abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56879077
quote:
Uitgegeven: 21 februari 2008 08:34
Laatst gewijzigd: 21 februari 2008 09:02

UTRECHT - Nederlandse peuters en kleuters eten te weinig groenten, fruit, vis en vezelrijke voedingsmiddelen. Dit blijkt donderdag uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onder bijna 1300 kinderen in de leeftijd van 2 jaar tot en met 6 jaar.
NU.nl/Els Bax

De voeding van kleuters bevat ook te veel verzadigde vetzuren. Het ongezonde voedingspatroon van kinderen kan volgens het RIVM leiden tot overgewicht en op latere leeftijd tot chronische ziekten. Nu heeft een op de zeven kinderen al overgewicht.

Het onderzoek toont aan dat kinderen in principe genoeg vet, eiwitten en koolhydraten binnenkrijgen. Maar het type vet dat ze binnen krijgen is lang niet altijd het goede. Vooral kleuters krijgen te veel verzadigde vetzuren binnen en te weinig gezonde vetzuren, zoals die bijvoorbeeld in vis zitten.

Ook eten de meeste jonge kinderen te weinig groente en eet drie kwart van de dreumesen niet genoeg fruit.

Onderzoek

Het RIVM wil nader onderzoek doen naar het vitaminengebruik onder peuters en kleuters. Vooralsnog gaat het instituut ervan uit dat jonge kinderen de meeste vitamines en mineralen in voldoende mate krijgen. Wel plaatst het vraagtekens bij de hoeveelheden vitamine D en foliumzuur die de kinderen binnenkrijgen.
Wat eet jouw peuter of kleuter allemaal wat niet zo heel gezond is?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
pi_56879632
Mikael krijgt heel soms op verjaardagen een paar chipies. Maar verder eet ie wel gezond. Fruit, vis en groente eet ie veel. Vlees is ie niet zo gek van. Ja stukje frikandel (dus ook slecht.) Maar das ook heel zeldzaam. En we eten 1 keer in de 2 weken patat en dan eet hij ook een beetje. En dat was het volgens mij wel. Tussendoor krijgt hij liga, ontbijtkoek, stukje kaas of plakje leverworst.
Melk drinkt hij trouwens niet. Dus meestal krijgt ie van dat 50/50 aangemaakt zoals je met ranja doet. Dus tis eigenlijk gewoon water. Hij krijgt wel elke dag een bekertje ranja maar das ook heel veel water en heel weinig ranja zelf. En hij drinkt dat zelf dus word meer mee gesopt dan gedronken.

Mikael is voor zijn lengte bijna 1,5 kilo te licht dus hij kna het ook wel hebben wat dat betrefd.

[ Bericht 17% gewijzigd door MeNicole op 21-02-2008 10:42:38 ]
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_56879743
max krijgt meestal elke dag alle vitamientjes binnen die hij moet krijgen, maar echt gezond eet ie niet nee.
Maargoed, ik ben al blij als hij een keer fruit eet, of een hele aldimerk-ligamilkbreak eet.
erf de ogen van je kind - kijk erdoor
pi_56879762
Wij eten 1 keer per week van de snackbar maar dat is het enige slechte qua maaltijden eigenlijk.
Vlees is ie niet zo dol op vaak. Groente juist wel Snoep helaas ook Hij snoepte thuis eigenlijk zelden, bij mijn ouders/zus wel wat meer denk ik. Maar tegenwoordig vraagt ie thuis ook de hele dag door of ie snoep mag. Wat ie meestal dus niet mag
Brood eet ie altijd 1 boterham met smeerworst en 1 met chocopasta/pindakaas, dat wil ie zelf zo

Vis eten wij zelden, dat zouden we eigenlijk vaker moeten eten.

Noah wordt in verhouding ook steeds lichter bij zijn lengte, dus ik maak me voorlopig nog niet druk om overgewicht
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
pi_56880169
Hier een gezonde eetster, zit niks anders op voor Milou aangezien ik in de regel gezond kook.

Het ongezonde wat ze binnenkrijgt zijn vooral chipjes en dan niet iedere dag natuurlijk, snoep heb ik eigenlijk nooit in huis.
Chocopasta op brood krijgt ze eigenlijk alleen maar in het weekend.

Wat ze buiten de deur krijgt bij vriendjes en vriendinnetjes, probeer ik maar even niet aan te denken, dat kan ik toch niet tegenhouden.
pi_56880435
Ik probeerde pas op de verjaardag van m'n zusje of Anna een hapje taart luste, maar dat ging er niet in hoor. Plakjes leverworst dan weer aan de lopende band. Wij proberen het toch een beetje in de gaten te houden: veel met de pot mee eten (potjes zijn uitzondering), geen snoep anders dan een dreumeskoekje of (yoghurt)rozijntjes. Ik probeer nog wel eens wat, gewoon om te kijken of ze het lekker vind maar dat hoeft ze vaak geeneens. Nouja, prima toch.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  donderdag 21 februari 2008 @ 11:15:22 #7
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_56880477
Hier eet ze door de dieetiste en kinderarts goedgekeurd
Al zou het niet mijn persoonlijke voorkeur hebben, maar goed de situatie is nu eenmaal zo.
schematje wat ze dagelijks krijgt

8:00 neocate 250 cc ( 11 schepjes kv + 2 fantomalt )
10:00 banaan of 5 druifjes + 2 dinokoekjes ( zijn kleine koekjes)
12:00 neocate 250 cc ( 11 schepjes kv + 2 fantomalt ) als ze wil een cracker
15:30 bekertje rijstemelk en zakje chips naturel
18:00 avond eten ( gehakt+groente+ rijst/aardappel of maccaroni 1 x per week frietjes )
19:30 neocate 250 cc ( 11 schepjes kv + 1 fantomalt )

Met de neocate krijgt ze in principe alles binnen qua vitamines, maar wel extra calorie-en via de fantomal en de chips is ook voor het extra zout omdat de neocate die tekort komt helaas.
Denk dat ze wel van bepaalde vitamines minder krijgt , maar ze wordt halfjaarlijks gecontroleerd en alles is nog steeds voldoende geweest op natrium na
ze is wel stevig maar niet te dik
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_56880482
hier toch wel vaak wat ongezonds, s'ochtends kiest ze vaak zelf chocopasta op haar brood, en s'middags na haar slaapje krijgt ze vaak 2 snoepjes en een beker (appel/druiven)sap, en dan s'weekends en als papa thuis is, rond een uur of 5 een glaasje aangelengde cola en iets lekkers(ene keer chips, maar ook zalm/paling enz).
Verder word hier gewoon gezond gegeten, 3/4 stuks fruit per dag is hier heel normaal en gemiddeld ook 2/3 glazen melk/yogidrink. Alleen groente gaat er maar 1 eetlepel in.
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
pi_56880540
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:15 schreef hestria het volgende:
hier toch wel vaak wat ongezonds, s'ochtends kiest ze vaak zelf chocopasta op haar brood, en s'middags na haar slaapje krijgt ze vaak 2 snoepjes en een beker (appel/druiven)sap, en dan s'weekends en als papa thuis is, rond een uur of 5 een glaasje aangelengde cola en iets lekkers(ene keer chips, maar ook zalm/paling enz).
Verder word hier gewoon gezond gegeten, 3/4 stuks fruit per dag is hier heel normaal en gemiddeld ook 2/3 glazen melk/yogidrink. Alleen groente gaat er maar 1 eetlepel in.
Zie het niet als aanval, doe wat je zelf goed lijkt, maar cola voor een 2 jarige? Ook al is het aangelengd, cola is rotzooi hoor.

Verder denk ik niet dat iets als chocopasta ongezond hoeft te zijn. Zeker een beetje 'pure' pasta, zowel in cacao gehalte als toevoegingen lijkt me weinig kwaad kunnen. Een kind verbruikt veel op een dag, en mag best een beetje suiker binnenkrijgen (suiker is ook gewoon een bouwstof uiteindelijk!).
  Moderator donderdag 21 februari 2008 @ 11:28:53 #10
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_56880728
Nou hier in huis word er best wel gesnoept en ook Yoghidrink en dergelijk worden wel gedronken, natuurlijk ook best bronnen van suiker.
Maar wel met mate.
En als er slecht gegeten word, ze willen geen avondeten of ontbijt of luch dan word dat ook al eerste van het menu geschrapt.

Om de week eten we op een dinsdag patat en heel soms ook wel eens tussendoor.
Verder eten we eigenlijk elke dag fruit en groentes, en vis eten we praktisch elk weekend.
Vooral Samara is gek op fruit maar ook op komkommer en tomaatjes, en dergelijke, die krijgt ze dan ook regelmatig mee naar school.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_56881031
Mikael krijgt ook wel eens een soort van notenpasta op brood. Maar das van de natuurwinkel. Gewone krijgt ie niet meer. Gaat ie van stuiteren
Liefde
pi_56881043
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 10:38 schreef pinquit het volgende:
max krijgt meestal elke dag alle vitamientjes binnen die hij moet krijgen, maar echt gezond eet ie niet nee.
Dat kan ik niet zo goed rjmen Pinq.

Thies eet wel gezond. Over het algemeen met de pot mee, 1 á 2 keer per week vlees, even zo vaak wat vis, veel groenten, heel graag pasta, aardappels wat minder graag. Geen snoep en chips. Op (volkoren)brood appelstroop/pindakaas/smeerkaas/eitje/fruitprutje. Eén of twee stuks fruit. Als wij eens pizza of friet eten kook ik voor hem toch iets anders. Van een ijsje krijgt hij een hapje, vindt hij wel erg lekker.
Qua drinken is het de laatste tijd toch meestal flink aangelengde diksap. Eerst dronk hij ook kruidenthee, maar dat blieft meneer niet meer.

Toevallig heb ik van de week in mijn groep gevraagd wat de kinderen tussen de middag gegeten/gedronken hadden. Veel boterhammen met zoet en erg veel ranja/sinas bij de lunch.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_56881087
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:42 schreef MeNicole het volgende:
Mikael krijgt ook wel eens een soort van notenpasta op brood. Maar das van de natuurwinkel. Gewone krijgt ie niet meer. Gaat ie van stuiteren
Oeh, ik had bij de natuurwinkel Tahin gekocht.
Vies!
pi_56881122
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:44 schreef Moonah het volgende:

[..]

Oeh, ik had bij de natuurwinkel Tahin gekocht.
Vies!
Ik vind dat spul ook niet lekker. Mikael daarin tegen wel
Liefde
  † In Memoriam † donderdag 21 februari 2008 @ 11:46:05 #15
7074 moussy
kuttekop
pi_56881128
Hier krijgen ze absoluut geen yoki, daar gaat Cas enorm van stuiteren en hyperen. En voor de rest eten ze goed mee, zeuren weinig om snoep of narigheid, maar krijgen het soms wel. Ze gaan wel liever op woensdagmiddag samen een bakje visfriet halen dan een snoepje, wat volgens mij beide slecht is, maar ach, niet altijd alles hoeft pedagogisch verantwoord zijn
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_56881190
Als wij 'ongezond' eten dan krijgt Anna vaak eerst een potje. Hoe je het ook went of keert, daar zitten toch meer groenten in dan een bord friet. . Dan mag ze daarna met ons mee nog wat frietjes oid eten om de gaatjes op te vullen.
pi_56881196
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:46 schreef moussy het volgende:
niet altijd alles hoeft pedagogisch verantwoord zijn
Ben ik met je eens.
In het begin wilde ik voor Thies alleen maar voeding uit de natuurwnkel en alles helemal verantwoord. Al snel kreeg ik daar woorden over met mijn lief die dreigde om als compensatie frikandellen te gaan voeren. Ik ben nu wat minder streng in de leer.
pi_56881222
Moonah, Tahin kun je ook hummus mee maken.
Blik kikkererwten, wat knoflook, komijn en 2 eetlepels tahin erdoor en dan staafmixeren.
Erg lekker op stokbrood.

De baby hier in huis eet nog gewoon gezond
Zolang hij nog gelukkig is met een rijstwafel en soepstengel krijgt hij nog geen liga enzo.
pi_56881252
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:50 schreef p_iglet het volgende:
Moonah, Tahin kun je ook hummus mee maken.
Blik kikkererwten, wat knoflook, komijn en 2 eetlepels tahin erdoor en dan staafmixeren.
Erg lekker op stokbrood.
Ah, dat zal ik eens proberen. Klinkt lekker. Vind het ook zonde om die pot weg te gooien.
Tnx!
pi_56881270
Ik weet dat Mikael bij mijn ouders ook dingen krijgt die ie thuis niet krijgt. En ik vind dat ook niet ze heel erg. Bij opa en oma mag je wel iets verwend worden maar soms moet ik ook daar wel even ingrijpen omdat ie dan bepaalde dingen thuis niet meer, of juist wel wil. Zo krijgt ie bij mijn ouders sinds kort altijd een spekje al we daar komen. 1 Vind ik prima want vaak gaat er toch een stuk naar de hond en zolang ie thuis er niet om vraagt kan het wel.
Liefde
  donderdag 21 februari 2008 @ 12:04:10 #21
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_56881509
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:53 schreef MeNicole het volgende:
Ik weet dat Mikael bij mijn ouders ook dingen krijgt die ie thuis niet krijgt. En ik vind dat ook niet ze heel erg. Bij opa en oma mag je wel iets verwend worden maar soms moet ik ook daar wel even ingrijpen omdat ie dan bepaalde dingen thuis niet meer, of juist wel wil. Zo krijgt ie bij mijn ouders sinds kort altijd een spekje al we daar komen. 1 Vind ik prima want vaak gaat er toch een stuk naar de hond en zolang ie thuis er niet om vraagt kan het wel.
heb ik nou totaal geen last van
Engaging Infinite Improbability Drive..
  donderdag 21 februari 2008 @ 12:06:04 #22
35189 Troel
scherp en bot
pi_56881544
De smeerkaas, valt die onder de kaas of valt die onder de verkeerde vetten?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_56881685
Over het algemeen ben ik tevreden over wat Ronja eet. Avondeten gaat op dit moment slecht, alleen vlees en vooral vis gaat er goed in tijdens de avondmaaltijd. Gaat wel weer over en met gedurende de dag stukjes rauwe groente komt ze uiteindelijk toch wel weer aan aardig wat groenvoer.
Ik ben niet anti-suiker en ze krijgt ook wel wat maar we zijn het zelf ook eigenlijk niet zo gewend dus het is niet structureel. Zo af en toe een dreumeskoekje, zo af en toe diksap, zo af en toe een hapje van een stukje cake op visite.
Als we een keer ongezond eten dan eet ze ongezond mee. De reden dat we ongezond eten op dat soort dagen is juist omdat we moe zijn. Dan ga ik geen extra moeite doen om apart te koken

Eigenlijk is het enige dat ik echt niet wil dat ze krijgt kunstmatige zoetstoffen.
Voor de rest zijn al die "ongezonde" dingen als cola, yokidrink, koekjes, etc. voor ons zelf ook extraatjes die we af en toe in huis hebben en dan ga ik niet moeilijk doen. Hoewel, cola zal ze echt niet krijgen.
pi_56881821
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 12:11 schreef owlet het volgende:
Als we een keer ongezond eten dan eet ze ongezond mee. De reden dat we ongezond eten op dat soort dagen is juist omdat we moe zijn. Dan ga ik geen extra moeite doen om apart te koken
Klopt, maar om hem nou alleen maar friet te geven, nee, dat staat me echt tegen.
Voor dit soort dagen heb ik diepvriesboontjes/-sugarsnaps/-worteltjes, en een beetje pasta is zo gekookt.

Troel, volgens mij zijn de vetten in kaas sowieso niet gezond.
Maar ik koop magere smeerkaas.
  donderdag 21 februari 2008 @ 12:19:09 #25
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_56881834
Dochter drinkt alleen maar water (wel met bubbeltjes....), eet fruit, groente, brood, vlees en vis. Is gek op rauwkost, vis en olijven. Op brood eet ze het liefst salami of jam. Snoepje bij de bakker slaat ze standaard af.

Zoon eet het liefst chocolade, drinkt het liefst chocolademelk en eet het liefst alleen chocoladepasta op brood, waarbij het brood dan voor de sier is. Hij eet in de praktijk af en toe fruit (banaan, appel, ongeveer 3 stuks per week), eet bruin brood, een beetje groente en een beetje aardappels. Pasta en rijst vindt hij wel heel lekker, maar dan puur. Ook zelfgemaakte verse yoghurt eet hij graag, maar nog liever eet hij nep-danoontjes.

Snoep kopen wij niet of nauwelijks. Taart bakken we elk weekend zelf. Van vet eten zoals patat houden ze beiden niet. Suikervervangers komen er hier niet in. Suiker wel, met mate.

Kortom: dochter eet voorbeeldig, gezonder dan wie dan ook in het gezin, zoon zou het -naar zijn mening- ook prima doen op een chocoladedieet.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')