quote:
Op maandag 25 februari 2008 01:16 schreef Oosthoek het volgende:Een paar weken terug heb ik in Utrecht een aantal rolletjes laten ontwikkelen, waaronder een z/w rolletje. Ik wil altijd graag grotere afdrukken dan 10-15 omdat ik dat gewoon te klein vind, maar de z/w afdrukken van 13-18 waren 2 euro per stuk

Dat ging me toch iets boven mijn pet. Is hier een verklaring voor behalve het proberen uit te melken van de laatst overgebleven hobbiefotografen die met rolletjes werken?
Het afdrukken van zwartwitmateriaal is al jaren geen massaprodukt meer. Dat houdt in dat de materialen duurder worden wegens kleinschaliger produktie. Daarnaast geldt voor zwartwit dat er steeds minder mensen te vinden zijn die het proces nog beheersen, en dan vooral het proces waarmee je met een printer langs een zo kort mogelijke weg een zo goed mogelijke print maakt.
Misschien een oplossing om er goeie scans van te maken, die naar het resultaat levellen dat je wilt zien en dat simpelweg te laten afdrukken zoals je met digitaal zou doen. Stukken goedkoper en je hebt min of meer zelf het resultaat onder de knoppen zitten