quote:
Op zaterdag 8 november 2008 17:02 schreef tralalala het volgende:[..]
Me 2

Mooie locatie ook of het terrein van de Enka, maar het zullen wel geen starters woningen worden
Jawel, maar de gemeente ede definieert dat anders als de rest van de wereld. Sarters zijn 2verdieners die hun eerst huis gaan kopen, waarvan de aankoopwaarde begint bij 2ton.
Ik heb hier ooit wat naar de wethouder over geschreven:
Hallo,
Er zit mij iets dwars en dat wil ik graag kwijt. Als geboren en getogen Edenaar wienst voorouders tot minstens 3 generaties terug ook al in Ede woonden, vind ik het jammer dat er totaal niets door de gemeente wordt gedaan voor de startende kopers, met een laag loon. Overal zie ik de nieuwe nieuwbouw projecten, neem bijvoorbeeld de website
http://www.wic-ede.nl, helemaal geweldig! En ik word daar goed geinformeert over wat de mogelijkheden zijn. Helaas zijn deze mogelijkheden alleen voor de mensen die (boven) modaal verdienen. Helaas ben ik daar geen van, ik heb immers een beroep gekozen waar ik het meer voor de voldoening doe, dan dat ik het terug zie op mijn loonstrookje (gehandicaptenzorg) Wat ik zo jammer vind, is dat ik bijna verplicht word om uit Ede weg te gaan door een zwak beleid van de Edesche gemeente raad en bestuur wat betreft het opkomen en erkenning geven voor de wat minder begunstigde starters. Ik zou eigenlijk moeten uitwijken naar andere steden zoals Apeldoorn, Arnhem, Amersfoort, dit zou toch niet moeten!? Is het ook niet zo dat Ede zich ook graag als een stad wilt profileren? Dan horen daar ook zeker goede en betaalbare woningen bij! De prijzen die ik in gedachten heb kunnen varieren van 75 duizend tot 125 duizend en natuurlijk verwacht ik daar geen droompaleisjes met tig aantal kamers. Dan heb ik het puur over zelfstandige studio's en 2 kamer appartementen. Neem als vorbeeld de Sky en Box van de universiteit twente. Dit kost haast niets om te bouwen, neemt weinig ruimte in beslag en er kunnen heel veel mensen in gehuisvest worden en ik denk dat daar ook zeker behoefte naar is! (links:
http://www.acasaskybox.nl/paginas/acasa.php ,
http://wiki.student.utwente.nl/nl/wiki.php/Sky_Box )
Wat ik met deze mail wil bereiken is dat de gemeente meer bewust is van zijn bevolking, dat er in de toekomst hier zeker naar gekeken gaat worden en dat de gemeente dit inzichtelijk maakt woor zichzelf (doormiddel van onderzoek)
Dan kunnen we alleen maar hopen voor het beste in de toekomst!
Met vriendelijke groet en in afwachting van uw reactie verblijf ik.
Hierissieweer
Zijn antwoord:
Geachte heer Hierissieweer,
De vraag naar goedkope woningen overtreft het aanbod ruimschoots. In Ede willen we eigenlijk geen kleine studio's van rond de 40m2 bouwen. In particuliere bouw worden er wel eens woningen omgezet in kleine appartementen. Als het gebeurt in een woonwijk die daarmee van karakter verandert gaan we dat als gemeente tegen zoals bij de drive-inn woningen aan de --horsten. In de Griek zijn kleinere mooie appartementen gebouwd maar de prijsklasse is hoger dan rond de ton euro.
Ik realiseer mij de behoefte zeer wel. Ik realiseer mij ook dat ongeveer 50% van de woningzoekenden bestaat uit alleenstaanden. De komende maanden zal ik mij met de afdeling Wonen nader beraden of er in Ede toch niet meer in deze sector gebouwd kan worden en wat daarbij voor Edese maatstaven het minimum aantal m2 zou moeten zijn; en of dat minimum vervolgens past bij de door u genoemde prijs van circa 100.000 ¤. Mw. Heesmans is hoofd van die afdeling en daarom stuur ik haar een cc.
Overigens proberen wij starters met een starterslening te helpen. Voor u werkt dat niet omdat er te weinig aanbod is voor rond de ton. Uit de markt is er vooral druk om de prijs van een woning die in aanmerking komt voor een starterslening te verhogen naar 225.000¤.
Nadere suggesties zijn van harte welkom,
Met vriendelijke groet,
Simon van de Pol
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!