is dat echt zo vastgelegd? voltijd en deeltijd vind ik nogal relatieve begrippen...quote:Op donderdag 6 maart 2008 21:49 schreef Cleese het volgende:
20 vakantiedagen bij voltijd & 12 bij deeltijd is het wettelijk minimum.
ATV dagen zijn ooit in de jaren 80 voor de helft betaald door de werkgevers en in ruil daarvoor kan de werkgever ze zelf inroosteren als hij dat wil.quote:Op donderdag 6 maart 2008 21:45 schreef Murray het volgende:
Ja het onderscheid tussen ATV en vakantie is mij ook nog niet duidelijk, valt ook niet uit die voorwaarden op te maken.
Het minimum betreft dus viermaal de overeengekomen arbeidsduur per week, voor fulltime is dat evenwel 4x5=20 dagen per week. Bij een deeltijdverband van bijv. 3 (hele) dagen per saldo per week is zou je dan recht hebben op minimaal 12 dagen.quote:Art. 7:634 lid 1 BW
De werknemer verwerft over ieder jaar waarin hij gedurende de volledige overeengekomen arbeidsduur recht op loon heeft gehad, aanspraak op vakantie van ten minste vier maal de overeengekomen arbeidsduur per week of, als de overeengekomen arbeidsduur in uren per jaar is uitgedrukt, van ten minste een overeenkomstige tijd.
Bij de overheid is 36 uur voltijd. Bij veel gemeenten werk je dan wel 'gewoon' 40 uur, maar bouw je dus elke week 4 uur ATV op. Bij andere gemeenten is het gemeentehuis dicht op bijvoorbeeld vrijdagmiddag, en bouw je geen ATV op.quote:Op donderdag 6 maart 2008 21:51 schreef tuiterdespuiter het volgende:
sommigen vinden 40 voltijd en 36 uur al deeltijd, zou nogal oneerlijke verdeling zijn dan als je vakantiedagen daarop gebaseerd zijn...
Niet helemaal dus.. je moet hier juist niet in dagen gaan rekenen, maar in uren.quote:Op donderdag 6 maart 2008 21:57 schreef Cleese het volgende:
Even een bron erbij gezocht, dat van deeltijd klopte niet.
[..]
Het minimum betreft dus viermaal de overeengekomen arbeidsduur per week, voor fulltime is dat evenwel 4x5=20 dagen per week. Bij een deeltijdverband van bijv. 3 (hele) dagen per saldo per week is zou je dan recht hebben op minimaal 12 dagen.
20 (werk)dagen is het wettelijke minimum voor een voltijds contract. Dus dat komt inderdaad neer op 4 (werk)weken.quote:Op donderdag 6 maart 2008 21:40 schreef Murray het volgende:
Was m'n arbeidsvoorwaarden aan het doornemen en ik zag dat 25 vakantie + 13 ATV dagen heb.. nou wist ik dat al, maar nu ik daar eens over na denk kom ik tot de conclusie dat dus eigenlijk gewoon dik 7 weken is.. en da's best veel, of niet?
Iemand enig idee hoeveel dagen normaal is? (fulltime dienstverband, 40u pw.)
Volgens mij is 4 weken het wettelijk minimum?
ATV = arbijdstijdverkorting, ook wel ADV = arbeidsduurverkorting. Is gewoon een term die wil zeggen dat je al je gepresteerde overuren achteraf kan opnemen als verlof. Sommige bedrijven hebben een regel dat je maar 1 dag op die manier per week mag opnemen, andere doen dat niet en daar kan je dan vlot 4 weken aan elkaar plakken van zulke dagen.quote:Op donderdag 6 maart 2008 21:43 schreef tuiterdespuiter het volgende:
geen idee wat ATV dagen zijn, maar ik heb maar 25 vakantie dagen
als atv net zoiets als vakantiedagen is, dan mag je absoluut niet klagen![]()
![]()
Ik vraag me af of dat wel mag.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 08:03 schreef RJD het volgende:
Verder wordt sinds twee jaar ook enkele snipperdagen collectief ingepland.
Wees blij dat je ze hebt, zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 08:03 schreef RJD het volgende:
Ik werk bij een bouwbedrijf (UTA) en daar hebben wij 25 vakantiedagen en 15 ATV-dagen. De ATV-dagen worden allemaal collectief door de werkgever ingepland. Verder wordt sinds twee jaar ook enkele snipperdagen collectief ingepland. Met dat laatste ben ik het niet echt eens, maar ik ben de enige volgens mij, in een bedrijf van 150 man. Dus geen poot om op te staan...
Genoeg bedrijven die 'verplichte' vrije dagen kennen die gewoon van je vakantiedagen af gaan.quote:
Bouwvak ben ik mee bekend.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 08:36 schreef E.T. het volgende:
[..]
Genoeg bedrijven die 'verplichte' vrije dagen kennen die gewoon van je vakantiedagen af gaan.
Denk maar aan bedrijfssluitingen tussen kerst en oud en nieuw.. Bouwvak-vakantie, de dag na hemelvaart is vaak een verplichte vrije dag..
Moet idd goedgekeurd zijn door de OR, maar zoals ik al zei, normaal gesproken zit daar wel een maximum aan vast.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 12:30 schreef RJD het volgende:
Een werkgever mag inderdaad niet zomaar op eigen houtje snipperdagen inplannen. Maar als het in de personeelsvergadering is geweest en niemand heeft commentaar, dan lijkt het mij dat het is toegestaan.
Als je ATV hebt, werk je dus niet fulltime (40 upw). Gezien het aantal van 13 ATV dagen zul je officieel wel 38 uur per week werken.quote:Op donderdag 6 maart 2008 21:40 schreef Murray het volgende:
Was m'n arbeidsvoorwaarden aan het doornemen en ik zag dat 25 vakantie + 13 ATV dagen heb.. nou wist ik dat al, maar nu ik daar eens over na denk kom ik tot de conclusie dat dus eigenlijk gewoon dik 7 weken is.. en da's best veel, of niet?
Iemand enig idee hoeveel dagen normaal is? (fulltime dienstverband, 40u pw.)
Wij hebben 15 ATV-dagen op basis van 40 uur per week. Geheel volgens CAO.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 17:21 schreef nerd4sale het volgende:
[..]
Als je ATV hebt, werk je dus niet fulltime (40 upw). Gezien het aantal van 13 ATV dagen zul je officieel wel 38 uur per week werken.
Ik vind het wel veel, maar ja, ik heb maar 24 vrije dagen per jaar en geen ATV (40 upw).
Ik zal niet zeggen dat dat niet correct is, maar mijn adv dagen dateren van 1e helft jaren 90 en ik heb ze helemaal zelf betaald.quote:Op donderdag 6 maart 2008 21:53 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
ATV dagen zijn ooit in de jaren 80 voor de helft betaald door de werkgevers en in ruil daarvoor kan de werkgever ze zelf inroosteren als hij dat wil.
Ben je op een ATV dag ziek dan krijg je die dag ook niet terug, een vakantie dag wel
Dat betekent dat je een contract hebt voor 38 uur, maar omdat je 40 uur per week werkt worden die 2 extra uurtjes gecompenseerd door 15 ATV dagen per jaar.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 19:53 schreef RJD het volgende:
[..]
Wij hebben 15 ATV-dagen op basis van 40 uur per week. Geheel volgens CAO.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |