abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57834172
Ik wil binnenkort een nieuw project beginnen met nette PHP5 OOP code, ajax etc.
Dit is voor mij ook heel duidelijk allemaal, echter zit ik de laatste dagen te twijfelen over bepaalde punten. Bijv. hoe te includen, hoe classes, variables benaderen.

Enkele punten:

De database class zou binnen in de constructor vaste VAR properties kunnen hebben zoals username, pass. Maar dit kan natuurlijk ook via globale variables($_GLOBALS) vanuit een config bestand. Dus globaal benaderen, intern defineren, of juist meegeven aan constructor via globals?

Het zelfde bij classes die bijv. de Database class gebruiken heb ik mijn vragen. Het database object kan ik meegeven aan een andere class. OF deze constructor maakt gebruik van de globale DB variable van het config bestand. Dat laatste klinkt makkelijk, maar dan is de class weer erg afhankelijk van die global en naamgeving.

Verder emmer ik over of ik gewoon een loader.php moet maken die meteen alles aanmaakt, maargoed dan worden dus op elke pagina alle classes ingeladen terwijl ik ze soms niet eens nodig heb. Maar dat maakt wel weer veel kortere code in bijv. index.php, home.php

Hoe denken jullie hierover? Ik hoor graag van de ervaren PHP'ers
pi_57834908
quote:
Op woensdag 2 april 2008 00:52 schreef SuperRembo het volgende:
Het grootste voordeel van PDO is wat mij betreft dat je geparameteriseerde query's kunt gebruiken. Daarmee vermijd je het gevaar van sql injection. Je hebt dan dus geen last meer van problemen zoals die van qu63. Ik vind geparameteriseerde query's meestal beter leesbaar dan query's met telkens mysql_escape_string() er tussen.
Verder sluit 't ook beter aan bij hoe ik query's bouw in .NET, waar ik dagelijks mee werk.
PDO lijkt heel interessant, maar zijn er veel hosters die het ondersteunen?
pi_57836897
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 18:57 schreef mausie het volgende:
Verder emmer ik over of ik gewoon een loader.php moet maken die meteen alles aanmaakt, maargoed dan worden dus op elke pagina alle classes ingeladen terwijl ik ze soms niet eens nodig heb. Maar dat maakt wel weer veel kortere code in bijv. index.php, home.php
In PHP 5 kun je een __autoload() functie definiėren die automatisch de benodigde files kan includen op het moment dat je een bepaalde class gebruikt.
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 19:34 schreef Light het volgende:
PDO lijkt heel interessant, maar zijn er veel hosters die het ondersteunen?
Of het er veel zijn weet ik niet, maar Ik ben onlangs overgestapt naar een andere hoster die PHP 5 draait
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_57837111
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 21:02 schreef SuperRembo het volgende:

Of het er veel zijn weet ik niet, maar Ik ben onlangs overgestapt naar een andere hoster die PHP 5 draait
Volgens mij is PHP5 geen garantie dat PDO wordt ondersteund. Helaas.
pi_57837444
quote:
Op vrijdag 4 april 2008 18:57 schreef mausie het volgende:
verhaaltje
offtopic
Waarom ga je je bekommeren over het maken van database class terwijl er al zoveel zijn waarom denken mensen altijd het wiel twee keer te moeten uitvinden. Gebruik gewoon frameworks ofzo. Igg gebruik ik gewoon zend, niet echt een framework maar goed gaat even om het punt . Ga echt geen moeite meer doen om zulke dingen zelf te maken terwijl er zoveel mooiere dingen zijn gemaakt dan de mijne ooit zal worden (In de beperkte tijd die ik dan heb)
  zaterdag 5 april 2008 @ 13:53:48 #206
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_57848764
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<?php
$to      
'qu63@qu63.com';
$subject 'Test-bericht';
$message 'Dit is een test-bericht';
$headers 'From: Test-user <iBus@ahrenstravel.nl>' "\r\n" .

'Reply-To: iBus@ahrenstravel.nl' "\r\n" .

'X-Mailer: PHP/' phpversion();

mail($to$subject$message$headers);
?>

geeft een foutmelding:
Warning: mail() [function.mail]: SMTP server response: 501 5.5.4 Invalid Address in mail.php on line 11

Ik weet dat de fout zit in regel 5, nl "Test-user <iBus@ahrenstravel.nl>", als ik het doe zoals in regel 6 werkt het wel. Wat doe ik fout in regel57?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_57848862
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 13:53 schreef qu63 het volgende:

[ code verwijderd ]

geeft een foutmelding:
Warning: mail() [function.mail]: SMTP server response: 501 5.5.4 Invalid Address in mail.php on line 11

Ik weet dat de fout zit in regel 5, nl "Test-user <iBus@ahrenstravel.nl>", als ik het doe zoals in regel 6 werkt het wel. Wat doe ik fout in regel57?
Mogelijk door het minteken, ik heb wat RFCs doorgelezen maar kom er niet echt achter waarom het niet werkt. Probeer dit eens:
1From: "Test-user" <iBus@ahrenstravel.nl>
  zaterdag 5 april 2008 @ 14:07:07 #208
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_57848958
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 14:00 schreef JeRa het volgende:

[..]

Mogelijk door het minteken, ik heb wat RFCs doorgelezen maar kom er niet echt achter waarom het niet werkt. Probeer dit eens:
[ code verwijderd ]
nope, zelfde melding.

en ook met

From: Testuser <iBus@ahrenstravel.nl>

krijg ik dezelfde melding.

wat wel werkt is:

From: iBus@ahrenstravel.nl

Maar zo wil ik het dus niet
It's Time To Shine
pi_57849703
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 13:53 schreef qu63 het volgende:

[ code verwijderd ]

geeft een foutmelding:

Werkt het zo wel?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php
$to      
'qu63@qu63.com';
$subject 'Test-bericht';
$message 'Dit is een test-bericht';
$from 'From: Test-user <iBus@ahrenstravel.nl>\r\n';
$reply 'Reply-To: iBus@ahrenstravel.nl\r\n'
$params 'X-Mailer: PHP/' phpversion();

$headers $from.$reply.$params;

mail($to$subject$message$headers);
?>

Bovendien begrijp ik niet waarom je achter het mailadres de string breekt met een punt om vervolgens de string gelijk weer te vervolgen met een \r\n en een " ipv een '.

1
2
3
<?php
'From: Test-user <iBus@ahrenstravel.nl>' "\r\n"
?>

zou zo moeten:
1
2
3
<?php
'From: Test-user <iBus@ahrenstravel.nl>\r\n'
?>
pi_57849744
@Tarabass

Die escape characters werken niet in single quoted strings. Mensen (zoals ik) die het liefste met single quoted strings werken zetten daarom die escape characters in losse, double quoted strings
  zaterdag 5 april 2008 @ 15:05:54 #211
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_57849855
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 14:56 schreef Tarabass het volgende:

[..]

Werkt het zo wel?
[ code verwijderd ]

Bovendien begrijp ik niet waarom je achter het mailadres de string breekt met een punt om vervolgens de string gelijk weer te vervolgen met een \r\n en een " ipv een '.
[ code verwijderd ]

zou zo moeten:
[ code verwijderd ]
Ik heb het direct over genomen van http://nl2.php.net/manual/en/function.mail.php (example #2),

En helaas werkt jouw code ook niet, in eerste instantie omdat er een ; miste, maar daarna kreeg ik weer een server response: 501 5.5.4 Invalid Address terug
It's Time To Shine
pi_57849908
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 15:05 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ik heb het direct over genomen van http://nl2.php.net/manual/en/function.mail.php (example #2),

En helaas werkt jouw code ook niet, in eerste instantie omdat er een ; miste, maar daarna kreeg ik weer een server response: 501 5.5.4 Invalid Address terug
Je zou tijdelijk PHPMailer kunnen proberen om te kijken of het probleem 'm in het adres ligt of bij de server ?
  zaterdag 5 april 2008 @ 15:18:07 #213
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_57850063
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 15:09 schreef JeRa het volgende:

[..]

Je zou tijdelijk PHPMailer kunnen proberen om te kijken of het probleem 'm in het adres ligt of bij de server ?
ik kopieėr het letterlijk van de php.net site. Het probleem zal dus aan mijn server liggen, gok ik.
It's Time To Shine
  zaterdag 5 april 2008 @ 15:20:11 #214
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_57850087
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 15:18 schreef qu63 het volgende:

[..]

ik kopieėr het letterlijk van de php.net site. Het probleem zal dus aan mijn server liggen, gok ik.
jup, geupload naar een andere server en daar werkt het wel.
It's Time To Shine
pi_57850999
Dat die escapes niet werkte met enkele quote's wist ik niet, heb het inderdaad in mijn classe met dubbele quote's staan. Weer wat geleerd

@qu63
Dat we niet zagen waar het aan lag is dus niet gek te noemen Mooi dat het iig werkt op die andere server, dan weet je wat je te doen staat

Ik heb trouwens ook een vraagje. Ik geef nu variables mee in de url, maar ik wil dat het dus in de browser gezien wordt als folders. Voorbeeldje:
1
2
3
4
<a href="index.php?<php echo $naam; ?>=do&id=<?php echo $id; ?>">link</a>

//Resultaat
http://www.mijnwebsite.nl/tarabass/1/

[ Bericht 19% gewijzigd door Tarabass op 05-04-2008 16:44:32 ]
  zaterdag 5 april 2008 @ 16:31:04 #216
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_57851053
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 16:26 schreef Tarabass het volgende:
Dat we niet zagen waar het aan lag is dus niet gek te noemen Mooi dat het iig werkt op die andere server, dan weet je wat je te doen staat
Ehm, ja en nee eigenlijk

Ik weet dat het dus aan mijn pc ligt, maar geen idee aan welke instellingen e.d., of dat het mn provider (Planet) is die het niet accepteerd
It's Time To Shine
  zaterdag 5 april 2008 @ 21:18:34 #217
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_57856465
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 16:26 schreef Tarabass het volgende:
Dat die escapes niet werkte met enkele quote's wist ik niet, heb het inderdaad in mijn classe met dubbele quote's staan. Weer wat geleerd

@qu63

Ik heb trouwens ook een vraagje. Ik geef nu variables mee in de url, maar ik wil dat het dus in de browser gezien wordt als folders. Voorbeeldje:
[ code verwijderd ]

mod_rewrite =)
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_57856657
quote:
Op zaterdag 5 april 2008 21:18 schreef DionysuZ het volgende:

[..]

mod_rewrite =)
Thx! Het was hier al eens voorbij gekomen volgens mij maar was het alweer kwijt. Ga me maar eens inlezen
  maandag 7 april 2008 @ 12:54:32 #219
86072 thatsme
and That's you!
pi_57887407
Ik heb een probleem

Ik heb mijn pagina opgebouwd en doormiddel van een header en een footer wordt de pagina in de juiste layout gezet.
In de header staat ook een verwijzing naar een stylesheet (relatief). In de root is het in het script:
include("header.php)
in een submap
include("../header.php)
het probleem is dat dat de header "denkt" dat die in die submap staat waardoor deze de stylesheet niet meer kan vinden. Is er een manier om de header te includen zonder dat ik de url naar de stylesheet "vast" moet zetten met de complete url?
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
pi_57888789
quote:
Op maandag 7 april 2008 12:54 schreef thatsme het volgende:
Ik heb een probleem

Ik heb mijn pagina opgebouwd en doormiddel van een header en een footer wordt de pagina in de juiste layout gezet.
In de header staat ook een verwijzing naar een stylesheet (relatief). In de root is het in het script:
include("header.php)
in een submap
include("../header.php)
het probleem is dat dat de header "denkt" dat die in die submap staat waardoor deze de stylesheet niet meer kan vinden. Is er een manier om de header te includen zonder dat ik de url naar de stylesheet "vast" moet zetten met de complete url?
Als je echt met submappen wilt werken dan kun je dit oplossen met de volgende HTML-tag in je <head>-sectie:
1<base href="http://mijndomein.nl/hoofdmap/" />

Alle relatieve locaties (zoals die naar je CSS-bestanden en al je relatieve hyperlinks) zullen zich nu baseren op die base locatie

[ Bericht 6% gewijzigd door JeRa op 07-04-2008 14:15:17 ]
  maandag 7 april 2008 @ 14:32:01 #221
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_57889183
of gewoon je style links omschrijven van styles.css naar /hoofdmap/styles.css
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_57889852
quote:
Op maandag 7 april 200812:54 schreef thatsme het volgende:
Is er een manier om de header te includen zonder dat ik de url naar de stylesheet "vast" moet zetten met de complete url?
Waarom zou je dat in hemelsnaam niet willen? een makkelijkere manier is er niet.
  maandag 7 april 2008 @ 15:51:20 #223
84926 WyriHaximus
Release the hounds smithers!
pi_57890582
quote:
Op maandag 7 april 2008 14:09 schreef JeRa het volgende:

[..]

Als je echt met submappen wilt werken dan kun je dit oplossen met de volgende HTML-tag in je <head>-sectie:
[ code verwijderd ]

Alle relatieve locaties (zoals die naar je CSS-bestanden en al je relatieve hyperlinks) zullen zich nu baseren op die base locatie
Weet wel dat slecht gebouwde bots die tag compleet negeren of slecht intrepetreren en gaan loopen als je pech hebt. Is iig iets om in je achterhoofd te houden . De kans dat het zon bot langs komt is niet ontzettend hoog maar als het fout gaat kan je dat flink wat dataverkeer kosten of in het ergste geval een server die op ze bek gaat.
phluphy for president!
  maandag 7 april 2008 @ 16:52:09 #224
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_57891782
Hoezo zou die bot gaan loopen dan? owja, slecht geschreven bots
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  maandag 7 april 2008 @ 18:09:09 #225
84926 WyriHaximus
Release the hounds smithers!
pi_57893270
quote:
Op maandag 7 april 2008 16:52 schreef slacker_nl het volgende:
Hoezo zou die bot gaan loopen dan? owja, slecht geschreven bots
Moet er nog een keer detectie voor gaan schrijven. Had er laatst een die had er 2.5GB in een uurtje of 8 door heen geschoten . Nu we toch in dit straat je zitten, hebben jullie veel last van dit soort shit (loopende botjes, remote file inclusions, sql injections) en zo ja wat doen jullie er tegen? Zelf ban ik alles wat http:// ergens na de host bit in de URL heeft.
phluphy for president!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')