abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 maart 2008 @ 12:11:50 #1
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_57450378
po·pe·len (onovergankelijk werkwoord; popelde, heeft gepopeld)
1 in hevige spanning of verlangen verkeren

raar woord...iemand enig idee waar het vandaan zou kunnen komen? als iemand 'popelt' van verlangen...dus zo'n ontzettende zin ergens in heeft dat ie er helemaal van gaat popelen...alle remmen los gooit, zich helemaal laat gaan, en popelt dat het een lieve lust is...wat doet die persoon dan precies?

iemand?
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 12:15:42 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_57450474
In het etymologisch woordenboek staat dat het 'klankschilderend gevormd' is. Popelen is dan mompelen of prevelen.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 12:21:47 #3
152199 Biancavla
Augie is lief!
pi_57450591
http://members.chello.nl/g.van.dijk2/Begijnhof2.htm
Hier vond ik een stukje, (wat ging over de oorsprong van de naam Begijn):

Op de vijfde plaats is er een nieuwe lichting geschiedkundigen die veronderstellen dat de naam afkomstig is van het Franse woord begg, begayer (stotteren), begueter (mekkeren).
De Begijn was dan iemand die voortdurend gebeden prevelde. Het zuidnederlandse woord popelen betekende gebeden prevelen en in het Frans is dat papelart.
Geen vla zo lekker als Biancavla.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 12:22:23 #4
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_57450609
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 12:15 schreef Lienekien het volgende:
In het etymologisch woordenboek staat dat het 'klankschilderend gevormd' is. Popelen is dan mompelen of prevelen.
da's vreemd...dan zou 'ik sta te popelen' dus 'ik sta te mompelen' zijn? da's niet echt hetzelfde, qua betekenis...

een trouwens...is popelen iets dat je alleen staand kan doen? of kun je ook zittend of liggend popelen? of op je hurken misschien? ...en heb je er beide handen bij nodig? hoe zie je aan iemand dat die persoon popelt? kun je popelen terwijl je iets anders doet, of heb je er je volledige aandacht voor nodig? zijn sommige mensen beter in popelen dan anderen?

vragen...vragen...
Give a man a fire and he'll be warm for a day. Set a man on fire and he'll be warm for the rest of his life.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 12:24:03 #5
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_57450650
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 12:21 schreef Biancavla het volgende:
http://members.chello.nl/g.van.dijk2/Begijnhof2.htm
Hier vond ik een stukje, (wat ging over de oorsprong van de naam Begijn):

Op de vijfde plaats is er een nieuwe lichting geschiedkundigen die veronderstellen dat de naam afkomstig is van het Franse woord begg, begayer (stotteren), begueter (mekkeren).
De Begijn was dan iemand die voortdurend gebeden prevelde. Het zuidnederlandse woord popelen betekende gebeden prevelen en in het Frans is dat papelart.
hmmz...dat bevestigt het dan wel weer...

betekent het dan misschien dat je ergens voor bidt? in de zin van 'hij staat te prevelen/popelen/bidden dat 'iets' gebeurt'?
  dinsdag 18 maart 2008 @ 12:25:19 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_57450678
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 12:22 schreef Abbadon het volgende:

[..]

da's vreemd...dan zou 'ik sta te popelen' dus 'ik sta te mompelen' zijn? da's niet echt hetzelfde, qua betekenis...

een trouwens...is popelen iets dat je alleen staand kan doen? of kun je ook zittend of liggend popelen? of op je hurken misschien? ...en heb je er beide handen bij nodig? hoe zie je aan iemand dat die persoon popelt? kun je popelen terwijl je iets anders doet, of heb je er je volledige aandacht voor nodig? zijn sommige mensen beter in popelen dan anderen?

vragen...vragen...
Nee, dat zijn geen synoniemen.

En die andere vragen vind ik meer iets voor ONZ dan voor TTK.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 18 maart 2008 @ 12:28:06 #7
48870 Abbadon
Gevallen Engel
pi_57450740
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 12:25 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Nee, dat zijn geen synoniemen.

En die andere vragen vind ik meer iets voor ONZ dan voor TTK.
ok...negeer die andere vragen dan maar
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')