abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56788457
Omdat we een afwasmachine willen aanschaffen maar deze eigenlijk niet kwijt kunnen in de keuken op dit moment zitten we te kijken wat de alternatieven zijn voor een plek voor onze vriezer.

We kunnen deze iin een ander kamertje zetten maar zou deze ook op het balkon kunnen? We hebben een redelijk afgeschermd balkon (een soort inham) waarbij de voorkant ook met een massieve plaat is afgeschermd.

Heb wel het een en ander gevonden over plaatsen in een 'onverwarmde' ruimte maar of de buitenlucht hieronder valt weet ik dus niet... Andere mensen met meer ervaringen?

Ik snap dat de luchtvochtigheid en regen en dergelijke wel voor problemen kunnen zorgen maar als het goed is zal het niet snel inregenen en anders is het misschien ook goed af te dekken. Zag dat op een vlonder zetten en in autowas plaatsen ook bescherming biedt.

Ben ondertussen ook nog op zoek naar de boekjes maar ervaringen zijn altijd goed natuurlijk
  zondag 17 februari 2008 @ 12:29:06 #2
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_56788534
Als het s'zomers een graad of 30 is dan moet dat ding flink werken en moet je wellicht hem 3 dagelijks ontdooien.

Kende wel veel studenten met een koelkast op het balkon waar ze verder geen problemen mee hadden. Vriezer weet ik niet zal wel ongeveer hetzelfde zijn.
pi_56788932
quote:
Op zondag 17 februari 2008 12:24 schreef m0ridin het volgende:

Heb wel het een en ander gevonden over plaatsen in een 'onverwarmde' ruimte maar of de buitenlucht hieronder valt weet ik dus niet... Andere mensen met meer ervaringen?
Het valt in ieder geval niet tot de verwarmde ruimte.
Blijft onverwarmde ruimte over, alleen praat je hier niet over een ruimte, dus ga er maar vanuit dat het dan een nog slechtere plaats is om het toestel te plaatsen.
Dat wil echter niet zeggen dat het niet kan, maar de niet ideale situatie zal eerder bereikt worden, dus zullen er wat meer dagen in het jaar kunnen zijn dat de vriezer niet functioneert, of niet de benodigde capaciteit behaalt.

Een en ander kan ongunstig voor de energierekening uitvallen.
Als de vriezer bijvoorbeeld in de zomer in de volle zon staat, dan bestaat de mogelijkheid dat de vriezer niet de capaciteit heeft om voldoende te koelen, en kan de temperatuur weleens minder dan -18 graden zijn.
dat wil echter niet zeggen dat het niet meer vriest in de vriezer, maar dat deze niet voldoende koud meer word, waardoor je meer energie gaat gebruiken, terwijl de bewaartijd van de producten in je vriezer sterk ingekort word.

Het kan natuurlijk ook gebeuren dat de vriezer in de wintermaanden diverse dagen heeft dat deze niet werkt omdat de omgevingstemperatuur te koud is, ook hier bestaat dan de mogelijkheid dat de bewaartemperatuur dan toch oploopt en ook hierdoor de producten minder lang houdbaar zijn.

Tevens is er een vergrote kans op een kortere levensduur van de vriezer door de soms sterk wisselende temperatuurschommelingen.
  zondag 17 februari 2008 @ 13:02:40 #4
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_56789170
Ik denk dat de vochtige buitenlucht die we vaak in Nederland hebben ook niet goed zal zijn voor dat ding.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 17 februari 2008 @ 13:22:34 #5
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_56789525
Dan gaat ie in de winter de boel verwarmen, denk niet dat je straks alles gebakken eruit wilt hebben?

De vriezer doet namelijk het tegenovergestelde van de buiten tempratuur. Dus als het 20 graden is dan koelt ie is het onder het vriespunt gaat ie verwarmen...
Daarbij slijt het ding enorm door de roest en de levensduur van het apparaat word ook ernstig verkort
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
pi_56789643
Technich zal het best haalbaar zijn, met eventueel wat concessies op gebied van levensduur en nenrgieverbruik. Maar qua comfort vind ik het wel erg behelpen.
Ben je al helemaal "uitgedacht" voor plaatting in je keuken? Bijvoorbeeld vaatwasser met vrieskast er boven op.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_56789870
quote:
Op zondag 17 februari 2008 13:22 schreef hierissieweer het volgende:
Dan gaat ie in de winter de boel verwarmen, denk niet dat je straks alles gebakken eruit wilt hebben?

De vriezer doet namelijk het tegenovergestelde van de buiten tempratuur. Dus als het 20 graden is dan koelt ie is het onder het vriespunt gaat ie verwarmen...
Daarbij slijt het ding enorm door de roest en de levensduur van het apparaat word ook ernstig verkort
Een vriezer die opwarmt????????

Nog nooit van me leven gehoord en volgens mij ook technisch niet mogelijk met de toestellen die op de markt zijn!
tenzij je in siberie woont maar daar heeft men toch geen nood aan een vriezer in de winter :p
Have no fear, exept when you're running out of beer
pi_56790028
Tnx voor de reacties mensen...

Boekje nog niet kunnen vinden maar wat betreft plaatsing in de keuken zelf. Op het moment hebben we een redelijk forse koelkast met vriesvak en een losse vriezer waarop de kookplaat staat. Verder staat ook de was/droog combinatie al in de keuken en is hij nou niet al te groot. Het vriesvak in de koelkast is jammer genoeg niet groot genoeg (hebben altijd wat broden, vlees, pizzas ed in de vriezer liggen... gaat snel met de ruimte).

Vriezer op de afwasmachine (of andersom) gaat niet lukken omdat we dan de kookplaat niet meer kwijt kunnen. De vriezer buiten is niet ideaal maar het balkonnetje grenst aan onze keuken dus we kunnen er wel zo bij. De kookplaat kan ook niet op een andere plek omdat de gas aansluiting precies op dat punt zit. Gas en watertoevoer/afvoer zitten ook vlakbij elkaar...

Verder hebben we een stopcontact op het balkon (in het 'stookhok') dus dat zou ideaal zijn. Dat het de levensduur niet ten goede zou komen hadden we wel bedacht ja maar door goed afschermen tegen de regen ed hoopten we dat nog te kunnen beperken.

Vroegen ons dus meer af hoe dat ding tegen 'de buitenlucht' kan. Hoe het zou zijn in de zomer (hij staat volgens mij nooit direct in de zon trouwens) en winter. Ik zal ook eens rondzoeken op de zanussi site (het is dus een zanussi) en hun mailen met deze vraag...
pi_56790095
quote:
Op zondag 17 februari 2008 13:43 schreef plastic het volgende:

[..]

Een vriezer die opwarmt????????

Nog nooit van me leven gehoord en volgens mij ook technisch niet mogelijk met de toestellen die op de markt zijn!
tenzij je in siberie woont maar daar heeft men toch geen nood aan een vriezer in de winter :p
Daar heb ik ook nog nooit van gehoord, wel dat de vriezer stopt omdat de buitentemperatuur te koud is, wanneer deze echter weer stijgt dan start de vriezer weer.
Wel is het zo dat de minimale ideale vriezertemperatuur -18 graden is, dit zal jde ts tijdens te koude en te warme dagen hoogstwaarschijnlijk niet behalen.
  zondag 17 februari 2008 @ 15:28:16 #10
62913 Blik
The one and Only!
pi_56792245
wat een gedoe allemaal voor een afwasmachine, zijn er wel de benodigde aansluitingen aanwezig voor een afwasmachine?
pi_56792508
anders een idee om het in de berging te plaatsen (klinkt alsof je in een flat woont). want je hebt een klein vriezertje in de koelkast, en dan kan je de pizza's broden en dergelijke beneden zetten, bijna elke dag loopt er toch iemand naar beneden (boodschappen, werken en dergelijke) en komt ook weer naar boven.

edit: en de kleine dingetjes kunnen natuurlijk wel boven in het vriezertje, bv het vlees voor die avond kan in die vriezer, en de pizza als je dat 's avonds eet
verveling, op de juiste momenten gevoeld, is een teken van intelligentie
pi_56795659
maar niet elke berging heeft een stopcontact...of je moet hem op de verlichting aansluiten,word toch gemeenschappelijk betaald
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
pi_56795774
In de berging hebben we inderdaad geen stopcontact dus dat is geen optie (anders was dat zeker een oplossing). Njah, desnoods kan hij nog in een ander kamertje maar dat staat wel vreemd.

@Blik: Wat betreft de vaatwasmachine aansluitingen, kan op de zelfde aan en afvoer als de wasmachine lijkt me. Kunnen we ze alleen niet tegelijk aanzetten maar das geen punt.
pi_56796350
quote:
Op zondag 17 februari 2008 18:04 schreef m0ridin het volgende:
In de berging hebben we inderdaad geen stopcontact dus dat is geen optie (anders was dat zeker een oplossing). Njah, desnoods kan hij nog in een ander kamertje maar dat staat wel vreemd.

@Blik: Wat betreft de vaatwasmachine aansluitingen, kan op de zelfde aan en afvoer als de wasmachine lijkt me. Kunnen we ze alleen niet tegelijk aanzetten maar das geen punt.
waar geen stopcontact zit kan er een gemaakt worden, of heb je helemaal geen licht in je berging?
pi_56797570
quote:
Op zondag 17 februari 2008 18:31 schreef gothic-blackie het volgende:

[..]

waar geen stopcontact zit kan er een gemaakt worden, of heb je helemaal geen licht in je berging?
In veel flatgebouwen is het inderdaad niet mogelijk om daar een stopcontact aan te leggen.
Vaak word hier met een andere voltage gewerkt zodat het hierdoor sterk ontmoedigd word om hier extra stopcontacten aan te leggen, vaak is ook de groepszekering dusdanig zwak dat deze gelijk springt zodra iemand het wel probeert.
In dit soort flatgebouwen zit de elektra van de bergingen namelijk verwerkt in de servicekosten.

Indien dit niet het geval is en de ts zelf betaalt voor het elektra in zijn berging, dan is het waarschijnlijk wel mogelijk.
pi_56797575
quote:
Op zondag 17 februari 2008 18:31 schreef gothic-blackie het volgende:

[..]

Nee, alleen een lamp in het algemene deel... niet in de eigen berging. Knap onhandig maar daar dus zo'n lantaarn ding staan voor het licht.
pi_56798765
quote:
Op zondag 17 februari 2008 19:27 schreef m0ridin het volgende:

[..]

Nee, alleen een lamp in het algemene deel... niet in de eigen berging. Knap onhandig maar daar dus zo'n lantaarn ding staan voor het licht.
hmmm dat is wel balen, anders misschien in een keukenkastje plaatsen? maar ja dan moet je wel bereid zijn kastruimte op te geven, maar dan kan je bijvoorbeeld wel wat planken in de keuken plaatsen om daar weer dingen neer te zetten zoals de frituurpan, blikken groente, koffie en dergelijke. (borden is meestal niet verstandig, het word toch heel erg vet als het in de "open lucht" van de keuken staat)
pi_56812615
Tnx voor het meedenken

Kastruimte opofferen gaat niet werken ben ik bang. Het keukentje is echt klein en zit nu al redelijk vol. Plankjes hangen er al en er is simpelweg amper ruimte over...

Las trouwens in de gebruiksaanwijzing van de vriezer over een omgevingstemperatuur van 10 tot 30 graden ofzo (iig vanaf +10) dus denk dat buiten zetten geen optie is... Zal ze er ook over mailen, wie weet zeggen ze dat het prima kan

Voor nu lijkt het verhuizen van de vriezer naar een ander kamertje de enige optie... Niet de mooiste, maar ja. Ondertussen nog even verder kijken en puzzelen hehe.
pi_56812669
quote:
Op maandag 18 februari 2008 12:54 schreef m0ridin het volgende:
Tnx voor het meedenken

Kastruimte opofferen gaat niet werken ben ik bang. Het keukentje is echt klein en zit nu al redelijk vol. Plankjes hangen er al en er is simpelweg amper ruimte over...

Las trouwens in de gebruiksaanwijzing van de vriezer over een omgevingstemperatuur van 10 tot 30 graden ofzo (iig vanaf +10) dus denk dat buiten zetten geen optie is... Zal ze er ook over mailen, wie weet zeggen ze dat het prima kan

Voor nu lijkt het verhuizen van de vriezer naar een ander kamertje de enige optie... Niet de mooiste, maar ja. Ondertussen nog even verder kijken en puzzelen hehe.
Verwacht er niet teveel van, het is tenslotte een zanussi.
Voor vriezers geschikt voor koudere of warmere omgevingstemperaturen, moeten er onder andere ook duurdere onderdelen gebruikt worden, iets wat je bij dat merk nu niet onmiddelijk hoeft te verwachten.
pi_56814235
quote:
Op maandag 18 februari 2008 12:57 schreef klipper het volgende:

[..]

Verwacht er niet teveel van, het is tenslotte een zanussi.
Voor vriezers geschikt voor koudere of warmere omgevingstemperaturen, moeten er onder andere ook duurdere onderdelen gebruikt worden, iets wat je bij dat merk nu niet onmiddelijk hoeft te verwachten.
Njah, is zeker waar... Denk dat ik het ook maar uit mijn hoofd moet zetten en hem gewoon in een ander kamertje moet plaatsen. Maar was het onderzoeken waard Cheers.
pi_56814396
Beetje mosterd na de maaltijd, maar toch.

De omgevingstemperatuur is het grootste probleem. Die mag (bij de duurdere vriezers!) niet onder de 4 graden komen, anders stopt hij met vriezen. Vroeger (paar jaar geleden) werden er nog wel vriezers gemaakt die buiten konden staan, maar het koelmiddel wat toen gebruikt werd mag niet meer...

Heb zelf net een uitgebreide zoektocht achter de rug omdat ik een vriezer in de schuur wilde plaatsen. Dat gaat dus ook niet (tenzij je een oudje op de kop kunt tikken).
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')