abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_57136734
Ik ben bezig met het uitzoeken van verschillende laptops aangezien ik aan het overwegen ben er een te kopen. Nu heb ik een laptop op het oog waar ik me het volgende bij afvraag. (betreffende laptop)

De laptop wordt geleverd met een 32-bits Vista HP besturingssysteem, bevat standaard 3GB geheugen. Hij heeft een GeForce 8600M GS grafische kaart met max. 1791MB geheugen beschikbaar (waarvan 512MB gereserveerd).

Indien ik het geheugen vergroot naar 4GB maar toch het 32-bits OS blijf gebruiken weet ik dat er maar 3GB "gezien" wordt door Vista. Wordt die overige 1GB dan wel aangesproken door de videokaart of wordt deze totaal niet benut/gebruikt? Zelfs al is die 3GB die wel "gezien" wordt niet volledig in gebruik is?
pi_57139891
Volgens mij beantwoord je je eigen vraag al..Iets wat niet "gezien"wordt, wordt dus ook niet gebruikt...........
Too old too rock 'n roll, too young too die
pi_57140058
Het wordt niet "gezien" door het OS, dat weet ik. Maar het zou wel gebruikt kunnen worden buiten het OS om (hardware matig), lijkt mij tenminste. Alleen zou ik op dat punt duidelijkheid hebben/krijgen.
pi_57140748
32bit weet niet hoe het moet omgaan met 4gig werkgeheugen. Dit maakt die extra 1gig gewoon overbodig. En waarom wil je eigenlijk zoveel werkgeheugen op een notebook?
Omnia dicta fortiora, si dicta Latina
pi_57140920
Zoals ik hierboven al vermeldde, ik weet dat het OS niet weet om te gaan met de 4GB aan geheugen, maar met 3GB. Wat ik wil weten of die overige 1GB wel gebruikt wordt (kan worden) door de grafische kaart.

En wat ik met zoveel werkgeheugen wil? In de zomer is het té warm op me kamer om daar achter me pc te werken/gamen, dan zit ik liever buiten of in de woonkamer waar ik net zoveel kan doen als op me pc (denk aan vmware voor huiswerk/prutsen, al heb ik dan weinig aan 4GB). Het kan zelfs zo zijn dat ik in een later stadium alsnog een 64-bits OS installeer.

[ Bericht 11% gewijzigd door BugWorks op 04-03-2008 00:15:40 ]
pi_57142659
Vista 32 ondersteunt 4 gb hoor. Alleen de starter versie van vista ondersteunt 1gb maximaal.

Echter het kan nooit kwaad er 4 gb in te zetten aangezien de bios er al 512 kb van gebruikt als blok en daarna de rest van alles hit aan boord met als grootste gebruiker je video geheugen van ten minste de hoeveelheid van de grafische kaart zelf.

Hij pakt dus minstens al 1gb voor de PCI adressen en de rest wijst hij toe aan de RAM.

Doen dus.
pi_57142666
owja en als je nou 2 x 2 gig in je laptop doet, dan ziet en gebruikt die maar 3 gig maar maakt die dan wel gebruik van dual channel?
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
pi_57142667
Leuke vraag, maar je beantwoordt 'm zoals gezegd zelf al..heb je niet nodig
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_57142681
Vista Ultimate kan wel met 4GB Ram omgaan in 32bits
pi_57145130
Verdeelde reacties
Waarom neem je niet gewoon 64-bit ?
Omnia dicta fortiora, si dicta Latina
  dinsdag 4 maart 2008 @ 10:37:49 #11
164241 Dorkquemada
I won't enjoy it.
pi_57145223
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 04:22 schreef Elixabete het volgende:
Vista Ultimate kan wel met 4GB Ram omgaan in 32bits
Geef hints svp.
Ik heb hier Vista Ultimate op een desktop met 4GB geheugen, maar het aanzetten van PAE had 0,0 effect
"Life, loathe it or ignore it, you can't like it"
pi_57146972
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 10:31 schreef EvilMarc het volgende:
Verdeelde reacties
Waarom neem je niet gewoon 64-bit ?
Waarom ik geen 64-bit neem? Omdat ik her en der nog wel eens wil lezen dat dat nog niet zo super werkt (driver support enzo), dan werk ik liever met een 32-bit OS was wel zonder teveel problemen werkt.
pi_57148114
quote:
Op dinsdag 4 maart 2008 10:37 schreef Dorkquemada het volgende:

[..]

Geef hints svp.
Ik heb hier Vista Ultimate op een desktop met 4GB geheugen, maar het aanzetten van PAE had 0,0 effect
ik zou niet weten wat.
Ik had vorige week Vista Ultimate 32bits en die las gewoon mijn 4GB Ram

ik zit nu op 64bits
  dinsdag 4 maart 2008 @ 14:57:53 #14
85129 dikkedorus
connaisseur van de wansmaak
pi_57150264
Vergeet niet dat jij op serverhardware zit Eli, die ondersteunen hardwarematige PAE, en veel consumentenhardware niet. Hoe dat zit met de 4gig limiet en je Graka weet ik niet, maar ik verwacht eigenlijk dat je alsnog geheugen gaat missen tenzij er speciale hardware op je mobo zit die dat klust. (je adresbus is nl nog steeds maar 32 bits)
Mini smilies tool voor alle [sub] en [sup] liefhebbers.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')