abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57257109
Goedemorgen!

Ik heb vorige week gesolliciteerd bij een chauffeursbedrijf, als chauffeur. Kreeg meer dan genoeg complimenten over mijn inzicht en rijgedrag, maar er was 1 probleem:
75 % van de auto's die zij in bezit hebben zijn automaten. Ik reed voor de tweede keer van mijn leven in een automaat (Jaguar, 1989) en dit ging wat minder soepel.
Hebben jullie wat tips hoe ik zonder schokjes op kan trekken, kan remmen en het doorschakelen bij de oudere auto's niet voel. Ook nog tips hoe smooth een bocht door te gaan met een klant op de achterbank?

Thnx!
pi_57257131


[ Bericht 100% gewijzigd door Meneer-Goud op 09-03-2008 04:35:27 (ja, dit was een kutreactie :') ) ]
Say goodnight, mr. Diaz.
Laat je moeder maar een live getten.
pi_57257139
Dat is natuurlijk gewoon een oude knakenbak, logisch dat er dan schokken ed voorkomen bij het schakelen. Juist bij een automaat heb je daar geen controle over (behalve teveel gas geven natuurlijk). Remmen heeft natuurlijk niks met automaat of niet-automaat te maken en de bocht ook niet.

Dus succes
pi_57257227
Het verschil tussen hand en automaat is natuurlijk niet zo groot, maar in een handbak kan je lekker je gas loslaten en je vermindert al snel vaart. Ook rem ik vaak af op de motor wat er lastig is in een automaat. In een handbak heb ik daar ook nooit last van, maar hoe doe ik dit makkelijker in een automaat?
pi_57257267
Gewoon rustig met het gas en rem omgaan, lijkt mij het fijnst voor de persoon achterin
  zondag 9 maart 2008 @ 04:32:42 #6
184899 Mike.Strutter
Am I The Only One?...
pi_57257285
Het gas loslaten als je meen te gaan schakelen. Bij oude automaten is dat gewoon het beste.
  zondag 9 maart 2008 @ 05:16:20 #7
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_57257458
Vol gas-en het kanaal in.

automaat rijders


Maar die oude bakken zijn wel

Veel plezier nog
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  zondag 9 maart 2008 @ 05:19:05 #8
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_57257465
quote:
Op zondag 9 maart 2008 04:32 schreef Mike.Strutter het volgende:
Het gas loslaten als je meen te gaan schakelen. Bij oude automaten is dat gewoon het beste.


gas minderen bedoel ?
loslaten is niet wat je wilt doen

“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_57257618
Als ik mijn gas loslaat op het moment dat ik dat zou doen in een schakelbak, ben ik te laat in de bocht en ga ik bwvs op twee wielen de bocht door. Ik rij wel rustig, maar moet zo min mogelijk remmen en de klant mag niets merken van gas geven, remmen of sturen.
pi_57257805
Ook met een automaat kun je lomp en hard rijden. Zo'n ding vangt niet alles op wat een bestuurder niet kan.
Je moet de automaat het werk laten doen. Dus niet op het schakelmoment gas los laten oid. Een goede automaat (en die zullen bij je werk vast wel staan) onderbreekt het gas toch wel op het juiste moment.

Dat het voor jou schokkering overkomt wil niet zeggen dat de bestuurder het ook merkt. omdat je veel feedback terugkrijgt van je bedieningsorganen, zoals stuur en pedalen zullen schokjes bij jou als bestuurder veel duidelijker binnenkomen. Dus niet meteen in paniek raken als het een beetje misgaat, meestal merkt de passagier daar niet eens wat van.

Wat je zeker niet moet doen is rijden als een oud wijf. Natuurlijk beweegt een auto als 'ie rijdt. Dus geen fluwelen voetje op het gas, zeker niet bij het wegrijden. Het is geen zuinigheidswedstrijd. Het schakelen tussen 1 naar 2 gaat trouwens ook en stuk beter als je een beetje vlot wegtrekt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ridocar op 09-03-2008 08:17:51 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_57257825
Bochtenwerk is veel simpeler dan je denkt. Bij een automaat mag je de remmen best wat meer gebruiken, die zijn meestal wat groter uitgevoerd dan die van een handbak. Voor de bocht remmen, daarna standgas houden door de bocht.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 9 maart 2008 @ 10:48:07 #12
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_57258723
Voor bochten gewoon rustig remmen en niet in een keer het rempedaal weer loslaten. Eventueel pas loslaten als je iets de bocht in bent al. Per auto verschilt het gewoon iets hoe dat aanvoelt. Ik weet niet waarom mensen met rijles geleerd krijgen dat je niet mag remmen in een bocht, maar met mijn Thunderbird voelt het meestal het fijnst om zodra je instuurt, rustig het rempedaal los te laten. Dus dan rem je nog wel iets in de bocht vaak, maar dan voelt het tenminste niet zo alsof je dik aan het racen bent.

Gaspedaal gewoon rustig bedienen ook. Je kunt natuurlijk wel redelijk snel optrekken, maar trap 'm niet in een keer half in, maar bedien 'm de eerste 10 meter even met je tenen. Ook niet in een keer snel loslaten, vooral niet in de lagere versnellingen. Hangt een beetje van de kracht van de motor af, maar in zo'n Jaguar ligt waarschijnlijk geen 3 cilinder
Schaap
pi_57277038
Het gaat ook niet om mij als bestuurder die iets voelt. Ik kreeg de feedback van de klant die achterin zat, daar voel je dat blijkbaar veel meer. Ik snap ook niet dat ik in zon oude bak moet rijden, terwijl alle autos die ik strax moet rijden nieuw zijn. Tis wel een goede oefening, maar heb nog maar 1 kans om te slagen en aangenomen te worden.
pi_57282126
Je kan daar eigenlijk niet veel tegen doen. Oude automaten schakelen gewoon wat "lomper". Als je wat rustiger rijdt, dus wat minder gas gebruikt voel je het ietsjes minder. Maar dan nog, je zal het altijd voelen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  maandag 10 maart 2008 @ 14:33:56 #15
154451 joeltje
Oldskooler
pi_57284049
verder vooruit kijken tijdens het rijden, meet anticiperen. Bij een handbak kun je vaak je gas lossen om af te remmen, dat is bij een automaat minder. Je zult meer moeten remmen, en remmen is nooit fijn. Bouw de remdruk heel langzaam op, en langzaam af. Hoe meer jij anticipeert, hoe rustiger je kunt rijden...
Zolang je niet beweegt kun je nog alle kanten op
  vrijdag 14 maart 2008 @ 09:29:35 #16
53151 T42
Pinball Wizard
pi_57368535
quote:
Op maandag 10 maart 2008 12:29 schreef boegschroef het volgende:
Je kan daar eigenlijk niet veel tegen doen. Oude automaten schakelen gewoon wat "lomper". Als je wat rustiger rijdt, dus wat minder gas gebruikt voel je het ietsjes minder. Maar dan nog, je zal het altijd voelen.
na tijdje weetje hoe hij schakeld en laatje gas ietsjes log voor hij wil schakelen
dat doe ik mij me mercedes uit 1969
pi_57413855
gewoon in een constant toerental blijven, rustig optrekken , en vooral rustig remmen .

gewoon proberen de automaat niet te vaak te laten schakelen of bij een toerental van 2500 rpm ff ies meer gas geven omdat hij niet meer toeren gaat maken maar eerst terugschaken .

maar het zit hem echt in het rustig optrekken , constand toerental , en rustig remmen . Je rijd wat rustiger in een automaat dan met een soeplepel in je hand roeren .
trap 1 naar 2 wil nog wel eens schokkerig voelen , maar dat is normaal hoor daar kan je niet veel aan verandren .

neem dit maar aan van een alledaagse automaat rijden ( die ook erg lang in het personenvervoer heeft gezeten en nog regelmatig doet )
pi_57413990
Beetje vooruit kijken, voldoende afstand houden.Dan kun je ook soepeler rijden.
Some weasel took the cork out of my lunch...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')