Ik zat te twijfelen of dit in TV moets of in sport, maar aangezien het over sport tv gaat likt he me hier beter op z'n plek...
Sinds ik NASN in het digitale paket heb (North American Sports Network), ben ik en regelmatig kijker geworden van de sport talkshows 'Around the horn' met Toni Reali en 'Pardon The Interuption' met Tony Kornheiser. Even wennen, de Amerikaanse manier van sport bespreken, ze praten vaak dwars door elkaar heen, simplificeren, en lijken meer toneel te spelen dan het serieus over sport te hebben. Maar in feite is het sport journalistiek op superhoog nivo. Nederland heeft in feite geen sport talkshows, en daarom snap je het in het begin even niet. Dat is alles.
Ja maar, Voetbal om de tafel en dat soort programma's dan, zou je kunnen vragen? Dus niet, daar praat men maar over 1 sport, en een beetje discussie op nivo is ver te zoeken.
Het pannel bij 'Around the Horn' gaat zonder moeite van College Baseball naar de NFL, naar Nascar naar de NBA en naar de Major League. En van die sporten dan ook nog eens de junior en college leagues erbij als het moet. En over alles hebben ze wel wat zinnigs te zeggen. Hier heeft een journalist verstand van voetbal en de rest interesseert hem niet. Of alleen wielrennen. Of schaatsen. Als je op zoek gaat naar een journalist die over meerdere sporten kan babbelen, is er eigenlijk maar eentje, en dat is Mart Smeets. Maar wat gebeurt in Nederland? Hij wordt door veel mensen gehaat juist omdat hij overal een mening over heeft en een enorme kennis van sport heeft. Ach ja....
Ik zou best wel eens een Nederlandse dagelijkse sport talkshow willen zien waar ze het niet alleen over voetbal hebben, maar waar ook wielrennen, basketball, korfball, volleybal en hockey allemaal langskomen, en waar mensen zitten die over al die sporten wat te melden hebben. Echte deskundigen zeg maar. Vraag ik nou teveel?
(Voor wie de shows niet kent,
www.espn.com en dan even zoeken, de afleveringen van gisteren staan vandaag al online...)
Oh ja Holland sport is soms wel leuk maar volgens mij niet dagelijks, en ik lijd aan Mathijs van N. allergie, dus die tel ik even niet mee.
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)