abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57210185
Hey Fokkers en FOTters,

Een aantal weken geleden ben ik met de bijna 25 jaar oude Cosina CT1EX van mijn vader aan de slag gegaan.
Het eerste rolletje ging helemaal goed. Toen ik de tweede film wou laden ging het echter mis.
Nadat ik de film er netjes in had geschoven en doordraaide, kon ik mooi afdrukken en opnieuw opspannen om de film vast te zetten aan de winder.
De film schoot echter los en toen ik het hele procede opnieuw deed, bleek dat de winder helemaal blokkeerde. Ik kan hem helemaal niet meer spannen om door te gaan naar de volgende foto.
Heeft iemand enig idee waardoor dit kan komen of komt dit bekend voor?

Bij voorbaat dank,

BlaatQ
Blaat,
Roy
pi_57210631
Breng de camera naar een restaurateur van antiek. Sorry. Weet er niets van. Bij een fotozaak zal er vast nog wel iemand zijn die weet wat er aan de hand is.
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 7 maart 2008 @ 01:47:06 #3
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_57213126
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 23:12 schreef BlaatQ het volgende:
Hey Fokkers en FOTters,

Een aantal weken geleden ben ik met de bijna 25 jaar oude Cosina CT1EX van mijn vader aan de slag gegaan.
Het eerste rolletje ging helemaal goed. Toen ik de tweede film wou laden ging het echter mis.
Nadat ik de film er netjes in had geschoven en doordraaide, kon ik mooi afdrukken en opnieuw opspannen om de film vast te zetten aan de winder.
De film schoot echter los en toen ik het hele procede opnieuw deed, bleek dat de winder helemaal blokkeerde. Ik kan hem helemaal niet meer spannen om door te gaan naar de volgende foto.
Heeft iemand enig idee waardoor dit kan komen of komt dit bekend voor?

Bij voorbaat dank,

BlaatQ
Sluiter wil ook niet meer ontspannen

moet ik me bij dat 'winder' een transportmotortje voorstellen of gebruik je gewoon handmatig transport ?
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_57215152
handmatig transport
Excuses voor de soms wat rare termen. Ik kon gisteravond niet meer op de juiste termen komen.
Als het nog steeds onduidelijk is zal ik vanavond een foto op het web zetten.

maar inderdaad, hij is helemaal vastgelopen lijkt wel.
Transport beweegt niet meer, blokkeert als ik de hendel halverwege heb staan.
Blaat,
Roy
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 7 maart 2008 @ 09:05:55 #5
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_57215318
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 08:53 schreef BlaatQ het volgende:
handmatig transport
Excuses voor de soms wat rare termen. Ik kon gisteravond niet meer op de juiste termen komen.
Als het nog steeds onduidelijk is zal ik vanavond een foto op het web zetten.
Geeft niet
quote:
maar inderdaad, hij is helemaal vastgelopen lijkt wel.
Transport beweegt niet meer, blokkeert als ik de hendel halverwege heb staan.
En de sluiter weigert ook te ontspannen

Soms als een camera heel erg lang stilgelegen heeft gaat de boel nog wel eens onherstelbaar stuk wanneer er ineens weer actie wordt gevraagd. Het gekke in dit geval is dat het al een hele film lang goed gegaan is.
  vrijdag 7 maart 2008 @ 09:34:59 #6
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_57215759
Ik heb hier een Minolta X-300s staan met exact hetzelfde probleem. Winder blokkeerd halverwege en de sluiter werkt ook niet meer. Je kunt de winder alleen verder bewegen als je de bodemplaat eraf schroeft en zo'n blokkeer-armpje wegdrukt. Maar ook dan werkt de sluiter niet meer.

tevens tvp, misschien volgt er nog wel een oplossing.
Crack open the cranium, and let awareness begin...
&gt; Zoekt kamer in Utrecht!
pi_57224849
zit er onderaan de camera een pinnetje dat je ingedrukt moet houden als je het filmpje terugwikkelt - en zo ja, kun je de sluiter weer spannen als je die indrukt?
pi_57233424
Dat pinnetje zit er inderdaad, had ik ook al geprobeerd, maar probleem blijft zich voordoen.
Kan de knop wel indrukken, maar de sluiter ontspant niet en is niet te spannen.

Ik ga komende week waarschijnlijk met de body naar de fotospeciaalzaak, wellicht dat ze het daar weten.
Alle tips of oplossingen tot dan zijn van harte welkom.
Blaat,
Roy
  FOK!fotograaf vrijdag 7 maart 2008 @ 23:21:31 #9
73911 ultra_ivo
pi_57233555
Het klinkt als het probleem dat ik soms bij mijn Praktica's had. Een palletje is dan in het mechanisme ergens uitgeschoten of verbogen. Ik heb zo'n kaduke kamera altijd meegenomen tijdens de volgende Ruslandreis en daar door een plaatselijke monteur laten repareren. Hier een reparateur vinden is lastiger.
  zaterdag 8 maart 2008 @ 00:06:09 #10
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_57234711
quote:
Op vrijdag 7 maart 2008 23:17 schreef BlaatQ het volgende:
Dat pinnetje zit er inderdaad, had ik ook al geprobeerd, maar probleem blijft zich voordoen.
Kan de knop wel indrukken, maar de sluiter ontspant niet en is niet te spannen.

Ik ga komende week waarschijnlijk met de body naar de fotospeciaalzaak, wellicht dat ze het daar weten.
Alle tips of oplossingen tot dan zijn van harte welkom.
Koop een nieuwe?
Zulke camera's koop je tegenwoordig voor een appel en een ei...
pi_57247646
Dat is geen oplossing voor het probleem
Als mijn auto kapot is, koop ik ook geen nieuwe, voordat ik weet of ie a. nog te repareren valt, b. wat een reparatie zou kosten.
Blaat,
Roy
  zaterdag 8 maart 2008 @ 20:32:59 #12
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_57250260
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 18:29 schreef BlaatQ het volgende:
Dat is geen oplossing voor het probleem
Als mijn auto kapot is, koop ik ook geen nieuwe, voordat ik weet of ie a. nog te repareren valt, b. wat een reparatie zou kosten.
Ik heb het ook gehad, het kleinste palletje laten repareren kost meer dan een nieuwe(oude) van hetzelfde type.
pi_57251444
Kijk, dat is dan wel weer een nuttig antwoord ;-)
Als het niet te repareren is toch maar eens kijken of ik de fondsen kan werven voor een ander leuk analoog beestje.
Blaat,
Roy
  FOK!fotograaf zaterdag 8 maart 2008 @ 21:58:32 #14
73911 ultra_ivo
pi_57251870
Dat fondsen werven zal best wel meevallen. Tegenwoordig is het tientjeswerk. Ik heb vaak genoeg een M42 lens gekocht met een camera er nog aan vast.
pi_57275824
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 21:40 schreef BlaatQ het volgende:
Kijk, dat is dan wel weer een nuttig antwoord ;-)
Als het niet te repareren is toch maar eens kijken of ik de fondsen kan werven voor een ander leuk analoog beestje.
Je hebt geen emotionele waarde bij de oude camera van je pa? Ik heb de asahi pentax spotmatic die mn vader in 1970 kocht en ik laat hem liever voor 200 euro fixen dan dat ik drie nieuwe koop eerlijk gezegd...
obviously doctor, you've never been a thirteen year-old girl
pi_57331872
Nee, er is geen emotionele waarde bij. Dus wat dat betreft maakt het me niet uit
Ben vandaag naar de fotospeciaalzaak hier in het dorp geweest en hij vroeg of ik de camera eens mee kon brengen, hij denkt dat de winder op een dood punt vast zit en relatief makkelijk weer aan de praat te krijgen is.
Blaat,
Roy
pi_57458050
Heb vandaag de camera mee gehad naar de lokale fotoboer en die heeft hem even aan de praat gekregen.
Door met een schroevendraaier voorzichtig het sluitergordijn een duwtje te geven, kwam ie door het dode punt heen en deed het weer even. 10 kliks later liep ie weer vast.
Het is niet meer rendabel om hem te laten repareren, de kosten zouden ver oplopen.
Blaat,
Roy
  dinsdag 18 maart 2008 @ 18:40:58 #18
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_57458299
Mijn Olympus Trip 35 is na 2 dagen dienst (2 rolletjes) ook helaas overleden
De lens begon uit elkaar te vallen. Heb nu heel de camera uit elkaar gehaald, maar nu ik de lens eindelijk los van de body heb blijkt dat ik die niet verder open kan krijgen.

Helaas, dat wordt 'n nieuwe scoren voor een paar euro
  vrijdag 21 maart 2008 @ 16:56:51 #19
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_57523360
quote:
Op dinsdag 18 maart 2008 18:40 schreef kvdv het volgende:
Mijn Olympus Trip 35 is na 2 dagen dienst (2 rolletjes) ook helaas overleden
De lens begon uit elkaar te vallen. Heb nu heel de camera uit elkaar gehaald, maar nu ik de lens eindelijk los van de body heb blijkt dat ik die niet verder open kan krijgen.

Helaas, dat wordt 'n nieuwe scoren voor een paar euro
Ik heb ook een Trip, leuke degelijke camera is dat
  vrijdag 21 maart 2008 @ 20:54:17 #20
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_57527984
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 16:56 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Ik heb ook een Trip, leuke degelijke camera is dat
Inderdaad, ik wil ook echt wel weer een nieuwe, lekker handzaam robuust dingetje met een leuk lensje, ideaal om altijd bij te hebben. Bovendien vind ik het nog een mooie camera ook .

Die beste fotos die ik ermee heb gemaakt waren haarscherp! (Alleen de afdrukkwaliteit was niet zo geweldig. Schlecker maakt van zwart donkergroen )
  Eindredactie Frontpage / Forummod vrijdag 21 maart 2008 @ 21:15:32 #21
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_57528388
Een Tripje vinden mag geen probleem zijn, het is één van de meestverkochte camera's ooit.

Om de matige prestaties van de ontwikkel- en afdrukservice buitenspel te zetten is het te overwegen om er een scanner bij aan te schaffen die negatieven en/of dia's lust. Zo'n ding kost tegenwoordig niet meer de hoofdprijs en je kunt er min of meer mee afdwingen dat de afgedrukte kleuren zo worden als jij ze wilt.
  zaterdag 22 maart 2008 @ 14:39:17 #22
181312 kvdv
<=50mm Baby!
pi_57539612
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 21:15 schreef Ouwesok het volgende:
Een Tripje vinden mag geen probleem zijn, het is één van de meestverkochte camera's ooit.

Om de matige prestaties van de ontwikkel- en afdrukservice buitenspel te zetten is het te overwegen om er een scanner bij aan te schaffen die negatieven en/of dia's lust. Zo'n ding kost tegenwoordig niet meer de hoofdprijs en je kunt er min of meer mee afdwingen dat de afgedrukte kleuren zo worden als jij ze wilt.
Het probleem is dat ik pasgeleden een print/scan combinatie heb gekocht, eentje die geen negatieven lust .
Het grootste probleem is eigelijk plaatsgebrek, vandaar dat de doka ook nog even moet wachten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')