Ik ben geen fotografie expert, maar weet wel wat over ratten, dus wat tips betreffende de ratjes van mij
Het grootste probleem wat je met ze hebt, is het feit dat ze zo weinig stil zitten. Daar moet je dus wat aan doen.
Het best kun je ze in de zomer mee naar buiten nemen, vanwege het licht, maar ook omdat ze, wanneer ze uit hun vertrouwde omgeving zijn, wat vaker de rust zullen nemen om stil te zitten en de omgeving in zich op te nemen. Daarnaast is het ook nog eens een veel leuker decor.
Je kunt ze ook wat te doen geven, of wat te eten geven, zodat ze daardoor even stil blijven zitten.
Ook is het handig ze ergens te zetten waar ze niet zo makkelijk vandaan lopen. Dan móeten ze wel op dezelfde plek blijven zitten.. Wijn- of borrelglas is inderdaad een goed, zolang ze daar in passen.
Als je belichting enzo in orde is blijft het toch een kwestie van geluk. Zoveel mogelijk foto's maken en daar de leukste uit halen. Ik heb duizenden foto's moeten maken en daar zijn er maar weinig van echt naar mijn zin. Maargoed, je moet er wat voor over hebben
Het beste kun je er eens een middag goed voor gaan zitten, neem ze op een zonnige dag mee de tuin in, probeer verschillende decors/plaatsen uit, geef ze af en toe wat lekkers. Naarmate je langer met ze bezig bent zullen ze ook wel stiller gaan zitten, omdat ze moe worden
Eén van mijn foto's, die naar mijn mening best goed gelukt is. Licht was goed (zon) en ik had hem op de tak van een boom gezet, zodat weglopen niet direct een optie was.