R@b | zaterdag 2 maart 2002 @ 17:13 |
In de HP de Tijd van deze week staat een artikel over jonge moslims in Nederland die openlijk kritiek durven te uiten op de islam en de integratieproblemen in Nederland. Uitspraken als: - Een imam moet bidden en verder zijn kop houden Komen niet van Fortuyn maar van,
Over o.a Fortuyn "Een tegenwicht tegen het verstikkende politiek correcte denken dat dit land beheerst. Neem nou die column van Marcel van Dam waarin hij anti-islamisme vergelijkt met antisemitisme. Ik word daar kotsmisselijk van. Als dat geen demagogie is, dan weet ik het niet meer. Van Dam spreekt niet alleen in historische leugens, het getuigt van een gebrek aan intellectuele kracht dat hij niet solidair is met de miljoenen slachtoffers die de politieke islam heeft geëist. Je kunt niet ontkennen dat de wereldvrede wordt bedreigd door een facistische beweging die politieke islam heet. De koran kan een prachtig boek zijn, maar voor thuis". (...) "Het decadente Europa is niet bereid om de universele rechten van de mens verplicht te stellen aan mensen die hier binnenkomen. Nu is het zo: kom maar, blijf vooral moskeeën bouwen, wij vinden het geweldig. Denk je dat Bouazza en ik ooit ontvangen worden door Van Boxtel? Die drinkt liever koffie met imams. Terwijl een imam gewoon moet bidden en lijken begraven. Een imam moet zich niet uitspreken over maatschappelijke en politieke zaken". "We moeten naar buiten treden. De multiculturele samenleving is mislukt. Overal heerst wantrouwen, en binnen de gemeenschap regeert de angst. Ik krijg veel kritiek van Marokkanen, want je mag de vuile was niet buiten hangen. Hoe lager je afdaalt op de sociaal-economische ladder, hoe groter de controle." (....) "De cultuur van de Marokkaanse gemeenschap in Nederland wordt steeds rigider. De maagdencultus, de eerwraak, dat zijn dingen die mij zorgen baren. En schaf die moslimscholen af. Je moet je kinderen niet afzonderen van de maatschappij. Mijn kinderen mogen koranles krijgen van mijn man, van mijn ouders, maar die koranscholen zijn te extreem: daar zitten meisjes van 5 jaar met een hoofddoek in de banken. Hou ook op met die folders in verschillende talen. We worden die politiek correcte houding in NL zo spuugzat".
Toen mijn boek uitkwam vonden sommige leeftijdgenoten dat ik op de brandstapel moest. Denk je dat ze het hebben gelezen? Ze voelen zich altijd bedreigd, rollen zich als een vis in het paneermeel van het slachtofferisme. De koran is een multi-interpretabel boek. Je moet goed nadenken voordat je er een levensregel uit destilleert. Maar die eerste generatie is rechtstreeks bij de geiten vandaan gehaald. De meerderheid is analfabeet. Daar kan zo'n geestdriftige imam zijn geluk mee op". Yasmine Allas: "De komst van islamitische scholen heeft me altijd erg verbaasd. Ik vind dat ze integratie belemmerend werken. De Nederlandse overheid steekt zijn kop in het zand. Als er zoveel verschillende culturen in een land wonen, ontkom je niet aan duidelijkheid. Integreren is hard werken. Het is doodzonde om te zien hoe nieuwkomers zich isoleren, en de overheid werkt eraan mee". == Zulke geluiden hoor je toch bijna nooit op Marokkaanse of Turkse forums op internet. Ook grappig. Maroc.nl wordt in het artikel genoemd als voorbeeld van extreme moslim praat | |
hicham | zaterdag 2 maart 2002 @ 17:26 |
quote:Ow, gefeliciteerd ![]() Maar die gene die opstaan mogen dan wel vrijdenkers zijn, maar hebben niet genoeg kennis in de Islam. Een moslim is tenslotte verplicht kennis te vergaren voor zichzelf behalven over datgene wat niet voor hem/haar bedoeld is (dood, dag des oordeels etc.) Een imam is in principe bedoeld om te bidden, maar ook om te informeren. Gek he Over moslimscholen ben ik het er deels mee eens dat het de integratie bemoeilijkt. Maar lesgave in de islam is toch niets mis mee? Marokkaanse gemeenschap, wat heeft dat er nou mee te maken als we het over islamitische vrijdenkers hebben? Eerste generatie, welke? | |
R@b | zaterdag 2 maart 2002 @ 17:27 |
En dit komt uit het NRC handelsblad van 20-02-2002 Nederland is blind voor moslimextremisme Hafid Bouazza Het moet afgelopen zijn met de politieke correctheid tegenover het moslimextremisme, dat zijn invloed laat gelden op islamitische scholen. De Nederlandse naïviteit op dit punt dreigt om te slaan in domheid, is het oordeel van Hafid Bouazza.
Vorig jaar zag ik per ongeluk op Salto kanaal (een lokale zender in Amsterdam, red.) een preek in het Nederlands van een imam die de moslims opriep hun broeders te helpen, niet de ongelovigen of de Nederlanders, specificeerde hij, maar alleen de moslims. Dat was namelijk wat de broederschap tussen moslims over de hele wereld inhield. Ik heb nooit het verschil gezien tussen een doorgeslagen imam en een Janmaat. Dat laatstgenoemde politieke macht zou hebben en imams niet, is onzin, want imams zijn de spreekbuizen van een religieus-politiek systeem.En zolang Nederland dit niet serieus neemt en verzaligd blijft doorpruttelen over `hun cultuur' zie ik het bijzonder somber in. Iemand heeft cultuur omschreven als het geheel van kennis dat een bepaalde groep mensen verbindt en voor fundamentalisten rust die kennis in de donder-en-bliksem-passages van de koran. En is Nederland werkelijk bereid de eigen vergaring van eeuwenlange kennis op te geven om maar de lieve vrede te bewaren? Het knagend probleem is dat Nederland impliciet wel ziet dat er iets redeloos in hun opvattingen schuilt. Wat ze relativerend afdoen als `och dat hadden wij vroeger ook, kijk maar naar de gereformeerden' is erkennen dat er iets aan schort, iets dat niet van deze tijd is, maar tot de puberteit van een religie behoort. Niemand mag echter verwachten dat het met de islam in Nederland dezelfde kant uitgaat, want de islam heeft een polemisch karakter en een van de doelwitten van deze polemiek is het christendom. Vooral het `christelijke', decadente westen is een voorbeeld van hoe het de islam niet mag vergaan.
Fundamentalisme in Nederland Het fundamentalisme in Nederland is niet iets nieuws. Al in de jaren tachtig begonnen `moslimbroeders', zoals ze toen werden genoemd, aan een grote propagandacampagne in Nederland. Deze moslimbroeders waren al in de jaren vijftig door president Nasser uit Egypte verbannen en kregen in Europa asiel. In Gorinchem, waar ik de middelbare school doorliep, stichtten zij een eigen moskee, want de moskee die er al stond en die ze een keer tevergeefs hadden geprobeerd in brand te steken was hun te gematigd. Cassettebandjes met aggressieve preken werden verspreid. Ik herinner mij vooral de preken van de blinde imam Al-Kashk, die fulmineerde tegen vrouwen (`de valstrikken van Satan'), tegen muziek en films, video's tegen alles en iedereen, die niet, zoals de vogels en bomen en stenen in de koran, dag en nacht de lof van God en Zijn profeet zongen. De gedragingen van de dochters der gelovigen werden streng in de gaten gehouden (`En wij hebben gehoord, moge God ons behoeden, dat de dochter van die en die bloothoofds over straat loopt'), vrouwen moesten gesluierd en opgesloten worden. Ze mochten geen onderwijs genieten en niet werken. Elk contact tussen een vrouw en een man, al was het maar een groet van ver, was verboden. Een kennis van mij werd moslimbroeder en verbood ons zijn vrouw en dochters de hand te schudden. De profeet zou hebben gezegd dat het beter was voor een vrouw om een bijl in haar gezicht te krijgen dan een man de hand te geven. Deze irrationele angst en onderdrukking van de vrouw is symptomatisch voor het fundamentalisme. Het eerste wat de Talibaan deden was vrouwen alle rechten ontzeggen. En ik geloof dat als de moslims hier ergens echt van gruwen, dat de bewonderenswaardige emancipatie van de vrouw is. Een bekende uitspraak van de profeet luidt dat het volk dat door een vrouw geregeerd wordt een verloren volk is. Het probleem is dat deze mensen steeds meer gehoor hebben gevonden in Nederland en dat ze door de moslimgemeenschap zelf niet zijn gemarginaliseerd, zoals dat is gebeurd met Janmaat en zijn partij. En dat zal ook nooit gebeuren. Moslims zullen het altijd voor elkaar opnemen (zie de preek van de imam op Salto). Een Arabische columnist verklaarde dit aan de hand van het tribale gen dat in moslims nog steeds niet zou zijn uitgestorven. Moslims ontlenen hun identiteit aan hun religieuze gemeenschap en geen enkele moslim, hoe vrijgevochten ook, zal die basis kwijt willen. Er is angst voor een zwart gat van ontheemding op sociaal, familiaal en psychisch gebied. Het individu is ondergeschikt aan de gemeenschap.
Ik weiger mee te pruttelen met de sinterklazen van de politieke correctheid en voorzie een infernale scheur in dit kleine, maar wonderlijke land. Ik gruw van die temende Nederlanders die mij aanspreken met de vraag waarom ik niet de mooie dingen van de islam in mijn boeken bezing. Ik gruw van die vrouw die vond dat ik een `negatief beeld' gaf van de islam, na een lezing van mij over wat de koran zegt over vrouwen en mijn opmerking dat dit boek het slaan van vrouwen toestaat of zelfs aanraadt (hoodstuk 2, ik geloof vers 234: ,,En de vrouwen van wie u opstandigheid vreest, zult u berispen, in bed verlaten en slaan''). Ik antwoordde dat niet meer uit de fles komt dan wat erin zit.
Ik begrijp de slappe houding van de Nederlandse overheid niet. Als moslims ergens hun superioriteitsgevoel vandaan halen dan is het wel dat ze die Nederlanders zo veel poetsen kunnen bakken en daarvoor een aai over de bol krijgen. En waartoe dient die toename van islamitische scholen en moskeeën? Voor integratie? Een Arabisch spreekwoord luidt: Wie de wolf als herder aanwijst, is onrechtvaardig. Ja ja....... | |
Sniper | zaterdag 2 maart 2002 @ 17:28 |
quote:Velen (voornamelijk zij die nog een beetje onafhankelijk kunnen denken en niet aan de PC ketting liggen) waren daar natuurlijk al lang achter. Nu eens eenzelfde geluid vanuit onverdachte bron. | |
Youssef | zaterdag 2 maart 2002 @ 17:34 |
Wat heeft dit zogenaamd met vrijdenken te maken? Ow, omdat het kritiek op de islam is is het meteen vrijdenken. Aha.. en omdat het jou natuurlijk aanstaat. Ik kan anders ook best vrijdenken hoor, wat fundamentalisten doen is niet altijd goed. ![]() | |
R@b | zaterdag 2 maart 2002 @ 17:38 |
quote:Ja. Vrijdenken betekent niet denken volgens vastomlijnde voorgeschreven regels. Dus niet de imam napraten bijvoorbeeld (of de paus, dominee whatever) De titel vrijdenker bij dit artikel wordt overigens ook gehanteerd door HP de Tijd | |
Youssef | zaterdag 2 maart 2002 @ 17:39 |
Ok, als moslim moet je ook een vrijdenker zijn. Een imam napraten is niet altijd even goed. Je moet zelf opzoek gaan naar de waarheid. | |
#ANONIEM | zaterdag 2 maart 2002 @ 17:41 |
quote:Vertel je dat ook aan de 90% van de moslims die niet zo denken ? | |
Youssef | zaterdag 2 maart 2002 @ 17:44 |
quote:Uuuhm, dan ben ik aan het eind van me leven nog niet klaar. ![]() ![]() | |
#ANONIEM | zaterdag 2 maart 2002 @ 17:45 |
quote:Ik denk dat ik als westerse christenhond niet zoveel indruk zal maken ![]() | |
Youssef | zaterdag 2 maart 2002 @ 17:49 |
quote:Ik zie er anders ook erg westerlijkt uit. Heb groen grijze ogen. ![]() ![]() ![]() | |
HiZ | zaterdag 2 maart 2002 @ 17:55 |
quote:Maar hij heeft wel gelijk met zijn vraag. Het is uiteindelijk toch 'ons' probleem dat er zo weinig ruimte wordt gegeven aan mensen met een afwijkende mening. Ik word heel erg kwaad als ik mensen dingen hoor zeggen dat de Islam zonder de Sunnah niet mogelijk is. En ik realiseer me ook heel goed dat het juist het feit dat ik Nederlander ben me de mogelijkheid geeft om openlijk die woede te laten blijken. De Sunnah is voor mij niet meer dan een laag glazuur die niets positiefs toevoegt en soms zelfs op het randje van het verbodene balanceert. Maar die mening moet ik vooral niet proberen te verdedigen in het zogenaamde 'hartland van de Islam' want daar is de vrijheid van denken een misdaad waar de doodstraf op kan staan. | |
hicham | zaterdag 2 maart 2002 @ 18:04 |
quote:Wat bedoel je precies met Sunnah? En in welke opzicht vind je het niet iets positiefs toevoegen? Positief voor je zelf, of positief ten opzichte van de Koran? | |
_Hummer_ | zaterdag 2 maart 2002 @ 18:11 |
quote:Kijk,dit soort mensen zetten zoden aan de dijk!. Een teken aan de wand dat niet de gehele islamitische gemeenschap bekrompen is maar ook nog vooruitstrevende en slimme mensen kent. Waarom worden in dit land altijd die islamitische,bekrompen schreeuwers aan het woord gelaten i.p.v dit soort mensen die zwaar gebukt gaan onder de in mijn ogen totaal gestoorde islamitische cultuur die zich hier gesetteld heeft ?. Wie het weet mag het zeggen............. | |
HiZ | zaterdag 2 maart 2002 @ 18:52 |
quote:De hele rimram van Hadith etc, de zogenaamde traditie. En ik bedoel dat het niet alleen voor mij maar ook niet voor anderen wat toevoegt. Om het met een simpel beeld te zeggen; de Islam zit niet in de sluier maar in het hart. | |
Ryan3 | zaterdag 2 maart 2002 @ 19:16 |
Ik mag dan bestrijder zijn van PF, maar tegelijkertijd ben ik product van het geseculariseerde Westen. Beter laat dan nooit juich ik het dus toe dat eindelijk kritikasters van de Islam ook vanuit eigen kring opstaan en een geluid laten horen. Tot dusver bestond, althans bij mij, het beeld dat de Islam zo'n allesoverheersende cultuur is dat zelfs de min of meer verwesterde moslim intellectuelen zich er niet aan konden onttrekken. Voorwaar, dit wordt dan thans geloochenstraft. [Dit bericht is gewijzigd door Ryan3 op 03-03-2002 11:51] | |
Gia | zaterdag 2 maart 2002 @ 22:58 |
quote:Heel goed gezegd, Hiz. Zo ervaar ik mijn geloof. Niet de regeltjes, niet verplicht naar de kerk op zondag, maar gewoon een goed mens zijn. Geloven zit van binnen. Ik heb bij sommige mensen echt de indruk dat ze aan anderen willen laten zien hoe een goed gelovigen ze wel niet zijn. Maar ze ruzien met de hele buurt en zondags zitten ze vooraan in de kerk. Uiterlijkheden zeggen niets over iemands geloof, dus ook die sluier niet. Geloven zit van binnen. | |
golfer | zaterdag 2 maart 2002 @ 23:16 |
Ik verplaats deze discussie over geloofszaken even naar Filosofie & Theologie. | |
R@b | zaterdag 2 maart 2002 @ 23:18 |
quote:Waanzin deze verplaatsing. TOTALE WAANZIN Golfer heeft kennelijk geen flauw benul waar ANM voor staat. Iets wat actueel in de MEDIA staat, en dat is HP de TIJD, hoort gewoon in ANM thuis. [Dit bericht is gewijzigd door R@b op 02-03-2002 23:23] | |
Meneer_Aart | zondag 3 maart 2002 @ 17:34 |
quote:Idd wel jammer, het topic slaat gelijk dood ![]() Ontopique, goeie ontwikkeling dit. Ook een vanzelfsprekende ontwikkeling. | |
machteld | maandag 4 maart 2002 @ 20:28 |
Staat voor mij ook in de verkeerde rubriek. Hier kom ik nooit. | |
Eresie | donderdag 7 maart 2002 @ 21:36 |
quote:Dus....wanneer zet je 'm weer terug? De discussie is, zoals vaak gebeurt bij topics die verplaatst worden, helemaal gestopt. Als je de discussie offtopic vindt, moet je dat zeggen, net als je in andere topics doet. Niet direct verplaatsen. De openingspost paste prima in ANM, imo. | |
X-Ray | vrijdag 8 maart 2002 @ 19:49 |
Van dit soort mensen zouden er meer moeten zijn. | |
Linz | maandag 28 april 2003 @ 16:04 |
quote:Je vader.... |