abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57246979
Heb laatst mijn eerste muur gestuukt met roodband en was toen best tevreden.
Maar nu ik iets meer ervaring opgedaan heb wil ik die eerste muur toch wat strakker hebben.
Nu dacht ik aan een dun laagje Fix & Finish dus dat heb ik ff gehaald.
Ga ik dat spul mengen (exact volgens de mengverhouding die op de verpakking staat), heb het ook 5 minuten laten "ademen" voordat ik het ging mixen.
Daarna met een verf/pleister menger de boel gemixed, maar ik krijg als eindresultaat een bak pudding met allemaal kleine stukjes erin.
Die kleine stukjes zijn dus brokjes gips die niet vermengd zijn.
Zelfs na 10 minuten non-stop mengen zat het nog vol met die troep.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik heb het daarna nog een keer geprobeerd, die keer heel rustig het gips in het water gestrooid, maar kreeg precies dezelfde troep
Snap er echt geen zak van, met roodband heb ik nooit problemen gehad.
Heb ook nog ff geprobeerd om het uit te smeren, maar het zit gewoon vol brokken, werkt dus voor geen ene meter...
Volg mijn verbouwing: http://www.bruud.nl/klussen
  FOK!fotograaf zaterdag 8 maart 2008 @ 19:18:16 #2
17893 Forno
pi_57248547
Heb je een schone mengbak gebruikt, schoon kraanwater, schone mixer? Juiste verwerkingstemperatuur?

Ik heb zelf geen ervaring met fix en finish, maar weet dat de volgorde van water en betonmixt in de mengbak een hoop verschil kan maken. Eerst een beetje water dan wat betonmix, beetje roeren, dan de rest van het water. En heel heel heel goed met de mixer over de bodem schrapen, zodat alle stukjes zijn gemengd.
  Jubileum moderator zaterdag 8 maart 2008 @ 19:28:52 #3
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_57248740
Ik heb nooit problemen met Fix en Finish gehad maar ik heb dan ook nooit grote hoeveelheden tegelijk aangemaakt. Gewoon een maatbekertje vol poeder en daar langzaam water bij en steeds maar goed roeren (roerhoutje).
Ik heb nooit op maatverhoudingen gelet, maar gewoon beetje bij beetje op goed geluk aangemaakt. Was het te dun, beetje F&F erbij, was het te dik dan een beetje water erbij.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_57249362
Sowieso eerst water en daarna pas fix en finish toevoegen. Bij grotere hoeveelheden zou ik een echte mixer gebruiken (ga ervanuit dat je nu zo'n ding op een boormachine gebruikt?).

Is het spul over datum? Beste verwerkbaarheid is in de eerste 5-6 maanden na produktie.
pi_57249816
Ik heb (de 2e keer) een schone, nieuwe, speciekuip gebruikt om uit te sluiten dat het daar aan ligt.
Het water doe ik er eerst in (schoon, koud water) en het mixen doe ik met een een "echte" mixer (voor verf en pleister, zo'n boormachine achtige ding).
Het gips is niet over de datum, het was net gekocht en voor de 2e poging heb ik een nieuwe zak gehaald.

Zou het dan toch met de hoeveelheid te maken hebben?
Ik probeer 14kg ineens aan te maken, dat zou toch geen probleem moeten zijn?

Hier een plaatje van het resultaat na het mengen (heb het even op de muur gesmeerd zodat je goed ziet dat het vol ongemengde korrels zit).

[ Bericht 22% gewijzigd door BruuD_ op 08-03-2008 20:29:30 ]
pi_57250249
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 20:15 schreef BruuD_ het volgende:
Ik heb (de 2e keer) een schone, nieuwe, speciekuip gebruikt om uit te sluiten dat het daar aan ligt.
Het water doe ik er eerst in (schoon, koud water) en het mixen doe ik met een een "echte" mixer (voor verf en pleister, zo'n boormachine achtige ding).
Het gips is niet over de datum, het was net gekocht en voor de 2e poging heb ik een nieuwe zak gehaald.

Zou het dan toch met de hoeveelheid te maken hebben?
Ik probeer 14kg ineens aan te maken, dat zou toch geen probleem moeten zijn?

Hier een plaatje van het resultaat na het mengen (heb het even op de muur gesmeerd zodat je goed ziet dat het vol ongemengde korrels zit).
[ afbeelding ]
Het kan natuurlijk zo zijn dat de bouwmarkt het spul niet goed opgeslagen heeft (bijvoorbeeld te lang buiten). Dit spul kan totaal niet tegen vocht. Heb je de tweede zak bij dezelfde zaak gekocht als de eerste? Probeer het eens ergens anders?
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_57251620
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 20:32 schreef dahei het volgende:

[..]

Het kan natuurlijk zo zijn dat de bouwmarkt het spul niet goed opgeslagen heeft (bijvoorbeeld te lang buiten). Dit spul kan totaal niet tegen vocht. Heb je de tweede zak bij dezelfde zaak gekocht als de eerste? Probeer het eens ergens anders?
Heb ze idd allebei bij de Karwei gekocht...
Ik zal morgen nog eens een poging wagen met een zak van de gamma ofzo.
Dan pak ik deze keer ook een zak van 10kg, als ik m'n laag niet te dik maak moet ik het daar ook mee redden.
Da's wel de laatste kans die F&F van mij krijgt als het dan nog niet lukt gaat er gewoon nog een laag roodband over...
pi_57252307
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 20:15 schreef BruuD_ het volgende:

Het gaat niet om de aankoopdatum, maar om de productiedatum.
Voor fix & finish is de ideale gebruiksperiode tot zo`n 4 maanden na productiedatum.
Daarom moet je dit soort producten juist daar halen waar de omloopsnelheid hoog ligt.

Ook kan verkeerde opslag bij de leverancier mede oorzaak zijn.
Doe de hoeveelheid water in een kuip, doe hier de fix & finish bij, enkele minuten laten rusten, zodat het spul kan "drinken", vervolgens mixen, even laten rusten nogmaals mixen en het is klaar voor gebruik.
pi_57258534
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 21:49 schreef BruuD_ het volgende:

[..]

Heb ze idd allebei bij de Karwei gekocht...
Ik zal morgen nog eens een poging wagen met een zak van de gamma ofzo.
Dan pak ik deze keer ook een zak van 10kg, als ik m'n laag niet te dik maak moet ik het daar ook mee redden.
Da's wel de laatste kans die F&F van mij krijgt als het dan nog niet lukt gaat er gewoon nog een laag roodband over...
Als je het dan helemaal goed wil doen, koop het dan ook niet bij de Gamma. Dit is dezelfde onderneming als de Karwei (stel dat het op 't distributiecentrum fout is gegaan?).
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
  zondag 9 maart 2008 @ 11:18:16 #10
545 dop
:copyright: dop
pi_57259092
als ik F&F aanmaak doe ik dat altijd met de hand in een emmer met een troffel gewoon op het gevoel, en dat heeft bij mij nog nooit klontjes opgeleverd.

probeer eens een kleien hoeveelhied met de hand te doen , als dat net goed gaat dan moet het haast wel aan de partij liggen

kleine aanvulling enige wat wel eens problemen heeft gegeve, is de ondergrond als daar uit stukjes loskomen dan krijg je ook geen mooi resultaat. maar dat ziet er dan meestal meer uit als strepen
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_57264319
Je mag ten eerste Fix 'n Finish niet mixen met een boormachine en mixer (ik weet niet of je dat gedaan hebt, kan het niet uit je bericht halen)...dan dikt het te snel in.
Het staat wel op de verpakking maar de verwerkingstijd halveert daardoor.

Fix 'n Finish heeft de eigenschap klontjes te vertonen, die kan je later eventueel uitsmeren over het raapbord (net alsof je plamuur klaar maakt om een auto/kozijn wilt repareren)...over het algemeen is het wel fijn spul al ben ik zelf wel fan van Surf...Surf is net boter en je kan het zuiver strak afwerken.
Het is echter wel een stukje duurder en volgens mij ook niet particulier verkrijgbaar.

Als je de muur met Roodband glad wit afwerken kan je ook je muur 'nasponsen' (met natte spons de top laag los sponsen, dit moet je niet doen als je nog steeds met je vinger gips op de muur weg kunt drukken!) je krijgt dan een 'film' laagje over de muur die je vervolgens kan gebruiken om alle oneffenheden weg te pleisteren.

Succes,

Linda.

[ Bericht 51% gewijzigd door TuXo op 09-03-2008 16:07:12 ]
-
  zondag 9 maart 2008 @ 17:02:11 #12
207130 BruuD_
de bouwer
pi_57265554
Bedankt voor alle reacties.
Ik doe blijkbaar toch echt iets verkeerd.
Vandaag heb ik nog een keer 10kg geprobeerd aan te maken, maar krijg weer een resultaat vol klonten.
Het kan idd wel eens liggen aan het feit dat ik een boormachine en mixer gebruik...
Heb ook geprobeerd om het er gewoon op te smeren en de brokjes uit te smeren, maar dat werkt niet fijn en het risico blijft dat ik een keer een brokje mee trek en grote strepen trek.

Ik ga eens kijken wat er nog meer te verkrijgen is, dat Surf klinkt wel goed.
Ondertussen heb ik een verse laag Roodband over de muur gezet en hij is nu mooi strak.
De kamer wordt alleen wel steeds kleiner op deze manier
pi_57296862
quote:
Op zondag 9 maart 2008 10:28 schreef dahei het volgende:

[..]

Als je het dan helemaal goed wil doen, koop het dan ook niet bij de Gamma. Dit is dezelfde onderneming als de Karwei (stel dat het op 't distributiecentrum fout is gegaan?).
Nee idd niet bij de Gamma... je moet bij de speciaalzaak kopen. Het gips dat daarin verwerkt zit komt geloof ik uit Belgie, en dat schijnt beter te zijn. Je kan even met de knauflijn bellen. Zij nemen goed de tijd voor je. Zelf heb ik ook wel eens last van klontjes, maar die smeer ik er gewoon uit hoor Gebruik niet een te grote mixer, maar een kleine met scherpe randjes.
pi_58895893
ook ik heb hetzelfde net meegemaakt met fix and finish. waar ik met rotband nooit problemen heb met mengen krijg ik met fix and finish ook hele kleine klontjes in het stucspul die er niet uit te mixen zijn. ik heb het bij de gamma gekocht...

om het te mengen heb ik het eerst 5 minuten laten drinken. is dit de manier? of moet je het misschien in kleine hoeveelheden in het water gooien en dan vermengen tot het gald is en de juiste dikte heeft?
  maandag 26 mei 2008 @ 08:58:32 #15
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_58912672
Ik heb nog nooit problemen gehad met F&F, zelfs niet met mixer. Probeer eens wat klaar te maken in een emmer. Laag water, wat F&F erbij en rustig mengen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_69785014
1 zet de schone bak met koud water neer..

2 pak je fix and finish

3 pak het poeder met je handen 2 handen vol. en strooi rustig in het water.
doe dit totdat je net onder het wateroppervlak het spul zit ophopen ( 1 cm of minder zelfs
zorg dat de poeder niet gelijk door het oppervlak valt maar dat het drijft op het oppervlakte voordat het
het naar beneden zakt. zodat het vol met water zit voordat het bezinkt/

4 laat het ademen ( tijd van een peukje)

5 mixen met een stokje.

finita la musica.
  zondag 28 februari 2010 @ 11:36:09 #17
293252 marcelsw
m.v.g. Marcel
pi_78546741
Als je gaat stuken is het belangrijk de ondergrond voor te rollen zodat de muur niet het vocht te snel uit de F&F trekt hierdoor ontstaan de scheurtjes.
Dus het ligt niet aan het materiaal, maar aan de voorbewerking!

m.v.g.

Marcel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')