abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56849340
quote:
Koersen zonder oortjes
Door JEROEN SCHMALE

ROTTERDAM/ALBUFEIRA - De oortjes waarmee ploegleiders hun renners in de koers kunnen informeren mogen in een aantal wedstrijden niet meer door de opleidingsploeg van Rabobank worden gebruikt.

,,Dit gaat slachtoffers maken,’’ stelt ploegleider Nico Verhoeven. Er zijn lichte verhoortechnieken voor nodig, maar na een paar minuten aandringen geven Nico Verhoeven en Piet Kuijs, de ploegleiders van de Rabobank-opleidingsploeg, toe dat wielerkoersen de laatste jaren wel heel erg geregisseerd worden vanuit de auto’s achter het peloton. Die van de ploegleiders dus.

Saai koersverloop in de klassiekers en de grote wielerrondes? Critici wijten het aan de opkomst van de communicatieapparatuur in het peloton. Meer dan ooit kunnen de teamchefs alle elementen in de wedstrijd controleren. Met de zogenoemde oortjes kunnen ze altijd contact hebben met hun renners en ze van instructies voorzien.

De mondiale wielerunie UCI doet de oortjes in de ban. Althans, in de beloftencategorie. Ongeveer een kwart van de wedstrijden die de talentenformatie van Verhoeven en Kuijs gaat rijden zijn beloftenwedstrijden. Voor het overige koersen de jonkies tussen de profs, zoals vanaf vandaag in de Ronde van de Algarve, de eerste wedstrijd van de formatie in dit wielerjaar.

Verhoeven: ,,Klaarblijkelijk willen de mensen meer spanning in het wielrennen en vooral renners onverwachte, domme acties zien maken. Prima, maar waarom komt er dan juist in onze categorie, de kleine wedstrijden, een verbod op de oortjes? Voer dat dan direct bij de profs in, dat is toch veel zichtbaarder?’’

,,Ik kan daar in elk geval niet op wachten,’’ zegt bondscoach Egon van Kessel. ,,De oortjes zijn dodelijk voor de intuïtie van de renners. Het moeten toch geen robots worden? De laatste jaren is er geen bal meer aan het wielrennen. De leukste koers was het WK van vorig jaar: de Duitse tv zond de wedstrijd niet uit, waardoor de karavaan geen beelden in de auto’s kon ontvangen. Bovendien haperde de berichtgeving uit de koers. Daardoor werd de wedstrijd ouderwets spannend.’’

Verhoeven was één van de laatste ploegleiders die overging tot het gebruik van de apparatuur en ook Kuijs kon zonder oortjes prima functioneren in de zeven jaar dat hij bondscoach was. Maar nu ze het gemak hebben ontdekt, willen ze niet meer zonder.

Kuijs: ,,Want we moeten het niet overdrijven. Ze zijn gemakkelijk als een renner drinken wil, of lek rijdt, maar het is echt niet zo dat ik achter het stuur alles bepaal.’’

,,Reken maar de beloftenwedstrijden een heel stuk onveiliger gaan worden, ik denk dat hier slachtoffers door gaan vallen. Sinds de entree van die oortjes gaat het er bij de ploegleidersauto’s achter het peloton rustiger aan toe.

Heeft een renner van jou iets, dan wordt dat direct gemeld door hem of ploeggenoten en kun je actie ondernemen. Straks zijn we puur afhankelijk van de informatie uit de koers, dat duurt veel langer. Een ploegleider die, laten we zeggen, als dertiende in de rij achter het peloton rijdt houdt zich nu gedeisd, omdat hij toch meteen kan anticiperen op onheilspellende berichten.

Zonder de communicatieapparatuur wordt het weer ellebogenwerk, net achter de renners, omdat iedereen zo dicht mogelijk op de wedstrijd wil zitten. En laat nu juist bij de beloftenwedstrijden het gros van de ploegleiders nu niet de meest ervaren chauffeurs zijn.’’

Als Verhoeven, die op de nominatie staat om aan de begeleidingsstaf van Rabo’s ProTour-ploeg te versterken, heel goed nadenkt ziet hij nog een pluspuntje in de afschaffing van de oortjes. ,,Tactisch kan onze ploeg er misschien nog wel voordeel bij hebben.

Meestal gaan andere ploegen rijden als één van onze renners er vandoor gaat. Maar als de ploegleiders veel minder overzicht krijgen, hebben wij meer kans.’’
De oortjes worden dus in de ban gedaan, te beginnen bij de beloftes. Stel dat dit ook doorgevoerd gaat worden naar de senioren, zal dat het wielrennen weer stukken leuker en spannender worden? Met ander soort wedstrijden? Of zal het juist onveiliger worden zoals in het artikel ook soms gezegd wordt.
pi_56867559
Ik heb de neiging om te zeggen dat het een goed zaak is, echter of het echt wat uitmaakt? Ik kan me niet meer herrinneren hoe het koersverloop was voor het oortjestijdperk.
pi_56869234
Voor het oortjestijdperk had je wegkapiteins die in het peloton de zaak regelden. Veel verschil zie ik er niet tussen, tussen een wegkapitein die de zaak organiseert of een koersdirecteur.
pi_56878760
quote:
Op woensdag 20 februari 2008 20:40 schreef ultra_ivo het volgende:
Voor het oortjestijdperk had je wegkapiteins die in het peloton de zaak regelden. Veel verschil zie ik er niet tussen, tussen een wegkapitein die de zaak organiseert of een koersdirecteur.
Denk dat het bij de profs wel uitmaakt. De ploegleider heeft nu met TV in de auto veel meer inzage in wat er gebeurt dan in het verleden.

Bij de beloften is het in het peloton rustiger agv de oortjes. Ploegleider hoort direct van een renner dat ' ie lek heeft, en niet pas als die renner al achteraan in het peloton zit. Kan er dan dus rustiger naar toe rijden ipv in paniek alle wagens in te halen. Dat zorgt vaak voor gevaarlijke situaties.
  donderdag 21 februari 2008 @ 10:30:12 #5
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_56879583
In een oortjesloze wielerwereld wint Armstrong geen 7 keer de Tour, daar ben ik 100% van overtuigd.

Misschien betekent het ook dat pelotons zich vaker gaan vergissen in hun "1 minuut per 10 kilometer"-regeltje en is het gedaan met het berekend terugpakken van vluchters in de laatste 3 kilometer. Ze zullen vaker te laat komen of te vroeg, waardoor er nog anderen opnieuw een vlucht kunnen opzetten.

Renners die bergop aanvallen, gaan nu niet meer (of toch minder) na 50 meter terug inhouden omdat een ploegleider zit te schreeuwen dat het te vroeg is, dat er teveel meeschuiven.

Renners die te vaak achterin hangen, worden meer bestraft, die hebben nu geen ploegleider meer die kan zien dat er iets zit aan te komen om zo z'n renner nog snel naar voor te jagen.

Ik zie alleen maar voordelen.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_56881278
*eens is met SoK*

Devolder werd toch ook radiografisch bestuurd vorig jaar, om zijn aanvalslust in te dammen?
  donderdag 21 februari 2008 @ 18:07:53 #7
67640 SaintOfKillers
pi_56888754
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 11:53 schreef Wombcat het volgende:
Devolder werd toch ook radiografisch bestuurd vorig jaar, om zijn aanvalslust in te dammen?
Waardoor hij op één van zijn betere dagen nauwelijks winst boekte en zijn slechte dagen dubbel zo hard aankwamen.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
pi_56901636
quote:
Op donderdag 21 februari 2008 18:07 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Waardoor hij op één van zijn betere dagen nauwelijks winst boekte en zijn slechte dagen dubbel zo hard aankwamen.
In de Vuelta idd. In de Tour de Suisse ging het beter.
Nog altijd onbegrijpelijk dat 'ie daar zo in vorm was, en vervolgens niet de Tour rijdt.
  vrijdag 22 februari 2008 @ 10:58:19 #9
67640 SaintOfKillers
pi_56902086
Renners die wild ten aanval trekken en zichzelf opblazen, zijn één van de grootste charmes van het wielrennen. Door de introductie van het oortje gebeurt dat helaas veel minder, ook de hartslagmeters zitten daar voor iets tussen, eveneens een jammerlijke evolutie.

Dat haalt er de willekeur en de onvoorspelbaarheid uit, waardoor het allemaal veel te berekend en passieloos wordt.
pi_56904313
bij de jongerencategorieen wordt het gebruik van de oortjes ook afgeschaft dacht ik
  vrijdag 22 februari 2008 @ 16:30:57 #11
103881 icebliss
Krabsalade & Kebab
pi_56908683
quote:
Op vrijdag 22 februari 2008 10:58 schreef SaintOfKillers het volgende:
Renners die wild ten aanval trekken en zichzelf opblazen, zijn één van de grootste charmes van het wielrennen. Door de introductie van het oortje gebeurt dat helaas veel minder, ook de hartslagmeters zitten daar voor iets tussen, eveneens een jammerlijke evolutie.

Dat haalt er de willekeur en de onvoorspelbaarheid uit, waardoor het allemaal veel te berekend en passieloos wordt.
Van Hecke heeft er anders geen problemen mee:

Ploegleider Nico Verhoeven kan dan ook leven met het verloop tot nu toe van de sterk bezette Portugese ronde. "Lodewyck laat hier zien, dat hij in de massasprint grote mogelijkheden heeft. Vermeltfoort doet het tussen deze grote mannen ook goed. De hele ploeg trouwens, want ze hebben weer geen moment problemen gekend", meldde Verhoeven, die de finale van de tweede etappe nog lang zal bijblijven. "Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Een renner die in de laatste veertien kilometer meer dan vijfeneenhalve minuut verspeelt. Heel gek, want er waren geen obstakels en hij had geen wind op de kop." Van Hecke werd zeshonderd meter voor de finish ingehaald.

Tranquillo
pi_56996150
Ik zie enkel voordeel! Oortjes en hartslagmeters zo veel als je wilt tijdens training, maar liever zonder tijdens de wedstrijd. Dan heb je voordeel voor renners die zichzelf kennen en die de koers kunnen lezen en die niet afhankelijk zijn van de bevellen van hun sportdirecteur. Zoals vroeger!
pi_57352196
quote:
Tour de France zonder oortjes?
Datum: 13-mrt-2008 14:37

De directie van de Tour de France wil bij de komende Ronde van Frankrijk de befaamde oortjes verbieden. Via dit communicatiemiddel ontvangen renners tijdens de koers instructies van de ploegleider waardoor het koersverloop niet op de fiets maar in de ploegleiders wagen wordt bepaald volgens verschillende kenners.

Tourbaas Christian Prudhomme wil via het verbod de koers open en spannend maken. Maar de Fransman begrijpt dat het vrijwel onmogelijk is een algemeen verbod te handhaven. Daarom wil hij de oortjes eerst alleen in de bergen bijvoorbeeld verbannen. ‘Nu zitten de renners veel te veel in het harnas van hun ploegleider. Dat bevordert het strijdverloop zeker niet’, aldus Prudhomme. (JZ)
  donderdag 13 maart 2008 @ 16:24:31 #14
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_57353885
Oeps, verkeerd topic
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_57375544
quote:
Boonen nijdig op Tourbaas en zijn ‘oortjesverbod’
Datum: 14-mrt-2008 14:11

Tom Boonen (foto) is nijdig op Tourbaas Christian Prudhomme en zijn voorstel om bij de komende Tour de France de bekende oortjes af te schaffen. Via de oortjes kunnen renners communiceren met de ploegleiders in de auto.

Boonen vindt het plan een grote schande. ‘Laten we straks de volgauto’s ook maar afschaffen en weer met reservetubes om ons nek rijden’, reageert de Belgische Quickstep-renner geïrriteerd. Tourbaas Christian Prudhomme wil de spanning in bepaalde etappes opvoeren. Door de oortjes af te schaffen gaan renners zelf weer de koers maken in plaats van de ploegleiders, meent de Fransman. (JZ)
pi_57377379
Zabel en Petacchi zijn in elk geval al voor.
Ik denk dat wie een beetje koers kan lezen best zonder oortjes kan!
pi_57378746
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 14:45 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]
Dat je het er als renner niet mee eens bent kan ik nog begrijpen, maar om het een grote schande te noemen, dat gaat wel erg ver.
pi_57388243
quote:
Wikken en wegen over ’oortjes'
Door LÉON DE KORT en JEROEN SCHMALE

MONTELUPONE - Moderne communicatiemiddelen in de wielersport, ´de oortjes´, blijven de gemoederen bezighouden. Beloften moeten het dit seizoen al zonder doen. Directeur Christian Prudhomme zou ze in de komende Tour de France graag tijdens een paar ritten verbieden. AD Sportwereld peilde de meningen over dit plan, in Tirreno-Adriatico en Parijs-Nice.

Michiel Elijzen moet er niet aan denken, Parijs-Nice zonder oortjes. Zeker niet nu een ploeggenoot van de Rabobank-renner, Robert Gesink, leider is in de ‘koers naar de zon’. ,,Stel je voor zeg, dat ik op kop zou rijden en Robert zou vallen of lek zou rijden. Nu hoor ik dat direct en kan ik stoppen. Zouden we niet met elkaar kunnen communiceren, dan trek ik door en hoor ik het kilometers later pas.’’

Elijzen (25) weet niet beter, vanaf zijn juniorentijd tetteren ploegleiders adviezen en bevelen in zijn oor met communicatiemiddelen.

Maar het maakt de sport te voorspelbaar en verandert renners in robots, zeggen de vele critici. De mondiale wielerunie UCI verbood de apparatuur dit seizoen al bij wielerkoersen voor beloften. Als het aan Tour-directeur Christian Prudhomme ligt, worden dit jaar ook een paar etappes in ’swerelds grootste wielerwedstrijd zonder oortjes verreden. Het zou de kans op een succesvolle ontsnapping vergroten en daarmee de spanning in het cyclisme terugbrengen.

,,Ik heb niets tegen een massasprint, maar wel tegen vijf spurts achter elkaar,’’ zegt de Fransman, die de Dakar Rally als voorbeeld neemt. In die woestijnrace, net als de Tour georganiseerd door Amaury Sports Organisation, moeten de deelnemers het in sommige etappes al jaren zonder technische assistentie stellen.

,,Geen denken aan, dat er zo’n verbod moet komen,’’ briest Wilfried Peeters, ploegleider van Quick-Step. Oké, de Vlaming geeft toe dat hij en zijn collega’s de laatste jaren veelal regisseurs van wedstrijden zijn, maar voegt daar aan toe dat de veiligheid in het nauw komt als de ploegleiders net als vroeger weer in het peloton naar voren moeten dringen om hun pupillen met raad en daad bij te staan.

,,Dat kan niet meer, met de hoeveelheid rotondes die de afgelopen jaren in West-Europa zijn aangelegd,’’ meent Peeters. ,,In de etappe naar de Mont Ventoux verzocht de koersdirectie ons nog aan de renners door te geven dat er een wegversmalling naderde. Zouden dan in het vervolg alle ploegleiders naar voren moeten rijden om dat te vertellen?’’

Nee, zegt Prudhomme. De Tour-baas wil wel toestaan dat zaken over de veiligheid kunnen worden doorgegeven. Peeters’ collega Hendrik Redant (Silence) schatert het uit. ,,En hoe gaan ze dan controleren of ik geen tactische adviezen doorsluis? Man, daar is geen beginnen aan.’’

De twee Belgen staan niet alleen. In een vergadering van de AIGCP, de vereniging van profploegen, werd een voorstel om te experimenteren met koersen zonder oortjes onlangs van tafel geveegd.

,,Toch gek dat de discussie nu pas op gang komt,’’ zegt Erik Dekker, Rabo’s ploegleider in Frankrijk. ,,Het besef dat de oortjes de wedstrijden soms heel erg bepalen kwam bij mij vorig jaar tijdens Luik-Bastenaken-Luik op. Tot aan de voet van de Saint-Nicolas (slotklim, red.) is het één grote massasprint. Zo’n verbod is goed voor het spektakel, maar niet voor de professionaliteit in de sport. Bovendien vind ik: of we rijden altijd met, of altijd zonder. Ik zie niets in een experiment tijdens de Tour. Dan gaan de organisatoren van die wedstrijd wel heel erg hun regels maken, niet?’’

Zijn collega Tristan Hoffman, momenteel als High Road-ploegleider actief in de Italiaanse rittenkoers Tirreno-Adriatico, is tegen het voornemen van Prudhomme. ,,Maar als iedereen zonder zou moeten, zou ik er ook geen probleem van maken. Feit is wel dat de wedstrijd minder goed zou zijn te controleren, wanneer je niet voortdurend in verbinding kunt staan met je renners.’’

En dan schaterend: ,,Maar eh, we kunnen beter die communicatie aan boord houden, anders word je als ploegleider helemaal een Jan Lul in de auto, een taxichauffeur.’’

In het peloton van Tirreno zijn de voorstanders van de klok terugdraaien niet makkelijk te traceren.

Erik Zabel is wél onmiddellijk positief. ,,Wegdoen, die dingen,’’ zegt hij resoluut. ,,Ik word er alleen maar nerveus van, om de hele dag stemmen te moeten horen. Daarom draag ik zelden een oortje, de laatste drie seizoenen bijvoorbeeld misschien tien keer. En ook Petacchi heeft nooit een zendertje bij zich. Koersen hoort te zijn zonder deze vorm van communicatie.’’

Een medestander heeft de Duitser van Milram in Maarten Tjallingii. ,,We hebben allemaal nog altijd een mond om mee te praten,’’ zegt Tjallingii. ,,Is toch prachtig, als je niet direct de correcte informatie hebt over de voorsprong en samenstelling van de kopgroep? Dat maakt het vooraan én achterin de karavaan spannend. Zolang je van A naar B kunt rijden met een auto is het geen enkel probleem.’’

De renner van Silence verwijst naar zijn periode bij Skil. ,,Daar was het gebruikelijk dat we de eerste paar dagen zonder oortje reden. Je was dus meer op elkaar aangewezen en werd geacht het samen uit te zoeken. Had je een vraag, dan liet je je afzakken tot aan de ploegleidersauto achter het peloton. Geen probleem hoor. Je moet gewoon wat flexibeler zijn.’’

Tot slot Tom Boonen (Quick-Step), die duidelijk stelling neemt: ,,Zeg, heeft ASO geen andere dingen aan het hoofd? De wielersport bevindt zich in de grootste crisis ooit en die Fransen gaan zitten zeveren over oortjes. Schandalig is het! Grote onzin.

,, Wat denk je: steeds weer laten afzakken naar achteren om wat te vragen of een bidon op te halen, of de hele koers een ploegmaat opofferen. Dat die mensen er nu mee naar buiten komen... Eerst houdt de UCI allerlei technische ontwikkelingen aan de fiets tegen, nu verzint ASO dit weer. Straks is er geen sportbestuurder meer nodig. Eigenlijk proberen ze te zeggen dat wij, de ploegen, maar stom zijn. Ik vind het onbegrijpelijk.’’
  zaterdag 15 maart 2008 @ 00:33:53 #19
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_57388524
quote:
Op vrijdag 14 maart 2008 14:45 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]
Tom Boonen heeft wellicht mijn 1 april-nieuwsbericht van twee jaar geleden gelezen .
quote:
Over het verbod van de oortjes had Lefèvre geen goed woord over: "Hoe is in hemelsnaam mogelijk dat zo'n verbod is getroffen? Het UCI is hiermee verworden tot een conservatief wereldvreemd instituut. Wat gaat hun volgende zotte maatregel worden? Dat we geen bandenwissels meer mogen uitvoeren en de coureurs net als in de jaren '50 met fietsbanden om hun lijf heen gebonden, moeten koersen?"
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_57389091
Grappig, het enige argument tegen is veiligheid... want er zijn de laatste tijd veel ronde punten bijgekomen...
De sportdirecteuren zijn vooral bang hun regiserende rol kwijt te geraken lijkt het en veel renners zijn bang om zelf verantwoordelijk te worden voor hun akties.

Ik heb maar een advies: "Ban de oortjes!"
pi_57389131
Zonder oortjes, veel leuker dan mét oortjes.
pi_57389855
Dat de ploegwagens met de renners kunnen communiceren is misschien nog niet het grootste punt. Er zitten inderdaad ook aspecten van veiligheid aan waardoor er wel iets voor te zeggen is.

Wat de strijd bederft is dat de ploegleiders ten allen tijde weten hoe de koers ervoor staat. Niet alleen doordat ze via de oortjes met renners praten, nee, ze weten zelfs méér dan de renners. Ze kijken gewoon naar de TV, zien wie er wegrijdt, hoe fris/kapot de kopgroep is, hoe veel tijd er tussen de groepen zit, wie er lek rijdt, etc. etc.

Misschien zouden ze daar eens mee moeten beginnen. Prima dat een ploegleider zich op afstand met de wedstrijd bemoeit, maar dan wel op basis van informatie die zijn renners hem verschaffen. Laat die renners zelf maar eens opletten wie er wegrijdt, hoe fris/kapot de anderen zijn. Dat ze overleggen met de ploegleider is niet het probleem, wél dat die ploegleider veel meer weet dan die renners, en dus maar beter de touwtjes in handen kan houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Cootz op 15-03-2008 02:12:32 ]
Everything will be okay in the end.
If it's not okay, it's not the end...
pi_57451441
quote:
'Oortjes zijn te belangrijk voor veiligheid renners'

door Peter de Brie . dinsdag 18 maart 2008 | 08:05 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 18 maart 2008 | 11:23

18 mrt 2008, 07:59 - WIELRENNEN - Meningen sterk verdeeld over voor- en nadelen hulpmiddelen. Naast doping en de strijd tussen Tourorganisatie ASO en de UCI splijt een nieuwe discussie het peloton. Sommigen vinden het plan van Tourbaas Christian Prudhomme om de oortjes te verbieden een prima middel om een aantrekkelijker koersverloop te bevorderen. Anderen zijn er tegen uit veiligheidsoogpunt.

Ex-prof Adrie van der Poel maakte zelf de oortjes niet mee, maar is tegen afschaffing bij de profs. "Moeten we dan twintig jaar terug in de tijd? Met al die ploegleidersauto's die zich om beurten langs het peloton wringen? Zeker met alle rotondes en vluchtheuvels van tegenwoordig komt dat de veiligheid niet ten goede."

Tom Boonen noemt het plan in de Belgische media schandalig. "Laten we straks dan ook maar de volgauto's afschaffen. En wat dan? Opnieuw met tubes rond onze nek? Dit zal niks veranderen aan het koersverloop. Eigenlijk zeggen ze: renners, jullie zijn dom."

Aart Vierhouten van P3 Transfer Batavus wil niet terug in de tijd. "Prudhomme zal toch ook een wc met doorspoelknop hebben en geen gat in de tuin met een hokje eromheen om te schijten? Oortjes helpen de veiligheid, en bij problemen zoals lekke banden. Als je ze afschaft, moet je ook de televisies uit ploegleiderswagens verbannen."

Wielerliefhebber L. de Putter is voor afschaffing van de oortjes. "Weg ermee! Dan worden de vlakke etappes misschien weer leuk."

Fons Terra sluit zich daarbij aan. "Hartgrondig mee eens. Het waarom is de laatste jaren duidelijk te zien, calculator en ploegleiding bepalen veel te veel het koersverloop. Saai, saai, saai! Stop ermee."

Maar Van der Poel denkt dat een verbod de koers niet verandert. "Voor er oortjes waren, werden vluchters vaak ook net voor de finish ingelopen. De meeste renners zijn slim genoeg om dat zelf uit te rekenen, en om zelf hun strategie te bepalen. Erik Zabel kan wel zeggen dat hij geen oortje gebruikt, maar hij heeft vier ploegmaats om zich heen die er wel een hebben."

Vierhouten ziet dat ook zo. "Robbie McEwen wilde in de Tour ook nooit zo'n ding in, maar dan reed ik ermee en gaf alles door. Zo ging het ook met Peter van Petegem, behalve in Parijs-Roubaix. Dan wilde hij wel zelf een oortje, in verband met lekke banden."

Van der Poel vindt het wel goed dat nieuwelingen en junioren zonder oortjes koersen. "Die moeten immers het vak nog leren. Het is beter dat zij daarom niet alles voorgekauwd krijgen. In die categorieën rijden de volgwagens ook minder het peloton in dan bij de profs."
pi_57457762
Hm. Dus volgens Van der Poel zijn de vluchtheuvels wél gevaarlijk voor de profs, maar niet voor de junioren en nieuwelingen? Want die moeten het vak nog leren en dus wel zonder oortjes koersen.
je zou dan toch juist zeggen dat het veiliger is voor de nieuwelingen en junioren om wél met oortjes te rijden, want dan kun je ze beter instrueren op de onveilige punten, terwijl je van profs met hun ervaring mag verwachting dat ze er wel mee om kunnen gaan.
pi_57458627
Grappig, hoe belachelijk de argumenten tegen... "Opnieuw met tubes rond onze nek?" "Prudhomme zal toch ook een wc met doorspoelknop hebben en geen gat in de tuin met een hokje eromheen om te schijten?" "Dit zal niks veranderen aan het koersverloop".

Terwijl juist dat laatste argument een enorm argument is VOOR het afschaffen. Het zal toch niets veranderen.
pi_70147919
quote:
Oortjes verboden in twee etappes Tour

LAUSANNE - De internationale wielrenunie UCI heeft donderdag toestemming gegeven om in twee ritten van de komende Ronde van Frankrijk het gebruik van ’oortjes’ te verbieden.

Dat maakte de UCI bekend na de eerste dag van het bestuursoverleg in Lausanne, dat twee dagen duurt. De renners kunnen niet over de communicatiemiddelen met de ploegleiding beschikken in de tiende (14 juli) en dertiende etappe (17 juli). Deze twee ritten lijken niet van doorslaggevend belang te gaan worden voor het algemeen klassement.

De tiende etappe is volgens het routeboek een buitenkansje voor de sprinters, de dertiende etappe - met vier flinke beklimmingen in de slotfase - kan interessant zijn voor de avonturiers. De UCI maakte niet bekend met welke reden de ’oortjes’ zijn verboden in deze twee etappes
  donderdag 18 juni 2009 @ 22:05:14 #27
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_70147976
Naar dit topic was ik op zoek
Had het al gemeld in een ander topic
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  donderdag 18 juni 2009 @ 22:08:51 #28
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_70148145
Ik zou wel weer eens een Tour zonder oortjes willen zien. Ik heb toch de laatste jaren vooral het idee, dat we de kant van de F1 opgaan, waar we ook overgecommuniceerde races helemaal dood zien slaan. De Tours in de jaren 80 en 90 waren in mijn herinnering veel leuker. Pelotons werden nog wel eens verrast, een renner kon stiekem wegglippen en weg blijven... En zoveel onveiliger was het volgens mij niet.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_70149576
Leuk experiment! In theorie kan het leukere, onvoorspelbare acties en etappes opleveren.

Voor de liefhebber dus leuk, maar voor de renners kan ik wel begrijpen dat ze ivm veiligheid minder staan te springen. Moet je ook in ogenschouw nemen en ik ben benieuwd hoe dat uitwerkt in de praktijk. Als we significant meer gevaarlijke situaties krijgen moeten we weer terug naar de oortjes denk ik. Hoe jammer dat ook is. Veiligheid voor alles, maar ik hoop/denk dat het meevalt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  donderdag 18 juni 2009 @ 22:49:06 #30
11102 knep
Mountainfreak
pi_70149890
Leuk experiment inderdaad, ben erg benieuwd .
  donderdag 18 juni 2009 @ 23:39:27 #31
23344 Sheepcidus
Is it an excuse?
pi_70151757
Word dat het nieuwe dopen? Stielum een oortje in houden.
Were making, were making!
Radio Soulwax!
pi_70152875
Het zal zeker spannender worden, maar het onveilige is wel een punt van aandacht. Volgauto's hebben het makkelijker. Maar aan de andere kant, wielrennen is behalve een sport ook een stukje geluk. Als je niet lek rijdt heb je meer kans dan als je het wel doet, en door niet te weten wat er op hoeveel seconden achter je rijdt dwingt je tot presteren. En dat is ook leuk.

Laat het maar eens zien, ik ben benieuwd. Sta er niet heel negatief tegenover.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 07:56:32 #33
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_70155547
Leuk dat de Vogezen etappe naar Colmar één van de twee etappes is waar geen oortjes mogen worden gebruikt. Ben benieuwd!
pi_70156354
Ik verwacht er eigenlijk niet zo heel veel van.
Vraag me af wat voor een beslissing wordt genomen als het noch negatief noch positief uitvalt.
Krijgen we de ploegleiders met de megafoons weer terug?
pi_70159283
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 08:53 schreef Dpadnul het volgende:
Vraag me af wat voor een beslissing wordt genomen als het noch negatief noch positief uitvalt.
Die Spanjaarden tijdens tijdritten
  vrijdag 19 juni 2009 @ 12:58:18 #36
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_70163304
BENGA BENGA BENGAA!!!!!
  vrijdag 19 juni 2009 @ 12:58:56 #37
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_70163333
Of wat brullen ze nou eigenlijk ?
pi_70163701
Venga Venga volgens mij. Wat dan zoiets als "Kom op!" betekend.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 17:58:34 #39
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_70173263
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 08:53 schreef Dpadnul het volgende:
We hebben de afgelopen tijd wel genoeg getoeter gehoord
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 17:59:47 #40
67640 SaintOfKillers
pi_70173300
14 juli, zodat er een Fransman kan wegblijven?
  zaterdag 20 juni 2009 @ 21:14:34 #41
71199 Sjoerd102
Oet Zjwame!!!
pi_70205992
Dat het oortje voor wat veiligheid zorgt geloof ik wel in. Dat de koersen met oortjes saaier zijn ook.
Waarom geen compromi sluiten.

Alle teams krijgen 1 of 2 oortjes, waarbij het eventueel mogelijk kan zij (net als in de F1) dat het publiek kan meeluisteren.
Teams kunnen dan kiezen: of de kopman een oortje geven, zodat hij weet wanneer hij moet aanvallen, maar teamgenoten minder contact hebben, en dus niet 1,2,3 weten of een gat gedicht moet worden.

Of je geeft een knecht een oortje, maar dan weet de kopman die voorop rijdt in bergetappe's niet direct wat zijn tactiek moet worden
Net efkes anges
pi_70206071
Tom Steels had wel een mooie gedachte: niet de oortjes verbieden ivm de veiligheid, maar de televisies in de volgauto's. Zit wel wat in moet ik zeggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door marcodej op 20-06-2009 22:18:35 ]
pi_70207175
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 21:17 schreef marcodej het volgende:
Tom Steels had wel een mooie gedachte: niet de oortjes verbieden ivm de veiligheid, maar de televisie's in de volgauto's. Zit wel wat in moet ik zeggen.
pi_70886637
quote:
UCI doof voor protest over oortjes
SAINT GIRONS - De ploegen in de Ronde van Frankrijk zijn het niet eens met de beslissing van de internationale wielrenunie UCI om in twee etappes van de Tour geen communicatiemiddelen bij de wielrenners toe te staan. De UCI was zaterdag echter doof voor een gezamenlijk protest van de teams. ,,We blijven bij het besluit'', liet de jury in een reactie weten.

De oortjes, waarmee de renners orders en informatie van de ploegleiders kunnen ontvangen, zijn in de Tour niet toegestaan in de tiende en dertiende etappe. Sommige coureurs vrezen ook voor hun veiligheid als ze geen contact hebben met de mensen in de auto's. Ze kunnen dan bijvoorbeeld niet worden gewaarschuwd voor obstakels onderweg. De UCI wil met het verbieden van de communicatie stimuleren dat de renners zelf de tactiek bepalen.

Ploegleider Johan Bruyneel had er geen begrip voor dat de UCI niets deed met de petitie. ,,De Tour is het grootste evenement van het jaar, daar draait het hele seizoen om'', aldus de Belg. ,,Ik snap niet waarom we 't nu ineens twee dagen zonder communicatie moeten doen.''
pi_70886779
Ik snap wel waarom Bruyneel er bezwaar tegen heeft. Zonder oortjes was het vandaag een stuk lastiger voor hem geweest om Popovych en Paulinho terug te roepen op de Envalira.
pi_70887034
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 21:17 schreef marcodej het volgende:
Tom Steels had wel een mooie gedachte: niet de oortjes verbieden ivm de veiligheid, maar de televisies in de volgauto's. Zit wel wat in moet ik zeggen.
Dat is al het geval deze tour volgens mij.
pi_70887059
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 21:34 schreef Wombcat het volgende:
Ik snap wel waarom Bruyneel er bezwaar tegen heeft. Zonder oortjes was het vandaag een stuk lastiger voor hem geweest om Popovych en Paulinho terug te roepen op de Envalira.
Het had hooguit 10 minuten langer geduurt lijkt me ?
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_70887119
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 21:44 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het had hooguit 10 minuten langer geduurt lijkt me ?
De ploegleider had langs het peloton gemoeten voordat 'ie het kon vertellen. Dat had nog wel even kunnen duren, met de verbrokkeling die er was.
  zaterdag 11 juli 2009 @ 22:05:00 #49
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_70887576
Oortjes verbieden om meer choas te krijgen is een oneigenlijke motivatie.

Ikzelf ben hoofdzakelijk van mening dat de oortjes bepaalde kwaliteiten van wielrenners neutraliseert. Inzicht, goed kunnen kijken, kunnen rekenen, leiding kunnen geven aan je team... dat zijn ook allemaal kwaliteiten, die grotendeels teniet worden gedaan door de oortjes. Het mag en kan niet enkel domweg hard op de pedalen trappen zijn.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_70887632
Juist omdat intriges, onderlinge verhoudingen, verbonden etc. zo'n extra dimensie geven aan deze sport.
pi_70887728
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 22:05 schreef Klopkoek het volgende:
Oortjes verbieden om meer choas te krijgen is een oneigenlijke motivatie.

Ikzelf ben hoofdzakelijk van mening dat de oortjes bepaalde kwaliteiten van wielrenners neutraliseert. Inzicht, goed kunnen kijken, kunnen rekenen, leiding kunnen geven aan je team... dat zijn ook allemaal kwaliteiten, die grotendeels teniet worden gedaan door de oortjes. Het mag en kan niet enkel domweg hard op de pedalen trappen zijn.
Het ging me ook niet om de chaos vandaag, maar als de renners zelf de beslissingen hadden moeten nemen, was het denk ik wel wat anders gegaan. Dan moeten ze zelf kijken wie er mee zit en nadenken over wat te doen.
pi_70888146
Ach vanalles afschaffen in de hoop op meer spanning is belachelijk. Hogere veiligheid is belangrijker!! Met al dat geleuter over oortjes omdat vroeger het wielrennen anders was. De specialiteiten krijg je er nu niet meer uit dus blijf ook van die oortjes af als je geen anarchie wilt hebben.

Tevens als men dit doet dan moeten de bordjes en aangevingen wie er mee is en wie niet zeer duidelijk gepresenteerd worden aan heel het peleton... Elk ietwat gevaarlijk punt moet dan aangegeven worden door de motorijder op voorhand ! en zo kan ik nog wel paar leuke zaken bedenken...

anyway ik ben compleet tegen de afschaffing van oortjes... Je krijgt dan anarchie en indivualisme maar allesbehalve tactiek en spanning.
  zaterdag 11 juli 2009 @ 22:32:28 #53
67640 SaintOfKillers
pi_70888333
Aan elk gevaarlijk punt staat een kudde motards met fluorescerende hesjes met vlaggen te zwaaien en vooraan in het peloton wordt nog altijd gesignaleerd aan de achtersten dat men moet opletten. Het oortje is gewoon één van de vele mogelijkheden om het bestaan van obstakels te melden aan het peloton.

Als je trouwens van die reportages over ploegleiders ziet en hoort wat ze allemaal in dat oortje lullen, dan gaat het maar heel erg zelden over dingen waarvoor renners moeten opletten (bochten, vluchtheuvels,...). Het gaat constant voor tactiek, wie waar zit en wat ze moeten doen.
pi_70888509
De renners horen geen informatie meer te krijgen. Ze moeten onwetend zijn over de voorsprong van de koplopers. Renners moeten weer kunnen ontsnappen om vervolgens om de hoek achter een boom te gaan staan en het hele peloton zo in het ongewisse te laten. Dat ze zichzelf maar helemaal het apelazarus fietsen om iemand terug te halen die helemaal niet vooruit is. Top!

Sterker nog. De renners zouden zonder rugnummers en met een masker op moeten kunnen koersen. Dit zodat de opponent niet kan beoordelen hoe of wat hij gaat doen aan de hand van de ranglijst. Evans laten ze niet gaan puur en alleen omdat het Evans is. Zonder informatie over wie wie is wordt het vast veel spannender!

Volgauto´s hoeven ook niet meer. Geef ze een bandenplaksetje mee en een fietspomp en laat de renners zelf maar hun problemen oplossen. Oldschool.

Of dat renners gewoon de trein nemen naar een dorpje vlakbij de finish en in de tussentijd een biertje doen op een terrasje om de tijd te doden terwijl de rest zich te pletter fietst over bergen en door dalen .

Of moeten we ons er toch maar bij neerleggen dat we vooruitgaan met zijn allen?
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
  zaterdag 11 juli 2009 @ 22:45:36 #55
67640 SaintOfKillers
pi_70888710
Of je mist het punt helemaal. Het gaat helemaal niet over desinformatie, maar over de renners zelf de koers laten lezen.

Geef iedereen dan een oortje met een frequentie van de tourdirectie. Dan kunnen die daar mooi aan alle renners zeggen waar er gevaarlijke punten zijn, wie er weg is, met hoeveel voorsprong en gedaan. Geen fucking ploegleiders ertussen. Laat die renners in godsnaam zelf eens beslissingen nemen. Koersintelligentie hoort een kwaliteit van de renner te zijn, niet van de ploegleider.

Niet elke evolutie is automatisch goed en moet dus niet zomaar aanvaard worden met een "Ach ja, wat doe je eraan, zo gaat het, hè"
pi_70888939
quote:
Op zaterdag 11 juli 2009 22:45 schreef SaintOfKillers het volgende:
Of je mist het punt helemaal. Het gaat helemaal niet over desinformatie, maar over de renners zelf de koers laten lezen.

Geef iedereen dan een oortje met een frequentie van de tourdirectie. Dan kunnen die daar mooi aan alle renners zeggen waar er gevaarlijke punten zijn, wie er weg is, met hoeveel voorsprong en gedaan. Geen fucking ploegleiders ertussen. Laat die renners in godsnaam zelf eens beslissingen nemen. Koersintelligentie hoort een kwaliteit van de renner te zijn, niet van de ploegleider.

Niet elke evolutie is automatisch goed en moet dus niet zomaar aanvaard worden met een "Ach ja, wat doe je eraan, zo gaat het, hè"
Het punt was me wel duidelijk hoor. Stiekem ben ik ook gewoon voor het verbieden van oortjes en ben ik erg benieuwd wat deze 2 etappes ons zullen brengen. Ik liet me even meeslepen .
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
pi_70889940
Ben benieuwd.
pi_70890417
quote:

Ik vind die oplossing zo verkeerd nog niet die je aanbrengt. Alle renners in contact met een generale dienst die alle renner info, afstanden, moeilijke punten en dergelijke verteld. (1 richtingsverkeer) (wel een taalprobleem)

Optie zou nog kunnen zijn of de renners met elkaar in verband kunnen staan.
pi_70890642
Beetje dubbel gevoel bij mij. Ik heb vroeger genoeg wielrennen zonder oortjes gezien, en dat vroeg inderdaad meer van het koersinzicht van de renners. Maar ook al had een renner een goed koersinzicht, als je niet weet wie waar rijdt heb je daar weinig aan, dus ook toen werden renners daarvan op de hoogte gehouden. Duurde alleen wat langer voordat die informatie er was.

Je had toen ook elke Tour wel een etappe waarbij Smeets zich hard roepend afvroeg 'Waar is [willekeurige renner] nu mee bezig?! Weet ie dan niet niet dat [ploeggenoot] in de problemen zit??", als er weer eens een favoriet had lekgereden en z'n ploeggenoten op kop van het peleton aan het sleuren waren.

Ik vind het prima dat de renners direct op de hoogte zijn van koersinformatie, het probleem is dat renners niet meer voor zichzelf durven of kunnen denken. Dus ja, schaf ze maar af in de beloftencategorie, laat die jongens maar hun fouten maken, daar leren ze van en hopelijk komt hun koersinzicht tot ontwikkeling zonder oortjes. Dan leren ze voor zichzelf denken en kunnen ze later bij de profs vrolijk met oortjes rijden en toch nog zelf over de koers nadenken.

Het is overigens nu al zo dat mannen met koersinzicht zich niet lam laten leggen door getetter in hun oor van een ploegleider. En of een ploegleider nou uit z'n raampje hangt om je te zeggen dat je je af moet laten zakken of dat die order via een oortje komt, dat maakt niet zo heel veel uit.
pi_70894540
quote:

Idd.

Want nu kreeg je vorig jaar in de Ronde van Zwitserland Stijn Devolger in plaats van Stijn Devolder.

Idee van een centrale frequentie is wel goed.

Het argument van de gevaarlijke punten wordt er door de ploegleiders met de haren bijgesleept. Wat wel scheelt is dat met de oortjes een renner met lekke band dat al snel kan doorgeven, waardoor hij sneller gedepanneerd wordt. In het verleden kon 'ie pas achter het peloton zijn hand opsteken en kon de ploegleider naar voren komen. Nu kan 'ie het direct doorgeven en kan de ploegleider alvast opschuiven.
pi_70894926
Bruyneel wil verbod oortjes tegenhouden
12 juli 2009

Tijdens de tiende en dertiende rit van deze Tour de France mogen de renners niet via de 'oortjes' communiceren met hun ploegleiders. Johan Bruyneel is het hier niet mee eens en heeft een petitie onder de ploegen opgestart.

"We hebben met de meeste ploegen een akkoord gesloten dat we zullen protesteren tegen de twee dagen waarop er geen radiocommunicatie mag worden gebruikt," aldus de ploegleider van Astana, "De Tour is te groot geworden. Er zijn te veel auto's met genodigden, motoren, fotografen. Het is onaanvaardbaar om in zo'n koers plots te experimenteren."

Veertien van de twintig ploegen zouden de petitie van Astana getekend hebben. De UCI houdt echter voet bij stuk, het experiment gaat door.

www.wielerupdate.nl
Beter iets moois verliezen, dan dat je het nooit hebt gehad.
pi_70894976
Astana is wel van de lamme koersen dus ik geloof het direct. Lijkt me goed dat de UCI/ASO dit doorzet.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 12 juli 2009 @ 10:34:14 #63
102912 crv
Screwed up
pi_70895058
quote:
Op zondag 12 juli 2009 10:20 schreef MarijeH het volgende:
12 juli 2009

Tijdens de tiende en dertiende rit van deze Tour de France mogen de renners niet via de 'oortjes' communiceren met hun ploegleiders. Johan Bruyneel is het hier niet mee eens en heeft een petitie onder de ploegen opgestart.

"We hebben met de meeste ploegen een akkoord gesloten dat we zullen protesteren tegen de twee dagen waarop er geen radiocommunicatie mag worden gebruikt," aldus de ploegleider van Astana, "De Tour is te groot geworden. Er zijn te veel auto's met genodigden, motoren, fotografen. Het is onaanvaardbaar om in zo'n koers plots te experimenteren."

Veertien van de twintig ploegen zouden de petitie van Astana getekend hebben. De UCI houdt echter voet bij stuk, het experiment gaat door.

www.wielerupdate.nl
Dat verbaast me niets want het is de enige manier waarop ze met hun ploeg kunnen winnen.
Armstrong mag dan een groot kopman/inzicht hebben, maar als het op intuitief koersen aankomt mist ie denk ik toch wat.
Voor koersen zonder oortjes heb je mannen met lef nodig die kunnen/willen ontsnappen en zich het snot voor de ogen rijden en die dus lastig zijn terug te halen.

het punt m.b.t. gevaar is KUL. kwestie van rondeboek kennen en eventueel uitbreiden met gevaar punten (als dat er al niet instaat) en als je ziet hoe ze af en toe in hun shirt lullen letten ze ook niet op. Plus dat met 1 oor afgedekt je wellicht ook het pelotion min der hoort wanneer daar iemand waarschuwt.

van mij mogen ze ze afschaffen. en ik zou zelfs de ploeggrootte terugbrengen naar 8 of 7
There are 2 Situations that drives an man Crazy: With and without wife
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
Sorry, mind closed until further notice🍷
pi_70895075
Dit lijkt me typisch Bruyneel en Armstrong, zulke controllfreaks. Hun kracht is juist de communicatie tussen Armstrong en Bruyneel. Ik vind dat men in ieder geval een kans moet geven om het ui te proberen. Nu al bij voorbaat zeggen dat het gevaarlijk is, vind ik kinderachtig. Bruyneel wil de tour graag kunnen 'beheersen', en dat kan hij niet met dit experiment en dan wordt ie onzeker.
quote:
12 juli 2009

www.wielerupdate.nl
  zondag 12 juli 2009 @ 11:31:51 #65
67640 SaintOfKillers
pi_70895921
Ach, met wat creativiteit kan je ook argumenteren dat het oortje alles gevaarlijker maakt.

Dat veelvuldig vallen in hypernerveuze finales is iets van de 21e eeuw. Vroeger gebeurde dat veel minder vaak en toen mocht je alleen maar in de laatste kilometer vallen zonder tijdverlies (dus nog veel riskanter). Bizarre bochten in kronkelende finales zijn trouwens ook geen recente uitvinding. Die gevaarlijke finales lopen geheel toevallig min of meer gelijk met de introductie van het oortje. Dus dat extreme gewring in de laatste 10 kilometer heeft misschien wel iets te maken met die ploegleiders die hysterisch tegen 80 renners zitten te schreeuwen dat ze bij de eerste 20 moeten zitten.
  zondag 12 juli 2009 @ 11:55:25 #66
49615 Bismarck
Left on the sands of history
pi_70896436
quote:

Inmiddels hebben achttien van de twintig ploegen de petitie getekend. Cofidis en Francaise dex Jeux zien het wel zitten, die moeten het toch hebben van de ontsnappingen en niet van het algemeen klassement.

Renners kunnen overigens nog steeds hun radio gebruiken, maar alleen om de berichtgeving van de wedstrijdleiding te ontvangen, die ook veiligheidswaarschuwingen doorgeeft (zie artikel Cyclingnews).

Ik ben zeer benieuwd. Het Franse wegkampioenschap werd ook al zonder oortjes verreden en dat ging goed. Bruyneel ziet het al gebeuren natuurlijk dat hij Bertje Contador niet tot de orde kan roepen als deze weer eens bij Armstrong weg demarreert .
That's...Montgomery Clift, honey!
pi_70896726
Bruyneel stelt dat het beter eerst in een kleinere koers geexperimenteerd moet worden.
Ik denk dat de tour een uitstekend podium is om te laten zien wat het effect de oortjes heeft voor de koers. En laat het publiek hierin ook betrekken.
pi_70907284
quote:
Felle reacties op verbod op 'oortjes'

TARBES - De meeste ploegleiders spreken er schande van, renners mopperen, maar het heeft er toch alle schijn van dat de tiende etappe van de Ronde van Frankrijk dinsdag wordt verreden zonder moderne communicatiemiddelen. De 'oortjes', inmiddels jaren ingeburgerd in het peloton, zijn bij wijze van experiment verboden met als doel de voorspelbaarheid in te dammen.

Felle reacties werden al voor de tourstart in Monaco opgetekend. De Duitser Jens Voigt vroeg zich af wat de volgende maatregel zou zijn. ,,Misschien moeten we zonder helmen gaan rijden, of zonder remmen?'' Zondag, twee dagen voor het daadwerkelijk zo ver is, zijn de discussies nog niet geluwd. ,,Zo'n experiment doe je niet in de Tour'', vindt Rabo-ploegleider Erik Breukink. ,,Ik vrees dat het ten koste gaat van de veiligheid.''

Vrijwel alle ProTourteams tekenden een petitie tegen het experiment dat behalve in de tiende ook in de dertiende etappe wordt uitgevoerd. Het zal niet veel uitmaken, denkt Martin Bruin, voorzitter van de jury in de Tour. ,,Een aantal organisatoren en leidende figuren in de wielersport heeft geconstateerd dat er zich in koersen te vaak eenzelfde scenario voordoet: een kopgroep is weg en wordt kort voor de finish teruggepakt. Men denkt dat dat te maken heeft met de oortjes, met de instructies die ploegleiders geven.''

Bruin is niet enthousiast, met name omdat er geen richtlijnen zijn verstrekt over hoe te controleren en te straffen. ,,Moeten wij elke renner voor de start gaan fouilleren? Staan er straffen op overtreding? Ik weet het niet.''

Net als Breukink vindt ook Raborenner Stef Clement de Tour geen plaats voor experimenten. ,,Er is al genoeg sensatie, het is al gevaarlijk genoeg.'' Breukink: ,,De tourorganisatie heeft altijd de mond vol van 'securité' maar dit maakt het niet veiliger. Stef kwam gisteren achter de wagens te zitten. Ik zag dat er een motorrijder gevallen was en kon hem op tijd waarschuwen.''

Collega Rudie Kemna van Skil-Shimano vindt de hele discussie wat overtrokken. ,,We wisten dit natuurlijk al een paar weken. Het idee er achter is dat de koers iets minder gestructureerd wordt. Ik weet niet hoe ze het willen organiseren, maar het lijkt me wel handig als ze een paar extra mensen op de motor zetten om de tijdsverschillen aan te geven.'' Kemna heeft geen moeite met het experiment. ,,De ASO heeft heel veel regels voor de tourdeelnemers, ik heb van alles moeten ondertekenen. Maar hoe je het ook wendt of keert: de Tour is hun wedstrijd.''

Kemna is het wel eens met zijn collega's dat de veiligheid in het gedrang komt. ,,Ik hoop dat ze op gevaarlijke punten mannetjes wegzetten, het wordt bovendien misschien wat onrustiger achter de renners, met ploegleiderswagens die naar voren willen.'' De nuchtere Drent vindt dat sommige collega's hun invloed overschatten. ,,Wij zijn er vooral om een goed team samen te stellen. In de koers is onze invloed niet zo groot.''

Dat laatste erkent Breukink. ,,Ik ben niet continu aan het praten, renners moeten ook zelf beslissingen nemen. Maar het verbieden van de oortjes vind ik een stap terug in de tijd.''

Dat had Lance Armstrong ook al betoogd. ,,Moeten we weer in wollen shirts gaan rijden, met tubes over onze schouder?''
Wat een vergelijkingen ook echt . Goede reactie van Kemna trouwens .
  zondag 12 juli 2009 @ 17:56:10 #69
67640 SaintOfKillers
pi_70907591
Ze hebben gewoon nauwelijks argumenten. Degenen die ze hebben, veeg je zo van tafel. En dan komen ze met hun belachelijke vergelijkingen.
pi_70907799
De kans op een massasprint moet kleiner gemaakt en de kans op een ontsnapping moet groter worden gemaakt. Het is Quatorze Juillet en er moet (nog) een Fransman winnen. En om de verdenking weg te nemen dat ze het alleen maar daarom doen, doen ze het ook in etappe 13.
Thus, what is of supreme importance in war is to attack the enemy's strategy. - SUN TZU
pi_70909569
Wat nou als de renners via de oortjes alleen met elkaar zouden kunnen praten? Dan houden ze elkaar op de hoogte over lekrijden, wie rijdt er weg, etc. Dan is het des te belangrijker dat een ploeg in een ontsnapping vertegenwoordigd is. Iedereen moet goed koersinzicht hebben, want je houdt elkaar op de hoogte. En je kan onderling afstemmen wie er naar de ploegauto rijdt, wie er wacht als iemand lekrijdt, etc. Maar het is niet helemaal geregisseerd door iemand in een auto.
pi_70909907
quote:
Op zondag 12 juli 2009 17:56 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ze hebben gewoon nauwelijks argumenten. Degenen die ze hebben, veeg je zo van tafel. En dan komen ze met hun belachelijke vergelijkingen.
Nou, echte argumenten om het wel te verbieden heb ik anders ook nog niet gehoord. Vraag me af of het verschil met vroeger echt zo groot is, of ontsnappingen nu echt minder vaak lukken etc. zou wel eens cijfers en statistieken willen zien in plaats van dat inhoudsloze geblaat van Ducrot altijd over dit onderwerp.
  zondag 12 juli 2009 @ 20:09:01 #73
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_70911537
De vergelijking van Armstrong doet me denken aan wat Lefevere al drie jaar eerder zei over het verbieden van oortjes. Zie laatste alinea van http://sport.fok.nl/wielrennen/nieuws/22660
  zondag 12 juli 2009 @ 22:12:25 #74
67640 SaintOfKillers
pi_70915529
quote:
Op zondag 12 juli 2009 19:15 schreef Helly het volgende:

[..]

Nou, echte argumenten om het wel te verbieden heb ik anders ook nog niet gehoord. Vraag me af of het verschil met vroeger echt zo groot is, of ontsnappingen nu echt minder vaak lukken etc. zou wel eens cijfers en statistieken willen zien in plaats van dat inhoudsloze geblaat van Ducrot altijd over dit onderwerp.
Elke renner die iets leuks van plan is, plots naar zijn oor grijpt en uiteindelijk met een pruillip achteraan in een groepje gaat zitten is een argument.
  maandag 13 juli 2009 @ 08:33:35 #75
102912 crv
Screwed up
pi_70924612
quote:
Telegraaf -
TARBES - De Tour de France dreigt morgen voor de start van de rit van Limoges naar Issoudun met een staking te worden geconfronteerd. De Tourorganisatie en de UCI houden vast aan het verbod van interne communicatie tussen renners en ploegleiders tijdens deze rit. Dat geldt ook voor de rit van Vittel naar Colmar. De fameuze oortjes moeten twee dagen uit. Op die manier hopen ze dat het koersverloop minder voorspelbaar wordt.
Lees hier het hele artikel
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
  maandag 13 juli 2009 @ 08:34:46 #76
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_70924628
De Telegraaf:
quote:
De Tour de France dreigt morgen voor de start van de rit van Limoges naar Issoudun met een staking te worden geconfronteerd. De Tourorganisatie en de UCI houden vast aan het verbod van interne communicatie tussen renners en ploegleiders tijdens deze rit. Dat geldt ook voor de rit van Vittel naar Colmar. De fameuze oortjes moeten twee dagen uit. Op die manier hopen ze dat het koersverloop minder voorspelbaar wordt.

Veertien ploegen hebben inmiddels een verklaring ondertekend, dat ze tegen dit initiatief zijn dat als experiment in de Tour wordt uitgeprobeerd. Dat zijn alle ProTour-ploegen, behalve Garmin en de Franse teams. Vandaag zitten die ploegen nogmaals met Tourbaas Christian Prudhomme om de tafel.
"We zijn desnoods geneigd te staken", verklaarde QuickStep-manager Patrick Lefevere. "Onze renners weigeren dan bij de startlijn te vertrekken. Het wordt tijd dat de Tourorganisatie zich realiseert welk gevaar zo'n experiment oplevert, want het leidt onherroepelijk tot gevaarlijk rijgedrag bij de ploegleiders. Ik vind niet dat een wedstrijdorganisatie zich moet mengen in de interne werking van een ploeg. In de rit naar Saint Girons deelden ze midden in de koers mee dat er dertig kilometer verderop een olievlek op de weg lag. Zodat wij dat konden doorgeven aan de renners. Welke logica is er dan nog?"
Het is ook pas even bekend dat er twee etappes zonder 'oortjes' zijn... Slappe excuses worden er gezocht om dat verbod tegen te gaan .

[ Bericht 2% gewijzigd door Roel_Jewel op 13-07-2009 09:30:39 ]
  maandag 13 juli 2009 @ 08:35:18 #77
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_70924633
quote:
Ik open er net een topic over: Staking dreigt om verbod op gebruik 'oortjes'
  maandag 13 juli 2009 @ 08:50:46 #78
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70924844
Wanneer gaan ze weer gewoon een fietswedstrijdje houden, i.p.v. modern en met trainers e.d. doen?

Sowieso: laat ze eens met bagage fietsen: tentje mee, eten en drinken voor onderweg... Nu gaat het toch nergens over? Je bent op de fiets maar er rijden 6 auto's met trainers met je mee...
censuur :O
  maandag 13 juli 2009 @ 08:54:11 #79
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_70924884
quote:
Op maandag 13 juli 2009 08:34 schreef Roel_Jewel het volgende:
Het wordt tijd dat de Tourorganisatie zich realiseert welk gevaar zo'n experiment oplevert, want het leidt onherroepelijk tot gevaarlijk rijgedrag bij de ploegleiders.
Hoezo, hoezo? Ze hebben toch decennia zonder oortjes gereden? Was alles toen zoveel gevaarlijker dan nu? En tja, als de ploegleiders gevaarlijk gaan rijden, is dat hun eigen verantwoordelijkheid.
Stop the world, I want to get out.
  maandag 13 juli 2009 @ 08:57:05 #80
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_70924922
quote:
Op maandag 13 juli 2009 08:54 schreef Lkw het volgende:

[..]

Hoezo, hoezo? Ze hebben toch decennia zonder oortjes gereden? Was alles toen zoveel gevaarlijker dan nu? En tja, als de ploegleiders gevaarlijk gaan rijden, is dat hun eigen verantwoordelijkheid.
Psies. Helemaal mee eens.
  maandag 13 juli 2009 @ 09:11:37 #81
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_70925119
quote:

[..]

eens!
  maandag 13 juli 2009 @ 09:12:30 #82
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_70925135
Wat een bullshit, het is jarenlang prima gegaan zonder oortjes.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_70925512
Het is ook eeuwen goed gegaan toen we in een vijver woonden en heel de dag vis en wier aten...
pi_70925517
Pff wat een onzin zeg. En die redenatie is al helemaal om te gieren: Ploegleiders zouden dan gevaarlijker gaan rijden

1: Dit wisten ze toch al voordat de tour begon
2: Zoals Ducrot en Dijkstra gisteren ook al zeiden: Het huidige wielrennen is gefocust op controle en stalorders. Maakt het inderdaad minder aantrekkelijk. Zonder die oortjes zal er tenminste echt gekoerst gaan worden.
U MAD?
  maandag 13 juli 2009 @ 09:44:29 #85
142400 RedFever007
pi_70925641
quote:
Zonder die oortjes zal er tenminste echt gekoerst gaan worden.
Dat waag ik te betwijfelen
Als ze zo tegen zijn zou het ook best een wandeletappe kunnen worden
pi_70925660
Ik vind het oortjes verbod maar onzin. Wat willen we hier mee bereiken? Een 'kleurrijker' koersverloop? Jah, als je de communicatie gaat tegenwerken, zul je inderdaad soms rare situaties zien: weer renners wanhopig langs de kant met hun lekke band, zoekend naar de ploegleiderswagen, mannen die keihard doorjagen terwijl hun kopman op achterstand staat omdat ie is gevallen en niemand em terug brengt...willen we dat? Ik denk dat er een soort willekeur/geluksfactor in de koers wordt teruggebracht, iets wat ik het liefst zover mogelijk uitgebannen zie worden. Ik zie graag renners winnen vw hun kwaliteiten.

Het argument dat renners als pionnen/robots ingezet worden als gevolg van die oortjes vind ik ook waardeloos. Ik denk dat ploegleiders ook zonder oortjes zoveel mogelijk hun behoudende tactieken blijven opdringen, zij het dan misschien iets omslachtiger. Ook denk ik dat renners die niet hun eigen gang mogen gaan zich dat laten gebeuren. Ik vind sowieso de verhoudingen in de wielrennerij soms wat vreemd. Het lijkt lasof de renners, de helden, onderaan in de hiërarchie staan en nix te vertellen hebben. Ik denk dat daar misschien wel de basis van veel problemen in de sport ligt.
Dit verbod laat die verhoudingen ook weer es helder zien imo. Ik denk dat er weinig renners staan te springen om zo'n verbod, en de ploegleiders al helemaal niet. Maar de ASO en UCI trekken zich daar dus geen reet van aan en drukken hun plannetjes weer es lekker door. Zo'n ingreep als deze kan toch gewoon in goed overleg besloten worden ipv over de hoofden van het peloton heen?

Ook vind ik het gewoon vreemd om het koersverloop proberen te beïnvloeden door communicatiemiddelen te ontnemen. We gaan van voetbalcoaches toch ook niet de mond dicht duct-tapen bij een saaie wedstrijd?

Nog iets raars: een 2-daags verbod...in de tour...als een soort experiment ofzo? Daar is de tour toch niet de plek voor? Het is dé wedstrijd van het jaar! Kijk eerst es ff hoe zoiets uitpakt in andere, kleinere prof-wedstrijden. Als dat de gewenste resultaten oplevert gewoon overgaan tot een geheel verbod.
pi_70925680
quote:
Op maandag 13 juli 2009 09:44 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Daar heb je 1 keer last van.
Volgend jaar algeheel verbod en dan is dat ook weer opgelost.
  maandag 13 juli 2009 @ 09:47:04 #88
142400 RedFever007
pi_70925686
quote:
Op maandag 13 juli 2009 09:46 schreef Godtje het volgende:

[..]

Daar heb je 1 keer last van.
Volgend jaar algeheel verbod en dan is dat ook weer opgelost.
Klopt
pi_70925739
quote:
Op maandag 13 juli 2009 09:45 schreef Kuitenbijter het volgende:

We gaan van voetbalcoaches toch ook niet de mond dicht duct-tapen bij een saaie wedstrijd?
Geen eerlijk vergelijk.
Bij voetbal zijn er ook regels over communicatie. Zo mogen de coaches niet hun box uit en mogen ze het veld niet in. Zo zijn er ook geen time outs en mogen ze ook niet met oortjes in spelen.
  maandag 13 juli 2009 @ 09:50:02 #90
67174 Dos37
Come on Twente
pi_70925754
Opdonderen met die oortjes
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
  maandag 13 juli 2009 @ 10:35:37 #91
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_70926768
http://www.nu.nl/sport/20(...)verbod-oortjes.html|
quote:
Ook Rabo tegen verbod oortjes

AMSTERDAM - Rabobank is tegen het besluit van de UCI om de renners in de tiende en dertiende Touretappe zonder 'oortjes' te laten fietsen.

"Het grote doel van de ASO en de UCI is het wielrennen attractiever te maken voor het publiek. Wij staan wel achter die wens, maar de vraag is of je dat zo bereikt", aldus een woordvoerder.
Maandag op de rustdag komen de ploegen bijeen om onder meer over dit onderwerp te praten. "Je moet een algemene concensus zien te vinden. We moeten bekijken wat de pro's en de contra's zijn."

"Als je kijkt naar de etappe van zondag, waarin oortjes gebruikt mochten worden, zie je dat het peloton de vluchters niet op tijd terugpakt. Dat lag niet aan de oortjes."

Etappes
In de tiende etappe rijdt het peloton over een licht geaccidenteerd parcours van Limoges naar Issoudun.
In de dertiende rit moeten de renners voor het eerst in deze Tour serieuze Alpencols bedwingen. De top van de laatste berg van eerste categorie ligt op dertig kilometer van de finish.
  maandag 13 juli 2009 @ 10:42:36 #92
97934 ASroma
Flamboyant
pi_70926950
ik zie niet echt de meerwaarde van een verbod...... wordt een beetje chaos lijkt me...
  maandag 13 juli 2009 @ 10:43:20 #93
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_70926966
quote:
Op maandag 13 juli 2009 10:42 schreef ASroma het volgende:
ik zie niet echt de meerwaarde van een verbod...... wordt een beetje chaos lijkt me...
Waarom zou 't nu niet werken en voorheen - vóór de oortjes - wel
  maandag 13 juli 2009 @ 10:46:36 #94
102912 crv
Screwed up
pi_70927071
quote:
Op maandag 13 juli 2009 08:35 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Ik open er net een topic over: Staking dreigt om verbod op gebruik 'oortjes'
soory was nog vroeg niet gezien.
  maandag 13 juli 2009 @ 10:51:28 #95
97934 ASroma
Flamboyant
pi_70927206
quote:
Op maandag 13 juli 2009 10:43 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Waarom zou 't nu niet werken en voorheen - vóór de oortjes - wel
goed wie hebben allemaal hier wielrennen zonder oortjes bewust meegemaakt? ik kan het me in ieder geval niet herrineren
  maandag 13 juli 2009 @ 10:52:27 #96
102912 crv
Screwed up
pi_70927226
quote:
En waarom is het nu ineens gevaarlijk
Omdat de renners nu ineens weer hun aandacht bij het fietsen hebben in plaats van in een op hol geslagen peloton naar een hyperventilerende ploegleider te moeten luisteren die continu in je oor zit te tetteren dat je naar voren moet om wat voor reden dan ook waardoor de renner niet zijn volle aandacht bij het koersen heeft en net een signaal mist vanuit het peloton.
  maandag 13 juli 2009 @ 10:54:38 #97
126462 Flappekz
Met pöntjes
pi_70927291
Zonder oortjes was veel aantrekkelijker voor de kijker in ieder geval
Ik ben van pindavlees
pi_70927319
Ben benieuwd of er echt een ander koersverloop zichtbaar zal zijn, zou wel een stunt zijn als iemand op deze manier de gele trui pakt
  maandag 13 juli 2009 @ 11:07:04 #99
97934 ASroma
Flamboyant
pi_70927649
quote:
Op maandag 13 juli 2009 10:52 schreef crv het volgende:

[..]

En waarom is het nu ineens gevaarlijk
Omdat de renners nu ineens weer hun aandacht bij het fietsen hebben in plaats van in een op hol geslagen peloton naar een hyperventilerende ploegleider te moeten luisteren die continu in je oor zit te tetteren dat je naar voren moet om wat voor reden dan ook waardoor de renner niet zijn volle aandacht bij het koersen heeft en net een signaal mist vanuit het peloton.
jah maar bedenk ook dat een hele groep renners alleen het profwielrennen met oortjes kent, denk aan een van hummel. De meerwaarde van wel of geen oortjes is voor het koersverloop volgens mij verwaarloosbaar. Laat ze liever een monsterkoers opzetten waarbij 40% van de renners parijs niet haalt. Uit het opgestelde parcours kan je veel meer vreugd en kijkersplezier halen, niet uit de oortjes zoals gezegd bijzaak.

Met zo n koers als gister wordt het ook zonder oortjes niet leuker hoor als mensen dat denken.
  maandag 13 juli 2009 @ 11:11:57 #100
63388 tass
There Can Be Only One!
pi_70927784
quote:
Op maandag 13 juli 2009 10:51 schreef ASroma het volgende:

[..]

goed wie hebben allemaal hier wielrennen zonder oortjes bewust meegemaakt? ik kan het me in ieder geval niet herrineren
Ik wel!! Ik zat elke dag voor de buis gekluisterd in de jaren Bernard Hinault! Zelfs op mijn kleine transistorradiootje volgde ik het en hield ik alles bij!

Oortjes zijn bullshit! Nergens voor nodig. Vroeger reed een ploegleider auto naar een renner en kon dat wel eens gevaarlijk zijn, maar daar werd rekening mee gehouden. Het was iig een heel stuk spannender als tegenwoordig!
ga maar lekker staken dan... Laat je als renner alleen maar zien dat je niet zelf kan denken en niks meer bent als een marionet op een fiets!
pi_70928035
Volgend jaar algeheel verbod. Degene die niet mee willen doen, doen dan gewoon niet mee.
  maandag 13 juli 2009 @ 11:23:14 #102
102912 crv
Screwed up
pi_70928199
quote:

[..]

En het koersverloop is veel grilliger en zeker spectaculairder.
pi_70928401
Laten we nou eerst eens het experiment afwachten, de renners moeten niet zo zeuren.
  maandag 13 juli 2009 @ 11:29:55 #104
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_70928415
quote:

[..]

De tour van nu is vele malen sneller dan de tour van vroeger.

Voorbeeld dat ik hoorde/las: er is tijdens 1 van de afdalingen aan de renners doorgegeven dat er op een aantal specifieke plekken olie lag. Dat is iets dat zorgt ervoor dat renners even iets beter opletten.

Wat denk je dat er vanaf nu gaat gebeuren? De auto's zullen meer risico's nemen want ze moeten alle renners in de gaten houden. Lekke band? Hoe geef je dat door aan iemand die gelost is? Voor elke persoon een auto meenemen?

Nee, die oortjes hebben een functie.

Ja, ze kunnen ook een race doodmaken. Maar waarom dan niet WEL oortjes maar geen toestemming om informatie door te geven die de koers betreffen? Dus alleen algemene info over het traject (hier en hier opletten. Of als er panne is bij een renner).
Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
pi_70928435
Ik ben trouwens helemaal voor een verbod, maar NIET in de Tour. Het slaat nergens op dat ze dat verbod, na een primeur bij het Frans kampioenschap (op een aantal beloftenkoersen na), opeens in gaan voeren bij de belangrijkste wedstrijd van het jaar. Dat is om problemen vragen.

Voer het volgend jaar vanaf het begin van het jaar in en laat het verbod een heel jaar gelden en kijk hoe het is verlopen. Dat betekent dus volgend jaar de hele Tour zonder oortjes. Dat heeft meer effect dan nu opeens twee etappes zonder oortjes.
pi_70928888
Ik heb van '87 tot '97 ofzo het wielrennen vrij intensief gevolgd en de laatste jaren wat minder. Ik weet niet precies wanneer ze met die oortjes begonnen zijn (Armstrong wellicht?), maar ik zie niet zoveel verschil in koersverloop tbh.
Vind die vroegah-was-'t-allemaal-veel-spannender opmerkingen maar nostagisch gezever eigenlijk.
Kan me herinneren dat ik vanaf '91 jarenlang elke zomer 3 weken lang naar een Banesto trein heb zitten staren..
  maandag 13 juli 2009 @ 11:54:43 #107
40566 Ericr
Livewrong
pi_70929144
quote:
Op maandag 13 juli 2009 11:46 schreef Kuitenbijter het volgende:
Ik heb van '87 tot '97 ofzo het wielrennen vrij intensief gevolgd en de laatste jaren wat minder. Ik weet niet precies wanneer ze met die oortjes begonnen zijn (Armstrong wellicht?), maar ik zie niet zoveel verschil in koersverloop tbh.
Vind die vroegah-was-'t-allemaal-veel-spannender opmerkingen maar nostagisch gezever eigenlijk.
Kan me herinneren dat ik vanaf '91 jarenlang elke zomer 3 weken lang naar een Banesto trein heb zitten staren..
Enige was dat je toen nog een paar rasaanvallers had maar ja die waren waarschijnlijk zo opgefokt van de EPO dat ze wel hard moesten rijden omdat ze anders van hun fiets zouden donderen.

Heb zelf ook weinig problemen met de oortjes. Volgens mij gaan de toprenners niet opeens attractiever rijden zonder oortjes. Aanvallers boeit die oortjes nu ook weinig lijkt me, die vliegen er in en zien wel waar het schip strandt.

Nerveuze finales zijn al veel ouder dan de oortjes, vroeger flikkerden ze nog veel meer in de laatste kilometers. Zeker omdat je toen nog amper treintjes had en zo'n sprint veel minder gecontroleerd werd dan nu. Oortjes weghalen zal een finale er in ieder geval niet minder nerveus op maken.
  maandag 13 juli 2009 @ 12:22:31 #109
97934 ASroma
Flamboyant
  maandag 13 juli 2009 @ 12:27:24 #110
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_70930086
quote:
Op maandag 13 juli 2009 11:29 schreef wdn het volgende:

[..]

De tour van nu is vele malen sneller dan de tour van vroeger.

Voorbeeld dat ik hoorde/las: er is tijdens 1 van de afdalingen aan de renners doorgegeven dat er op een aantal specifieke plekken olie lag. Dat is iets dat zorgt ervoor dat renners even iets beter opletten.

Wat denk je dat er vanaf nu gaat gebeuren? De auto's zullen meer risico's nemen want ze moeten alle renners in de gaten houden. Lekke band? Hoe geef je dat door aan iemand die gelost is? Voor elke persoon een auto meenemen?

Nee, die oortjes hebben een functie.

Ja, ze kunnen ook een race doodmaken. Maar waarom dan niet WEL oortjes maar geen toestemming om informatie door te geven die de koers betreffen? Dus alleen algemene info over het traject (hier en hier opletten. Of als er panne is bij een renner).
Natuurlijk hebben die oortjes een functie. De ploegleiders moeten alleen niet doen alsof alles opeens bloedlink wordt zodra je een etappe zonder oortjes fietst. Want dat is natuurlijk onzin.

Vroeger kreeg een kopgroep een motorrijder voor zich, wiens bijrijder een bord omhooghield met daarop de voorsprong op het peloton. Vervolgens konden de renners onderling overleggen over wat te doen. Ook kwam er zo nu en dan wel een ploegleiderswagen langszij. Dat had ook z'n charme, ging prima en was niet gevaarlijk of zo.

Ik zie graag renners die in staat zijn te koersen en dus meer kunnen dan gehoor geven aan de grillen van de ploegleider. Zodra wielrennen een soort computerspelletje voor ploegleiders wordt, is de lol er natuurlijk af.

Maar goed, wel of niet intensief coachen tijdens de wedstrijd is gewoon een keuze. Bij het voetbal kan de coach schreeuwen vanaf de zijlijn, bij het tennis zou hij de baan moeten verlaten.

De overtrokken reacties van de ploegleiders ten slotte, zijn standaard voor mensen wiens macht wordt ingeperkt. Was te verwachten.
  maandag 13 juli 2009 @ 12:35:02 #111
67640 SaintOfKillers
pi_70930265
Als het aan de ploegleiders ligt, dan hebben de renners binnenkort bij interviews ook een oortje in, dan kunnen ze daar ook nog gestuurd worden.
pi_70930917
ik ben pro oortjesverbod
is positief voor renners met koersinzicht, zij hangen niet af van hun ploegleider
  maandag 13 juli 2009 @ 13:35:33 #113
67205 Colplay
How you doin??
pi_70932143
Ik kan me wel herinneren dat er in het verleden wel eens (dodelijke) ongelukken zijn gebeurd omdat ploegleiders snel naar voren moesten en stukken af gingen snijden en wel eens toeschouwers die dit niet hadden verwacht hadden meegenomen. Maar of dat nou voor of na de oortjes is, dat weet ik ook niet zeker.

Verder vind ik het argument van de Tour-directie bullshit. Als ze een spannender koersverloop hadden gewild hadden ze de Pyreneeen-etappes wat zwaarder moeten maken.Als Rabo wat eerder was gaan rijden had Freire de etappe over de Tourmalet kunnen winnen in een massasprint.

En Voigt zegt het ook mooi: De Duitser Jens Voigt vroeg zich af wat de volgende maatregel zou zijn. ,,Misschien moeten we zonder helmen gaan rijden, of zonder remmen?''

Blijft natuurlijk ook wel stom dat de ploegleiders nu actie gaan voeren terwijl al weken bekend was dat de organisatie dit wilde.
"En dan hebben ze nou de regel dat je handjes mot schudden voor het gevecht. Ik wil helemaal geen handjes schuden met m'n tegenstander. Ik wil de kop van z'n romp afslaan."
  maandag 13 juli 2009 @ 13:40:04 #114
30220 Barca
~:) EVIL - E; Bad As I Wanna B
pi_70932284
Complete bullshit dat er door die oortjes zo veel meer controle is. (Je moet wel compleet zwakzinnig zijn om zo iets uit te kramen.) Zonder die oortjes had je ook genoeg voorspelbare etappes. 190 km achter een aanvaller hobbelen en dan 1 of meer ploeg(en) die gingen rijden om een sprint te krijgen.

Nu rijden we met oortjes en toch vliegen ze er soms in als gekken. Het nieuwe wielrennen?

Leuk hoor om terug te gaan naar 300 v.c.!

Terecht dat ploegen het vebod aanvechten. Zo'n experiment doe je niet voor de gein. Men wil alle technologische ontwikkelingen afremmen. Leuk dat zo'n Ducrot zijn mening er over geeft maar hij plaatst het niet in een breder kader: gebruik van technologie in de sport.
Retro is mode, metro ook!
'Bert, Bert, ik duw een banaan in je kont!' "Oh ja, lekker, Ernie!"
  maandag 13 juli 2009 @ 13:41:28 #115
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_70932314
Coplay: dat was van voor de oortjes.

Men mag nu niet meer zulke capriolen uithalen (maar of dat weer gerelateerd is aan de invoer van die oortjes weet ik dan weer niet ).

Ik zou niet weten waarom die oortjes niet via een centraal systeem gevoerd kan worden. Soort van algemeen informatiesysteem waarbij men wel de verschillen in tijd te horen krijgt of dat een bepaalde renner panne heeft.
  maandag 13 juli 2009 @ 13:41:38 #116
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_70932318
ik heb een tussenoplossing, wel met oortjes maar dan ze laten betalen voor elk berichtje wat verstuurd wordt, 1000 euro ofzo
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  maandag 13 juli 2009 @ 13:44:20 #117
30220 Barca
pi_70932398
quote:
Op maandag 13 juli 2009 13:41 schreef Klonk het volgende:
ik heb een tussenoplossing, wel met oortjes maar dan ze laten betalen voor elk berichtje wat verstuurd wordt, 1000 euro ofzo
Wat is dat nu weer voor poldergezeik?
  maandag 13 juli 2009 @ 13:45:17 #118
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_70932433
quote:
Op maandag 13 juli 2009 13:41 schreef Klonk het volgende:
5 strafsecondes per bericht.
  maandag 13 juli 2009 @ 13:50:37 #119
236410 MaleDuck
Wees altijd lief voor een eend
pi_70932584
Toen ik dit artikel las lag ik helemaal krom... Dit is voor mijn gevoel echt een bevestiging dat het wielrennen niet door de renners bepaald wordt, maar door de ploegleider. Een voorbeeld hiervan zagen we al in de Giro, dat een Belg die op kop reed zich moest laten terugzakken voor zn kopman die op achterstand scheen te rijden. Maar dat was uiteindelijk niet het geval, waardoor hij weer de kop probeerde te bereiken maar wat niet lukte..

Ik hoop dat de ploegen het gewoon proberen en zorgen dat het twee leuke etappes worden, anders zou ik het echt zielig vinden. En dit is ook de manier om Astana kapot te rijden. Zonder Bruyneel is die ploeg geen ploeg meer maar een aantal individuen.
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
  maandag 13 juli 2009 @ 13:53:45 #120
30220 Barca
pi_70932668
Maar dat de ploegleider bepaalt, dat is altijd al zo geweest. Die etappes met sprints op het einde werden ook door de ploegleiders zo uitgedacht. Dankzij een man met een krijtbordje.
  maandag 13 juli 2009 @ 14:13:36 #121
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_70933204
quote:
Op maandag 13 juli 2009 13:44 schreef Barca het volgende:

[..]

Wat is dat nu weer voor poldergezeik?
nah, heel simpel: oortjes mag, maar dan flink dokken

een official van de UCI achterin de auto die met een pen en papier zit te turven en dan na de etappe afrekenen

en Klonk niet al te serieus nemen
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  maandag 13 juli 2009 @ 14:18:04 #122
30220 Barca
pi_70933321
quote:
Op maandag 13 juli 2009 14:13 schreef Klonk het volgende:

[..]

nah, heel simpel: oortjes mag, maar dan flink dokken

een official van de UCI achterin de auto die met een pen en papier zit te turven en dan na de etappe afrekenen

en Klonk niet al te serieus nemen
Dat begreep ik wel maar ik heb een hekel aan dat compromis-poldergelul-overleggekut. Je kiest voor A of je kiest voor B, niet voor C! Of zoals Smeets zei "Grijs is het midden tussen zwart en wit. En je moet niet grijs zijn!"

En een oortjesverbod moet er nooit komen! Als het niet de bedoeling zou zijn dat er oordopjes worden gedragen dan zouden alle renners wel een Vincent van Gogh behandeling ondergaan.
  maandag 13 juli 2009 @ 14:20:58 #123
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_70933395
quote:

Ik en het ging altijd prima zonder die oortjes of andere communicatie middelen.
De renners waren misschien toen wat mondiger, maar die bepaalden het verloop van de koers en de meest slimmen, zoals Raas, bepaalden de taktiek voor de hele ploeg.
Ik zou het een verademing vinden als die oortjes verboden gaan worden.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 13 juli 2009 @ 14:25:15 #124
30220 Barca
pi_70933505
Ik heb het meegemaakt en dat ging echt niet anders dan nu. Ook nu zijn er nog genoeg slimme renners. Verbod is compleet mongoloïde!
  maandag 13 juli 2009 @ 14:26:57 #125
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_70933557
quote:
Op maandag 13 juli 2009 14:25 schreef Barca het volgende:
Ik heb het meegemaakt en dat ging echt niet anders dan nu. Ook nu zijn er nog genoeg slimme renners. Verbod is compleet mongoloïde!
Hoe bewust heb jij het wielrennen in de jaren 60 en 70, waar ik het nu over heb, meegemaakt?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 13 juli 2009 @ 14:29:01 #126
30220 Barca
pi_70933609
quote:
Op maandag 13 juli 2009 14:26 schreef golfer het volgende:

[..]

Hoe bewust heb jij het wielrennen in de jaren 60 en 70, waar ik het nu over heb, meegemaakt?
Dat niet maar jaren 80 wel. Toen reden ze zonder oortjes. Dat is nl. pas iets van de laatste paar jaar.

Ik ga iedere renner die morgen zonder oortje rijdt tijdens de criteriums tot huilens toe uitfluiten!
pi_70935474
quote:
Op maandag 13 juli 2009 09:44 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Dat wordt het natuurlijk nooit niet. Morgen is het 14 juli, dan gaan de Fransen echt wel aanvallen, wat dan ook.
pi_70935816
quote:
Op maandag 13 juli 2009 11:18 schreef HocBarr het volgende:
Volgend jaar algeheel verbod. Degene die niet mee willen doen, doen dan gewoon niet mee.
Mee eens.
  maandag 13 juli 2009 @ 15:47:46 #129
236410 MaleDuck
pi_70936022
quote:
Op maandag 13 juli 2009 15:32 schreef Arth_NL het volgende:

[..]

Dat wordt het natuurlijk nooit niet. Morgen is het 14 juli, dan gaan de Fransen echt wel aanvallen, wat dan ook.
En de franse ploegen zijn het wel eens met het verbod dus die rijden gewoon...
<a href="http://allergenenhardloper.wordpress.com/" rel="nofollow" target="_blank">Hardlopen zonder gluten, melk, ei, pinda...</a>
  maandag 13 juli 2009 @ 15:50:04 #130
67205 Colplay
How you doin??
pi_70936106
De Franse ploegen kunnen toch gewoon zonder oortjes rijden en de rest met. Kunnen we gelijk kijken of de oortjes echt een voordeel hebben in de koers.
"En dan hebben ze nou de regel dat je handjes mot schudden voor het gevecht. Ik wil helemaal geen handjes schuden met m'n tegenstander. Ik wil de kop van z'n romp afslaan."
pi_70937245
quote:
Op maandag 13 juli 2009 15:50 schreef Colplay het volgende:
De Franse ploegen kunnen toch gewoon zonder oortjes rijden en de rest met. Kunnen we gelijk kijken of de oortjes echt een voordeel hebben in de koers.
Tuurlijk hebben ze een voordeel.
Echter gaan de Franse ploegen er gewoon niet tegenin omdat ze in de TdF rijden. Het beleid afkraken van de TdF zou meteen een ondermijning van de franse wielersport betekenen. Ze gaan niet hun eigen kaas van het brood af eten (of zoiets ).
U MAD?
  maandag 13 juli 2009 @ 16:42:34 #132
197060 SuikerVuist
Arm & Hammer Grammar
pi_70937842
quote:
Op maandag 13 juli 2009 16:24 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Echter gaan de Franse ploegen er gewoon niet tegenin omdat ze in de TdF rijden. Het beleid afkraken van de TdF zou meteen een ondermijning van de franse wielersport betekenen. Ze gaan niet hun eigen kaas van het brood af eten (of zoiets ).
Zonder oortjes rijden is ook in het voordeel van de Franse ploegen. Geen klassementsrenners.
pi_70938199
Ook al wisten ze dit al lang van te voren, ze hadden het beter eerst uit kunnen testen door en koers als Parijs - Nice zonder oortjes te laten rijden.

Twee etappes in de tour is toch wat vreemd als eerste experiment, enerzijds leuk, maar in deze koers is toch wat veldonderzoek vooraf nodig op proniveau.
Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
  maandag 13 juli 2009 @ 16:57:06 #134
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_70938320
quote:
Des te leuker om te zien, dat renners moeten vertrouwen op hun intuïtie ipv van dat ze netjes zo-en-zo veel km/h fietsen omdat ze dat toegefluisterd word.
  maandag 13 juli 2009 @ 17:02:57 #135
166557 LennartCM
He's lost control
pi_70938524
quote:
Op maandag 13 juli 2009 16:53 schreef Gitanki het volgende:
Ook al wisten ze dit al lang van te voren, ze hadden het beter eerst uit kunnen testen door en koers als Parijs - Nice zonder oortjes te laten rijden.

Twee etappes in de tour is toch wat vreemd als eerste experiment, enerzijds leuk, maar in deze koers is toch wat veldonderzoek vooraf nodig op proniveau.
Het is blijkbaar al getest op het franse kampioenschap en volgens de organisatie was dat een succes.
  maandag 13 juli 2009 @ 17:08:08 #136
102912 crv
Screwed up
pi_70938672
quote:
Op maandag 13 juli 2009 15:32 schreef Arth_NL het volgende:

[..]

Aan de andere kant zal een fransman de kans om te staken ook niet gauw laten liggen
pi_70938811
Kunnen ze niet gewoon wel oortjes toestaan, maar dat via de oortjes alleen de gevaarlijke punten worden doorgegeven (door een onafhankelijke partij, bv. de tourorganisatie zelf)? Wat mij betreft ook eens in de zoveel tijd de voorsprong. Maar niet door de ploegleiding zelf. Dan moet de renners zelf hun tactiek bepalen, maar behoud je het voordeel van de veiligheid.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_70938969
quote:
Op maandag 13 juli 2009 17:02 schreef LennartCM het volgende:

[..]

Het is blijkbaar al getest op het franse kampioenschap en volgens de organisatie was dat een succes.
Maar alleen het Franse kampioenschap lijkt me niet voldoende, eerst maar eens wat topkoersen met internationaal veld voor het gedaan wordt in de tour zou ik zeggen.
Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
  maandag 13 juli 2009 @ 17:18:00 #139
67205 Colplay
How you doin??
pi_70938990
quote:
Op maandag 13 juli 2009 16:24 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Snap het ook wel, maar als die arrogantie Fransen dwars willen liggen tov de rest dan doen ze dat toch gewoon. Niemand die ze dwingt om de oortjes wel te gebruiken
pi_70939002
quote:
Op maandag 13 juli 2009 17:12 schreef Felagund het volgende:
Kunnen ze niet gewoon wel oortjes toestaan, maar dat via de oortjes alleen de gevaarlijke punten worden doorgegeven (door een onafhankelijke partij, bv. de tourorganisatie zelf)? Wat mij betreft ook eens in de zoveel tijd de voorsprong. Maar niet door de ploegleiding zelf. Dan moet de renners zelf hun tactiek bepalen, maar behoud je het voordeel van de veiligheid.
Of anders, zoals D en D ook al zeggen dacht ik, 1 communicatieman die info doorkrijgt.
Eins, zwei, hoeplakai.
pi_70939092
quote:
Op maandag 13 juli 2009 17:18 schreef jakkop het volgende:

[..]

Of anders, zoals D en D ook al zeggen dacht ik, 1 communicatieman die info doorkrijgt.
Ja, zoiets bedoel ik ook. Wist niet dat het al vermeld was. Maar dat het van een onafhankelijke bron komt lijkt me de beste oplossing.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_70939192
Kreeg net een ander idee om meer actie te bevorderen: meer ploegen toelaten in de tour, maar dan wel met minder man. 30 ploegen met 6 renners ofzo. Dat zorgt er voor dat ploegen minder goed kunnen overheersen, zoals Astana nu doet en Banesto en Discovery in het verleden. Dat controleren van de hele wedstrijd werkt ook verlammend heb ik het idee: alleen weg kunnen blijven als dat van de grote ploegen mag.
En het zorgt ook voor meer vrijbuiters-ploegjes die niets te verliezen hebben..actie gegarandeerd imo.
  maandag 13 juli 2009 @ 17:31:48 #143
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_70939353
Tot 1930 bestonden er nog geen ploegen, daarna waren het tot 1962 landenploegen.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 13 juli 2009 @ 17:35:17 #144
118967 FicoF
ondertitel
pi_70939432
quote:
Op maandag 13 juli 2009 17:12 schreef Felagund het volgende:
Dat wordt toch enkel als excuus gebruikt, die gevaarlijke punten doorgeven? Of gebruikt Rabo de hele tour al geen oortjes...
  maandag 13 juli 2009 @ 17:49:15 #145
102912 crv
Screwed up
pi_70939766
quote:
Op maandag 13 juli 2009 17:35 schreef FicoF het volgende:

[..]

Dat wordt toch enkel als excuus gebruikt, die gevaarlijke punten doorgeven? Of gebruikt Rabo de hele tour al geen oortjes...
Nou ze rijden eerder met een blinddoek
pi_70939852
quote:
Op maandag 13 juli 2009 17:35 schreef FicoF het volgende:

[..]

Ja, maar zo kunnen ze dat excuus niet meer aanvoeren, en heb je de voordelen ervan nog steeds.
Album top 100 2024
  maandag 13 juli 2009 @ 18:05:13 #147
30220 Barca
pi_70940091
quote:
Op maandag 13 juli 2009 11:18 schreef HocBarr het volgende:
Absoluut niet mee eens!
pi_70942084
Dit las ik op de twitter van Steven de jong. Weet niet of ik het bovenste moet geloven.
quote:
Next year also two stages without mechanics in the car. Put the tire around our back again!

stevendejonghTomorrow no communication according to UCI each rider who's riding with is gonna be excluded from the tour.
pi_70942125
quote:
Op maandag 13 juli 2009 19:15 schreef MarijeH het volgende:
Dit las ik op de twitter van Steven de jong. Weet niet of ik het bovenste moet geloven.
[..]

dat bovenste is natuurlijk een grap omdat hij dat belachelijk vind
pi_70942177
stevendejongh: Just heard two riders are allowed to ride with communication ! Great deal!

zal wel om 2 renners per ploeg gaan
  maandag 13 juli 2009 @ 19:18:32 #151
67640 SaintOfKillers
pi_70942188
Exact dezelfde vergelijking als degene die Boonen en Lefevere al maakten. Volgens mij is dat gewoon het opgelegd ploegargument .
pi_70942197
wegelius: I hear the managers of the Champions League footy can't talk to their players in the game next year, is it true?

grappig als renners op hun pik getrapt zijn
pi_70942517
quote:
Op maandag 13 juli 2009 19:18 schreef Bartoli het volgende:
stevendejongh: Just heard two riders are allowed to ride with communication ! Great deal!

zal wel om 2 renners per ploeg gaan
Ja de ploegen hebben dat voorstel bij de uci of de tourorganisatie neergelegd lees ik zojuist op een teletext. Ze hadden nog een ander voorstel. Enkel dinsdag zonder oortje en in de vuelta ook een etappe zonder oortjes fietsen.
  maandag 13 juli 2009 @ 19:49:04 #154
67640 SaintOfKillers
pi_70943186
Er is nog niets beslist. Bruyneel is nu live zijn voorstel aan het toelichten op de Vlaamse commerciële, maar hij gaat er zelf nog vanuit dat iedereen met een oortje er morgen uitvliegt.
pi_70943225
Als ze allemaal, behalve die vier Franse ploegen, starten, dan worden ze er echt niet uitgezet.
  maandag 13 juli 2009 @ 19:54:01 #156
67640 SaintOfKillers
pi_70943336
Greg Van Avermaet zei in een interview dat hij het wel een leuk idee vond, dus niet alle renners hebben er problemen mee.
pi_70943345
quote:
Op maandag 13 juli 2009 19:50 schreef HocBarr het volgende:
Als ze allemaal, behalve die vier Franse ploegen, starten, dan worden ze er echt niet uitgezet.
Garmin was toch ook voor?? Dat dacht ik ergens te hebben gelezen.
pi_70943392
Skill vond het ook geen probleem.
  maandag 13 juli 2009 @ 19:59:51 #159
159761 Arn0
Abbey Road
pi_70943522
stevendejongh Just heard two riders are allowed to ride with communication ! Great deal!

Edit: Al gepost
By hook or by crook, I'll be last in this book.
  maandag 13 juli 2009 @ 20:01:57 #160
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_70943602
Bruyneel heeft toentertijd als eerste de potentie van de oortjes ten volle benut. Onder zijn leiding kreeg het 'moderne' wielrennen het horror-scenario van een doodberekende wedstrijd.

Ik vermoed dat hij de kwade genius achter dit verzet is.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 13 juli 2009 @ 20:05:25 #161
30220 Barca
pi_70943715
Dat verbod slaat nergens op. Zonder die oortjes had je ook gecontroleerde koersen. En dat gps verschilt qua principe niet van de man met het krijtbord. Ach, de tourdirectie is compleet achterlijk!
pi_70943724
Morgen zonder oortjes?
Dan ga ik morgen ook weer eens kijken.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_70943863
Het laatste nieuws is dat ze dus toch zonder oortjes gaan rijden.

Ben benieuwd!
quote:
Twitter is soms een te snel medium. De oortjes mogen morgen NIET in. Net telefonisch bevestigd gekregen door Pat McQuaid en Martin Bruin8 minutes ago from web
  maandag 13 juli 2009 @ 20:12:52 #164
102912 crv
Screwed up
pi_70943970
quote:
Op maandag 13 juli 2009 19:55 schreef BliksemSchigt het volgende:
Skill vond het ook geen probleem.
Natuurlijk niet, die zijn erbij op uitnodiging van de TdF
  maandag 13 juli 2009 @ 20:16:08 #165
30220 Barca
pi_70944094
Ik heb gehoord dat komend seizoen de coaches niet meer op het ijs mogen en de rondetijden worden niet meer doorgegeven!
  maandag 13 juli 2009 @ 20:16:37 #166
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_70944113
Dat gemiep en gemopper opeens een dag van te voren terwijl het al maandenlang bekend was.
Hypocriet zooitje die verwende coureurs en ploegleiders.
Gewoon eerst maar eens proberen en dan achteraf evalueren i.p.v. op voorhand te dreigen met stakingen.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 13 juli 2009 @ 20:17:22 #167
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_70944143
quote:
Op maandag 13 juli 2009 20:16 schreef Barca het volgende:
Ik heb gehoord dat komend seizoen de coaches niet meer op het ijs mogen en de rondetijden worden niet meer doorgegeven!
Ik heb gehoord dat FOK! met een apart filter komt om jouw onzinnige posts eruit te filteren.
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 13 juli 2009 @ 20:18:04 #168
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_70944165
Ik ben nu wel bang voor een verpeste rit morgen. Dat het een tegendraads effect gaat hebben.
Deuger, Woke & Gutmensch
  maandag 13 juli 2009 @ 20:19:19 #169
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_70944197
Er moet vooral voor de veiligheid gezorgd worden.

Dat kun je op tig manieren oplossen. Te beginnen om bij gevaarlijke bochten in een afdaling waarschuwingsborden neer te zetten (met evt. het verloop van de bocht getekend).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_70944246
quote:
Op maandag 13 juli 2009 20:16 schreef golfer het volgende:
Dat gemiep en gemopper opeens een dag van te voren terwijl het al maandenlang bekend was.
Gewoon eerst maar eens proberen en dan achteraf evalueren i.p.v. op voorhand te dreigen met stakingen.
  maandag 13 juli 2009 @ 20:24:20 #171
30220 Barca
pi_70944380
Veiligheid ... het gaat gewoon om de angst voor een gecontroleerde koers. Maar ook zonder die oortjes heb je gecontroleerde koersen. Dat verbod slaat dus nergens op.

Als we technologie niet meer mogen gebruiken, als er geen coaching meer mag plaatsvinden dan geen assistent-coach meer op de tribune, dan geen coach op de ijsbaan die schreeuwt "nog een rondje 33!".

(Inderdaad, een heel zinloze post over die coach op de ijsbaan, golfballetje!)
  maandag 13 juli 2009 @ 20:26:04 #172
30220 Barca
pi_70944440
quote:
Op maandag 13 juli 2009 20:16 schreef golfer het volgende:
Niks proberen. Ten eerste hadden de renners en ploegleiders hun bezwaren al eens aangekaart. Ten tweede ... zo'n proef van 2 etappes wordt niet zo maar gehouden. Men wil het uiteindelijk geheel gaan verbieden. Leuk, we gaan terug naar 300 v.c.!
  maandag 13 juli 2009 @ 20:26:32 #173
224269 Jofol
Wat moet, dat moet...
pi_70944459
Waarom niet gewoon alle communicatie op een open kanaal gooien? Dan kan iedereen die het wil lekker meeluisteren. Lijkt me sterk dat ze dan nog steeds alle tactische geheimen door de oortjes blijven roepen en kan het gebruikt worden om te waarschuwen of lekke banden te melden.
Doe maar joh!
  maandag 13 juli 2009 @ 20:27:39 #174
102912 crv
Screwed up
pi_70944499
quote:
Op maandag 13 juli 2009 20:24 schreef Barca het volgende:
Veiligheid ... het gaat gewoon om de angst voor een gecontroleerde koers. Maar ook zonder die oortjes heb je gecontroleerde koersen. Dat verbod slaat dus nergens op.

Als we technologie niet meer mogen gebruiken, als er geen coaching meer mag plaatsvinden dan geen assistent-coach meer op de tribune, dan geen coach op de ijsbaan die schreeuwt "nog een rondje 33!".

(Inderdaad, een heel zinloze post over die coach op de ijsbaan, golfballetje!)
Coaching is wel toegestaan alleen niet meer real-time
  maandag 13 juli 2009 @ 20:28:45 #175
102912 crv
Screwed up
pi_70944543
quote:
Op maandag 13 juli 2009 20:26 schreef Jofol het volgende:
Waarom niet gewoon alle communicatie op een open kanaal gooien? Dan kan iedereen die het wil lekker meeluisteren. Lijkt me sterk dat ze dan nog steeds alle tactische geheimen door de oortjes blijven roepen en kan het gebruikt worden om te waarschuwen of lekke banden te melden.
Nee das lekker, hoor je 18 van die opgehitste ploegleiders door elkaar in verschillende talen
  maandag 13 juli 2009 @ 20:30:22 #176
30220 Barca
pi_70944605
quote:
Op maandag 13 juli 2009 20:27 schreef crv het volgende:

[..]

Coaching is wel toegestaan alleen niet meer real-time
Volstrekt belachelijk! Dat een assistent-coach niet met de hoofd-coach in dedugout mag communiceren. Dat een coach vanuit de dugout niet middels oortjes mag praten met spelers. Dat een schaatscoach als Kemkers straks in de kantine moet blijven kijken naar zijn Sven Kramer.
  maandag 13 juli 2009 @ 20:32:01 #177
224269 Jofol
Wat moet, dat moet...
pi_70944662
quote:
Op maandag 13 juli 2009 20:28 schreef crv het volgende:

[..]

Nee das lekker, hoor je 18 van die opgehitste ploegleiders door elkaar in verschillende talen
Hoe je dat technisch en praktisch regelt is een ander verhaal, maar daar moet vast iets op te verzinnen zijn. En de renners hoeven niet alles te horen. Het gaat erom dat de ploegleiders de instructies van andere ploegleiders kunnen horen.

Daarnaast is het nu ook niet zo dat de ploegleiders aan de lopende band aan het lullen zijn, daar worden de renners ook helemaal gek van in volle inspanning.
Doe maar joh!
  maandag 13 juli 2009 @ 20:34:20 #178
67205 Colplay
How you doin??
pi_70944748
quote:
Op maandag 13 juli 2009 20:30 schreef Barca het volgende:

[..]

Volstrekt belachelijk! Dat een assistent-coach niet met de hoofd-coach in dedugout mag communiceren. Dat een coach vanuit de dugout niet middels oortjes mag praten met spelers. Dat een schaatscoach als Kemkers straks in de kantine moet blijven kijken naar zijn Sven Kramer.
Goeie argumenten ja. Ploegleiders kunnen nog steeds met renners communiceren, alleen niet d.m.v. technologische hulpmiddelen. Zoals een voetbalspeler ook geen oortjes heeft en Kemkers ook alleen kan coachen als Kramer langsrijdt en niet contant omdat Kramer een oortje in heeft.
  maandag 13 juli 2009 @ 20:37:51 #179
30220 Barca
pi_70944876
Maar, 't zou hetzelfde zijn als Kemkers niet meer op 't ijs mag staan met een bordje met rondetijden. Of ... dat een coach niet meer van zijn assistent-coach op de tribune mag horen hoe het spel is.

Het willen afremmen van technologie slaat gewoon van kut op Dirk!
  maandag 13 juli 2009 @ 20:40:16 #180
102912 crv
Screwed up
pi_70944970
quote:
Op maandag 13 juli 2009 20:32 schreef Jofol het volgende:

[..]

Hoe je dat technisch en praktisch regelt is een ander verhaal, maar daar moet vast iets op te verzinnen zijn. En de renners hoeven niet alles te horen. Het gaat erom dat de ploegleiders de instructies van andere ploegleiders kunnen horen.

Daarnaast is het nu ook niet zo dat de ploegleiders aan de lopende band aan het lullen zijn, daar worden de renners ook helemaal gek van in volle inspanning.
Op zich heb je gelijk, maar neem als (slecht) voorbeeld tennis, daar mag ook niet gecoached worden
  maandag 13 juli 2009 @ 20:43:56 #181
30220 Barca
pi_70945105
quote:
Op maandag 13 juli 2009 20:40 schreef crv het volgende:

[..]

Op zich heb je gelijk, maar neem als (slecht) voorbeeld tennis, daar mag ook niet gecoached worden
Vind ook belachelijk! Maar ... als je zo tegen technologie bent dan kan je ook zeggen dat die Hawk-eye vrboden moet worden. Ja, dan kan een lijnrechter inderdaad een grote invloed hebben met zijn foutieve call.

Hoewel ... als je echt beter bent dan win je ook met 1 discutabele call van een bezopen linesman!

De volgende stap is zeker dat de dopingcontroleur de lul van een renner moet vasthouden bij het plassen? En dat er camera's op de hotelkamers komen zodat de tourdirectie precies kan zien wat renners doen. Stel je toch voor dat Armstrong het doet met een callgirl. Foei!
  maandag 13 juli 2009 @ 20:48:50 #182
67205 Colplay
How you doin??
pi_70945287
quote:
Op maandag 13 juli 2009 20:37 schreef Barca het volgende:
Maar, 't zou hetzelfde zijn als Kemkers niet meer op 't ijs mag staan met een bordje met rondetijden. Of ... dat een coach niet meer van zijn assistent-coach op de tribune mag horen hoe het spel is.

Het willen afremmen van technologie slaat gewoon van kut op Dirk!
Nee is helemaal niet hetzelfde als Kemkers die niet op t ijs mag staan. dat is het pas als de ploegleiders ook niet meer naast hun renners mogen rijden en ze alles dus zelf moeten doen. Nu kan Breuking gewoon orders doorgeven aan zijn renners, alleen wordt het wat lastiger.
  maandag 13 juli 2009 @ 20:52:05 #183
30220 Barca
pi_70945412
quote:
Op maandag 13 juli 2009 20:48 schreef Colplay het volgende:

[..]

Nee is helemaal niet hetzelfde als Kemkers die niet op t ijs mag staan. dat is het pas als de ploegleiders ook niet meer naast hun renners mogen rijden en ze alles dus zelf moeten doen. Nu kan Breuking gewoon orders doorgeven aan zijn renners, alleen wordt het wat lastiger.
Jawel ... qua principe hetzelfde. Je wilt als tourdirectie gewoon alles controleren en verbieden.

We gaan terug naar 300 v.c. Volgende stap is dat de renners gekleed in berevel op een loopfiets de tour moeten afleggen. Geen verzorging, ze gaan maar met een speer ergens een wild zwijn vangen.
  maandag 13 juli 2009 @ 20:59:54 #184
118967 FicoF
ondertitel
pi_70945691
http://www.tour09.nl/nieu(...)ms-voor-oortjes.html

Daaruit blijkt dat er morgen gewoon zonder oortjes wordt gefietst!
  maandag 13 juli 2009 @ 21:03:14 #185
30220 Barca
pi_70945819
quote:
Op maandag 13 juli 2009 20:59 schreef FicoF het volgende:
http://www.tour09.nl/nieu(...)ms-voor-oortjes.html

Daaruit blijkt dat er morgen gewoon zonder oortjes wordt gefietst!
Is er morgenmiddag geen goede lange film op tv? Damn ... beetje kijken naar de tour in de wetenschap dat die klootzakken dan aan mij verdienen!
  maandag 13 juli 2009 @ 21:05:00 #186
118967 FicoF
ondertitel
pi_70945875
quote:
Gio Lippens GioLippens: Twitter is soms een te snel medium. De oortjes mogen morgen NIET in. Net telefonisch bevestigd gekregen door Pat McQuaid en Martin Bruin
pi_70945895
quote:
Op maandag 13 juli 2009 20:19 schreef Klopkoek het volgende:
Er moet vooral voor de veiligheid gezorgd worden.

Dat kun je op tig manieren oplossen. Te beginnen om bij gevaarlijke bochten in een afdaling waarschuwingsborden neer te zetten (met evt. het verloop van de bocht getekend).
Dat wordt lollig als je met 90 per uur van een berg afgaat, bij een gevaarlijke bocht komt en je naar zo'n bord moet kijken.
pi_70945973
Ben wel benieuwd naar de reacties van de ploegen. Wat zullen ze doen??
pi_70947756
quote:
Op maandag 13 juli 2009 21:08 schreef MarijeH het volgende:
Ben wel benieuwd naar de reacties van de ploegen. Wat zullen ze doen??
Gewoon rijden elke ploeg is kleiner dan de ASO. Eruit getrapt worden gaan de sponsoren niet leuk vinden .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_70948169
Als ze het nou de hele ronde wilden verbieden had ik een flink protest terecht gevonden, maar dit is gewoon zielig gezeur. De Tourdirectie wil gewoon eens proberen wat het verbieden van oortjes voor een effect heeft op een weinig belangrijke etappe in een grote koers. Nou, prima. Net als dat ze willen proberen te kijken welk effect weinig tijdritkilometers hebben, of een bergrit op de laatste dag. Gewoon eens even proberen, kijken hoe het bevalt... Ik snap niet waarom iedereen zo zeurt.
pi_70949097
quote:
Op maandag 13 juli 2009 11:07 schreef ASroma het volgende:

[..]

jah maar bedenk ook dat een hele groep renners alleen het profwielrennen met oortjes kent, denk aan een van hummel. De meerwaarde van wel of geen oortjes is voor het koersverloop volgens mij verwaarloosbaar. Laat ze liever een monsterkoers opzetten waarbij 40% van de renners parijs niet haalt. Uit het opgestelde parcours kan je veel meer vreugd en kijkersplezier halen, niet uit de oortjes zoals gezegd bijzaak.

Met zo n koers als gister wordt het ook zonder oortjes niet leuker hoor als mensen dat denken.
Met het frans kempioenschap hebben ze het ook gedaan. Het was best een geslaagd experiment. Effect was ook dat een renner uit een kleine ploeg won. Die was in de finale weg met eentej van FDJ of Bouyges, terwijl kort daarachter ook eentje van diezelfde ploeg (FDJ of Bouygues) reed. Normaal gesproken had de ploegleider dat dan direct doorgegeven. Nu waren die renners toch wat aan het twijfelen wat te doen en het heeft hoogstwaarschijnlijk de uitkomst beïnvloed.
pi_70949136
quote:
Op maandag 13 juli 2009 22:03 schreef Cootz het volgende:
Als ze het nou de hele ronde wilden verbieden had ik een flink protest terecht gevonden, maar dit is gewoon zielig gezeur. De Tourdirectie wil gewoon eens proberen wat het verbieden van oortjes voor een effect heeft op een weinig belangrijke etappe in een grote koers. Nou, prima. Net als dat ze willen proberen te kijken welk effect weinig tijdritkilometers hebben, of een bergrit op de laatste dag. Gewoon eens even proberen, kijken hoe het bevalt... Ik snap niet waarom iedereen zo zeurt.
Het zijn ook vooral de controlfreaks die zo zeuren. Het is niet voor niets Bruyneel die de petitie opzit. Die wil met Armstrong altijd de koers zoveel mogelijk controleren en in de hand houden.
pi_70949157
quote:
Op maandag 13 juli 2009 20:52 schreef Barca het volgende:

[..]

Jawel ... qua principe hetzelfde. Je wilt als tourdirectie gewoon alles controleren en verbieden.

We gaan terug naar 300 v.c. Volgende stap is dat de renners gekleed in berevel op een loopfiets de tour moeten afleggen. Geen verzorging, ze gaan maar met een speer ergens een wild zwijn vangen.
Je draaft wel erg door

Vergeet niet dat de Tour in de jaren 80 en 90 gewoon zonder oortjes werd gereden, dus waar je 300 v.c. vandaan haalt weet ik niet.

Het wordy tijd dat de renners weer zelf gaan denken!
Nu hebben de ploegleiders TV in de wagen en de oortjes, de controle is compleet.
De ploegleider beslist nu of je mee moet springen of je benen moet stilhouden.
De renner hoeft helemaal niets meer zelf te beslissen. Dat vind ik jammer.
Dit bericht is automatisch gegenereerd. U kunt hierop niet reageren.
pi_70951205
De ploegen die tegen zijn gaan dus de hele etappe neutraliseren?
pi_70951496
Wat zijn die ploegleiders toch ook een stelletje kinderen
  maandag 13 juli 2009 @ 23:28:19 #196
66110 Ambrosius
SportFreak
pi_70951509
quote:
Op maandag 13 juli 2009 21:05 schreef FicoF het volgende:

[..]

Het gaat iig interessant worden hoe de organisatie en de renners/ploegen gaan reageren hierop. Ik ben zeer benieuwd.
sig verwijderd door FA
pi_70951532
Ik denk dat ze pas om 16:00 starten. Al dan niet met oortjes.
pi_70955013
Laat ze in godsnaam hun oortjes houden.

Allereerst doet iedereen alsof een tour zonder oortjes een door Maarten Ducrot gedroomd konijnenwonderland van chaos en willekeur wordt. Dat zal misschien wel, maar er dat is dan buiten de man op de motor (volgens Mart Smeets kwam hij uit Burkina "Fassa") met het krijtbord gerekend. De renners zullen gewoon weten wie hoever voorop rijdt.

Ten tweede is het zwakzinnig om de veiligheid van renners in gevaar te brengen voor het spektakel.

Ten laatste zijn er al zoveel tendensen die de aanvallers bevoordelen. Natuurlijk is het mooi als renners aanvallen, durven de koers open te breken, lalala. Maar het is krommer dan krom dat een brave man die iedere tour het maximale uit zichzelf haalt en keurig achtste of zevende wordt (type Totschnig) door niemand gekend wordt, terwijl de supporters over elkaar heen struikelen om de loftrompet te steken over iemand die er als een malloot invliegt. De sponsors zullen onderhand gaan zeggen: laat die achtste plaats maar zitten, ga maar een kansloze aanval ondernemen, dan krijg je tenminste wat publiciteit. Het wordt zodoende steeds minder een spel om wie het beste fietst, het wordt een spel om media-aandacht en sympathie van de supporter.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 01:29:07 #199
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_70955090
Ten vierde: we hebben het ongeveer tot 1990 zonder die oortjes gedaan en de tour ging gewoon door.
Anquitil en Poulidor, Merckx en Janssen met oortjes. Ik moet er niet aan denken om die groten zo in het keurslijf van de oortjes/ploegleiders te zien rijden.
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 14 juli 2009 @ 01:31:43 #200
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_70955127
gewoon de stakers 20 minuten tijdstraf en de rest niet
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
  dinsdag 14 juli 2009 @ 01:33:32 #201
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_70955157
Elk oortjegebruiker gewoon de Tour uitzetten.
Blijven er ongeveer 5 slimme renners over die het mogen uitvechten.
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 14 juli 2009 @ 02:12:43 #202
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_70955537
Een leuk compromis lijkt me één kanaal voor de oortjes waarop de wedstrijdleiding alle belangrijke info doorgeeft: valpartijen, lossers, demarrages, tussentijden, lekrijders etc. Dan heb je toch al de helft van de ophef ondervangen?
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_70956882
1 oplossing hiervoor:

Geen oortje, wel microfoon. Kan je altijd wat roepen bij valpartij of lekke band. Prima toch?
"En mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen."
pi_70957915
quote:
"Als we zo doorgaan hebben we binnen een jaar een dode. Ofwel een renner ofwel een fan", aldus Lefevere in het tv-programma Tour 2009.
die doden kunnen ook vallen met oortjes Lefevere
  dinsdag 14 juli 2009 @ 09:39:00 #205
67205 Colplay
How you doin??
pi_70958060
Als we toch met oortjes blijven rijden zou ik wel net als in de Formule 1 willen dat de regie van de tv ook de aanwijzingen krijgt, zodat ze de tactiek van ploegen op tv kunnen laten horen. Zou het voor de kijker denk ik wel veel interessanter maken. Of als ze roepen dat ze niet gaan aanvallen allemaal, dan kun je lekker in de tuin gaan zitten.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 09:39:30 #206
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_70958070
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 09:31 schreef Bartoli het volgende:

[..]

die doden kunnen ook vallen met oortjes Lefevere
Het is wel grappig te zien hoe allerlei types schermen met dood, verderf en doemscenario's, terwijl het in werkelijkheid gewoon om hun eigen kleine ik gaat
pi_70958323
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 09:39 schreef Colplay het volgende:
Als we toch met oortjes blijven rijden zou ik wel net als in de Formule 1 willen dat de regie van de tv ook de aanwijzingen krijgt, zodat ze de tactiek van ploegen op tv kunnen laten horen. Zou het voor de kijker denk ik wel veel interessanter maken. Of als ze roepen dat ze niet gaan aanvallen allemaal, dan kun je lekker in de tuin gaan zitten.
teamradio zoals in de F1 zou inderdaad wel leuk zijn
pi_70958448
Wat een droeftoeters die mensen, die menen dat wanneer er geëxperimenteerd wordt zonder oortjes gelijk waandenkbeelden krijgen dat dadelijk de mecaniciens ook niet meer in de auto meemogen en de renners zelf alles moeten doen.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:00:34 #209
159761 Arn0
Abbey Road
pi_70959909
http://hln.be/hln/nl/1295(...)ks-met-oortjes.dhtml

Toch twee renners die oortjes mogen gebruiken
pi_70960226
Het gaat al 90 jaar goed zonder oortjes, waarom zou het nu opeens zoveel onveiliger worden? De koers moet spectaculairder worden met renners die kiezen met hun benen of met hun hart, en niet met de stem die roept dat ze moeten verzaken vanuit de ploegleiderswagen.

Fucking zielig dat nu alsnog de twee beste mannen met de oortjes mogen rijden. Het gaat er juist om die personen, en niet om een of andere knecht die op een half uur achterstand rijdt.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:13:56 #211
67205 Colplay
How you doin??
pi_70960268
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 09:57 schreef Steven184 het volgende:
Wat een droeftoeters die mensen, die menen dat wanneer er geëxperimenteerd wordt zonder oortjes gelijk waandenkbeelden krijgen dat dadelijk de mecaniciens ook niet meer in de auto meemogen en de renners zelf alles moeten doen.
De nuance is inderdaad ver te zoeken, zowel bi de renners als hier.

Maar dus toch nog een compromis op het laatste moment. Wel een compromis in het voordeel van de kleinere ploegen. De topteams zullen hun twee beste renners echt niet meesturen in een ontsnapping, maar een team als Skil kan dat wel doen, omdat zij toch geen gevaar voor het klassement zijn.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:14:17 #212
142400 RedFever007
pi_70960453
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:00 schreef Arn0 het volgende:
http://hln.be/hln/nl/1295(...)ks-met-oortjes.dhtml

Toch twee renners die oortjes mogen gebruiken
Volgens mij kwam dit nieuws gister naar buiten vlak na bijeenkomst tussen de ploegen en ASO/UCI. Na korte periode bleek dat toch niet te kloppen.
Volgens mij rijden ze dus gewoon zonder oortjes.

Blamage vanjewelste in mijn ogen.
Oortjes beïnvloeden de koers niet, tenminste niet significant naar mijn mening.

Willen ze spannendere koers? Haal die tv's en dergelijke uit de auto's. Zorg dat de enige informatie die de ploegleiders krijgen door de ASO of de renners in het peloton geleverd wordt.
pi_70960489
De renners en ploegleiders komen met teksten als "gaan ze nu de helmen ook afnemen". Als ik me niet vergis waren het juist de renners die tegen het verplicht dragen van helmen waren. Ze hebben volgens mij nog gestaakt tijdens de Tour en is er toen een compromis uitgekomen dat tijdens beklimmingen geen helm gedragen hoefde te worden.

Of de koers echt anders wordt zonder oortjes ben ik niet zeker van maar geef het tenminste een kans.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:27:55 #215
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_70960676
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:20 schreef Dpadnul het volgende:
Willen ze spannendere koers? Haal die tv's en dergelijke uit de auto's. Zorg dat de enige informatie die de ploegleiders krijgen door de ASO of de renners in het peloton geleverd wordt.
De ploegleiders mogen al geen tv meer kijken in hun auto's. Of ze moeten achterin gaan zitten.
http://www.hln.be/hln/nl/(...)kijken-in-Tour.dhtml
pi_70960747
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:21 schreef TargaFlorio het volgende:
Of de koers echt anders wordt zonder oortjes ben ik niet zeker van maar geef het tenminste een kans.
Van mij mag het best een keer geprobeerd worden hoor daar niet van.

Ik vind het echter mesjogge om dit op het grootste wielerevenement van het jaar te doen. Doe dit dan tijdens Paris-Nice of de Dauphiné. Men gaat op het WK toch ook niet testen met nieuwe regels?

Anderzijds is het natuurlijk wel een beetje laat om op de dag voor de koers pas te gaan protesteren tegen het verbod. Ze wisten het namelijk al ruim van te voren dat de oortjes niet mochten.
pi_70960804
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:30 schreef Dpadnul het volgende:

[..]

Van mij mag het best een keer geprobeerd worden hoor daar niet van.

Ik vind het echter mesjogge om dit op het grootste wielerevenement van het jaar te doen. Doe dit dan tijdens Paris-Nice of de Dauphiné. Men gaat op het WK toch ook niet testen met nieuwe regels?

Anderzijds is het natuurlijk wel een beetje laat om op de dag voor de koers pas te gaan protesteren tegen het verbod. Ze wisten het namelijk al ruim van te voren dat de oortjes niet mochten.
Het is schijnbaar bij het Franse kampioenschap al uitgeprobeerd.
pi_70960824
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:27 schreef Lkw het volgende:

[..]

De ploegleiders mogen al geen tv meer kijken in hun auto's. Of ze moeten achterin gaan zitten.
http://www.hln.be/hln/nl/(...)kijken-in-Tour.dhtml
Ze hebben die tv's nog steeds in hun auto's verandert in feite niet zo veel.
Ik vind het wel goed dat de chauffeur niet ook nog eens naar zo'n tv'tje kijkt, vond ik altijd al gevaarlijk.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:33:02 #219
159761 Arn0
Abbey Road
pi_70960850
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:20 schreef Dpadnul het volgende:

[..]

Volgens mij kwam dit nieuws gister naar buiten vlak na bijeenkomst tussen de ploegen en ASO/UCI. Na korte periode bleek dat toch niet te kloppen.
Volgens mij rijden ze dus gewoon zonder oortjes.
Dit nieuws is iig van deze ochtend, dus ik weet het niet..
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:33:38 #220
142400 RedFever007
pi_70960879
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:21 schreef TargaFlorio het volgende:
De renners en ploegleiders komen met teksten als "gaan ze nu de helmen ook afnemen". Als ik me niet vergis waren het juist de renners die tegen het verplicht dragen van helmen waren. Ze hebben volgens mij nog gestaakt tijdens de Tour en is er toen een compromis uitgekomen dat tijdens beklimmingen geen helm gedragen hoefde te worden.

Ik ben er ook voor om de renners zelf te laten kiezen of ze een helm willen dragen

Overigens mogen renners nu ook geen beklimmingen doen zonder helm. Mocht wel een tijdje, net na het invoeren van de helmplicht.
pi_70960973
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:33 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Ik ben er ook voor om de renners zelf te laten kiezen of ze een helm willen dragen
Waarom? Is natuurlijk wel eigen verantwoordelijkheid, maar de dokter wordt er alleen maar drukker van. En de prof-renners hebben een voorbeeld-functie richting amateur-renners.
Eins, zwei, hoeplakai.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:39:36 #222
117813 Mr-Sander
Check m'n signature
pi_70961064
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 02:12 schreef Andromache het volgende:
Een leuk compromis lijkt me één kanaal voor de oortjes waarop de wedstrijdleiding alle belangrijke info doorgeeft: valpartijen, lossers, demarrages, tussentijden, lekrijders etc. Dan heb je toch al de helft van de ophef ondervangen?
Dit lijkt mij inderdaad ook de beste oplossing En dan gewoon in goed Engels en niet in dat gare Frans-Engels
-link verwijderd, niet terugplaatsen-
pi_70961222
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:39 schreef Mr-Sander het volgende:

[..]

En dan gewoon in goed Engels en niet in dat gare Frans-Engels
Daar hoef je in ieder geval niet op te hopen
Eins, zwei, hoeplakai.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 11:52:05 #224
62913 Blik
The one and Only!
pi_70961511
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:33 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Waarom, een helm is gewoon een stuk veiligheid wat niet mag ontbreken. Ik denk niet dat er iemand gebaat is bij een nieuw Kivilev of Casartelli verhaal. En er is ook nog een Nederlander deze Tour op de vlakte gegaan met zijn helm op de stoep...

Je hoort Formule-1 coureurs toch ook niet zeuren over gordels dragen?
pi_70961693
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 11:33 schreef Arn0 het volgende:

[..]

Dit nieuws is iig van deze ochtend, dus ik weet het niet..
quote:
'Wielerploegen met oortjes moeten naar huis'

LIMOGES - De ploegen die hun renners dinsdag in de Ronde van Frankrijk uitrusten met oortjes, moeten naar huis. Martin Bruin, de Nederlandse voorzitter van de jury in de Tour, heeft dat voor de start van de tiende etappe gezegd.

,,Ploegen die toch met oortjes rijden, worden uitgesloten van verdere deelname'', zei Bruin. ,,Ik heb maandag deze duidelijke instructies van de wielrenunie UCI gekregen en alle ploegen zijn ervan op de hoogte.''
De teams mogen dinsdag en vrijdag de communicatie niet gebruiken. Dat besluit van de UCI stuitte de afgelopen dagen op veel weerstand van de ploegen, omdat het de veiligheid van de renners in gevaar zou brengen. De UCI wil ermee bevorderen dat de renners zelf over de tactiek gaan nadenken.

(ANP)
  dinsdag 14 juli 2009 @ 12:17:15 #227
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_70962328
Met oortjes liggen er elke dag ook meerdere renners zand te happen...

Zonder oortjes moeten ze juist beter opletten, dus gebeuren er misschien wel minder ongelukken. Ze worden nl. ten eerste niet meer afgeleid door een tetterende teamleider en ten tweede verplaatst de verantwoordelijkheid zich naar de renner zelf, waardoor hij echt beter gaat opletten!
heitieh
pi_70962369
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 12:17 schreef Joooo-pi het volgende:
Met oortjes liggen er elke dag ook meerdere renners zand te happen...

Zonder oortjes moeten ze juist beter opletten, dus gebeuren er misschien wel minder ongelukken. Ze worden nl. ten eerste niet meer afgeleid door een tetterende teamleider en ten tweede verplaatst de verantwoordelijkheid zich naar de renner zelf, waardoor hij echt beter gaat opletten!
Zie jij maar eens een obstakel als je midden in het peloton rijdt.
Of aan het einde van een blinde bocht.

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
pi_70962492
De oplossing van Nierman:
http://twitpic.com/abbgl
pi_70962633
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 12:21 schreef Shakes het volgende:
Ge-ni-aal!
----> Schumacher, je was een groot sportman! <----
  dinsdag 14 juli 2009 @ 12:31:00 #231
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_70962763
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 12:18 schreef Dpadnul het volgende:

[..]

Zie jij maar eens een obstakel als je midden in het peloton rijdt.
Of aan het einde van een blinde bocht.

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
Elkaar helpen

Dat deed men vroeger ook hoor!
heitieh
  dinsdag 14 juli 2009 @ 12:35:50 #232
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_70962926
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 12:31 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Elkaar helpen

Nu steekt men idd nog steeds een handje op als er bijvoorbeeld een vluchtheuvel nadert. De ploegleiders verzinnen veiligheidsrisico's om hun zin te krijgen.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 12:36:08 #233
151456 Tokamak
Bad shrooms...
pi_70962936
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 12:21 schreef Shakes het volgende:
  dinsdag 14 juli 2009 @ 12:36:29 #234
67640 SaintOfKillers
pi_70962948
quote:

[..]

Elkaar helpen

Dat gebeurt nu nog meestal zo. Oortjes worden vooral gebruikt indien er in dorpje X olievlekken of zoiets liggen waarvoor ze moeten oppassen. Of dat er toeschouwers gevaarlijk staan opgesteld. Daarvan mogen de renners uiteraard op de hoogte worden gebracht, maar moet niet noodzakelijk via een oortje. Of dat moet iig. niet noodzakelijk door een ploegleider worden verteld, een neutraal kanaal kan dat ook allemaal best melden.
pi_70963211
Nu toch weer geen oortjes? Van de Twitter van Gio Lippens:
quote:
Zojuist via collega's op finish vernomen. Vandaag geen oortjes, vrijdag wel. Zou compromis zijn bereikt. Hou sinds gisteren slag om de arm
pi_70963251
quote:

[..]

Elkaar helpen

Precies. En trouwens, men wist dat deze etappe zonder oortjes zou worden gefietst. En dan vlak voor die etappe zo'n drukte maken. Zo triest.
pi_70963401
Was het vroeger dan zo onveilig?

Ik vind dat argument van veiligheid niet zo geloofwaardigheid. Voor de rest denk ik niet dat je het terug moet willen dringen, dat had je eerder moeten bedenken toen je het toeliet. Het is mij ook wat onduidelijk wat het nut er van is om het 2 dagen te verbieden.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 12:58:49 #238
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_70963641
http://www.telegraaf.nl/t(...)r_huis___.html?p=3,1

LIMOGES - De ploegen die hun renners dinsdag in de Ronde van Frankrijk uitrusten met oortjes, moeten naar huis. Martin Bruin, de Nederlandse voorzitter van de jury in de Tour, heeft dat voor de start van de tiende etappe gezegd.

"Ploegen die toch met oortjes rijden, worden uitgesloten van verdere deelname”, zei Bruin. "Ik heb maandag deze duidelijke instructies van de wielrenunie UCI gekregen en alle ploegen zijn ervan op de hoogte.”

De teams mogen dinsdag en vrijdag de communicatie niet gebruiken. Dat besluit van de UCI stuitte de afgelopen dagen op veel weerstand van de ploegen, omdat het de veiligheid van de renners in gevaar zou brengen. De UCI wil ermee bevorderen dat de renners zelf over de tactiek gaan nadenken.

quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 12:51 schreef SCH het volgende:
Was het vroeger dan zo onveilig?

Ik vind dat argument van veiligheid niet zo geloofwaardigheid. Voor de rest denk ik niet dat je het terug moet willen dringen, dat had je eerder moeten bedenken toen je het toeliet. Het is mij ook wat onduidelijk wat het nut er van is om het 2 dagen te verbieden.
De tour van vroeger was ook minder snel en er stonden minder idioten langs de weg.

Het nut is heel simpel: men verwacht dat een rit zonder die dingen onvoorspelbaarder wordt.
Met oortjes is een peleton in de finale makkelijker te sturen. Een peleton mikt nu op een groep renners die vooruit rijden en enkele kilometers voor de finish worden gepakt. Dat zal een stuk lastiger worden verwacht men.

(is niet perse mijn standpunt )
pi_70963805
Wat een onzin om ineens die oortjes te gaan verbieden zeg.
That's all folks!
pi_70963851
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 13:04 schreef -Vaduz- het volgende:
Het was al voor de Tour bekend, het is zeker niet ineens gebeurd. Ik vind het wel een aardig experiment, ik ben benieuwd of er echt verandering gemerkt wordt.
pi_70963873
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 12:58 schreef wdn het volgende:

Het nut is heel simpel: men verwacht dat een rit zonder die dingen onvoorspelbaarder wordt.
Met oortjes is een peleton in de finale makkelijker te sturen. Een peleton mikt nu op een groep renners die vooruit rijden en enkele kilometers voor de finish worden gepakt. Dat zal een stuk lastiger worden verwacht men.

(is niet perse mijn standpunt )
Dan moeten wij als publiek eisen dat de oortjes verboden worden toch?
  dinsdag 14 juli 2009 @ 13:07:29 #242
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_70963902
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 13:04 schreef -Vaduz- het volgende:
Staat tegenover dat al maaaaaanden bekend is dat er 2 etappes in deze tour zijn waar men dat wil doen.
Daarnaast is het ook al eerder toegepast tijdens het Franse kampioenschap (met volgens de organisatie veel succes).

Nee, de heibel die er nu is hierover is ontstaan slaat echt alles.
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 13:06 schreef SCH het volgende:

[..]

Dan moeten wij als publiek eisen dat de oortjes verboden worden toch?
Eh.

Ik denk eerder dat het leuker is als het publiek ook die gesprekken te horen krijgt.
pi_70964066
Als ze nou net al bij F1 de kanalen waarover teamorders gegeven worden openbaar maken, dan kan die communicatie ook tijdens de uitzending gehoord worden. Dan geven de oortje weer meer inzicht in de koers en dat vergroot wellicht het draagvlak voor de oortjes, en ploegleiders zullen wat terughoudender worden denk ik om aan echte koersvervalsing (Henk moet zich laten terugzakken omdat Piet in het geel wil en dus hulp nodig heeft) te gaan doen omdat ze anders de toorn van het publiek over zich af roepen.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 13:15:01 #244
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_70964155
Ja en dan als publiek proberen te achterhalen of die ene zin cryptisch bedoeld was om een bepaalde afspraak te activeren enzo
pi_70964175
Het is al maanden bekend en nu komen ze ineens in opstand.

Gewoon gaan rijden en achteraf evalueren. Niet van te voren gaan dreigen met stakingen of zelfs eventuele doden...
pi_70964788
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 13:05 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Het was al voor de Tour bekend, het is zeker niet ineens gebeurd. Ik vind het wel een aardig experiment, ik ben benieuwd of er echt verandering gemerkt wordt.
Dan zeg ik dat dus zonder te weten dat dat vooraf al aangekondigd was. Van mij hoeven de oortjes in ieder geval niet weg, maar ik vind het prima dat ermee geëxperimenteerd wordt.
That's all folks!
  dinsdag 14 juli 2009 @ 13:36:03 #247
62913 Blik
The one and Only!
pi_70964835
Ik denk wel dat het effect miniem is in één etappe. Voorsprong wordt expres klein gehouden denk ik
  dinsdag 14 juli 2009 @ 13:43:26 #248
195858 Krambo
Ik doe mee!
pi_70965121
Armstrong net op Sporza:
Verslaggever'' Iedeereen die met oortjes rijdt wordt uit de wedstrijd genomen''
Armstrong: ''Oh, dan ga ik Alberto een paar oortjes bezorgen''
Jij ook?
  dinsdag 14 juli 2009 @ 13:57:19 #249
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_70965600
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_70966000
Armstrong is misschien een lul, maar wel een grappige lul.
Eins, zwei, hoeplakai.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 14:15:31 #251
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_70966230
Een kwartier lang is Maarten Ducrot al over de oortjes aan het zeveren.
Poef.....gone! ©golfer
pi_70966477
Ik heb vandaag ook een oortje in. Als steunbetuiging
  dinsdag 14 juli 2009 @ 14:42:33 #253
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_70967268
Wat zeg je?
Poef.....gone! ©golfer
pi_70967285
AANVALLEN GOLFER
pi_70967438
Die lafbek van een Michael Boogerd vindt het ook weer prima
pi_70968013
Ik kan helaas niet kijken vandaag, maar wordt er ook maar een beetje anders gereden? Ik denk namelijk dat dat wel meevalt.
Want ik heb destijds besloten, dat ik de harde weg ontwijk.
Dus blijf ik lopen door de sloten, het liefst in zeven tegelijk.
BZB - Zeven Sloten
pi_70968286
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 15:04 schreef FrankRicard het volgende:
Ik kan helaas niet kijken vandaag, maar wordt er ook maar een beetje anders gereden? Ik denk namelijk dat dat wel meevalt.
Als 'statement' heeft het peloton vandaag besloten om niet te rijden
pi_70968339
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 15:11 schreef Shoombak het volgende:

[..]

Fuck het tourpubliek dus.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 15:13:18 #259
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_70968369
Minachting van de kijker en van de grootheid van de Tour. ASOciaal.
pi_70968474
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 15:04 schreef FrankRicard het volgende:
Ik kan helaas gelukkig niet kijken vandaag, maar wordt er ook maar een beetje anders gereden? Ik denk namelijk dat dat wel meevalt.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
pi_70968689
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 15:13 schreef Zwansen het volgende:
Minachting van de kijker en van de grootheid van de Tour. ASOciaal.
Echt minachting ja.
pi_70968911
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 15:20 schreef SCH het volgende:

[..]

Echt minachting ja.
Och wat een overdrijving zeg. Ik vind het een minachting voor het wielrennen van de ASO en de UCI om een experiment te doen in de Tour. Doe dat vanaf het begin van het jaar en zet dat in de Tour door, maar niet opeens in de Tour.
pi_70969123
Dat k*t Astana is hier mee gekomen en alle andere ploegen lopen er als makke schaapjes achter aan!

De oortjes zouden beter zijn voor de veligiheid rot toch op man laat gewoon een motor aangeven met een rode vlag waar de gevaarlijk obstakels zijn zoals ik in de giro zag.

Het is precies zoals Ducrot het zegt de ploegleiders willen bepalen hoe de wedstrijd verloopt inplaats van het aan de renners zelf over te laten.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 15:32:22 #264
40566 Ericr
Livewrong
pi_70969145
Nobody said anything about no ears, no?
pi_70969182
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 15:31 schreef forzaudinese het volgende:
Dat k*t Astana is hier mee gekomen en alle andere ploegen lopen er als makke schaapjes achter aan!

De oortjes zouden beter zijn voor de veligiheid rot toch op man laat gewoon een motor aangeven met een rode vlag waar de gevaarlijk obstakels zijn zoals ik in de giro zag.

Het is precies zoals Ducrot het zegt de ploegleiders willen bepalen hoe de wedstrijd verloopt inplaats van het aan de renners zelf over te laten.
Nog iemand die blind met dat gezeik van Ducrot meepraat: hulde!
pi_70969378
jij praat blind met de ploegen mee TheArt
  dinsdag 14 juli 2009 @ 15:43:07 #267
236410 MaleDuck
pi_70969581
Ach ja in deze etappe is het niet zo erg om 'de benen stil te houden', maar de etappe van vrijdag zal het heus niet zo gaan hoor, daarvoor zijn er te veel heuveltjes, alhoewel dat wel gunstig zou zijn voor van Hummel
  dinsdag 14 juli 2009 @ 15:46:55 #268
67205 Colplay
How you doin??
pi_70969736
Reactie van Armstrong is wel mooi:
quote:
Armstrong heeft vooral lol de oortjes
LIMOGES - Lance Armstrong deed dinsdag niet moeilijk over het verbod op de oortjes, waar de renners in de Ronde van Frankrijk in de tiende etappe niet mee mochten fietsen.

Zonder 'oortje' hoort Lance Armstrong maar weinig. FOTO REUTERS
De Amerikaanse wielrenner van Astana maakte er voor de start tegen een Belgische tv-verslaggever vooral grappen over. ,,Ik heb altijd oordoppen in, ik slaap er elke nacht mee. Ik zou ze ook graag in de koers hebben. Lekker rustig, dan hoor ik helemaal niemand.''

Toen de verslaggever van Sporza probeerde serieus op het onderwerp in te gaan, ging Armstrong, overduidelijk in een melige bui, daar nauwelijks op in: ,,Het is de Tour, dus alles wordt uit proporties getrokken. Ik rijd vandaag niet met een zender.''

Nadat de verslaggever Armstrong had verteld dat renners met een zender uit koers zouden worden genomen door de jury, had de Texaan weer een grap klaar. Refererend aan de vermeende controverse tussen hem en zijn Spaanse ploeggenoot Alberto Contador sprak hij: ,,Oh, dan geef ik Alberto vandaag een zender mee.''
pi_70969836
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 15:38 schreef Rasmussen het volgende:
jij praat blind met de ploegen mee TheArt
Ik praat helemaal niet blind met de ploegen mee. Ik vind namelijk wel dat die oortjes afgeschaft moeten worden, wat die ploegen helemaal niet vinden. Ik vind alleen dat je dat niet als soort te met van experiment in de Tour moet gaan doen, maar gewoon volgend jaar bij het begin van het seizoen mee moet starten en dat in alle wedstrijden moet gaan doen. En niet alleen hier zo in twee etappes van de belangrijkste wedstrijd van het jaar terwijl je niet eens zeker bent of het gaat helpen.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 15:56:16 #270
67640 SaintOfKillers
pi_70970124
Het peloton heeft principes. Maar enkel als die principes geen gevolgen hebben, anders zetten ze ze even opzij. Kortom, het zijn vijgen.
pi_70970174
het maakt echt niet uit waar je 't test, een vlak etappetje als dit in de Tour kan prima. en je bent voor afschaffing vna die oortjes dan ben je 't dus gewoon met Ducrot eens
pi_70970239
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 15:26 schreef TheArt het volgende:

[..]

Och wat een overdrijving zeg. Ik vind het een minachting voor het wielrennen van de ASO en de UCI om een experiment te doen in de Tour. Doe dat vanaf het begin van het jaar en zet dat in de Tour door, maar niet opeens in de Tour.
Dan hadden de ploegen eerder aan de bel moeten trekken.
pi_70970314
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 15:58 schreef SCH het volgende:

[..]

Dan hadden de ploegen eerder aan de bel moeten trekken.
Dat hebben ze gedaan hoor. Meerdere malen is er protest gekomen, alleen niet georganiseerd zoals het nu is gebeurd. Maar er is zeker wel aan de bel getrokken.
pi_70970413
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 15:57 schreef Rasmussen het volgende:
het maakt echt niet uit waar je 't test, een vlak etappetje als dit in de Tour kan prima. en je bent voor afschaffing vna die oortjes dan ben je 't dus gewoon met Ducrot eens
Nee ik ben het wat dit betreft met Ducrot oneens. Hij is het namelijk eens met dat experiment hier en ik totaal niet.

En het maakt wel degelijk uit of je een experiment doet in de Tour, terwijl de rest van het jaar gewoon met oortjes gereden is, of je doet het bij de Vuelta al Tachira begin januari bij de start van het nieuwe seizoen.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 16:27:58 #275
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_70971366
Een experiment op dit tijdstip is niet handig inderdaad, maar verder mogen die oortjes wat mij betreft weg. Laat de spontaniteit maar terug komen!
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 16:30:04 #276
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_70971447
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 16:03 schreef TheArt het volgende:

[..]

Nee ik ben het wat dit betreft met Ducrot oneens. Hij is het namelijk eens met dat experiment hier en ik totaal niet.

En het maakt wel degelijk uit of je een experiment doet in de Tour, terwijl de rest van het jaar gewoon met oortjes gereden is, of je doet het bij de Vuelta al Tachira begin januari bij de start van het nieuwe seizoen.
Dat is niet het geval: men heeft het al eerder gedaan tijdens het Franse kampioenschap.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 16:30:23 #277
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70971458
Het lijkt mij eigenlijk het leukst als ze helemaal geen informatie hebben. Dus als renners uit het zicht ontsnappen dat je dan onzekerheid hebt.

Maar in deze informatiemaatschappij kun je toch niet meer terug naar vroeger. Ploegleiders hebben TV in de auto, er kunnen mensen langs de kant staan die informatie geven, etc etc.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 14 juli 2009 @ 16:32:04 #278
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_70971511
- Dan zal de race hard gemaakt worden en zal niemand ontsnappen.
- In de bergen zullen heel veel renners te laat binnenkomen.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 16:38:04 #279
237207 Magere_Gein
Muahahahaha
pi_70971761

p.s. vooral saai dus, door de opstandige ploegen die het onveilig vinden blablabla....ga dan dammen of zo...

[ Bericht 38% gewijzigd door Magere_Gein op 14-07-2009 17:29:09 ]
Er is leven na de lach.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 18:07:02 #280
138876 Andromache
pi_70974596
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 15:11 schreef Shoombak het volgende:

[..]

Kinderachtig.

Aan de andere kant ben ik het ook wel eens dat de ASO arrogant optreedt door opeens in de Tour oortjes ter discussie te stellen. Volgens mij is het wielrennen meer gebaat bij een brede discussie waar ook de wielerploegen in betrokken worden over hoe het koersen spannender te maken. Zo van bovenaf oortjes te gaan verbieden is niet heel handig.
pi_70975729
Boonen is voor afschaffen van de oortjes.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 18:46:23 #282
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_70975733
met oortjes
zonder oortjes
het maakt allemaal niet uit want Cavendish wint de sprint
pi_70976397
Ik vond de reactie van Boonen wel leuk. Hij vond het wel relaxed koersen. Het was minder nerveus dan anders, omdat de ploegleiders niet de hele tijd bij iedereen in het oor zaten te tetteren. Dus misschien heeft SoK wel gelijk, en is koersen zonder oortjes juist veiliger.
pi_70976780
Niemand verplicht Boonen om een oortje in te doen hoor (nou ja, misschien wil z'n ploegleiding het, maar het is geen verplichting), als hij dat prettiger vindt laat hij hem toch uit? Dat het nu niet nerveus was lag trouwens aan de trainingstocht die ze ervan maakten.
pi_70980145
Dit las ik op de twitter van Gio Lippens:
quote:
GioLippensDe klucht gaat verder. ASO wil toegeven aan de ploegen, de UCI wil beraad over de oortjes met haar juryleden. Nemen donderdag pas beslissing
  dinsdag 14 juli 2009 @ 22:54:53 #286
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_70984338
Ik ben voor een algeheel verbod, zeker nu ik weet wat voor een opgefokte onzin zelfs eens ijskonijn als Breukink constant in die oortjes zit te hijgen. Hij zit steeds aan de renners te vragen 88x of een bepaalde renner nog in de kopgroep zit, of meteen NIET RIJDEN als iemand ervan tussen wil.

Laat iedereen toch koersen, met alle bravoure, fouten, hoogmoed en risico's. Vooraf kun je alle scenario's dichttimmeren als ploegleider en doorspreken, dat recht neemt niemand je af. Maar nu chanteren ze zelfs renners door de oortjes of zetten ze gigantisch onder druk. Weg ermee.
pi_70984736
Ik vind het in en in triest dat zelfs alle renners toegeven aan de wil van hun ploegleiders. Dit maar zien wat een robots het eigenlijk zijn die dansen zoals de ploegleiders het willen. Belachelijk dat de oortjes er zijn. Dit is pure wedstrijdvervalsing.

'Niet rijden!'
'Blijven zitten!'
'Je hartslag is de hoog, IN DE REMMEN!'
'Er kunnen nog wel een paar slagen bij, GASSEN!'
'Niet koersen met Evans in de kopgroep!'
'Blijf maar lekker in het wiel zitten ook al voel dat je sterk bent!'
'VENGA VENGA VENGA VENGA VENGA!'
'Er komt een spoorwegovergang aan, TEMPO MAKEN TEMPO MAKEN!'

Van mij mogen ze het echt 3 weken lang verbieden in de tour. Er is niks puurs meer aan. Alles gaat op commando en beslissingen worden genomen op basis van rekenmachines, en niet op basis van de renner die zich goed voelt of slecht voelt.

En de veiligheid in het geding.. Alsjeblieft zeg. De tour rijdt al meer dan 100 jaar, waarvan 90 jaar zonder oortjes. Is de veiligheid veel verbeterd? Je kan ook zeggen dat de veiligheid juist is afgenomen omdat de concentratie daalt en renners alleen handelen naar dat wat ze opgedragen wordt. Of dat er 190 man voorin wilt zitten omdat er een spoorwegovergang aan komt.

De ploegleiders moeten niet zeuren en de koers weer teruggeven aan de renners, en aan het publiek.
  dinsdag 14 juli 2009 @ 23:11:12 #288
102912 crv
Screwed up
pi_70984838
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 23:07 schreef ufopiloot het volgende:
Ik vind het in en in triest dat zelfs alle renners toegeven aan de wil van hun ploegleiders. Dit maar zien wat een robots het eigenlijk zijn die dansen zoals de ploegleiders het willen. Belachelijk dat de oortjes er zijn. Dit is pure wedstrijdvervalsing.

'Niet rijden!'
'Blijven zitten!'
'Je hartslag is de hoog, IN DE REMMEN!'
'Er kunnen nog wel een paar slagen bij, GASSEN!'
'Niet koersen met Evans in de kopgroep!'
'Blijf maar lekker in het wiel zitten ook al voel dat je sterk bent!'
'VENGA VENGA VENGA VENGA VENGA!'
'Er komt een spoorwegovergang aan, TEMPO MAKEN TEMPO MAKEN!'

Van mij mogen ze het echt 3 weken lang verbieden in de tour. Er is niks puurs meer aan. Alles gaat op commando en beslissingen worden genomen op basis van rekenmachines, en niet op basis van de renner die zich goed voelt of slecht voelt.

En de veiligheid in het geding.. Alsjeblieft zeg. De tour rijdt al meer dan 100 jaar, waarvan 90 jaar zonder oortjes. Is de veiligheid veel verbeterd? Je kan ook zeggen dat de veiligheid juist is afgenomen omdat de concentratie daalt en renners alleen handelen naar dat wat ze opgedragen wordt. Of dat er 190 man voorin wilt zitten omdat er een spoorwegovergang aan komt.

De ploegleiders moeten niet zeuren en de koers weer teruggeven aan de renners, en aan het publiek.
Dit heeft Terpstra er over te zeggen
pi_70984980
Oja en nog; dat juykanaal is ook een goed idee, als ze toch zo blijven zeiken op veiligheid. Dan is dat gelijk in 1 klap opgelost.
  woensdag 15 juli 2009 @ 00:14:51 #290
138876 Andromache
pi_70987108
quote:
Op dinsdag 14 juli 2009 23:15 schreef ufopiloot het volgende:
Oja en nog; dat juykanaal is ook een goed idee, als ze toch zo blijven zeiken op veiligheid. Dan is dat gelijk in 1 klap opgelost.
Helemaal mee eens, lijkt me een interessant uitgangspunt.
  woensdag 15 juli 2009 @ 09:34:15 #291
62913 Blik
The one and Only!
pi_70992379
quote:
Vrijdagrit mogelijk toch met oortjes
Of de renners in de Tour de France komende vrijdag de tweede rit zonder oortjes rijden is nog maar de vraag. Volgens UCI-voorzitter Pat McQuaid worden de renners niet verplicht om zonder communicatiemiddel te rijden.

Vandaag, tijdens de tiende etappe, hadden de wielrenners geen oortjes in. Hiermee hebben ze normaal gesproken contact met hun ploegleiders. De meeste ploegen waren het er niet mee eens en lieten dat ook merken. Grischa Niermann (Rabobank) had tijdens de inschrijving voor de etappe een antenne gemonteerd. De wielerploegen deden het ook rustig aan in de etappe, alleen de laatste veertig kilometer werd volop gekoerst, als blijk van protest tegen het verbod.

Eerder werd er al een mogelijke staking aangekondigd tijdens de tiende etappe, die is dus deels uitgevoerd. Overtreding van het verbod op oortjes kon misschien zelfs rekenen op uitsluiting van de wedstrijd, zo liet McQuaid gisteren weten.

Tour-organisator ASO zou de UCI hebben gevraagd om de oortjes toch toe te staan tijdens de vrijdagrit. Eigenlijk zou die etappe ook zonder hulpmiddelen verreden worden. Zowel de Tour-directeur, Christian Prudhomme (ASO), als bijna alle wielerploegen, waren niet tevreden met de resultaten van het uitgevoerde experiment.

Het definitieve besluit omtrent de oortjes de kwestie wordt donderdag genomen.
Wat enorm zielig weer, niemand was tevreden met de resultaten Vind je het gek als er gestaakt wordt. Zou het erg zwak vinden als ze juist vrijdag die oortjes weer toestaan, dat is in potentie een prachtige etappe om het goed uit te proberen.
pi_70992875
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 09:34 schreef Blik het volgende:

[..]

Wat enorm zielig weer, niemand was tevreden met de resultaten Vind je het gek als er gestaakt wordt. Zou het erg zwak vinden als ze juist vrijdag die oortjes weer toestaan, dat is in potentie een prachtige etappe om het goed uit te proberen.
Mijn god, wat vreselijk laf van de UCI/ASO,
  woensdag 15 juli 2009 @ 11:06:56 #293
102912 crv
Screwed up
pi_70994586
Sporza gister tijdens de oortjesloze rit in de ploegleiderswagen bij Quickstep
Een dag in de volgauto

"schone arrive"
  woensdag 15 juli 2009 @ 12:10:12 #294
78918 SeLang
Black swans matter
pi_70996431
Ik hoop toch dat ze eens een hele tour zonder oortjes doen om eens echt te kijken of er iets verandert.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_71030195
Tijdens de dertiende etappe van de Ronde van Frankrijk mogen de ploegen vrijdag ‘gewoon’ gebruikmaken van de ‘oortjes.’ ‘Om een eind te maken aan de controverse heeft de UCI besloten om het experiment om zonder communicatie te rijden niet te herhalen,' meldt de wielerunie in een statement.

Dinsdag vond de eerste rit zonder oortjes plaats. Het gros van de equipes in de Tour zag geen brood in het experiment. Omdat de organisatie voet bij stuk hield, legden ze de rit in wandeltempo af.

[ Bericht 9% gewijzigd door Ambrosius op 16-07-2009 17:21:58 ('bron' weggehaald, onderhand duidelijk waarom) ]
pi_71030751
Mooi, na twee saaie etappes mogen er nu wel twee spannende etappes komen.
pi_83701372
Blijkbaar kunnen zelf oortje geen valpartijen vermijden... eg ermee!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')