abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57207238
Was m'n arbeidsvoorwaarden aan het doornemen en ik zag dat 25 vakantie + 13 ATV dagen heb.. nou wist ik dat al, maar nu ik daar eens over na denk kom ik tot de conclusie dat dus eigenlijk gewoon dik 7 weken is.. en da's best veel, of niet?

Iemand enig idee hoeveel dagen normaal is? (fulltime dienstverband, 40u pw.)

Volgens mij is 4 weken het wettelijk minimum?
pi_57207355
geen idee wat ATV dagen zijn, maar ik heb maar 25 vakantie dagen

als atv net zoiets als vakantiedagen is, dan mag je absoluut niet klagen
bla
blabla
blablabla
blablablabla
  donderdag 6 maart 2008 @ 21:44:39 #3
164241 Dorkquemada
I won't enjoy it.
pi_57207397
Ja dat is veel en ik denk dat 21 dagen het absolute minimum is.
Zelf kreeg ik voorheen iets van 30 dagen (21 normaal + 9 atv)
"Life, loathe it or ignore it, you can't like it"
pi_57207423
Ja het onderscheid tussen ATV en vakantie is mij ook nog niet duidelijk, valt ook niet uit die voorwaarden op te maken.
pi_57207588
hmm zie het al, is dus om werkeloosheid te bestrijden. dan is het niet zo gek dat ik geen atv-dagen heb, bij ons hebben ze mensen te weinig
bla
blabla
blablabla
blablablabla
pi_57207624
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 21:49 schreef Cleese het volgende:
20 vakantiedagen bij voltijd & 12 bij deeltijd is het wettelijk minimum.
is dat echt zo vastgelegd? voltijd en deeltijd vind ik nogal relatieve begrippen...

sommigen vinden 40 voltijd en 36 uur al deeltijd, zou nogal oneerlijke verdeling zijn dan als je vakantiedagen daarop gebaseerd zijn...
bla
blabla
blablabla
blablablabla
pi_57207685
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 21:45 schreef Murray het volgende:
Ja het onderscheid tussen ATV en vakantie is mij ook nog niet duidelijk, valt ook niet uit die voorwaarden op te maken.
ATV dagen zijn ooit in de jaren 80 voor de helft betaald door de werkgevers en in ruil daarvoor kan de werkgever ze zelf inroosteren als hij dat wil.
Ben je op een ATV dag ziek dan krijg je die dag ook niet terug, een vakantie dag wel
Wie dit leest is gek
pi_57207830
Even een bron erbij gezocht, dat van deeltijd klopte niet.
quote:
Art. 7:634 lid 1 BW
De werknemer verwerft over ieder jaar waarin hij gedurende de volledige overeengekomen arbeidsduur recht op loon heeft gehad, aanspraak op vakantie van ten minste vier maal de overeengekomen arbeidsduur per week of, als de overeengekomen arbeidsduur in uren per jaar is uitgedrukt, van ten minste een overeenkomstige tijd.
Het minimum betreft dus viermaal de overeengekomen arbeidsduur per week, voor fulltime is dat evenwel 4x5=20 dagen per week. Bij een deeltijdverband van bijv. 3 (hele) dagen per saldo per week is zou je dan recht hebben op minimaal 12 dagen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Cleese op 06-03-2008 22:04:09 ]
  donderdag 6 maart 2008 @ 22:13:54 #9
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_57208304
bij ons heb je ook zoiets, en nog een dag per maand extra omdat je ipv 38 40 uur werk in de week..
  donderdag 6 maart 2008 @ 22:52:04 #10
102533 Gizmo112
Dat meen je niet
pi_57209506
je werkt 40 uur in praktijk, (werkdagen van 9 tot half 6), krijgt 38 uur uitbetaald), derhalve bouw je 13 ATV op per jaar. En 25 vakantiedagen is standaard.

Welke branche werk je in ??
Tot zover de kwaliteitspost
pi_57214670
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 21:51 schreef tuiterdespuiter het volgende:

sommigen vinden 40 voltijd en 36 uur al deeltijd, zou nogal oneerlijke verdeling zijn dan als je vakantiedagen daarop gebaseerd zijn...
Bij de overheid is 36 uur voltijd. Bij veel gemeenten werk je dan wel 'gewoon' 40 uur, maar bouw je dus elke week 4 uur ATV op. Bij andere gemeenten is het gemeentehuis dicht op bijvoorbeeld vrijdagmiddag, en bouw je geen ATV op.

Dit is ingevoerd in de jaren 80, toen er veel werkloosheid was. Er is toen loon ingeleverd. Bedoeling was dat de overheid meer mensen in dienst zou nemen.
in a crowd you lose humanity
  vrijdag 7 maart 2008 @ 08:44:31 #12
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_57215039
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 21:57 schreef Cleese het volgende:
Even een bron erbij gezocht, dat van deeltijd klopte niet.
[..]

Het minimum betreft dus viermaal de overeengekomen arbeidsduur per week, voor fulltime is dat evenwel 4x5=20 dagen per week. Bij een deeltijdverband van bijv. 3 (hele) dagen per saldo per week is zou je dan recht hebben op minimaal 12 dagen.
Niet helemaal dus.. je moet hier juist niet in dagen gaan rekenen, maar in uren.
4 x 40 = 160 uur.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  vrijdag 7 maart 2008 @ 08:56:15 #13
159094 Jack.
Verdwaalde Belg
pi_57215181
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 21:40 schreef Murray het volgende:
Was m'n arbeidsvoorwaarden aan het doornemen en ik zag dat 25 vakantie + 13 ATV dagen heb.. nou wist ik dat al, maar nu ik daar eens over na denk kom ik tot de conclusie dat dus eigenlijk gewoon dik 7 weken is.. en da's best veel, of niet?

Volgens mij is 4 weken het wettelijk minimum?
20 (werk)dagen is het wettelijke minimum voor een voltijds contract. Dus dat komt inderdaad neer op 4 (werk)weken.
13 extra dagen is op zich niet extreem veel. Dikwijls krijg je er 11 of 12. Dit komt omdat je in een 38u week systeem zit maar in werkelijkheid 40u doet. Dat komt neer op 8 overuren per maand (1 dag dus), en blijkbaar hebben ze dit bij jullie naar boven afgerond (misschien omdat je in praktijk nog wel iets meer dan die 40u doet ?)
De 25 standaard dagen zijn dan eerder wel veel. Doorgaans zit dit op de wettelijke 20, en heb je een ancienniteitsregel waar je na een bepaalde tijd 1 dag extra krijgt, en na weer zoveel tijd weer een dag etc.
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 21:43 schreef tuiterdespuiter het volgende:
geen idee wat ATV dagen zijn, maar ik heb maar 25 vakantie dagen

als atv net zoiets als vakantiedagen is, dan mag je absoluut niet klagen
ATV = arbijdstijdverkorting, ook wel ADV = arbeidsduurverkorting. Is gewoon een term die wil zeggen dat je al je gepresteerde overuren achteraf kan opnemen als verlof. Sommige bedrijven hebben een regel dat je maar 1 dag op die manier per week mag opnemen, andere doen dat niet en daar kan je dan vlot 4 weken aan elkaar plakken van zulke dagen.
  vrijdag 7 maart 2008 @ 10:31:30 #14
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_57216723
Ik heb er standaard 26. Geen ATV of fratsen. Ik kan er een paar verkopen voor meer salaris, of salaris/persoonlijk budget inleveren voor extra dagen. (Cafetaria-model-achtig)
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
pi_57218267
ik heb hetzelfde
25 vakantiedagen, 13 ATV

Vakantiedagen krijg je bij ziekte terug, ATV niet (dat is bij ons het enige verschil tussen die 2) verder mogen wij ze opnemen wanneer we willen, periodes van 3 weken of langer moeten we overleggen.
pi_57223920
28 dagen plus 9 vrij op te nemen ATV. Inclusief overwerkcompensatie ed kom ik uit op 45 dagen. Mijn collega's in Amerika krijgen 10 dagen en 8 ziektedagen :-(
  vrijdag 7 maart 2008 @ 17:46:53 #17
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_57225780
25 vakantie en 13 ADV (arbeids duur verkorting) ergo ik werk 40 uur en krijg er 38 uitbetaald.

Wij krijgen binnenkort wel de optie om de 13 ADV eraan te geven in ruil voor een gewoon 40 urig salaris daar het al lastig is om fantsoenlijk door 25 dagen heen te komen (als je gewoon werkt en niet voor elk klein dingetje vrijneemt)
Dum de dum
  vrijdag 7 maart 2008 @ 23:52:01 #18
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_57234343
én overuren kan ik kiezen aan het begin van het jaar, tijd voor geld of tijd voor tijd. Ik heb tijd voor tijd vrije dagen kan je volgens mij niet teveel hebben
pi_57238099
Ik werk bij een bouwbedrijf (UTA) en daar hebben wij 25 vakantiedagen en 15 ATV-dagen. De ATV-dagen worden allemaal collectief door de werkgever ingepland. Verder wordt sinds twee jaar ook enkele snipperdagen collectief ingepland. Met dat laatste ben ik het niet echt eens, maar ik ben de enige volgens mij, in een bedrijf van 150 man. Dus geen poot om op te staan...
pi_57238115
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 08:03 schreef RJD het volgende:
Verder wordt sinds twee jaar ook enkele snipperdagen collectief ingepland.
Ik vraag me af of dat wel mag.
  zaterdag 8 maart 2008 @ 08:34:23 #21
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_57238195
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 08:03 schreef RJD het volgende:
Ik werk bij een bouwbedrijf (UTA) en daar hebben wij 25 vakantiedagen en 15 ATV-dagen. De ATV-dagen worden allemaal collectief door de werkgever ingepland. Verder wordt sinds twee jaar ook enkele snipperdagen collectief ingepland. Met dat laatste ben ik het niet echt eens, maar ik ben de enige volgens mij, in een bedrijf van 150 man. Dus geen poot om op te staan...
Wees blij dat je ze hebt, zou ik zeggen.
I am just a dreamer, but you are just a dream
  zaterdag 8 maart 2008 @ 08:36:17 #22
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_57238208
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 08:08 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik vraag me af of dat wel mag.
Genoeg bedrijven die 'verplichte' vrije dagen kennen die gewoon van je vakantiedagen af gaan.

Denk maar aan bedrijfssluitingen tussen kerst en oud en nieuw.. Bouwvak-vakantie, de dag na hemelvaart is vaak een verplichte vrije dag..
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_57238268
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 08:36 schreef E.T. het volgende:

[..]

Genoeg bedrijven die 'verplichte' vrije dagen kennen die gewoon van je vakantiedagen af gaan.

Denk maar aan bedrijfssluitingen tussen kerst en oud en nieuw.. Bouwvak-vakantie, de dag na hemelvaart is vaak een verplichte vrije dag..
Bouwvak ben ik mee bekend.
Sluitingen tussen kerst en oud en nieuw en de dag na hemelvaart komt iha van de ATV-dagen af. Meestal is er een limiet aan verplichte vrije dagen die een werkgever mag vaststellen. En als alle ADV-dagen al verplicht worden, en daarnaast nog een aantal van je vakantiedagen afgaan, dan krijg je wel heel erg weinig ruimte om nog zelf je vrije dagen te bepalen.
Het ging me er dus meer om, of een bedrijf dat grote aantal verplichte dagen wel mag bepalen. Lijkt me iets voor de betreffende poster om uit te zoeken of hiervoor wettelijk of in CAO is geregeld is.
pi_57240895
Een werkgever mag inderdaad niet zomaar op eigen houtje snipperdagen inplannen. Maar als het in de personeelsvergadering is geweest en niemand heeft commentaar, dan lijkt het mij dat het is toegestaan.
pi_57245819
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 12:30 schreef RJD het volgende:
Een werkgever mag inderdaad niet zomaar op eigen houtje snipperdagen inplannen. Maar als het in de personeelsvergadering is geweest en niemand heeft commentaar, dan lijkt het mij dat het is toegestaan.
Moet idd goedgekeurd zijn door de OR, maar zoals ik al zei, normaal gesproken zit daar wel een maximum aan vast.
pi_57246158
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 21:40 schreef Murray het volgende:
Als je ATV hebt, werk je dus niet fulltime (40 upw). Gezien het aantal van 13 ATV dagen zul je officieel wel 38 uur per week werken.
Ik vind het wel veel, maar ja, ik heb maar 24 vrije dagen per jaar en geen ATV (40 upw).
pi_57249285
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 17:21 schreef nerd4sale het volgende:

[..]

Als je ATV hebt, werk je dus niet fulltime (40 upw). Gezien het aantal van 13 ATV dagen zul je officieel wel 38 uur per week werken.
Ik vind het wel veel, maar ja, ik heb maar 24 vrije dagen per jaar en geen ATV (40 upw).
Wij hebben 15 ATV-dagen op basis van 40 uur per week. Geheel volgens CAO.
pi_57249673
quote:
Op donderdag 6 maart 2008 21:53 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

ATV dagen zijn ooit in de jaren 80 voor de helft betaald door de werkgevers en in ruil daarvoor kan de werkgever ze zelf inroosteren als hij dat wil.
Ben je op een ATV dag ziek dan krijg je die dag ook niet terug, een vakantie dag wel
Ik zal niet zeggen dat dat niet correct is, maar mijn adv dagen dateren van 1e helft jaren 90 en ik heb ze helemaal zelf betaald.
In twee stappen is de arbeidsduur toen teruggebracht van 40 naar 36 uur en daar is twee keer iets van 4 á 5 % loonruimte voor ingeleverd.
Ik heb dus 23 adv dagen en 27 vakantiedagen waarbij er in de praktijk weinig verschil bestaat hoe deze opgenomen kunnen worden. Is trouwens nog een hele klus om dat ieder jaar op te maken als je met plezier je werk doet. Voor grote klussen thuis is het wel handig en het terugverkopen van dagen is ook altijd nog een optie.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  zondag 9 maart 2008 @ 02:37:27 #29
76207 nerd4sale
Het is wat
pi_57256542
quote:
Op zaterdag 8 maart 2008 19:53 schreef RJD het volgende:
[..]
Wij hebben 15 ATV-dagen op basis van 40 uur per week. Geheel volgens CAO.
Dat betekent dat je een contract hebt voor 38 uur, maar omdat je 40 uur per week werkt worden die 2 extra uurtjes gecompenseerd door 15 ATV dagen per jaar.
Officieel werk je dus 38 uur per week.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')