelt mij typwerk. Mijn gedacht, zogezegd.
I intend to live forever, or die trying.
  maandag 4 maart 2002 @ 21:05:39 #13
12091 Sjaakman
heeft weer wat te zeiken...
pi_3385935
quote:
Op maandag 04 maart 2002 15:54 schreef Ulx het volgende:
Ik dacht dat het over neuken ging, net zoals vrijwel elk liedje.
"...er zit een haar in mijn glas..."

...en weer ontopic:
Ik heb altijd het idee gehad dat het nummer ging over hoe saai/voorspelbaar/vervelend haar leven was voordat ze "hem" ontmoette.
Maar de triestheid van de muziek deed mij altijd vermoeden dat die relatie over was.
Alsof ze zit te bedenken hoe haar saaie leven door "hem" werd opgevrolijkt, maar nu is het helaas voorbij.

Sjaakman kent de tekst uit het hoofd. Track is een all-time favorite.

Remember... Chicken is not a meal... It's a sport :P
  maandag 4 maart 2002 @ 23:30:21 #14
15132 SigmundFreud
...vertelt u wie u bent
pi_3387516
Wordt het niet weer eens tijd voor een Abba-revival? De vorige is al weer een paar jaar oud .
Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit.
  dinsdag 5 maart 2002 @ 12:13:29 #15
20588 Sadie
along to turn on everyone
pi_3391379
Ik dacht altijd dat het over iemand's eerste orgasme ging.
Niemand weet, niemand weet...
dat ik Repelsteeltje heet.

Toch?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 6 maart 2002 @ 02:37:21 #16
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_3400562
quote:
Op maandag 04 maart 2002 14:42 schreef AirwiN het volgende:

[..]

Volgens mij is dat ook de enige juiste verklaring. Mijn inziens verklaart de tekst namelijk hoe standaard en voorspelbaar haar leven was, voordat ze 'hem' ontmoette.

Wat zowiezo opvallend is aan het nummer, zo heb ik ABBA zelf eens horen verklaren in een interview, is dat het heel droevig klinkt door de bijbehorende muziek, terwijl de strekking van het nummer juist heel positief is...

zo keek ik er ook altijd tegenaan
en dan heb je de tegenhanger, The Winner Takes It All
muziek is best wel vrolijk, maar de tekst...
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  woensdag 6 maart 2002 @ 21:38:09 #17
19974 Schuldige_Omstander
Ga maar veilig op pad, mensen
pi_3409068
Sunchaser jij oetlul, wat ben jij toch eeen waardeloos stuk vreten.
[quote]Op maandag 8 mei 2006 @ 23:39 schreef Tommeke het volgende:
Jong! wtf! Rot op stomme wietrokende boomknuffelaar die van rockmuziek houdt... Wat weet jij nou weer van voetbal
[/quote]
  Redactie Frontpage woensdag 6 maart 2002 @ 22:56:00 #18
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_3410101
quote:
Op woensdag 06 maart 2002 21:38 schreef Schuldige_Omstander het volgende:
Sunchaser jij oetlul, wat ben jij toch eeen waardeloos stuk vreten.
Vind je het nu geen leuk nummer meer?
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 8 september 2003 @ 18:35:02 #19
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_13028175
Volgens mij gaat het over een vrouw die zo uitkijkt naar de komst van haar geliefde, dat ze de dag ervoor in een soort roes beleefd heeft. Vandaar elke keer het 'I must have' (Ik zal wel...) Ik zal wel de trein hebben genomen (zoals altijd), de krant hebben gelezen, gewerkt enz.

De strekking is dus: ik zal dat allemaal wel gedaan hebben, maar ik weet het niet meer zo goed, omdat ik aldoor uitkeek naar jouw komst.

Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_13028321
Tanita Tikaram (die het itt Hazes wèl mooi gecoverd heeft) vond dat het ging over een vrouw die de vorige dag helemaal sufgeneukt was en zich daardoor niet alle feiten meer helemaal kon herinneren.

Ben toch benieuwd of ze voor de opnames aan het muzikaal equivalent van "method acting" heeft gedaan .

"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
pi_13040320
quote:
Op maandag 4 maart 2002 14:44 schreef Fruitguit het volgende:
Dat artikel is al weer een tijdje geleden, maar ik las het ook met stijgende verbazing. Ik had weer een wat andere interpretatie dan jij en Marcel. Die gaat ongeveer zo:
Uit niets blijkt volgens mij dat er een liefde in het leven van de hoofdpersoon was op het moment waar ze over vertelt, laat staan dat die liefde nu ineens voorbij was. Integendeel. De titel: 'the day before you came' duidt er juist op dat die liefde hetgene was dat aan haar saaie, voorspelbare leventje ontbrak. Ze heeft het ook steeds in de eerste persoon enkelvoud over de dingen die ze ondernam. De dagelijkse dingen doen, zonder er feitelijk de zin van in te zien, alles op de juiste tijd en onder sombere atmosferische omstandigheden, dat is waar haar leven uit bestond.
Al mijn hele leven lang, of tenminste zo lang als dit lied bestaat, zie ik haar de volgende dag uit dat leven gered worden door 'you', de man die eindelijk kwam. Toen hield het leven op somber en saai te zijn, ging ze ineens op rare tijden heel andere dingen doen dan ze gewend was, en had ze helemaal geen tijd meer om twee kranten te lezen, Dallas te kijken (heeft ze daarna ook nooit meer gezien: er staat didn't see, niet haven't seen) en Chinees te halen. Ze ging gewoon gezellig met haar vriend uit eten. Of voor mijn part haar vriendin, maar dat had ik me nooit zo bij Agnetha voorgesteld op de één of andere manier.
My thoughts exactly, qua muziek en sfeer komt het wel somber over, maar toch denk ik dat het een heel positief lied is.
Waanzinnig mooi nummer trouwens, staat in m'n top 10 aller tijden.
Op maandag 11 oktober 2010 @ 19:31 zei Hans: Sersjee heeft gelijk. Punt.
pi_18190819
Hier de vertaling van Menno Vroom van Radio Veronica..... in de plaat en z'n verhaal:

The Day Before You Came – Abba
De dag begon weer zoals alle dagen: om acht uur de deur uit, op weg naar m’n werk, de trein die ik nog maar net op tijd kon halen. Daarna nog even snel de krant doorgenomen, waarna ik om een uur of negen achter m’n bureau zat. De stukken lagen er weer op me te wachten om gelezen en getekend te worden. Tussen de middag even wat geluncht met wat collega’s, en oh ja – had ik al verteld dat het de hele ochtend al had geregend?

Na de lunch weer verder aan het werk. Ik rookte aan één stuk door; voor tweeën had ik er al zeven opgestoken. Ik heb dat gewoon even nodig. Het valt nou eenmaal niet mee om me door al het gedoe van zo’n dag te slepen. Ik red het allemaal wel, hoor, maar misschien hou ik mezelf wel gewoon voor de gek.

Om vijf uur weer naar huis, zoals elke dag. In de trein de krant er weer even bij gepakt, zoals dat nu eenmaal hoort. Met een zucht kwam ik om acht uur thuis, nadat ik eerst wat chinees had gehaald. Ik heb ’t maar snel opgegeten voor de buis, zodat ik niks van m’n soaps hoefde te missen. Kwart over tien was het alweer tijd om naar bed te gaan. Dat lijkt vroeg, maar ik heb nu eenmaal m’n rust nodig. Eerst nog even wat gelezen in een of ander boek, ik geloof het nieuwste van Marilyn French.

Terwijl de regen op het dak tikte, draaide ik me om en viel als een blok in slaap. Weer een dag voorbij, maar ik had niet het gevoel dat het de zoveelste nutteloze dag was geweest. Ik hield me al die tijd maar voor dat ik het best wel goed voor elkaar had, zo in m’n eentje.

Maar dat was op de dag voordat jij in m’n leven kwam…
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')