da's vreemd...dan zou 'ik sta te popelen' dus 'ik sta te mompelen' zijn? da's niet echt hetzelfde, qua betekenis...quote:Op dinsdag 18 maart 2008 12:15 schreef Lienekien het volgende:
In het etymologisch woordenboek staat dat het 'klankschilderend gevormd' is. Popelen is dan mompelen of prevelen.
hmmz...dat bevestigt het dan wel weer...quote:Op dinsdag 18 maart 2008 12:21 schreef Biancavla het volgende:
http://members.chello.nl/g.van.dijk2/Begijnhof2.htm
Hier vond ik een stukje, (wat ging over de oorsprong van de naam Begijn):
Op de vijfde plaats is er een nieuwe lichting geschiedkundigen die veronderstellen dat de naam afkomstig is van het Franse woord begg, begayer (stotteren), begueter (mekkeren).
De Begijn was dan iemand die voortdurend gebeden prevelde. Het zuidnederlandse woord popelen betekende gebeden prevelen en in het Frans is dat papelart.
Nee, dat zijn geen synoniemen.quote:Op dinsdag 18 maart 2008 12:22 schreef Abbadon het volgende:
[..]
da's vreemd...dan zou 'ik sta te popelen' dus 'ik sta te mompelen' zijn? da's niet echt hetzelfde, qua betekenis...
een trouwens...is popelen iets dat je alleen staand kan doen? of kun je ook zittend of liggend popelen? of op je hurken misschien? ...en heb je er beide handen bij nodig? hoe zie je aan iemand dat die persoon popelt? kun je popelen terwijl je iets anders doet, of heb je er je volledige aandacht voor nodig? zijn sommige mensen beter in popelen dan anderen?
vragen...vragen...
ok...negeer die andere vragen dan maarquote:Op dinsdag 18 maart 2008 12:25 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, dat zijn geen synoniemen.
En die andere vragen vind ik meer iets voor ONZ dan voor TTK.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |