abonnement Unibet Coolblue
pi_57373788


Het topic voor en door users met een Last.fm account.



Last.fm, ook wel bekend als Audioscrobbler, is een site (voor de populairste media/music players) die bijhoudt wat je luistert. D.m.v. de Last.fm plugin worden titel van het nummer en artiest/bandnaam van het liedje naar de server van Last.fm verzonden en op die manier worden in je profiel lijstjes van wat je luistert bijgehouden. Die gegevens kun je van iedereen bekijken en anderen kunnen ook bij jou in je profiel zien wat o.a. je favoriete muziek is en bijv. wat je afgelopen week allemaal hebt geluisterd.

Er zijn al heel veel mensen die Last.fm gebruiken, om de handige lijstjes, maar vooral ook om nieuwe muziek te ontdekken of andere users met dezelfde muzieksmaak. De Last.fm server rekent uit welke mensen ongeveer dezelfde smaak hebben met jou, gebaseerd op de meest beluisterde nummers. Met die informatie kan Last.fm suggesties genereren voor nieuwe artiesten die je misschien wel leuk vindt. Maar er is meer! Last.fm is de laatste jaren steeds uitgebreid, teveel om alles hier op te noemen. Je kunt bijvoorbeeld aangeven welke concerten of festivals je gaat bezoeken en zien welke members daar ook heengaan. Bij andere members, groups of events kun je een bericht op de shoutbox achterlaten, users toevoegen als friends, je aanmelden bij een group of er zelf eentje starten, zoals bijv. de Fok! group. Daarnaast zijn er nog vele leuke en handige tooltjes en de Last.fm personal radio.



Last.fm personal radio is een ingebouwde radiozender in de site. Sinds de recente revamp van Audioscrobbler is Last.fm ook de 'officiële' naam van de service. Het idee achter last.fm is niet te vergelijken met normale online zenders, er is geen specifieke playlist vooraf die kan worden gestreamed. Last.fm kijkt echter naar jouw eigen muzieksmaak (zoals die is geregistreerd via je Last.fm plug-in), en past haar playlist daarop aan.

En dat niet alleen, maar je hebt ook de optie om een radiozender te horen die specifiek alleen liedjes van een bepaalde artiest en verwante artiesten speelt, of muziek toegespitst op een bepaald genre. Bovendien kun je ook nog radiostreams beluisteren die weer kijken naar de smaak van andere Last.fm gebruikers, in het geval dat je iemand tegenkomt wiens smaak je wel bevalt, of als je gewoon nieuwsgierig bent naar de artiesten die in zijn/haar profiel staan.

Als je overigens een 'subscriber' bent (zie ook hieronder voor meer info), dan heb je meer specifieke radio-mogelijkheden, waaronder eentje waarbij alleen maar muziek wordt gespeeld die jijzelf of een andere Last.fm gebruiker zelf ook een keer gespeeld hebt.

Voor meer info over de speler kun je ook even hier kijken.



Wat heb je eraan? Als het je alleen om de statistieken gaat, dan helemaal niks. Het is misschien wel leuk om alles bij te houden. Als het niet goed uitpakt maakt het ook niet uit, er is niks te verliezen. De last.fm speler biedt weer andere mogelijkheden. Als je bijvoorbeeld op je werk zit of in het buitenland, of gewoon ergens weg van je eigen computer of muziekcollectie, heb je nu toch de mogelijkheid om naar je eigen muziek te luisteren met deze service. En verder heeft het alle andere functies van een webradio.

Waar kan ik me aanmelden? Een account aanmaken kan hier: Sign up for Last.fm. Je hebt er niet eens een e-mailadres voor nodig.

Ik vind het maar traag/buggy af en toe. Is dat normaal? Er wordt continu aan de site gebouwd door de ontwikkelaars, en door goede mond-tot-mondreclame zijn er dagelijks honderden nieuwe gebruikers. Daardoor kan het wel eens voorkomen dat de site er even uitligt, of dat er door de grote drukte wel eens een server even overbelast is. Maar geen paniek, alle statistieken (mits goed getagged) worden netjes door je plug-in opgeslagen, en zo gauw de server weer een beetje draait, worden die statistieken alsnog verwerkt. Als je specifieke problemen ondervindt, kun je natuurlijk ook altijd even de forums raadplegen.

En is dit een gratis service? Jazeker. Je kunt er overigens voor kiezen om een geheel vrijblijvende donatie te doen (het makkelijkste is via paypal), wat je extra privileges geeft, die je hier nog even rustig kunt nalezen.

En waar kan ik dan de plugins vinden? De nieuwste Last.fm software vind je Hier. Een overzichtje van de old-style plugins kun je hier vinden. Deze worden echter niet meer ondersteund door last.fm.

Is dit wel veilig? Geen spyware ofzo? Ja, het is volkomen veilig. Last.fm/Audioscrobbler is open source. Hier en in Terms of Use lees je er meer over. Voor meer info is er de FAQ, de blog met de laatste nieuwtjes en de Audioscrobbler Development Wiki.

En waar is dan die befaamde Fok! group? Deze kun je hier vinden. Er is er ook eentje speciaal voor Fok! Trivia-spelers.

Leuke/handige/zinloze tooltjes
  • Last.fm normalised rankings - Je lijstje op basis van gemiddelde tracklengte in plaats van enkel op plays.
  • OMI musical taste meter - Hoe breed is jouw smaak?
  • Hou ook deze last.fm-groepen in de gaten: Greasemonkeys (allerlei scriptjes, Firefox verplicht) en Stats.
  • Meer extra tooltjes vind je hier.



    Deze OP vind je hier


    En verder

    [ Bericht 17% gewijzigd door nipeng op 23-03-2008 20:43:34 ]
  • pi_57379220
    Het scrobblen lijkt weer prima te gaan hier.
    .
    pi_57379237
    Weekly top artists, met op 1 het keibikkelharde album van Le Le


    En hier luister ik nu naar...
    "Would you guys stop it already?! Did you ever think that maybe there's more to life than being really, really, really, ridiculously good looking?"
      zaterdag 15 maart 2008 @ 20:43:36 #4
    51679 Mar10Segovia
    Interspectacular
    pi_57401254
    Top Artists this Week (2 Mar 2008 – 9 Mar 2008)
    1 Madvillain 22
    2 Gustavo Santaolalla 21
    3 RJD2 14
    4 Télépopmusik 12
    5 Kings of Leon 11
    5 Pete Rock & C.L. Smooth 11
    5 Four Tet 11
    8 Mr. Lif 10
    9 Jazz Liberatorz 9
    10 Cult of Luna 8

    Gustavo Santaolalla heeft de muziek voor de film The Motorcycle Diaries gemaakt. En de soundtrack daarvan is een recente aankoop geweest. Nieuw in mijn lijst is ook Jazz Liberatorz, Franse hiphop met een knipoog naar dat genre uit de begin jaren 90.
      zaterdag 15 maart 2008 @ 21:10:12 #5
    133629 Mauro
    Powered by Apple ©
    pi_57401880
    Vandeweek ook een accountje aangemaakt.

    Zie sig

    Nu al 2k+ nummers (paar weken iPod doet wonderen)
      zondag 16 maart 2008 @ 12:03:23 #6
    25957 Reddiablo
    Football Manager Researcher NL
    pi_57410442
    Don't ask me, I only use my brains to keep my ears apart!
    www.3voor12denhaag.nl
    http://www.last.fm/user/Reddiablo
      zondag 16 maart 2008 @ 12:17:11 #7
    113173 Quannum
    Well FOK! you!
    pi_57410657
    quote:
    Op zaterdag 15 maart 2008 20:43 schreef Mar10Segovia het volgende:
    Top Artists this Week (2 Mar 2008 – 9 Mar 2008)
    1 Madvillain 22
    2 Gustavo Santaolalla 21
    3 RJD2 14
    4 Télépopmusik 12
    5 Kings of Leon 11
    5 Pete Rock & C.L. Smooth 11
    5 Four Tet 11
    8 Mr. Lif 10
    9 Jazz Liberatorz 9
    10 Cult of Luna 8

    Gustavo Santaolalla heeft de muziek voor de film The Motorcycle Diaries gemaakt. En de soundtrack daarvan is een recente aankoop geweest. Nieuw in mijn lijst is ook Jazz Liberatorz, Franse hiphop met een knipoog naar dat genre uit de begin jaren 90.
    Jazz Liberatorz is leuk ja.
    Jusqu'ici tout va bien
      zondag 16 maart 2008 @ 14:20:21 #8
    42816 peaceman
    Peace Man! ofzo...
    pi_57412309
    Ben benieuwd of ze deze week de weeklijstjes sneller klaar hebben
    pi_57418631
    quote:
    Op zondag 16 maart 2008 14:20 schreef peaceman het volgende:
    Ben benieuwd of ze deze week de weeklijstjes sneller klaar hebben
    Ze zijn er al!

      zondag 16 maart 2008 @ 19:58:47 #10
    42816 peaceman
    Peace Man! ofzo...
    pi_57418766
    Top Artists this Week (see more)
    9 Mar 2008 – 16 Mar 2008

    1 Eels 40
    2 The Gutter Twins 32
    3 Bush 19
    4 Ane Brun 18
    5 Blind Melon 13
    6 Talk Talk 12
    7 Arcade Fire 10
    8 Black Rebel Motorcycle Club 9
    9 The Doors 7

    Fraai lijstje.
    Eels ivm het optreden van afgelopen vrijdagavond veel geluisterd. Van de week gekocht de cd van The Gutter Twins (Mark Lanegan en Gregg Dulli ). Leuke, bij vlagen spannende plaat. Ook de nieuwe cd van Ane Brun aangeschaafd. Die verdient nog meerdere luisterbeurten voor ik een goed oordeel kan geven.
    Oude liefde Bush ook weer eens beluisterd, net als Blind Melon en Talk Talk. Aanvullend dan nog 3 fijne bands die nooit erg zijn om te luisteren.
    pi_57418966
    1 Status Quo 19
    1 Dar Williams 19
    3 AC/DC 17
    4 Uriah Heep 16
    5 Motörhead 15
    6 The Birthday Party 13
    6 Polly Paulusma 13
    8 Thomas Fersen 11
    8 Frank Zappa 11
    8 Kevn Kinney 11

    Ja, ik ben een ouwe ruocker
    pi_57419078
    Lekker vroeg deze week



    1. Morning view van deze geweldige band weer herontdekt. Blijft heerlijk.
    2. Madvillainy, uitstekende innovatieve hiphop plaat van MF DOOM en Madlib.
    3. Joy Division, vaste prik. Heeft geen verdere uitleg nodig denk ik.
    4. Rosetta; toffe sludge/noise band. Heb hun album wake/lift pas deze week ontdekt.
    5. Pixies, ook vaste prik... geen verdere uitleg nodig.
    6. Grey Daturas; toffe experimentele noiserock band. Hun juweeltje dead in the woods ook herontdekt deze week. Heerlijke plaat om naar te luisteren.
    7. Omega Massif; een van m'n favouriete sludge bands van het moment.
    8. Grails; postrock van de bovenste plak.
    9. Quasimoto, innovatieve stonethrow hiphop. The Unseens is een van de betere hiphop albums allertijden.
    10. Earth. Legendarische dronerock band.. heb ze live gezien en ze speelden veel van hun nieuwe album, wat ik te weinig beluisterd heb.
    Calabi-Yau manifolds are shapes that satisfy the requirement of space for the six unseen spatial dimensions of string theory, which may be smaller than our currently observable lengths as they have not yet been detected.
      zondag 16 maart 2008 @ 20:17:27 #13
    25957 Reddiablo
    Football Manager Researcher NL
    pi_57419132
    51 1 Lacuna Coil 13

    2 Agua de Annique 12

    2 3 Finger Eleven 11

    2 4 Kent 10

    4 5 Evanescence 8

    6 Deftones 7

    46 6 Seether 7

    44 8 Placebo 6

    13 9 The Veils 5

    9 Skip The Rush 5





    AdA was vrijdag een optreden van, heerlijk optreden... en het is ook gewoon een lekkere CD!

    [ Bericht 20% gewijzigd door Reddiablo op 17-03-2008 21:38:03 ]
    Don't ask me, I only use my brains to keep my ears apart!
    www.3voor12denhaag.nl
    http://www.last.fm/user/Reddiablo
    pi_57419241


    1. Draconian Nieuwe album is uit en die is goed! Doom/Gothic
    2. Candlemass Doom helden King of the grey islands is toch wel erg goed.
    3. Sunnshine Stonerrock
    4. Black Stone Cherry Southern hardrock
    4. Quicksand post/hardcore
    6. Saturnus Doom
    7. Metal Church Thrash metal
    8. Death oldskool death metal
    8. Devotchka Gipsy muziek nieuwe album doet me niet zoveel
    8. Zozobra Sludge
    pi_57419287


    Kleine toelichting:
    CD van Duffy is gewoon erg leuk. En de Kooks zullen voor de laatste keer in mn lijstje staan denk ik, die nieuwe cd is gewoon weer veel van tzelfde. Het begint te lijken op zn kleffe hamburger van de mac die je maar moet blijven herkauwen.
    AFCA | Celtic FC | Nottingham Forrest FC | Last.fm
    George St. Pierre, Lance Armstrong, Kanye West, Steven Gerrard, Mark Cavendish, Wanderlei Silva, Calvin Harris _O_
    pi_57419848
    1 Porcupine Tree 8
    2 The Beatles 5
    3 Dream Theater 4
    4 The Gathering 3
    4 Acda en De Munnik 3
    4 Muse 3
    4 Green Day 3
    4 Danko Jones 3
    4 Rammstein 3
    4 Pain of Salvation 3

    Super Shuffle Continues!
    Unique Artists: 95
    Total Tracks: 134
    Total Plays: 137
    .
    pi_57420126
    1 KINKFM Roy Avni 12 (Electronation)
    2 KINKFM Arjen Grolleman 4 (X-Rated)
    3 Alex Cortex 3
    3 Monolake 3
    3 Moodymann 3
    3 Lawrence 3
    3 Octave One 3
    3 Maurizio 3
    3 Rhythm & Sound 3
    3 Drexciya 3
    3 Arovane 3

    Unique Artists: 99
    Total Tracks: 134
    Total Plays: 146

    mijn serie Full-length Tracks vaak beluisterd zo te zien, zie de helft ervan in de top terug

    [ Bericht 2% gewijzigd door zakjapannertje op 16-03-2008 21:15:00 ]
    pi_57421289


    Ik had teveel vrije tijd en was helemaal into Jesu, nogal een contrast tussen mijn top 3 en de rest.
      zondag 16 maart 2008 @ 22:42:23 #19
    55350 Reena
    Angelcrusher
    pi_57422082


    Nieuwe NIN album is heel erg goed
      zondag 16 maart 2008 @ 22:50:19 #20
    133629 Mauro
    Powered by Apple ©
      Moderator zondag 16 maart 2008 @ 22:50:32 #21
    27682 crew  Bosbeetle
    terminaal verdwaald
    pi_57422288
    1 The Cure 37
    2 To Kill a Petty Bourgeoisie 35
    3 John Zorn 21
    4 Mike Patton 15
    5 Refused 12

    Nieuwe patton (a perfect view) nieuwe Zorn (the dreamers) oude maar ontdekte noisepop To Kill a Petty Bourgeoisie en ik ga dinsdag naar the cure
    En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
    My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
    Water: ijskoud de hardste - Gehenna
      zondag 16 maart 2008 @ 22:59:15 #22
    53267 TC03
    Catch you on the flipside
    pi_57422541
    quote:
    Op zondag 16 maart 2008 22:50 schreef Mauro het volgende:
    [ link | afbeelding ]
    dEUS
    Ten percent faster with a sturdier frame
      zondag 16 maart 2008 @ 23:03:46 #23
    133629 Mauro
    Powered by Apple ©
    pi_57422669
    quote:
    Op zondag 16 maart 2008 22:59 schreef TC03 het volgende:

    [..]

    dEUS
    Ik heb ALLES van ze. Van Zea tot en met Slow (die van Vantage Point afkomt) en op 10 april gereleased wordt
      zondag 16 maart 2008 @ 23:04:19 #24
    52164 pfaf
    pfief, pfaf, pfoef!
    pi_57422686
    quote:
    Op zondag 16 maart 2008 22:50 schreef Mauro het volgende:
    [ link | afbeelding ]
    Ik ben m'n Barman & Van Nueten cd kwijt.

    Zelf een verrassend en vooral afwisselend weekje.:')
      zondag 16 maart 2008 @ 23:04:59 #25
    53267 TC03
    Catch you on the flipside
    pi_57422709
    quote:
    Op zondag 16 maart 2008 23:03 schreef Mauro het volgende:

    [..]

    Ik heb ALLES van ze. Van Zea tot en met Slow (die van Vantage Point afkomt) en op 10 april gereleased wordt
    Ik heb alleen de laatste drie albums, maar ik vind In A Bar niet echt bijzonder. The Ideal Crash is daarentegen echt het beste album wat ik heb. Slow heb ik alleen in .mpg, van de site.
    Ten percent faster with a sturdier frame
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')