Dat het artikel zo oud was wist ik. Dat MVC in is wist ik niet en heb daar ook nog nooit van gehoord. Ik ga me inlezen en kom wellicht met vragen terugquote:Op woensdag 27 februari 2008 22:16 schreef CraZaay het volgende:
[..]
Het artikel is 5 jaar oud he, voor de duidelijkheid. Template engines zijn uit, MVC is in.
Oké, maar zijn er goeie voorbeelden of tutorials te downloaden waaruit ik het kan leren en zelf kan doen? Ik moet toch ergens beginnenquote:Op donderdag 28 februari 2008 11:10 schreef Geqxon het volgende:
Wat een goede MVC is? MVC is een methode, een manier om iets te ontwikkelen. Niet iets dat je als een framework of engine zomaar even download.
Och, ik gebruik backticks. Gaat prima zo.quote:Op donderdag 28 februari 2008 11:14 schreef Xcalibur het volgende:
is Sort geen gereserveerd woord toevallig? Ik gebruik altijd sortorder voor zo'n kolom....
Nee, dat niet. Ik heb de cakephp nu gedownload en moet nu naar mn werk, maar zal vanavond eens die "learn-sectie" van hun site doornemen. Bedankt voor de tips tot dusverquote:Op donderdag 28 februari 2008 11:17 schreef Dzy het volgende:
Heb je wel eens met zo'n framework gewerkt tarabass? Als je even in cakephp duikt is het snel duidelijk hoe zo'n MVC werkt, daar wordt je geforceerd zo te werken. Very OOP
Niks mis mee toch? Ga zelf eem template engine bouwen voor het MVC framework wat ik gebruik (CakePHP)quote:Op donderdag 28 februari 2008 11:24 schreef Geqxon het volgende:
Zelf beken ik met schaamte dat ik nog met een template engine werk.
Mijn huidige systeem werkt eigenlijk als volgt:quote:Op donderdag 28 februari 2008 11:44 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Niks mis mee toch? Ga zelf eem template engine bouwen voor het MVC framework wat ik gebruik (CakePHP).
En waar gebruik je de views dan voor? Ik ben niet bekend met Cake (wel met Code Igniter), maar views zijn toch al templates?quote:Op donderdag 28 februari 2008 11:44 schreef WyriHaximus het volgende:
[..]
Niks mis mee toch? Ga zelf eem template engine bouwen voor het MVC framework wat ik gebruik (CakePHP).
MVC is een manier om je applicatie te structureren, het is geen framework, het is geen software. Het is een aantal richtlijnen voor de architectuur: je scheidt je applicatie op in 3 logische basisblokken: model (datamodel en objectmodel), view (de interface voor de gebruiker) en de controller (die view en model aan elkaar koppelt). Hoe je dat doet is aan jezelf, je kan het van a tot z zelf opbouwen, je kan er verschillende losse modules voor gebruiken of je kan een compleet framework als Cake of Catalyst of wat dan ook voor gebruiken.quote:Op donderdag 28 februari 2008 12:14 schreef Chandler het volgende:
Ik gebruik geen MCV's juist omdat ik wil weten wat mijn code doet en het liefst zelf alles van a-z maak (met soms een beetje hulp van FOK)
Natuurlijk wordt een view ook door een template engine gehaald, er moet immers variabele data in. Maar das imo iets anders dan bijv. een Smarty. En natuurlijk is MVC zo oud als de weg naar Rome, maar wordt het daar een slechter concept door?quote:Op donderdag 28 februari 2008 12:39 schreef Farenji het volgende:
En in webapplicaties bestaat die view meestal gewoon uit een template engine. Het is onzin om te beweren dat template engines "uit" zouden zijn. En MVC is zelf trouwens ook al zo oud als de weg naar rome.
Idd. Alleen mis ik wat dingen, mogelijkheden en opties vandaar dat ik er een eigen systeem voor ga bouwen om dat af te handelenquote:Op donderdag 28 februari 2008 12:09 schreef CraZaay het volgende:
[..]
En waar gebruik je de views dan voor? Ik ben niet bekend met Cake (wel met Code Igniter), maar views zijn toch al templates?
het is MVC, Model View Controller, en het is wat anders dan een framework waar mee jij het verward. Het is een design pattern.quote:Op donderdag 28 februari 2008 12:14 schreef Chandler het volgende:
Ik gebruik geen MCV's juist omdat ik wil weten wat mijn code doet en het liefst zelf alles van a-z maak (met soms een beetje hulp van FOK)
Ik heb niet gezegd dat MVC een slecht concept is, integendeel, ik ben een grote fan van MVC. Maar wat is Smarty anders dan een template engine?quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:06 schreef CraZaay het volgende:
[..]
Natuurlijk wordt een view ook door een template engine gehaald, er moet immers variabele data in. Maar das imo iets anders dan bijv. een Smarty. En natuurlijk is MVC zo oud als de weg naar Rome, maar wordt het daar een slechter concept door?
Tja, ook als je een framework zoals cake gebruikt kan je er een ranzig onbegrijpelijk teringzooitje van maken. Je hebt ook wat ervaring nodig om je applicatie goed te kunnen ontwerpen, onafhankelijk van wat voor taal, framework, design model of techniek je ook gebruikt. Ik heb in het verleden met praktisch dezelfde software die ik nu nog wel gebruik, ook dingen gemaakt waarvan de tranen nu in mijn onderbroek springen. Dingen als MVC ga je pas echt gebruiken als je de nadelen ervaart van een niet goed ontworpen applicatie - als je een ratjetoe met alles door elkaar moet onderhouden, debuggen of uitbreiden zie je het belang en de logica van iets als MVC vanzelf wel in.quote:Het probleem wat ik bloot bedoelde te leggen met de traditionele template engines is dat PHP'ers daardoor alsnog een ratjetoe van code maken met alles door elkaar (database, logica, etc) om vervolgens alleen voor het tonen een template engine te gebruiken. MVC is absoluut "in", in de betekenis dat het steeds meer gebruikt wordt en je er (imo) nettere code door krijgt die beter te begrijpen is voor derden (convention over configuration enzo).
Niets, dat is precies wat ik bedoelde. Het is enkel een template engine die je alsnog een ranzige structuur toestaat.quote:Op donderdag 28 februari 2008 14:26 schreef Farenji het volgende:
Ik heb niet gezegd dat MVC een slecht concept is, integendeel, ik ben een grote fan van MVC. Maar wat is Smarty anders dan een template engine?
Dat ben ik met je eens, al vind ik wel dat een framework gebruiken er iig voor zorgt dat de conventies gevolgd worden en het (hopelijk) allemaal minder ranzig wordtquote:Tja, ook als je een framework zoals cake gebruikt kan je er een ranzig onbegrijpelijk teringzooitje van maken. Je hebt ook wat ervaring nodig om je applicatie goed te kunnen ontwerpen, onafhankelijk van wat voor taal, framework, design model of techniek je ook gebruikt. Ik heb in het verleden met praktisch dezelfde software die ik nu nog wel gebruik, ook dingen gemaakt waarvan de tranen nu in mijn onderbroek springen. Dingen als MVC ga je pas echt gebruiken als je de nadelen ervaart van een niet goed ontworpen applicatie - als je een ratjetoe met alles door elkaar moet onderhouden, debuggen of uitbreiden zie je het belang en de logica van iets als MVC vanzelf wel in.
Toch niet?quote:Op donderdag 28 februari 2008 13:20 schreef CraZaay het volgende:
Ah, interessant. Zoals welke opties? Ben niet nieuwsgierig
Ik heb ook wel eens engines gebruikt waar je alleen variabeles in kwijt kan. Dan blijven je templates lekker schoon en begrijpelijk (fijn voor de graficiquote:Op donderdag 28 februari 2008 14:59 schreef CraZaay het volgende:
[..]
Niets, dat is precies wat ik bedoelde. Het is enkel een template engine die je alsnog een ranzige structuur toestaat.
quote:Op zaterdag 1 maart 2008 20:09 schreef super-muffin het volgende:
Hoe kan ik RGB waardes omrekenen naar HEX?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |