abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56835751
Ik heb gesolliciteerd op een functie op WO-niveau die aansluit op mijn opleiding. Op dit moment werk ik op HBO-niveau en verdien ik daarvoor een riant salaris al zeg ik het zelf. Mijn huidige baan is prima, leuke collega's en op zich best leuk werk, al mis ik soms wel de uitdaging. In de nieuwe baan vind ik de uitdaging denk ik meer, al twijfel ik nog steeds een beetje over de inhoud, het is denk ik niet de baan van mijn leven maar wel een hele leuke baan. Ik heb bij de nieuwe werkgever laten weten dat ik in principe de overstap wil maken, maar dat ik wel nog even de bruto/nettoberekening wil afwachten.

Nu kreeg ik die vandaag onder ogen, en ik schrok me rot! Ik zou er in mijn nieuwe functie bijna 400 euro op achteruit gaan! Nu moet ik er wel bij zeggen dat dat ook komt doordat de nieuwe baan wat minder uren per week bedraagt, maar dat verklaard niet de hele daling in inkomen. Ik baal hier enorm van, en had dat absoluut niet verwacht. Meer ruimte zit er niet in, dat heb ik al in het vorige gesprek te horen gekregen. Dus nu zit ik met een dilemma: kies ik voor de nieuwe uitdaging zodat ik moeilijker werk ga doen op een hoger niveau of kies ik voor mijn huidige baan met een beter salaris en 'makkelijker' werk. En nog een ander probleem: hoe ga ik dit de nieuwe werkgever laten weten? Ze rekenen er al zo ongeveer op dat ik daar kom werken!!

Help! Ik ben er goed ziek van!
pi_56835807
quote:
En nog een ander probleem: hoe ga ik dit de nieuwe werkgever laten weten? Ze rekenen er al zo ongeveer op dat ik daar kom werken!!
Lekker belangrijk. Betaald het niet goed, dan houdt het op. Sim-pel.
pi_56835875
Dan zou ik denk ik blijven zitten waar ik zit en doorzoeken.. moeilijker werk op een hoger niveau en toch minder betaald krijgen? Hoeveel uur minder ga je werken ?
Ik vind 400 euro toch een heel hoop geld .
Je hebt het op je huidige werk nog steeds naar je zin al mis je soms de uitdaging, kunne ze daar niks voor je meer betekenen?
  dinsdag 19 februari 2008 @ 13:38:19 #4
179735 UnderTheWingsOfLove
Imperio. Crucio. Avada Kedavra
pi_56835877
Gewoon zeggen dat je niet bij hun gaat werken omdat je oude baan beter is
Celebrities walk on red carpet because they are famous, I walk on toilet paper because I'm the shit
5 Xbox360 spellen: Halo 3 , Fable 2 ,Saints Row 2 , Pure en Virtua Tennis 3 te koop!
  dinsdag 19 februari 2008 @ 13:39:20 #5
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_56835903
PWNED!
pi_56835959
Zolang er nog niets getekend is en er nog niet op alle belangrijke punten (zoals salaris) overeenstemming is bereikt, kun je het hele proces in principe afbreken geloof ik. Je hebt zelf te kennen gegeven dat je de definitieve beslissing vooralsnog niet wilde nemen omdat je de hoogte van je salaris af wilde wachten. Die nieuwe werkgever kan verwachten wat 'ie wil, jij hebt daar niet veel mee te maken.
pi_56835990
Ik zou 4 uurtjes per week minder gaan werken dus dat kan het hele bedrag niet verklaren....Wat het lastig maakt is dat ik al nieuwe collega's ontmoet heb, en we afscheid namen met dat het salaris waarschijnlijk het breekpunt niet zou zijn, maar dat is het voor mij dus nu wel, ik heb echt geen zin om 400 euro minder te gaan verdienen. En erger nog, het is ook nog een lagere schaal dus doorgroeimogelijkheden zijn er ook niet echt.

Ik vind het aan de ene kant zo oppervlakkig om het hierop stuk te laten lopen, maar aan de andere kant; ik ben wel gewend aan mijn huidige salaris en daarmee samenhangende uitgavenpatroon, ik leef tenslotte niet om te werken maar ik werk om te kunnen leven.
pi_56836034
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 13:34 schreef nathalie5 het volgende:
...
Ik heb bij de nieuwe werkgever laten weten dat ik in principe de overstap wil maken, maar dat ik wel nog even de bruto/nettoberekening wil afwachten.
...
En nog een ander probleem: hoe ga ik dit de nieuwe werkgever laten weten? Ze rekenen er al zo ongeveer op dat ik daar kom werken!!
Als je ze vooraf gezegd hebt dat je pas wil beslissen als je de beloningen hebt kunnen vergelijken dan is het niet jouw schuld als zij ergens op rekenen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  dinsdag 19 februari 2008 @ 13:45:44 #9
2964 Armageddon
Oldbies Automatisering BV.
pi_56836049
Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen die het naar de zin hebben op het werk, een goed salaris hebben en leuk kunnen leven daarvan, zonodig weer een andere baan moeten hebben. Wees eens een keer blij met wat je hebt en zeik niet zo.
pi_56836077
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 13:42 schreef nathalie5 het volgende:
Ik zou 4 uurtjes per week minder gaan werken dus dat kan het hele bedrag niet verklaren....Wat het lastig maakt is dat ik al nieuwe collega's ontmoet heb, en we afscheid namen met dat het salaris waarschijnlijk het breekpunt niet zou zijn, maar dat is het voor mij dus nu wel, ik heb echt geen zin om 400 euro minder te gaan verdienen. En erger nog, het is ook nog een lagere schaal dus doorgroeimogelijkheden zijn er ook niet echt.

Ik vind het aan de ene kant zo oppervlakkig om het hierop stuk te laten lopen, maar aan de andere kant; ik ben wel gewend aan mijn huidige salaris en daarmee samenhangende uitgavenpatroon, ik leef tenslotte niet om te werken maar ik werk om te kunnen leven.
Maar 4 uurtjes?
Je weet dat het 10% is? Ik wete niet of dat overeenkomstig is met je salaris maar 4 uur minder klinkt weinig maar het is wel 10%.
pi_56836153
Ja dat heb ik ze gezegd; het brutosalaris leek me redelijk (kwam ongeveer overeen met wat ik nu krijg), maar ik heb wel gezegd dat dat me in principe niet zoveel zegt en dat ik vooral wil kijken naar het nettoinkomen, dat is tenslotte wat ik elke maand op mijn bankrekening krijg. Dus ik heb gezegd dat ik pas als ik dat gezien heb definitief ja zou zeggen. Ik heb dus ook nog niets getekend of toegezegd. En nu is het dus eigenlijk voor mijn gevoel nee als ik het hele proces optel (mijn twijfel, weinig doorgroeimogelijkheden en het salaris dat enorm tegenvalt). Maar aangezien ik niet zo'n held ben in hard zijn vind ik het echt vreselijk om hen nu te laten weten dat ik het toch maar niet doe alleen om het geld. Ik ben er letterlijk ziek van!
pi_56836205
Ja ik weet dat het 10% is, als ik daarvan uitga dan zou ik er in totaal 'maar' ong 200 euro netto op achteruit gaan.
pi_56836300
Je bruto salaris komt overeen, maar je netto niet? Waarom niet?
  dinsdag 19 februari 2008 @ 13:56:59 #14
85962 ioko
I Appear Missing
pi_56836312
TS, je moet niet met die 400 euro rekenen. Kijk eens wat je bij je huidige werk verdiend als je 36 uur gaat werken, dan heb je pas een realistische vergelijking, dan zal het minder dan 200 euro zijn. Over de schaal zou ik wel nog proberen te onderhandelen, beter laag in een hogere schaal dan andersom.
Coincidence
Makes sense
Only with you
  dinsdag 19 februari 2008 @ 13:58:20 #15
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_56836341
Hoe graag willen ze je hebben?
Is het een optie dat ze je een schaal hoger in delen (zodat je niet of nauwelijks achteruit gaat)? Of dat je meer uren krijgt?
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_56836387
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 13:56 schreef ioko het volgende:
TS, je moet niet met die 400 euro rekenen. Kijk eens wat je bij je huidige werk verdiend als je 36 uur gaat werken, dan heb je pas een realistische vergelijking, dan zal het minder dan 200 euro zijn. Over de schaal zou ik wel nog proberen te onderhandelen, beter laag in een hogere schaal dan andersom.
Ik werk nu 36u, als ik dat terugreken naar 32u dan kom ik nog steeds (veel) hoger uit dan het aanbod wat ze me nu gedaan hebben. Over de schaal valt niet te onderhandelen hebben ze me al duidelijk gemaakt, dat past niet in de CAO.
  dinsdag 19 februari 2008 @ 14:01:20 #17
43959 MetalMessiah
Messiahs die young
pi_56836407
400 netto is bijna 5000 op jaarbasis, daar kun je leuk van autorijden of een hypotheen van 200.000 mee betalen...

overigens, kun je geen moeilijker werk krijgen van je huidige baas? De meeste bedrijven die ik ken vinden het prima om je moeilijkere dingen te laten doen zonder extra te betalen ;-)

Officieel zit je nergens aan vast, dat weet je zelf ook maar je hebt je gecommiteerd aan het neiuwe bedrijf en het is noet leuk om nu terug te komen op je belofte. Het is wel het eerlijkste naar jezelf toe en naar hen.

Realiseer je dat als je daar gaat werken voor een flink stuk minder, dat het moeilijk wordt om jezelf langdurig te motiveren. Ook zul je die 400 euro voor altijd kwijt zijn want het volgende bedrijf kijkt weer naar je laatst verdiende salaris.
Je kunt niet alles hebben, maar wel niets...
pi_56836409
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 13:50 schreef nathalie5 het volgende:
Ja dat heb ik ze gezegd; het brutosalaris leek me redelijk (kwam ongeveer overeen met wat ik nu krijg), maar ik heb wel gezegd dat dat me in principe niet zoveel zegt en dat ik vooral wil kijken naar het nettoinkomen, dat is tenslotte wat ik elke maand op mijn bankrekening krijg. Dus ik heb gezegd dat ik pas als ik dat gezien heb definitief ja zou zeggen. Ik heb dus ook nog niets getekend of toegezegd. En nu is het dus eigenlijk voor mijn gevoel nee als ik het hele proces optel (mijn twijfel, weinig doorgroeimogelijkheden en het salaris dat enorm tegenvalt). Maar aangezien ik niet zo'n held ben in hard zijn vind ik het echt vreselijk om hen nu te laten weten dat ik het toch maar niet doe alleen om het geld. Ik ben er letterlijk ziek van!
Als het brutosalaris ongeveer gelijk is, kijk dan eens waarom het zo veel scheelt. Krijg je bij je nieuwe baan een lease-auto? Wordt er meer pensioenpremie ingehouden (en heb je later misschien een hoger pensioen)? Krijg je bij je oude baan een dikke onkostenvergoeding o.i.d.? Zit er bij je nieuwe salaris ziektekostenverzekering ofarbeidsongeschiktheidsverzekering in het salaris?

Alleen je oude en nieuwe brutosalaris vergelijken zegt net zo weinig als alleen de nettosalarissen vergelijken.
pi_56836509
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 14:01 schreef MetalMessiah het volgende:

Officieel zit je nergens aan vast, dat weet je zelf ook maar je hebt je gecommiteerd aan het neiuwe bedrijf en het is noet leuk om nu terug te komen op je belofte. Het is wel het eerlijkste naar jezelf toe en naar hen.
Precies! Dat maakt het lastig! We gingen echt zo uit elkaar van 'dat salaris is bijna niet eens meer een item, dan komt wel goed, dus tot de volgende keer'. Maar het komt dus helemaal niet goed want ik ga niet aan een moeilijkere baan beginnen en ook nog eens minder betaald krijgen, dat kan ik echt niet aan mezelf verkopen!
  dinsdag 19 februari 2008 @ 14:07:12 #20
85962 ioko
I Appear Missing
pi_56836522
Ja, ik zou ook eens goed naar de inhoud kijken. Ik denk dat er in de bruto/netto overgang dingen anders zijn, samen met die 12% (!!) minder uren, kom je toch een stuk lager uit.
Coincidence
Makes sense
Only with you
pi_56836560
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 14:01 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als het brutosalaris ongeveer gelijk is, kijk dan eens waarom het zo veel scheelt. Krijg je bij je nieuwe baan een lease-auto? Wordt er meer pensioenpremie ingehouden (en heb je later misschien een hoger pensioen)? Krijg je bij je oude baan een dikke onkostenvergoeding o.i.d.? Zit er bij je nieuwe salaris ziektekostenverzekering ofarbeidsongeschiktheidsverzekering in het salaris?

Alleen je oude en nieuwe brutosalaris vergelijken zegt net zo weinig als alleen de nettosalarissen vergelijken.
Ja dat heb ik gedaan, de CAO van de nieuwe baan is sowieso slechter dan mijn huidige CAO (minder secundaire arbeidsvoorwaarden, minder vakantiedagen). Ik krijg geen leaseauto, en in mijn huidige salaris zitten inderdaad mijn ziektekosten berekend (dat wordt rechtstreeks overgemaakt naar de ziektekostenverzekering) en in mijn nieuwe baan is dat niet zo, daar moet ik het zelf nog afdragen. Dat verklaard dus ook nog een deel van het verschil.
  dinsdag 19 februari 2008 @ 14:09:33 #22
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_56836572
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 13:41 schreef Cleese het volgende:
Zolang er nog niets getekend is en er nog niet op alle belangrijke punten (zoals salaris) overeenstemming is bereikt, kun je het hele proces in principe afbreken geloof ik. Je hebt zelf te kennen gegeven dat je de definitieve beslissing vooralsnog niet wilde nemen omdat je de hoogte van je salaris af wilde wachten. Die nieuwe werkgever kan verwachten wat 'ie wil, jij hebt daar niet veel mee te maken.
Je kan het altijd afbreken. Daarvoor is je proeftijd.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 19 februari 2008 @ 14:10:53 #23
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_56836603
Mijn god
  dinsdag 19 februari 2008 @ 14:10:58 #24
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_56836607
Kunnen en/of willen ze je daarvoor compenseren? Hoeveel flexibiliteit zit er (nog) in het aanbod?
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
  dinsdag 19 februari 2008 @ 14:11:09 #25
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_56836609
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 14:00 schreef nathalie5 het volgende:

[..]

Ik werk nu 36u, als ik dat terugreken naar 32u dan kom ik nog steeds (veel) hoger uit dan het aanbod wat ze me nu gedaan hebben. Over de schaal valt niet te onderhandelen hebben ze me al duidelijk gemaakt, dat past niet in de CAO.
Over de schaal valt niet te onderhandelen, maar over de regel in de schaal wel. Daarnaast weet ik dat er ook vaak arbeidsmarktoelages gegeven worden als ze je echt willen hebben. Toch maar even terug de onderhandeling in als ik jou was.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')