abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56973389
Ik heb mijn propedeuse gehaald van een HBO opleiding, maar daar ben ik intussen mee gestopt is het nu zo dat ik zo word toegelaten op een WO studie?
pi_56974120
Niet per definitie, de propedeuse moet in enige mate aansluiten op de studie die je wil gaan doen.
pi_56974935
quote:
Op maandag 25 februari 2008 22:09 schreef Maverick_tfd het volgende:
Niet per definitie, de propedeuse moet in enige mate aansluiten op de studie die je wil gaan doen.
Zijn daar richtlijnen van te vinden?
'Expand my brain, learning juice!'
<a href="http://www.last.fm/user/crossover1" rel="nofollow" target="_blank">Last.fm</a>
pi_56977654
quote:
Op maandag 25 februari 2008 22:39 schreef crossover het volgende:

[..]

Zijn daar richtlijnen van te vinden?
lijkt me afhankelijk van de toelatingseisen die gelden voor de opleiding die vast te vinden zijn op de site van de uni.
pi_56977693
"Maakt het uit welke hbo-propedeuse ik heb gehaald als ik naar de universiteit wil?

Nee. In principe geeft iedere hbo-propedeuse toegang tot de universiteit. Sommige bacheloropleidingen kennen echter bepaalde ingangseisen. Neem contact op met de opleiding voor meer informatie over deze ingangseisen."
pi_56977854
effe een vraag hierover zijn er trouwens statistieken te vinden over hoe mensen die met een hbo p binnenkomen het doen en hoeveel % het haalt.
pi_56979351
quote:
Op maandag 25 februari 2008 22:09 schreef Maverick_tfd het volgende:
Hoeft niet in enige mate aan te sluiten, maar de opleiding stelt meestal dan wel aanvullende eisen.
pi_56980204
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 00:47 schreef Cesare-Borgia het volgende:
effe een vraag hierover zijn er trouwens statistieken te vinden over hoe mensen die met een hbo p binnenkomen het doen en hoeveel % het haalt.
Ik ben zelf met een P naar de uni gegaan en ik kan dus alleen voor zeggen spreken dat het misschien 25% je vooropleiding is, maar 75% je inzet en motivatie. Als je echt wilt en er aan werkt, ben je VWO'ers vaak drie stappen voor.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_56981927
Om welke studie gaat het dan bij jou Scaurus? Want over het algemeen gaat het niet denderend met mensen die met alleen een HBO-p binnenkomen. Met mensen met een afgeronde HBO-opleiding gaat het al een stuk beter.
Misschien is jouw studie een uitzondering, of misschien ben jij een uitzondering. Of er is in de laatate jaren iets veranderd, dat kan ook, die rampzalige cijfers over hoe het met HBO-p-ers ging in het WO ken ik van een jaar of tien geleden, weet niet hoe het nu is.
pi_56982023
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 10:54 schreef thaleia het volgende:
Om welke studie gaat het dan bij jou Scaurus? Want over het algemeen gaat het niet denderend met mensen die met alleen een HBO-p binnenkomen. Met mensen met een afgeronde HBO-opleiding gaat het al een stuk beter.
Misschien is jouw studie een uitzondering, of misschien ben jij een uitzondering. Of er is in de laatate jaren iets veranderd, dat kan ook, die rampzalige cijfers over hoe het met HBO-p-ers ging in het WO ken ik van een jaar of tien geleden, weet niet hoe het nu is.
Wat ging er mis dan? Konden ze het niveau niet aan? Of was het de instelling/motivatie/manier van lesgeven?
pi_56985564
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 00:47 schreef Cesare-Borgia het volgende:
statistieken

Staar je je hier overigens niet blind op. Een universitaire studie is niet per definitie moeilijker, echter het tempo ligt een stuk hoger. Dus het is grotendeeel afhankekijk van je inzet.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 14:11:06 #12
185261 Scaurus
Memento mori
pi_56986233
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 10:54 schreef thaleia het volgende:
Ik doe Geschiedenis. Ik ben echter wel een beetje een uitzondering. Dit omdat ik mijn hoofd als puber totaal niet naar school stond en ik mijn eigen interesses najoeg. Met twee uurtjes huiswerk per dag had ik makkelijk VWO ipv Havo kunnen doen, maar ik deed geen flikker. Jammer, achterafgezien.

Over de statistieken: daar moet je niet op afgaan. Het is niet de hele groep 'P-ers' die een universitaire studie doet, maar het is jij: het gaat om jou motivatie, jou doorzettingsvermogen. Natuurlijk, als je op de HAVO en het HBO al moeilijk meekwam, maak je weinig kans op de uni. Maar met hard werken is het echt goed te doen.

Verschil tussen mijzelf en VWO'ers is wel dat ik gemotiveerder ben. Veel VWO'ers weten niet wat ze moeten doen en gaan dan maar een plezierstudie als Geschiedenis doen. Ik heb echt gewerkt voor mijn P en ben nu gemotiveerder en heb meer plezier. Maar dat is natuurlijk alleen mijn geval.
pi_56986846
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 09:07 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Ik ben zelf met een P naar de uni gegaan en ik kan dus alleen voor zeggen spreken dat het misschien 25% je vooropleiding is, maar 75% je inzet en motivatie. Als je echt wilt en er aan werkt, ben je VWO'ers vaak drie stappen voor.
Mee eens. Toch zijn er voor veel universitaire opleidingen natuurlijk specifieke vooropleidingsvereisten. Dat verschilt per opleiding, dat kun je op de site van de opleiding wel vinden. Maar als je aangeeft zeer gemotiveerd te zijn, maken ze misschien wel een uitzondering.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 14:40:39 #14
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_56986950
Ik ken mensen die 4 jaar HBO (HLO)hebben gedaan en die de wiskunde in het 1e jaar van de WO-opleiding al lastig vinden.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 14:41:42 #15
68638 Zwansen
pi_56986973
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 13:43 schreef Koewam het volgende:

[..]

statistieken

Staar je je hier overigens niet blind op. Een universitaire studie is niet per definitie moeilijker, echter het tempo ligt een stuk hoger. Dus het is grotendeeel afhankekijk van je inzet.
Niet per definitie moeilijker?

Een aansluitende WO-opleiding is echt wel flink moeilijker...
pi_56987422
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 14:41 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Niet per definitie moeilijker?

Een aansluitende WO-opleiding is echt wel flink moeilijker...
Niet per definitie moeilijker. Valt me tegen dat je die uitdrukking als WO'er niet snapt
Wat ik er mee bedoel is dat je met een P HBO SPH minder makkelijk aan de slag gaat bij WO wiskunde, maar met een P HBO Natuurkunde wel makkelijker WO Natuurkunde kunt doen.

Het ligt aan je talenten en vooropleiding.

Sommigen (waaronder ik) vinden WO makkelijker. Ik heb m'n P Natuurkunde (HBO), en ga politicologie doen (WO). Het bestaat hoofdzakelijk uit lezen en beargumenteren, maar een berekening van een a4'tje maak je daar niet.
  dinsdag 26 februari 2008 @ 15:07:15 #17
68638 Zwansen
pi_56987589
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 14:59 schreef Koewam het volgende:

[..]

Niet per definitie moeilijker. Valt me tegen dat je die uitdrukking als WO'er niet snapt
Wat ik er mee bedoel is dat je met een P HBO SPH minder makkelijk aan de slag gaat bij WO wiskunde, maar met een P HBO Natuurkunde wel makkelijker WO Natuurkunde kunt doen.

Het ligt aan je talenten en vooropleiding.

Sommigen (waaronder ik) vinden WO makkelijker. Ik heb m'n P Natuurkunde (HBO), en ga politicologie doen (WO). Het bestaat hoofdzakelijk uit lezen en beargumenteren, maar een berekening van een a4'tje maak je daar niet.
Wat heb je precies gedaan? Ik denk trouwens dat je nog wel wat moeite wet je wiskunde had kunnen krijgen als bv. Natuurkunde WO was gaan doen.

Politocologie is voor iemand die natuurkunde heeft gedaan wel te doen lijkt me. Je kunt dan toch erg goed complexe problemen oplossen en heel gestructureerd denken. En leren is inderdaad puur je motivatie gecombineerd met een basisintelligentie die de meesten op HBO wel bezitten.

Maar goed, beta's zijn dan ook slimmer dan niet-beta's...
pi_56987730
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:07 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Wat heb je precies gedaan? Ik denk trouwens dat je nog wel wat moeite wet je wiskunde had kunnen krijgen als bv. Natuurkunde WO was gaan doen.

Politocologie is voor iemand die natuurkunde heeft gedaan wel te doen lijkt me. Je kunt dan toch erg goed complexe problemen oplossen en heel gestructureerd denken. En leren is inderdaad puur je motivatie gecombineerd met een basisintelligentie die de meesten op HBO wel bezitten.

Maar goed, beta's zijn dan ook slimmer dan niet-beta's...
Mja, als je bestudeerde logica beschouwt als het enige criterium voor intelligentie wel
  dinsdag 26 februari 2008 @ 18:09:23 #19
185261 Scaurus
Memento mori
pi_56992036
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 15:13 schreef Koewam het volgende:

[..]

Mja, als je bestudeerde logica beschouwt als het enige criterium voor intelligentie wel
Zwansen heeft wel gelijk. Beta-studies als natuurkunde en civiele techniek staan nou eenmaal te boek als moeilijker dan alfa- en gammastudies.
  woensdag 27 februari 2008 @ 11:45:18 #20
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_57007450
quote:
Op dinsdag 26 februari 2008 18:09 schreef Scaurus het volgende:

[..]

Zwansen heeft wel gelijk. Beta-studies als natuurkunde en civiele techniek staan nou eenmaal te boek als moeilijker dan alfa- en gammastudies.
Waar?
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  woensdag 27 februari 2008 @ 13:56:03 #21
68638 Zwansen
pi_57010267
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 11:45 schreef Knevelt het volgende:

[..]

Waar?
Overal?

Het is volgens mij geen geheim dat een studie als Natuurkunde moeilijker is dan bv. Bedrijfswetenschappen.
pi_57010769
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 13:56 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Overal?

Het is volgens mij geen geheim dat een studie als Natuurkunde moeilijker is dan bv. Bedrijfswetenschappen.
Dat ligt toch maar net aan de student? Ik kan me voorstellen dat iemand die bedrijfswetenschappen doet, nooit natuurkunde aan zal kunnen, maar andersom is dat natuurlijk oko zo.
pi_57011094
Nee, andersom is dat veel minder vaak zo. Tuurlijk, je hebt een bepaalde mate van interesse en motivatie nodig. Als het daar totaal aan ontbreekt red je een alfastudie wellicht niet.

Maar zijn de interesse en de motivatie er, dan haal je elke alfa- of gammastudie. Terwijl je er bij veel betastudies niet komt met motivatie alleen. Er is daar ook nog talent bij nodig.

En ik kan dit zeggen zonder het verwijt te krijgen dat ik in mijn eigen straatje praat, want ik ben alfa
pi_57011371
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 14:38 schreef thaleia het volgende:
Nee, andersom is dat veel minder vaak zo. Tuurlijk, je hebt een bepaalde mate van interesse en motivatie nodig. Als het daar totaal aan ontbreekt red je een alfastudie wellicht niet.

Maar zijn de interesse en de motivatie er, dan haal je elke alfa- of gammastudie. Terwijl je er bij veel betastudies niet komt met motivatie alleen. Er is daar ook nog talent bij nodig.

En ik kan dit zeggen zonder het verwijt te krijgen dat ik in mijn eigen straatje praat, want ik ben alfa
true dat beta studies moeilijker zijn maar die betastudenten doen soms of alfa/gamma echt helemaal niks voor stelt en dat iedereen het met een beetje goede wil kan halen, dat is belachelijk.
  woensdag 27 februari 2008 @ 15:09:59 #25
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_57011714
quote:
Op woensdag 27 februari 2008 13:56 schreef Zwansen het volgende:

[..]

Overal?

Dat is subjectief, al kan ik me wel vinden in wat thaleia zegt.
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')