abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56860380
Vandaag begint het eerste van de drie World Golf Championships, een soort tegenhanger van de Majors. Het bijzondere aan dit toernooi is dat de spelvorm matchplay is en dit wordt zelden gespeeld door de pro's (strokeplay is beter voor de tv...), maar levert altijd spanning en sensatie op! Aangezien de WGC's pas 9 jaar geleden zijn ingevoerd is het wel duidelijk wie heer en meester is geweest: Tiger Woods, hij won 14 van de 26 gespeelde WGC!

Waar?

The Gallery Golf Club in Tuscon, Arizona. De baan ligt midden in de woestijn en dat is in deze tijd van het jaar wel nodig, want daar is het tenminste lekker weer. Voorgaande jaren was het altijd op een baan bij LA, maar daar regende het net iets té vaak. Het is een par 72 baan van ca 6500 m, wat niet extreem lang is, maar ook zeker niet kort. De baan is ook niet straigt-forward, er zijn nog al wat 'humps-n-bumps', (pot)bunkertjes en natuurlijk de woestijn met cactussen en andere zooi. Voor de liefhebbers een uitgebreid ovezicht: http://www.gallerygolf.com/worksite/southcourse2/coursetour.html

Wie?
De beste 64 spelers van de wereld worden ingedeeld in een knock-out systeem. Er is dit jaar maar 1 afmelding; Brett Wetterich, dus de #65, JB Holmes, mag het opnemen tegen ene Tiger Woods. De indeling is heel simpel; 1 vs 64, 2 vs 63 etc etc.

De partijen voor vanmiddag en vanavond zijn (tijden zijn in GMT (ik zit in de UK ), dus +1 voor NL):
1450: Sergio Garcia (Spa) v John Senden (Aus)
1459: Martin Kaymer (Ger) v Boo Weekley (US)
1508: Padraig Harrington (Ire) v Jerry Kelly (US)
1517: Stewart Cink (US) v Miguel Angel Jimenez (Spa)
1526: KJ Choi (Kor) v Camilo Villegas (Col)
1535: Ian Poulter (Eng) v Soren Hansen (Den)
1544: Vijay Singh (Fij) v Peter Hanson (Swe)
1553: Niclas Fasth (Swe) v Richard Green (Aus)
1602: Adam Scott (Aus) v Brendan Jones (Aus)
1611: Toru Taniguchi (Jpn) v Woody Austin (US)
1620: Jim Furyk (US) v Colin Montgomerie (Sco)
1629: Stephen Ames (Can) v Charles Howell (US)
1638: Rory Sabbatini (SA) v Bradley Dredge (Wal)
1647: Paul Casey (Eng) v Robert Karlsson (Swe)
1656: Justin Rose (Eng) v Rod Pampling (Aus)
1705: Scott Verplank (US) v Nick O'Hern (Aus)
1714: Henrik Stenson (Swe) v Robert Allenby (Aus)
1723: Trevor Immelman (SA) v Shingo Katayama (Jpn)
1732: Angel Cabrera (Arg) v Anders Hansen (Den)
1741: Luke Donald (Eng) v Nick Dougherty (Eng)
1750: Zach Johnson (US) v David Toms (US)
1759: Aaron Baddeley (Aus) v Mark Calcavecchia (US)
1808: Geoff Ogilvy (Aus) v Justin Leonard (US)
1817: Lee Westwood (Eng) v Brandt Snedeker (US)
1826: Ernie Els (SA) v Jonathan Byrd (US)
1835: Retief Goosen (SA) v Andres Romero (Arg)
1844: Steve Stricker (US) v Daniel Chopra (Swe)
1853: Richard Sterne (SA) v Hunter Mahan (US)
1902: Tiger Woods (US) v JB Holmes (US)
1911: Mike Weir (Can) v Arron Oberholser (US)
1920: Phil Mickelson (US) v Pat Perez (US)
1929: Stuart Appleby (Aus) v Tim Clark (SA)

Favorieten: aangezien het de beste 64 van de wereld zijn mag je aannemen dat ze allemaal kunnen golfen en in matchplay kan iedereen van iedereen winnen, zo stonden vorig jaar de nrs 9, 11, 12 en 34 in de halve finales. Toch zijn er natuurlijk wel een paar aan te wijzen:
Tiger Woods: uiteraard! Zoals eerder genoemd heeft hij 14 van de 26 WGC's gewonnen en ook heeft hij de laatste 5 maanden geen toernooi verloren. Op de vraag of dit zijn perfecte seizoen gaat worden antwoordde hij: "I've had one perfect season, but it's been awhile. When I was 11. I won 36 tournaments that year. I peaked at 11." Toch is matchplay niet het favoriete spelletje van Tiger...
Phil Mickelson: won vorige week het toernooi op La Riveira, maar is geen matchplay-man en dat is nog een understatement.
Ernie Els: niet geweldig in vorm, maar juist wel een matchplayer, won de Europese evenknie van dit toernooi liefst 7 keer.
Colin Montgomerie: de held van het Europese Ryder Cup team, maar ook zeker niet in beste doen.
Henrik Stenson: de winnaar van vorig jaar.

Maarja matchplay is matchplay, dus je kan er eigenlijk niks over zeggen . Ik hoop in elk geval op een Europeaan en dat moet te doen zijn met 19 deelenemers. Gokje: Westwood of Garcia

Helaas zendt de BBC het niet uit... Maar de mensen met Sport1 kunnen vanaf morgen wel live meekijken. Morgen 14:00 op Sport1 trouwens een samenvatting van de Majors van 2007, als ik terug kom toch maar eens Sport1 aanschaffen...

Hopelijk zijn er meer mensen geinteresseerd , anders wordt het een eenzijdig topic .
pi_56865310
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 14:40 schreef Appeltjesmoes het volgende:

Hopelijk zijn er meer mensen geinteresseerd , anders wordt het een eenzijdig topic .
No worries.

Mooie baan daar in die woestijn in Arizona.

Tiger lijkt me favoriet. Hij komt lang niet altijd het beste uit de verf in match play-toernooien, maar de laatste weken is ie wel erg goed.

Verder zou Phil ver kunnen komen. Die is immers in vorm.

Van de onbetwiste matchplay veelvraat Els en titelverdediger Stenson verwacht ik ook nog wat.
pi_56867927
Ondertussen zijn bijna alle wedstrijden bezig; Tiger start als 2-na-laatste over een kwartiertje.

De eerste wedstrijden zijn ook al klaar en met gemengd resultaat voor de Europeanen: Garcia (3/2 vs Senden) en Harrington (4/3 vs Kelly), toch wel twee Europese kannonen, hebben de eerste ronde overleefd. Maar oudgediende Jimenez (3/4 vs Cink) en supertalent Kaymer (1/2 vs Weekly...) hebben het niet gered.

Ook even aandacht voor Casey vs Karlsson, A/S na 8, maar wat een wedstrijd: beide -5!! (samen 10 birdies en 6 parren)

Ik hoop zometeen nog ergens een streampje vandaan te plukken... bewegende beelden zijn toch leuker dan radio.
pi_56868869
sop://202.190.75.149:3912/1001 Beelden!
Eerste beeld wat ik zag was trouwens dat Tiger Woods z'n 1ste tee-shot out of bounds sloeg

Monty 3up, Stenson 4up, Westwood 3up, Dredge 3up, Poulter, Fasth, Garcia en Harrington gewonnen. Wordt een mooi weekje voor de Europeanen hoop ik .

Edit: Wat een baan!

[ Bericht 9% gewijzigd door Appeltjesmoes op 20-02-2008 20:45:46 ]
pi_56875013
Tiger Woods Wat een man!! Hij slaat de eerste 13 holes geen deuk in een pakje boter en staat werkelijk te driven als een dweil : 3 down met 5 te gaan... Maar Tiger zou Tiger niet zijn: birdie, birdie, birdie, eagle! Hoppa 1 up naar de 18de.
Nu al een legende, de superlatieven schieten werkelijk te kort.

Edit: en met een par op 18 wintie 1up. Man man man wat is matchplay dan toch mooi

[ Bericht 6% gewijzigd door Appeltjesmoes op 21-02-2008 00:17:42 ]
pi_56887225
Thursday's Second round tee times (all GMT, voor NL dus +1):

1615: Adam Scott (Aus) v Woody Austin (US)
1627: Sergio Garcia (Spa) v Boo Weekley (US) )
1639: Colin Montgomerie (Sco) v Charles Howell (US)
1651: Padraig Harrington (Ire) v Stewart Cink (US)
1703: Bradley Dredge (Wal) v Paul Casey (Eng)
1715: KJ Choi (Kor) v Ian Poulter (Eng)
1727: Rod Pampling (Aus) v Nick O'Hern (Aus)
1739: Vijay Singh (Fij) v Niclas Fasth (Swe)
1751: Jonathan Byrd (US) v Andres Romero (Arg)
1803: Henrik Stenson (Swe) v Trevor Immelman (SA)
1803: Phil Mickelson (US) v Stuart Appleby (Aus)
1815: Justin Leonard (US) v Lee Westwood (Eng)
1815: Steve Stricker (US) v Hunter Mahan (US)
1827: Angel Cabrera (Arg) v Luke Donald (Eng)
1839: Tiger Woods (US) v Arron Oberholser (US)
1851: David Toms (US) v Aaron Baddeley (Aus)

10 Europeanen hebben de 2e ronde bereikt en ik denk dat er aantal ver zullen komen dit toernooi (Garcia, Monty, Harrington, Casey, Westwood) heb dr weer zin in!

[ Bericht 0% gewijzigd door Appeltjesmoes op 21-02-2008 16:54:11 ]
pi_56913295
En we zijn weer los
Beelden: sop://broker.sopcast.com:3912/6816 in Sopcast
pi_56913814
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 16:49 schreef Appeltjesmoes het volgende:

1827: Angel Cabrera (Arg) v Luke Donald (Eng)
Cabrera is cool.

Vond het gaaf dat ie afgelopen jaar een Major pakte.
pi_56913984
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 20:41 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Cabrera is cool.

Vond het gaaf dat ie afgelopen jaar een Major pakte.
Z'n swing is ook zo relaxed. Ik zie 'm nog wel ver komen deze week, is een goeie matchplayer.
Hoop ook op mooie dingen van Monty, die man gun je het toch ook weer eens.
pi_56914588
Hehe, Cabrera maakt gewoon 7 birdies op de 1ste 9 en staat ff 'easy' 4up
pi_56915567
Cabrera 5 up tegen Stricker, niet de minste.

Goeiemorgen zeg.

[ Bericht 4% gewijzigd door Leatherface op 22-02-2008 22:13:47 ]
pi_56920252
Ik was vanavond helaas het grootste deel van avond niet thuis, dus ik heb de spannende laatste holes gemist...
Mooi dat Cabrera gewonnen heeft, gun het hem echt om ver te komen; wat een kerel . Hij moet nu tegen Cink, pittige tegenstander, maar moet te doen zijn.

Andere kwart finales:
Woods vs Choi (denk een redelijk makkelijke overwinning voor Woods, al speelt hij niet echt de sterren van de hemel...)
Stenson vs Austin (ik gun het die rare Amerikaan gewoon niet, dus ik hoop op Stenson, de enige over gebleven Europeaan.... die z'n titel toch aardig verdedigd )
Leonard vs Singh (als ik aan iemand hekel heb: Leonard, dus ik hoop op Singh )
en dus Cabrera vs Cink

erg jammer dat Monty niet verder kwam... Monty vs Cabrera was echt geweest!!! Helaas ga ik morgen weer het meeste missen... hoop dat ik zondag 36 holes naar Cabrera vs Woods/Stenson kan kijken.
pi_56921764
Ik geef Woods voorlopig de grootste kans. Hij speelt inderdaad niet heel overtuigend, maar lijkt op het momenten dat het nodig is twee of drie tandjes bij te kunnen zetten.

Eerlijk gezegd gun ik KJ Choi ook wel eens een grote titel. Die draait al een aantal jaartjes in de top mee, zonder echt grote toernooizeges (los van wat PGA-toernooien). Verder is Cabrera uiteraard een favoriet van me.
pi_56923932
De kwartfinales geven trouwens wel aan dat golf een wereldwijde sport is, het is gewoon Amerika vs Rest van de Wereld .

(1) Tiger Woods v (9) KJ Choi
(37) Woody Austin v (13) Henrik Stenson
(50) Justin Leonard v (10) Vijay Singh
(22) Stewart Cink v (14) Angel Cabrera

ik geef de finale Woods v Cabrera toch een goede kans, al zijn alle kwartfinalisten wel allemaal namen die iets gepresteerd hebben in golf.... en matchplay is niet voor niets matchplay.
pi_56943680
Woods en Cink strijden in de finale.

Cabrera kon het jammer genoeg niet bolwerken.
pi_56949213
En ze zijn begonnen, Woods staat 1up na 2 holes, na een birdie-birdie begin. Ik geef Cink toch maar een klein kansje om werkelijk te winnen van Tiger... dan moet hij echt 36 holes perfect golf spelen.

Ik ga er in ieder geval lekker voor zitten vandaag, beeldjes: sop://202.190.75.149:3912/1001

[ Bericht 5% gewijzigd door Appeltjesmoes op 24-02-2008 16:20:52 ]
pi_56950874
Hmm, tot nu toe is het nogal een eenzijdige match... Woods staat 4up na 8.
Woods speelt opzich netjes, 4 onder na 8 holes (maar met 2 par-5en en een drivable par-4...). Maar vooral Cink speelt zeker niet op niveau van de afgelopen wedstrijden; niet scherp met z'n ijzers en het korte spel kan 'm tot nu toe ook niet echt redden.
pi_56951618
quote:
Op zondag 24 februari 2008 16:13 schreef Appeltjesmoes het volgende:
En ze zijn begonnen, Woods staat 1up na 2 holes, na een birdie-birdie begin. Ik geef Cink toch maar een klein kansje om werkelijk te winnen van Tiger... dan moet hij echt 36 holes perfect golf spelen.

Ik ga er in ieder geval lekker voor zitten vandaag, beeldjes: sop://202.190.75.149:3912/1001
Even een vraagje.

Hoe achterhaal je waar en wanneer dit uitgezonden wordt en waar het te zien is op Sopcast?

Misschien een n00bvraag, maar ik heb Sopcast pas sinds dit weekend.

Dank je.
pi_56951683
Tiger echt al een flinke tijd ongeslagen.

Zal ie dat kunnen volhouden tot en met de Masters op Augusta? (10 t/m 13 april)

Het zal in ieder geval een flinke streep door zijn rekening zijn als ie de green jacket dit jaar niet wint.
pi_56951872
http://www.myp2p.eu/broadcast.php?matchid=6525&part=sports; zeer chille site voor sport-streams, naast golf hebben ze bijna altijd streams voor andere sportevenementen.

Gelukkig won Cink net op hole 12 (slechte chip van Woods btw...), want anders werd het wel heel erg. Als Cink er bij de lunch 3 of 2 down van kan maken heeft hij tenminste nog een kans.

Over de Majors... Tiger heeft zelf openlijk toegegeven over een Grand Slam na te denken, dus het zou inderdaad een zeer grote streep door z'n rekening zijn als hij de Masters niet wint. Ik denk ook dat de Masters het 'makkelijkst' vor hem te winnen is. US Open moet je fairways raken en dat is nooit Tigers sterkste punt en links-golf is toch ook altijd weer iets anders. En als hij de Masters eenmaal heeft zit hij misschien wel een flow... ben geen uitgesproken Tigerfan, maar een Grand Slam lijkt me gewedlig om mee te maken .
pi_56952088
Luister je ook naar het commentaar trouwens... tenenkrommend zeg. "The higher you hit the golfball, the more the wind effects it." Echt waar?

En het verhaal over de vergelijking tussen een strokeplaytoernooi met 140 en matchplaytoernooi met 6 tegenstanders heb ik nu ook al 13x gehoord en ik ben het ook nog eens niet met z'n eens: een strokeplayevenement met 140 man is toch ook zeer pittig om te winnen...
pi_56955047
Inmiddels is de middagronde van start en Tiger staat na de 2de hole inmiddels 5 up. Ook in de strijd om het brons lijkt het een korte avond te gaan worden; Stenson staat 4up na 4 . Ik hoop echt dat Stenson gehakt van Leonard, irritante kerel!
pi_56955504
quote:
Op zondag 24 februari 2008 21:01 schreef Appeltjesmoes het volgende:
Ik hoop echt dat Stenson gehakt van Leonard, irritante kerel!
Ik mag Justin Leonard ook niet zo.

Stenson schijnt een redelijk temperamentvolle kerel te zijn (als in smijten met clubs. Dat voor een Zweed, nota bene) maar mede-Europeaan, dus ik supporter voor hem.
pi_56955609
Beetje irritant trouwens dat constante gebrom van vliegtuigen op de achtergrond.

Dat is tijdens de Masters ook altijd, maar dat is niet zo gek als je je bedenkt dat Augusta een kilometertje of 100 van 's werelds drukste luchthaven ligt (Atlanta - Hartsfield).
pi_56956373
quote:
Op zondag 24 februari 2008 21:25 schreef Leatherface het volgende:
Beetje irritant trouwens dat constante gebrom van vliegtuigen op de achtergrond.

Dat is tijdens de Masters ook altijd, maar dat is niet zo gek als je je bedenkt dat Augusta een kilometertje of 100 van 's werelds drukste luchthaven ligt (Atlanta - Hartsfield).
Ik hoorde het eigenlijk niet eens... maarja ik zit hier dan ook in Reading, 30 km van Heathrow...

Het is in ieder geval wel beter dan een bandje met vogelgeluiden erachter plakken, dat deden ze tot een paar jaar geleden standaard onder het mom van "golf speel je in de natuur". Zou trouwens wel een grote grap zijn als ze nu zo'n bandje hieronder zetten; vogeltjes in woestijn

Tiger 6up ondertussen, begint een slachtpartij te worden...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')