Het probleem dat ik heb met discussies in BNW is dat het grootste deel van het publiek, zowel debunkers als voorstanders van conspiracies, gewoon zijn/haar mening wil uiten zonder al te veel moeite te doen om deze goed te beargumenteren. Tegelijkertijd denk ik ook dat dit de enige manier is waarop dit subforum levensvatbaar kan zijn.
1) Het goed uitwerken van argumenten kost namelijk veel tijd en maar al te vaak komen dan de de hierboven beschreven users met elkaar in discussie waardoor de user die uitgebreidt zijn/haar argumenten uitgewerkt heeft al deze moeite voor niks heeft gedaan. Goed uitgewerkte posts worden vaak a) genegeerd (veel leeswerk, reageren op anderen en reacties uitlokken is leuker, etc...), b) uit de context getrokken, of c) wordt alleen op bepaalde argumenten ingegaan wat weer zorgt voor allerlei side-issues.
Disclaimer: Bovengenoemde redenen gelden zowel voor complotters als voor sceptici.2) Een standpunt voor een complottheorie uitwerken die niet 100% bewezen kan worden, maar wel tot op zekere hoogte aannemelijk kan worden gemaakt kan heel makkelijk afgedaan worden door sceptici met stellingen en vragen als;
a)
"Ik denk niet dat het mogelijk is om zo'n groot complot geheim te houden, teveel mensen zouden ervan moeten weten"b)
"Ik zie geen bewijs dat <insert persoon> dit wist"Specifiek met betrekking tot voorkennis 9/11:
c)
"Ze zullen vast wel rekening hebben gehouden met een aanslag op het WTC, maar als je niet weet wanneer of hoe kun je er weinig tegen doen." (Met dank aan SpaceSpiff voor dit voorbeeld

)
Ik kan bewijzen dat de inlichtingendiensten meer wisten dan dat er in de officiele rapporten is toegegeven en ook zou ik redelijk aannemelijk kunnen maken dat een aantal mensen gedetailleerde voorkennis hadden, maar ik kan hier natuurlijk nooit onweerlegbaar bewijs voor leveren omdat die informatie niet openbaar is.
Complottheorieen blijven over het algemeen hypothetische stellingen waarvoor erg veel bewijs vereist is om enigzins aannemelijk te zijn, simpel omdat het afwijkt van de gangbare opvattingen. Alle druk en bewijslast komt dus te liggen bij degene die "stelt", terwijl de sceptici alleen al met simpele vragen de stelling in twijfel kan brengen. Degene die over een complottheorie wil discusieren en stellingen deponeert zal dus met ontzettend goede argumenten moeten komen om zijn stelling aannemelijk te maken om over het bewijzen van de stelling nog maar te zwijgen.
Ik merk bij mijzelf ook dat ik liever wat extra boeken lees dan hier in discussie te gaan. Het beargumenteren kost gewoon teveel tijd en werpt te weinig vruchten af. Ik besteed mijn tijd dan liever aan het vergaren van informatie en het in elkaar zetten van een framework, zodat ik uiteindelijk een goed onderbouwd artikel kan schrijven. Af en toe toets ik wat gedachten op dit forum om de zwakke punten te identificeren, maar mijn exacte gedachten en argumenten waterdicht beargumenteren op een dusdanige manier dat een ander de gehele context zo ziet zoals ik het zie is onmogelijk op een forum. Dus blijft het bij aannemelijk maken en is het aan de ander om zelf informatie te vinden en mijn argumenten te toetsen.
In ieder geval tot mijn artikel af is.
wat nog wel een jaartje kan duren...
"And if all others accepted the lie which the Party imposed - if all records told the same tale - then the lie passed into history and became truth. Who controls the past controls the future, who controls the present controls the past."