abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56767983
quote:
'PSV diende Ronaldo anabolen toe'
Uitgegeven: 16 februari 2008 11:36
Laatst gewijzigd: 16 februari 2008 11:44

RIJSWIJK - De medische staf van PSV heeft Ronaldo in 1994 anabole steroïden toegediend om de beenspieren van de toen piepjonge en fragiele Braziliaanse spits sterker te maken.

Ronaldo's kniebanden en -pezen hebben daar in zijn verdere voetballoopbaan zwaar onder te lijden gehad. De nieuwe zware knieblessure van de 31-jarige speler van AC Milan is daarvan het bewijs.

Antidopingcommissie

Dat beweert Bernardino Santi in de Braziliaanse krant Folha van vrijdag. Santi is de coördinator van de antidopingcommissie van de Braziliaanse voetbalbond.

Hij baseert zich op informatie van collega's uit Holland.

Beenspieren

Volgens Santi was het destijds de bedoeling bij de 18-jarige Ronaldo sterkere beenspieren te kweken zodat hij beter bestand zou zijn tegen het fysieke spel in de Europese competitie.

Zijn pezen en banden waren nog niet voldoende ontwikkeld om die toegenomen spierkracht goed op te vangen.

Schadelijk

"In eerste instantie levert het kracht en kwaliteit op, maar op de lange termijn heeft het schadelijke effecten. De rekening die je betaalt voor het gebruik van anabole steroïden kan tien tot twintig jaar later komen", aldus Santi in Folha.

Operatie

Ronaldo onderging donderdag in Parijs voor de zesde keer in zijn loopbaan een operatie. De drievoudig Wereldvoetballer van het jaar scheurde woensdagavond in een wedstrijd van zijn club AC Milan de kruisband van zijn linkerknie.

In 1999 en 2000 was hem dat ook al overkomen, ook met zijn ander knie. De blessures hielden Ronaldo maandenlang aan de kant.
Lijkt me niets voor PSV dit . Als het waar is, toch wel een ernstige zaak. Ben benieuwd wat de gevolgen hiervan kunnen gaan zijn.
  zaterdag 16 februari 2008 @ 12:04:28 #2
46672 DarkShine
Mijnstreek Oost
pi_56768041
De altijd zo nette club word in verband met zulke troep gebracht?
Vreuger, wie de beerkratte nog va hoots woare en se moëts blieve durchdrinke um d\'r kachel a te hotte
Planning:
-
pi_56768068
PSV lijkt me idd altijd zo netjes, maar je weet het maar nooit...
pi_56768079
Vinden jullie ook niet dat Affelay sinds deze zomer opeens fysiek een stuk sterker is?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 16 februari 2008 @ 12:06:11 #5
862 Arcee
Look closer
pi_56768083
tvpsv
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_56768111
Lijkt me dat elke club dat doet, als je Huntelaar ineens ook fysiek vooruit ziet zijn gegaan daar zet ik zo ook mijn vraagtekens bij...
pi_56768144
Ik denk niet dat PSV zich inlaat met dit soort zaken. Nederlandse clubs zijn daar nog te lief voor.
pi_56768201
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 12:06 schreef De.Kromme het volgende:
Vinden jullie ook niet dat Affelay sinds deze zomer opeens fysiek een stuk sterker is?
Met gewoon krachttraining zonder anabolen is voor zo'n jongen ook een hoop te winnen hoor.

Maar serieus, dit gelooft toch geen mens?

Deze dokter is trouwens door de Braziliaanse bond ontslagen na deze beschuldiging.
pi_56768253
Mensen die denken dat er in het (Nederlandse) voietbal niet aan doping gedaan wordt.
Komt 'ie dan! Het is topsport dus komt er veeeeeel doping in voor.
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_56768272
Ik heb zo ook mijn twijfels rond de betrouwbaarheid van deze bron.
There's a monkey in the jungle watching a vapour trail. Caught up in the conflict between his brain and his tail.
Winnaar Voetbalfoto-onderschriftcompetitie 2006-II, 2008-I.
The Terrifying Snoman | De Wageningse Berg
pi_56768447
quote:
15/2/2008 - Braziliaanse bond ontslaat dokter na beschuldiging van PSV
(Gepost door RvN)

Nadat de afgelopen 24 uur in de hele wereld uitlatingen van de Braziliaanse dokter Santi met beschuldigingen aan het adres van PSV rondgaan, is de betreffende dokter ontslagen door de Braziliaanse voetbalbond. Santi beweerde dat de recente blessures volgens hem het gevolg zijn van een behandeling met anabolen die hij in zijn tijd bij PSV zou hebben gekregen om nog meer te groeien.

"Ik heb met collega's in Nederland gesproken die mensen bij PSV kennen. Ik heb niet met de dokters van PSV zelf gesproken. Zij gaven supplementen aan Ronaldo, die toen nog klein was, waaronder anabolen, die hem nog iets meer konden laten groeien.' De dokter liet daarbij weten ervan overtuigd te zijn dat als gevolg van de spierontwikkeling nu dit soort blessures opdoet.

Nadat zijn uitlatingen, gedaan in een Braziliaanse krant, in notime de wereld rondgingen, heeft de Braziliaanse bond besloten de dokter te ontslaan vanwege zijn ongepaste beschuldigingen.

De dokter was coordinator van de antidoping commissie van de Braziliaanse voetbalbond en is arts van het Braziliaanse Olympisch Committee.
http://psv.netwerk.to/nieuws/artikel/17432__rss.php
pi_56768571
Hij was 17 jaar, dan zit je nog in de groei.
De dokter heeft ook even zijn 5 seconds of fame gehad.
  zaterdag 16 februari 2008 @ 12:30:59 #13
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_56768572
Een Braziliaan hoort van Nederlanders dat zij weer van medewerkers van PSV hebben gehoord dat de dokters anabolen gebruikten.

Klinkt betrouwbaar
pi_56769406
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 12:07 schreef Pizzakoppo het volgende:
Lijkt me dat elke club dat doet, als je Huntelaar ineens ook fysiek vooruit ziet zijn gegaan daar zet ik zo ook mijn vraagtekens bij...
Van mijn beide knieen zijn in mijn loopbaan de kruisbanden afgescheurd, dus heb ik anabole steroiden toegediend gekregen????
janneman
  zaterdag 16 februari 2008 @ 14:09:39 #15
171097 Charles.Darwin
Let's evolve together!
pi_56770197
tijd voor een grondig onderzoek van Peter R!

oplossen, die hap
451 °F
pi_56770817
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 12:06 schreef De.Kromme het volgende:
Ik hoor hem anders zo nu en dan op de grond kreunen.
pi_56770952
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 12:01 schreef De.Kromme het volgende:

[..]

Lijkt me niets voor PSV dit . Als het waar is, toch wel een ernstige zaak. Ben benieuwd wat de gevolgen hiervan kunnen gaan zijn.
Een bericht waar ''Holland'' staat is niet serieus te nemen
pi_56771936
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 13:22 schreef horstjan het volgende:

[..]

Van mijn beide knieen zijn in mijn loopbaan de kruisbanden afgescheurd, dus heb ik anabole steroiden toegediend gekregen????
Denk je dat mij dat wat kan schelen, en wat heeft het met mijn opmerking te maken?
pi_56772909
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 16:02 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Denk je dat mij dat wat kan schelen, en wat heeft het met mijn opmerking te maken?
Wat wil ik nou eigenlijk aantonen ? Dat er in de sport terecht veel aandacht is voor het dopingprobleem, maar dat in deze situatie alle sporters vogelvrij zijn. De pers brengt dopingverhalen naar buiten, zonder dat er bewijs is. Positief bevonden wielrenners horen dat niet eerst via de offciele kanalen, maar via de pers. En worden geweerd, danwel verdacht bevonden, zonder dat men over wettig en overtuigend bewijs beschikt en daar doe jij aan mee.
janneman
pi_56780491
Ik geloof er geen snars van, gevalletje indianenverhaal lijkt me. Men zoekt naar iets nieuws voor aandacht, draait een prachtverhaal in elkaar en scoren maar!
That's all folks!
pi_56785904
Leuke manier om je ontslag te krijgen
Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
pi_56786258
Geloof er geen hol van
Sjakie Wolfs 1931-2008
Bobby Haarms 1934-2009
Michael Jackson 1958-2009
pi_56786425
Het klinkt als een uitleg die een hoop zou verklaren. Ik weet verder niet of Rondlado ook echt anabolen bij PSV kreeg, maar ik geloof wel dat hij met allerlei middelen behandelt is.

In de voetbalwereld is er waarschijnlijk nog een hele beerput open te trekken op dit gebied. Real Madrid, Barcelona en Valencia zijn genoemd in de zaak Fuentes, en in het verleden hebben we natuurlijk de nandrolon-zaken van Guardiola, Davids en Stam gehad.
pi_56786665
quote:
Op zondag 17 februari 2008 09:10 schreef Vogelverschrikker het volgende:
Het klinkt als een uitleg die een hoop zou verklaren. Ik weet verder niet of Rondlado ook echt anabolen bij PSV kreeg, maar ik geloof wel dat hij met allerlei middelen behandelt is.

In de voetbalwereld is er waarschijnlijk nog een hele beerput open te trekken op dit gebied. Real Madrid, Barcelona en Valencia zijn genoemd in de zaak Fuentes, en in het verleden hebben we natuurlijk de nandrolon-zaken van Guardiola, Davids en Stam gehad.
Ik denk niet dat dat gebeurd omdat de commerciele belangen gewoon te groot zijn...
Net als die tennissers, die pakken ze denk ik ook niet in de Fuentes zaak.
pi_56792169
De Franse krant Le Monde moet FC Barcelona een schadevergoeding van 300.000 euro betalen. Een Spaanse rechter heeft dit uitgesproken, omdat Stéphane Mandard, journalist van Le Monde, spelers van Barcelona beschuldigde van het gebruik van doping.
WAT MOETEN WE NU GELOVEN?
janneman
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')