FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Speedboot importeren
RemcoDelftzaterdag 1 maart 2008 @ 11:19
Stel, ik wil een speedboot importeren......

In Nederland staat-ie voor 15995 euro bij de dealer, wat helaas lichtelijk buiten m'n budget valt...
In de VS staat-ie voor 9995 dollar (6608 euro volgens Google) bij de dealer, oftewel slechts 41% van wat-ie hier in Nederland kost
(dan heb ik het er nog niet eens over dat de dealer in de VS ongetwijfeld ook winst maakt, oftewel de importeur in Nederland zal nog minder betalen)...
Zodoende vroeg ik me af: wat komt er bij kijken om zelf zo'n ding te importeren? Uiteraard transport, maar een container naar Rotterdam kan nooit zoveel kosten (1000 euro hooguit?). BTW 19 %, en wellicht iets van importheffing, en verder? Ik heb wel gelezen dat CE-keurmerken een probleem kunnen vormen bij "grijze" import, maar wat komt er nog meer bij kijken?
Ruubstarzaterdag 1 maart 2008 @ 11:21
TVP!
-_Tommy_-zaterdag 1 maart 2008 @ 11:37
garantievoorwaarden, met een beetje pech stroomaansluitingen die gemaakt zijn voor á amerikaanse stekkers en b voor 110V (voor een eventuele walaansluiting)

verder het invoeren kan het zijn dat de belastingdienst toch weer de NL prijs gaat aanhouden voor belastingen e.d.

verzekeren zal wel niet zo'n probleem zijn denk ik, maar zou ik toch voor de zekerheid even navragen!
Caesuzaterdag 1 maart 2008 @ 11:42
daury weet dat wel
vertelmeerzaterdag 1 maart 2008 @ 11:44
Vergeet inklaring, transportverzekering e.d. niet, loopt ook flink in de papieren.
Daarnaast heb je ook nog transportkosten vanaf de dealer naar de amerikaanse haven, het beladen, ontladen, douane en transport hier in Nederland...
Moet dan ook nog gekeurd worden gok ik, al met al...

ff anders gezegd;
Dealer hier in Nederland heeft een marge van laten we zeggen 30%. (oftewel inkoop + al het papier en transportwerk komt dan op +/- ¤ 12.000,-)
als jij een beetje handeld krijg je vast wel 10% korting en heb je ook nog eens garantie!

Geloof me, 1 stuk importeren kan jij niet goedkoper dan de Nederlandse dealer.
vertelmeerzaterdag 1 maart 2008 @ 11:49
Andere tip:

Op sites als botentekoop is zat te vinden onder de ¤ 10.000,-
http://www.botentekoop.nl(...)um-1900-XR-1992.html
BobbyHillzaterdag 1 maart 2008 @ 13:04
Vlieg naar de VS, koop de boot en vaar zelf terug
RemcoDelftzaterdag 1 maart 2008 @ 13:19
Dat er weinig mensen zijn die dit zelf doen was ik al achter, hoewel het met (oude) auto's nog wel eens gebeurt...

Botentekoop-linkje heeft tweedehands boten, da's een heel ander verhaal...
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 13:04 schreef BobbyHill het volgende:
Vlieg naar de VS, koop de boot en vaar zelf terug
80 mijl uit de kust: tank leeg...
BobbyHillzaterdag 1 maart 2008 @ 13:55
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 13:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat er weinig mensen zijn die dit zelf doen was ik al achter, hoewel het met (oude) auto's nog wel eens gebeurt...

80 mijl uit de kust: tank leeg...
De stroming doet de rest
vertelmeerzaterdag 1 maart 2008 @ 14:50
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 13:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Dat er weinig mensen zijn die dit zelf doen was ik al achter, hoewel het met (oude) auto's nog wel eens gebeurt...

Botentekoop-linkje heeft tweedehands boten, da's een heel ander verhaal...
Ook genoeg nieuw op sites als botentekoop, koop het blad boten maar eens!
Of je gaat volgende week ff op de HISWA kijken in de RAI, hebben ze alleen maar nieuw liggen. (krijg je de diverse bladen ook nog eens cadeau van een mooie dame )

p.s. let er trouwens ook op dat veel boten zonder motor worden geprijst!! Die moet je er dan nog bijkopen!!
Jas_Verstoppenzaterdag 1 maart 2008 @ 15:06
TVB
RemcoDelftzaterdag 1 maart 2008 @ 15:25
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 14:50 schreef vertelmeer het volgende:

[..]
p.s. let er trouwens ook op dat veel boten zonder motor worden geprijst!! Die moet je er dan nog bijkopen!!
De betreffende boot hierboven (Bayliner 175) heeft in inboard, die zit er dus wel bij. 135 pk carburateur motor, niet eens injectie, vandaar dat het ding zo goedkoop is...
Hyperdudezaterdag 1 maart 2008 @ 16:20
Op de site van Bayliner staat ie voor $11620 excl. tax/transport ed.
Of heb je 'm ergens goedkoper gevonden?

http://www.bayliner.com/brochure.asp?modelid=103765
vertelmeerzaterdag 1 maart 2008 @ 17:41
ff wat anders, heb je een vaarbewijs?
-_Tommy_-zaterdag 1 maart 2008 @ 18:25
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 17:41 schreef vertelmeer het volgende:
ff wat anders, heb je een vaarbewijs?
dat heeft niets te maken met de aanschaf en die heb je trouwens ook na 2 cursusavonden of een dag goed dat boekje doorlezen zo gehaald!

vaarbewijs zegt niets over kunnen varen!
vertelmeerzaterdag 1 maart 2008 @ 18:31
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 18:25 schreef -_Tommy_- het volgende:

[..]
vaarbewijs zegt niets over kunnen varen!
mee eensch, maar wel vereist om te mogen varen met het genoemde bootje.
RemcoDelftzaterdag 1 maart 2008 @ 18:45
quote:
Op zaterdag 1 maart 2008 17:41 schreef vertelmeer het volgende:
ff wat anders, heb je een vaarbewijs?
Tuurlijk
Ooit 2 keer dat boek doorgelezen, en daarna foutloos gehaald. Ligt sindsdien al jaren ongebruikt in de kast... Regelgeving blijft slecht dat alleen snelle boten zo'n ding verplicht moeten hebben, terwijl veel grotere maar minder snelle boten door elke landrot (huurders!) gevaren mogen worden...
deommaandag 3 maart 2008 @ 10:19
Wil je perse nieuw? Met de huidige benzineprijzen zul je een dergelijke boot in Nederland vrij jong tweedehands moeten kunnen vinden. Als ik me niet vergis verbruikt de motor ongeveer 35 liter per uur op vol vermogen. Dat wordt voor veel mensen een te dure hobby.

Ga een boot huren. Dan krijg je er een mee van 14,99 meter die is afgeregeld op max 18 kilometer per uur. Mag je zo op stappen en gaan varen. Gelukkig herken je die boten vanaf 2 mijl afstand dus kun je goed uit de buurt blijven.

p.s. Zou je hem rond de Middelandse Zee ook goedkoper kunnen krijgen? Daar varen regelmatige lijndiensten naar Nederland om schepen te transporteren. Als je een kennis in het buitenland hebt, ga je onder buitenlandse vlag varen en tegen de tijd dat de marktwaarde ver genoeg is gedaald importeer je hem omdat je dan pas gaat betalen over de huidige waarde.