abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 16 maart 2008 @ 11:05:35 #1
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_57409564
Vorige week kwam mijn zoon heel blij aanzetten met een kanariepietje voor op zijn kamer. Leuk diertje, in de winkel hadden ze gezegd dat het een waterslager is.

Daar zit hij nu in z'n uppie op die kamer. Wel in een grote kooi maar toch.....

Kan er een 2 e pietje bij voor de gezelligheid ? En moet dat dan ook een waterslager zijn of maakt de soort kanarie niet uit.
En maakt het uit of er een mannetje of een vrouwtje bij komt ? Wat zou eventueel het beste zijn.

Ik heb gekeken of ik hier een centraal kananiepietentopic loopt maar ik kon niks vinden, vandaar dat ik het maar zo even vraag.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  Moderator zondag 16 maart 2008 @ 11:44:25 #2
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_57410133
Even in de goede filter gezet

Goede vraag deedeetee, wij hadden vroeger bij mijn ouders thuis wel kanaries, zowel een voiliere als een kanarie alleen in de kooi.
Persoonlijk denk ik dat ze het samen wel gezelliger vinden.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  zondag 16 maart 2008 @ 12:53:26 #3
126859 plopje
als ik plop,dan flof jij.
pi_57411228
ik heb buiten een grote voliere (5.60lang,3.60breed,1.80hoog met nog een nachthok eraanvast)met heel wat koppels kanaries en meerdere vogels,en de mannen fluiten van zons opgang tot zons ondergang.(is gewoon een genot om tehoren)
binnen heb ik 2 mannen met 3 vrouwen zitten,en die mannen fluiten ook op hun best.

die ik binnen heb zitten heb ik toen de tijd overgenomen van een bekende die klaagde dat de vogels niet fluiten.
(hij had ze tussen een kast en een muur staan waar heel wijnig licht binnen kwam)
ik heb dat groepje gekocht van hem,in een kooi van 2.50lang,70diep,1.20hoog gestopt,en bij een raam gezet.
3 broedkooitjes erin gehangen.
nestmateriaal.
en 2 dagen nadat ze erin zaten waren ze volop aan het fluiten.
en 2 weken erop zaten 2 vrouwtjes tebroeden.
dus de plaats waar je je kooi plaatst heeft wel degelijk invloed op de vogels.

en een kanarie kan goed alleen in een kooi hoor.
ik zie persoonlijk liever trio`s zitten. (2 poppen 1 man)
en nee niet persé voor de kweek.
maar voor het gedrag.
1 man en 2 vrouwen dan gaat de man extra zijn best doen om een vrouw..dus veel gezang
2 mannen en 1 vrouw is oneenigheid
2 vrouwen gaat ook perfect als je geen jongen wil,alleen geen gezang.
2 mannen gaat vaak niet goed.
1 man 1 vrouw gaat ook heel goed,alleen als ze eenmaal gekoppeld zijn KAN het zijn dat de man ook niet meer fluit.

b.t.w. als je een waterslager man hebt dan heb je een hele mooie fluiter.
en ik zou er dan toch een waterslager pop bij zetten.
een waterslager is een echte zangkanarie en daar zou ik (persoonlijk) geen gewone kanarie bij zetten.
waterslagers en timbrado`s zijn bekende zangkanarie`s en dat zou ik toch "zuiver" houden dan.
en 2 mannen in 1 kooi dat wordt vechten...vooral nu het tegen broedtijd aanloopt.

ik vertel je alleen maar ff mijn bevindingen/mening wat ik zelf op mijn vogels ontdekt heb.
ik hoop dat je hier iets mee kan.

m.v.g.
ploperdeplop
  zondag 16 maart 2008 @ 15:44:17 #4
78780 deedeetee
pi_57413804
THNX hier heb ik idd veel aan. We moeten dus op zoek naar een waterslager popje, als er niet word gefloten hebben we pech gehad, kunnen we nog altijd overwegen er nog een popje bij te zetten

Het gaat erom dat het vogeltje het naar zijn zin heeft

Het is een leuk diertje dat meteen naar je begint te tsilpen als je de kamer binnen komt.

Maar kweken willen we niet. Gaat dat geen problemen geven dan ?

[ Bericht 6% gewijzigd door deedeetee op 16-03-2008 15:55:09 ]
  maandag 17 maart 2008 @ 16:21:13 #5
126859 plopje
pi_57434112
de kans is er wel dat ze gaan paren ja.
maar als er geen nestmateriaal is en geen nest,dan zal de pop ook niet willen paren.

de conditie`s moeten gewoon goed als je wel besluit om het eens te proberen.
dat zijn dus:
een nest
nestmateriaal
eierschaal...voor kalk
eivoer.

is dit lijstje er niet voor de pop,dan zal voor 90% niet broeds worden.
is wel weer voordeel dat de man zijn best gaat doen om teparen.....veel gezang dus

m.v.g.
ploperdeplop
  maandag 17 maart 2008 @ 22:04:12 #6
78780 deedeetee
pi_57440906
Ben vandaag nog even gaan kijken voor een popje, hadden ze die niet Morgen maar ff verder gaan zoeken.
Heb hem vandaag een tijdje gezelschap gehouden en hij begon zowaar terug te fluiten en mooi !!

En hij doet het veel beter dan ik.
  Moderator maandag 17 maart 2008 @ 22:11:54 #7
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_57441114
quote:
Op maandag 17 maart 2008 22:04 schreef deedeetee het volgende:
Ben vandaag nog even gaan kijken voor een popje, hadden ze die niet Morgen maar ff verder gaan zoeken.
Heb hem vandaag een tijdje gezelschap gehouden en hij begon zowaar terug te fluiten en mooi !!

En hij doet het veel beter dan ik.
Wat leuk!

Heb je geen foto DDT?
Wat voor kleur is hij?
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
  dinsdag 18 maart 2008 @ 18:09:35 #8
78780 deedeetee
pi_57457664
Niet echt een geweldige foto de witte is het popje

Ik ga nog wat leukers bedenken met de stokjes want dit vind ik maar niks.
pi_57457728
Parkieten moeten altijd allemaal speelgoed hebben enzo. Is dat bij kanaries niet nodig?

Volgens mij heb ik trouwens exact dezelfde kooi .
  dinsdag 18 maart 2008 @ 21:35:19 #10
78780 deedeetee
pi_57462656
Kanaries hebben niet zo veel speeltjes als een parkiet nodig. Ik ga nog wel op zoek naar een tak die ze kunnen afpellen en een laddertje. Er staat een pruimenboom in mijn tuin die een paar takken gaat kwijtraken

Als ze gewend zijn en redelijk tam lijken ga ik proberen om ze los te laten vliegen. Lijkt me toch wel beter voor ze. Op dit moment zijn nog veel te onwennig om dat uit te proberen.

De kooi is idd geschikt voor parkieten maar een bredere platte kooi kon ik niet plaatsen dus dacht ik * dan maar de hoogte in *
  woensdag 19 maart 2008 @ 13:41:58 #11
126859 plopje
pi_57475229
ik zou wel een schelp in de kooi hangen voor de snavel.(die zie ik namelijk niet)
en tevens een bakje grit,dat is voor het verwerken van het eten.
als je dat zo zecht in je plaatselijkedieren winkel weten ze wel wat je bedoeld.

dat grit kan je gewoon op de bodem neer zetten in een schaaltje of dergelijke.
een vogel heeft namelijk geen maag spieren.
ze doen het voer vermalen in de natuur door zand op te eten,en door de maag beweging vermaald het voer dan goed.
en goed alternatief voor grit is scherpzand,voegzand of metselzand.
hoeft niet veel tezijn wat je neer zet,een bodempje is al genoeg hoor.

en met speeltjes zal een kaniere niks tot wijnig mee doen.
je kan een kanarie niet vergelijken met een parkiet.
een parkiet is namelijk actiever in het "spelen",knabbelen aan stokjes,belletje ramelen,spiegeltje kijken.
een kanarie die zit voornamelijk op zijn stokje een beetje rond tekijken en/of te fluiten.
en een kanarie kan ook niet klimmen,daar hebben vogels een kromme snavel voor nodig (zoals de parkiet.).
dus met zo`n trapje zal ie ook niks mee doen..hooguit als zitstok gebruiken meer niet.

m.v.g.
ploperdeplop
  woensdag 19 maart 2008 @ 16:30:31 #12
78780 deedeetee
pi_57478745
Ik heb schelpenzand op de bodem dat is er toch voor bedoeld ? Geeft wel veel troep enne de schelp voor de snavel had ik ook al gehaald maar die had ik nog niet er in gehangen. Ik wilde niet én een popje én een schelp in de kooi doen. Een nieuw ding tegelijk dacht ik.De schelp heb ik dus vanochtend opgehangen.
  woensdag 19 maart 2008 @ 16:43:56 #13
126859 plopje
pi_57479055
schelpenzand is dan idd goed.
en over de troep.... daarom heb ik houtsnippers (beukensnippers van de fixit) op de bodem inplaats van schelpenzand.(en dan heb je wel scherpzand,voegzand of metselzand nodig als je dat ook doet)
maar houtsnippers tegenover schelpenzand...scheelt je wel heeeeeeel veel troep.

m.v.g.
ploperdeplop
  woensdag 19 maart 2008 @ 17:04:46 #14
78780 deedeetee
pi_57479482
De 2 kanariepietjes zijn wel bepaald nog geen dikke maatjes
Ik gaf ze een vers bakje zaadjes en de pop ging meteen eten, mannetje lustte ook wel wat maar die werd weggeblaft. Toen ze van het bakje wegging en het mannetje er meteen bij ging zitten om te eten probeerde ze hem daar opnieuw weg te jagen. Dat gaf even een flink gekibbel maar uiteindelijk kon het mannetje toch gaan eten.

Ik vraag me af of dit vanzelf nog over gaat ? Ze hebben al heel wat af geruzied met z'n tweetjes.....

Ik had ze geloof niet zo pardoes bij elkaar moeten zetten,mja wist ik veel ? Ik dacht dat vogeltjes niet kieskeurig waren
  woensdag 19 maart 2008 @ 21:49:01 #15
126859 plopje
pi_57486728
dan zou ik je 2de pietje nog eens naalaten kijken.....lijkt mij dat het ook een man is.
geloof me,een man en pop gaan altijd goed samen.

als ze "kibbelen" doen ze dan bijde de vleugels een beetje open?
zo ja dan heb je geheid een man erbij gekocht.
vooral in deze tijd(je loopt nu tegen het paar tijd aan) gaan mannen tegen elkaar "kibbelen" en elkaar opjagen.
ik zie het nu ook in mijn voliere buiten.

het zijn overigens wel mooie kanarie`s,ze zitten mooi in de veren.

m.v.g.
ploperdeplop
pi_57489205
Ik zie hier een echte kanarie-kenner en ik zit zelf toch al een tijd met een kanarie vraag waarop ik nog nergens het antwoord heb kunnen vinden dus vergeet met de topic-kaap

Wij hebben een popje; zij is een aantal jaar geleden bij ons komen aanvliegen. We weten dat het popje is omdat ze al vaker eitjes heeft gelegd.
Nu vertoond ze nogal vreemd gedrag; eerst alleen naar mij maar sinds kort is ze minder kieskeurig en doet ze het ook bij mn vriend. Ze zakt dan door dr pootjes, kontje gaat omhoog, vleugeltjes gaan flapperen en ze maakt van die snelle piet geluidjes erbij.
Wij dachten dat het een soort van baltsgedrag is maar klopt dit ook?

Overigs fluit onze dame wel, vooral als er muziek opstaat
  donderdag 20 maart 2008 @ 07:51:51 #17
78780 deedeetee
pi_57493301
LOL ik heb me ook al afgevraagd of ik me mss een man in de handen heb laten stoppen......

De eerste dag hebben ze idd met de vleugeltjes wijd zitten ruzieen maar gisteren is me dat niet zo opgevallen. Nou ja in dat geval moet de witte maar beneden komen zitten en dan moet ik wel een kat veilige plek gaan zoeken......

Mooi boel dan, ik koop voortaan alleen nog in een winkel dan kun je tenminste terug gaan als je klachten hebt. De fokker die mij deze pop meegaf zal wel niet willen ruilen, die klaagde al dat hij veel te veel mannen had
  donderdag 20 maart 2008 @ 10:52:32 #18
78780 deedeetee
pi_57495824
update :

Ze zijn vandaag een stuk rustiger. Geen geruzie meer gezien. Heb nog geprobeerd om ruzie uit te lokken met een stukje komkommer. Bennie ging het eerst zitten smullen en toen Polly achter hem opdook op het stokje werd haar/hem met opengesperd bekje te kennen gegeven dat ze maar een nummertje moet trekken. Geen gevecht dus en helemaal geen gedreig met veugeltjes.
Bennie is wel duidelijk de baas nu.

Polly roept meestal pieeeet en Bennie purrewiettttt maar fluiten doen ze geen van beide.
  donderdag 20 maart 2008 @ 12:22:57 #19
126859 plopje
pi_57497805
@morgaine,
dat is idd paringsdrang.
en een pop "kan" weldegelijk fluiten hoor.
komt vaak voor als ze alleen zitten.

@deedeetee,
toen je de 2de vogel kocht zaten ze toen buiten?
zo ja,dan is het gewoon een misverstand van de verkoper.
het is namelijk zo,als de vogels buiten zitten (met deze temperaturen)kan je je wel eens vergissen in het sexen van de vogel.
als ze warm zitten (binnen bij kamer temp.) dan kan je het onderscheid heel goed zien.
het "blazen" wat de verkoper doet om geslachtsbepaling tezien,is nu voor de vogels die buiten zitten moeilijk.
het is te zien,maar je moet dan heel goed kijken,en zelfs de beste vogel bezitters maken dan nog weleens een fout.

en dat fluiten komt vanzelf wel hoor even geduld hebben,de vogels moeten wenen aan de omgeving.

m.v.g.
ploperdeplop
  donderdag 20 maart 2008 @ 13:09:34 #20
194524 tgs.
unleash hell at my command
pi_57498869
quote:
Op zondag 16 maart 2008 11:05 schreef deedeetee het volgende:
Vorige week kwam mijn zoon heel blij aanzetten met een kanariepietje voor op zijn kamer. Leuk diertje, in de winkel hadden ze gezegd dat het een waterslager is.

Daar zit hij nu in z'n uppie op die kamer. Wel in een grote kooi maar toch.....

Kan er een 2 e pietje bij voor de gezelligheid ? En moet dat dan ook een waterslager zijn of maakt de soort kanarie niet uit.En maakt het uit of er een mannetje of een vrouwtje bij komt ? Wat zou eventueel het beste zijn.

Ik heb gekeken of ik hier een centraal kananiepietentopic loopt maar ik kon niks vinden, vandaar dat ik het maar zo even vraag.

Leuk zo een geel ding in een kooi,hopelijk heb je geen kater in huis die als een potentiele moordenaar rondsluipt.En volgens mij is er niks me als je er een tweede bijzet. Kanaries staan nu niet bekend als potentiele moordenaars onder elkaar. Of dat ze hun eigen jong verstoten.
"When there is no peril in the fight, there is no glory in the triumph."
  donderdag 20 maart 2008 @ 20:55:05 #21
78780 deedeetee
pi_57508239
@ plopje, ze zat binnen samen met een stel andere in een klein kooitje. Buiten was wel een grote voliere maar daar had de man dus de vogeltjes uitgehaald die weg mochten. Hij had er eentje apart zitten die hij een twijfel geval noemde.
We hebben het trouwens wel over het sexen gehad en de man vertelde mij ook dat het bij lage temperaturen erg moeilijk was.

De rust is overgens weergekeerd in de kanariekooi, dus ik hoop dat het toch wel goed zit tussen de 2 vogeltjes en dat het gewoon even wennen was.

Ik heb de indruk dat het steeds beter gaat en ze zich meer op hun gemak zijn gaan voelen
  vrijdag 21 maart 2008 @ 08:24:11 #22
105263 Litso
Interlectueel.
pi_57514740
Valt nog mee dat het zo snel goed gaat, wel fijn hoor
Toch niet al te moeilijke beestje blijkbaar.
(Bij katten kan je daar vaak wat langer op wachten )
"Dat is echt ontzettend zielig" ©
  vrijdag 21 maart 2008 @ 14:18:02 #23
78780 deedeetee
pi_57520464
Daarnet weer een heibel over eten en allebei met de vleugels gewappperd. Ik ga nu naar de winkel voor nog een kooi. Jules de siamees likt zijn lippen al af
  woensdag 26 maart 2008 @ 17:53:35 #24
78780 deedeetee
pi_57626774
update : Polly zingt inmiddels het hoogste lied !!!!! Met name de borden afspoelen inspireert hem tot het aanheffen van gezang

We zullen een nieuwe naam moeten bedenken voor menéér Polly

Gezellig zo'n pietje in de huiskamer, ik heb een kooi heel hoog aan het plafond opgehangen ivm de kat.
  woensdag 26 maart 2008 @ 18:00:40 #25
126859 plopje
pi_57626882
toch nog alles goed gekomen zie ik

(ik heb toevallig vandaag een koppel rood agamen gekocht)..en zelf gecheckt op geslacht..
de verkoper wou mij dus ook 2 mannen verkopen...het is maar goed dat ik het zelf ook kan zien.
naa een verontschuldiging,en ff zoeken had ik toch nog mijn koppeltje.
mannen zijn nu ook in overvloed,omdat de meeste poppen nu zitten tebroeden.
en er is vorig jaar een slecht jaar geweest,met de broed van kanaries.

m.v.g.
ploperdeplop
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')