Wat eet jouw peuter of kleuter allemaal wat niet zo heel gezond is?quote:Uitgegeven: 21 februari 2008 08:34
Laatst gewijzigd: 21 februari 2008 09:02
UTRECHT - Nederlandse peuters en kleuters eten te weinig groenten, fruit, vis en vezelrijke voedingsmiddelen. Dit blijkt donderdag uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) onder bijna 1300 kinderen in de leeftijd van 2 jaar tot en met 6 jaar.
NU.nl/Els Bax
De voeding van kleuters bevat ook te veel verzadigde vetzuren. Het ongezonde voedingspatroon van kinderen kan volgens het RIVM leiden tot overgewicht en op latere leeftijd tot chronische ziekten. Nu heeft een op de zeven kinderen al overgewicht.
Het onderzoek toont aan dat kinderen in principe genoeg vet, eiwitten en koolhydraten binnenkrijgen. Maar het type vet dat ze binnen krijgen is lang niet altijd het goede. Vooral kleuters krijgen te veel verzadigde vetzuren binnen en te weinig gezonde vetzuren, zoals die bijvoorbeeld in vis zitten.
Ook eten de meeste jonge kinderen te weinig groente en eet drie kwart van de dreumesen niet genoeg fruit.
Onderzoek
Het RIVM wil nader onderzoek doen naar het vitaminengebruik onder peuters en kleuters. Vooralsnog gaat het instituut ervan uit dat jonge kinderen de meeste vitamines en mineralen in voldoende mate krijgen. Wel plaatst het vraagtekens bij de hoeveelheden vitamine D en foliumzuur die de kinderen binnenkrijgen.
Zie het niet als aanval, doe wat je zelf goed lijkt, maar cola voor een 2 jarige? Ook al is het aangelengd, cola is rotzooi hoor.quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:15 schreef hestria het volgende:
hier toch wel vaak wat ongezonds, s'ochtends kiest ze vaak zelf chocopasta op haar brood, en s'middags na haar slaapje krijgt ze vaak 2 snoepjes en een beker (appel/druiven)sap, en dan s'weekends en als papa thuis is, rond een uur of 5 een glaasje aangelengde cola en iets lekkers(ene keer chips, maar ook zalm/paling enz).
Verder word hier gewoon gezond gegeten, 3/4 stuks fruit per dag is hier heel normaal en gemiddeld ook 2/3 glazen melk/yogidrink. Alleen groente gaat er maar 1 eetlepel in.
Dat kan ik niet zo goed rjmen Pinq.quote:Op donderdag 21 februari 2008 10:38 schreef pinquit het volgende:
max krijgt meestal elke dag alle vitamientjes binnen die hij moet krijgen, maar echt gezond eet ie niet nee.
Oeh, ik had bij de natuurwinkel Tahin gekocht.quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:42 schreef MeNicole het volgende:
Mikael krijgt ook wel eens een soort van notenpasta op brood. Maar das van de natuurwinkel. Gewone krijgt ie niet meer. Gaat ie van stuiteren
Ik vind dat spul ook niet lekker. Mikael daarin tegen welquote:Op donderdag 21 februari 2008 11:44 schreef Moonah het volgende:
[..]
Oeh, ik had bij de natuurwinkel Tahin gekocht.
Vies!![]()
Ben ik met je eens.quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:46 schreef moussy het volgende:
niet altijd alles hoeft pedagogisch verantwoord zijn
Ah, dat zal ik eens proberen. Klinkt lekker. Vind het ook zonde om die pot weg te gooien.quote:Op donderdag 21 februari 2008 11:50 schreef p_iglet het volgende:
Moonah, Tahin kun je ook hummus mee maken.
Blik kikkererwten, wat knoflook, komijn en 2 eetlepels tahin erdoor en dan staafmixeren.
Erg lekker op stokbrood.
heb ik nou totaal geen last vanquote:Op donderdag 21 februari 2008 11:53 schreef MeNicole het volgende:
Ik weet dat Mikael bij mijn ouders ook dingen krijgt die ie thuis niet krijgt. En ik vind dat ook niet ze heel erg. Bij opa en oma mag je wel iets verwend worden maar soms moet ik ook daar wel even ingrijpen omdat ie dan bepaalde dingen thuis niet meer, of juist wel wil. Zo krijgt ie bij mijn ouders sinds kort altijd een spekje al we daar komen. 1 Vind ik prima want vaak gaat er toch een stuk naar de hond en zolang ie thuis er niet om vraagt kan het wel.
Klopt, maar om hem nou alleen maar friet te geven, nee, dat staat me echt tegen.quote:Op donderdag 21 februari 2008 12:11 schreef owlet het volgende:
Als we een keer ongezond eten dan eet ze ongezond mee. De reden dat we ongezond eten op dat soort dagen is juist omdat we moe zijn. Dan ga ik geen extra moeite doen om apart te koken![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |