abonnement Unibet Coolblue
pi_56753777
Situatie:

Huis gekocht, in de badkamer zitten van die 20 bij 20 tegels iedereen kent ze wel.

Ik heb me laten vertellen dat je ook gewoon over bestaande tegels kan geen tegelen en nu wil ik 33 bij 33 tegels kopen. De oude tegels zitten allemaal muurvast en geen enkel krasje of deukje.

Vraag

Kan je inderdaad over oude tegels heentegelen? Zo ja waar moet ik opletten?

Zo nee, dan heb ik een probleem
pi_56753826
ja dat kan.

eerst afdoen met ammoniak,

tegellijm halen

tegellijm smeren

tegels plekken

laten drogen.

en voegen dicht smeren.

klaar, nieuwe badkamer...
pi_56753962
En die oude tegels kunnen dan gewoon t gewicht van de tegels aan die er overheen worden gelijmd?
  vrijdag 15 februari 2008 @ 17:39:29 #4
55823 Manos18
jaja de mediastad
pi_56753993
Ja idd het kan,precies wat theone zegt.
Hier hebben ze dat ook zo gedaan,alleen hadden ze de wanden idd eerst ontvet en daarna eerst een dunne laag tegelijm eroverheen gesmeerd en dat even laten drogen en toen betegeld.

bespaart je toch weer een bak tijd en met name geld aan de stucadoor.
Voel me lekker!!!
  vrijdag 15 februari 2008 @ 17:41:00 #5
55823 Manos18
jaja de mediastad
pi_56754020
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 17:38 schreef Crusader1977 het volgende:
En die oude tegels kunnen dan gewoon t gewicht van de tegels aan die er overheen worden gelijmd?
Als die tegels goed vastzitten is het zeker geen probleem,en anders de tegels die los zitten eruit bikken en dan gladsmeren met goudband.
Voel me lekker!!!
pi_56755745
Houdt alleen nog even rekening dat de tegellaag dikker wordt, kan evt problemen geven bij buitenhoeken, rondom kozijnen en als een deel van de muur(en) gestuct zijn.
pi_56757649
Laag over laag
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_56758542
Let wel op dat de tegellijm welke je gaat gebruiken geschikt is voor tegel over tegel.
pi_56759989
hier zit nu al 11 jaar tegel over tegel in de keuken (en toilet) en zonder problemen.....
pi_56776360
hier zit ook een deel tegel over tegel, niks aan het handje, had van die tegelpasta gebruikt, werkt alleen niet zo fijn als tegellijm die uit een doosje komt, die pasta is net kauwgom....
pi_56779619
- Oude tegels opruwen met een baksteen.
- Stof / gruis vrijmaken. (Amoniak water).
- Speciale tegellijm voor over tegels gebruiken.

Maar je kunt echt beter de oude tegels verwijderen. Dan komen leidingen beter uit.
Grotere tegels zijn vaak ook dikker en overal tussen de kranen en de leiding moet een verloopstukje komen wat de kans om lekkages vergroot.
Dus gewoon een dagje extra pakken om alle tegeltjes van de muur te bikken.
  zondag 17 februari 2008 @ 00:02:19 #12
76625 Blackviper
Be fast .... Be furious....
pi_56782906
Ik zeg weghalen. Bij mij in de badkamer zaten ook 2 lagen en de 1ste laag kon ik er praktisch met me handen afhalen en de 2de laag zat muurvast! Dus gewoon 1 laag houden is veel beter en steviger. Kost je ook minder ruimte en eventueel minder gedoe als er bijvoorbeeld 1 tegel springt met boren oid
Bla Bla Bla :P
pi_56832576
quote:
Op zaterdag 16 februari 2008 21:48 schreef HarryP het volgende:
- Oude tegels opruwen met een baksteen.
- Stof / gruis vrijmaken. (Amoniak water).
- Speciale tegellijm voor over tegels gebruiken.

Maar je kunt echt beter de oude tegels verwijderen. Dan komen leidingen beter uit.
Grotere tegels zijn vaak ook dikker en overal tussen de kranen en de leiding moet een verloopstukje komen wat de kans om lekkages vergroot.
Dus gewoon een dagje extra pakken om alle tegeltjes van de muur te bikken.
Mag je bij mij komen helpen een extra dagje

Moet je ook opruwen als er al matte tegels erop zitten??

Ja, ik ben een vrouw en ja ik ga het zelf doen
Een vriend is iemand die je verleden kent, in je toekomst gelooft en je vandaag accepteert zoals je bent.
  dinsdag 19 februari 2008 @ 11:18:44 #14
76625 Blackviper
Be fast .... Be furious....
pi_56833018
Opruwen is er voor om te zorgen dat de lijm houdt dus tenzij de tegels al ruw zijn is dat nog wel nodig omdat mat meer iets zegt over de kleur dan over de gladheid.

Maar ga je ook al laag over laag doen?
Bla Bla Bla :P
pi_56839594
quote:
Op dinsdag 19 februari 2008 11:18 schreef Blackviper het volgende:
Opruwen is er voor om te zorgen dat de lijm houdt dus tenzij de tegels al ruw zijn is dat nog wel nodig omdat mat meer iets zegt over de kleur dan over de gladheid.

Maar ga je ook al laag over laag doen?
Ja, ik heb echt geen zin om tegels eraf te halen en dan moet ik het echt laten stucen en ik ken echt geen handige man die dat even voor mij wilt doen..
Een vriend is iemand die je verleden kent, in je toekomst gelooft en je vandaag accepteert zoals je bent.
pi_56840799
Ik kan me niks van opruwen herinneren (is al 11 jaar geleden) wel vaag iets van een voorstrijkmiddel ofzo..flevopol??? Ik zal het es aan me Pa vragen.
Over 2 weken gaat er alles toch nog af...dus ik zal er dan achter komen hoe vast ze eigenlijk zitten
  woensdag 20 februari 2008 @ 17:14:41 #17
55823 Manos18
jaja de mediastad
pi_56864091
Een maat van me is tegelzetter en gaat hier zaterdag de voorbereidende dingen doen,
Zoals de wanden ontvetten en er een dunne laag tegellijm overheen smeren,om kleine oneffenheden vlak te smeren en het is ook gelijk een soort van hechtmiddel zei hij.
Verder hoeft er niks te gebeuren kwa voorbehandeling.
Voel me lekker!!!
pi_60461576
Klein schopje
TS is het gelukt om te tegelen over de oude tegels. Heb ook een huis gekocht en dat lijkt me ook wel wat!
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
pi_60545087
goed ontvetten inderdaad
daarna lijm smeren met de vlakke kant van een spaan!
dus niet met de ribbels/vertanding.
je stucadoort alsware de wand met tegellijm.
dagje drogen en je kan beginnen met tegelen.
er zijn wel voorstrijk middelen om over tegels te smeren maar die kosten ook een vermogen.
terwijl tegellijm ook goed is en gelijk de oneffenheden opvangt.

daarna waterpas strepen trekken ( op ooghoogte )
kijken hoe de wanden uitkomen qua tegelmaat.
smeren maar!

edit : zie net dat dit een oud topic is ...
Op een doordeweekse zaterdagmiddag......
  donderdag 16 oktober 2008 @ 18:01:31 #20
72533 Ienepien
Get on with it!
pi_62439888
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 11:04 schreef 2meterpeter het volgende:
edit : zie net dat dit een oud topic is ...
Maar mag ik dan toch een vraag toevoegen:

Mijn toilet is tot halverwege de muur getegeld (1.50 m hoog). Nu wil ik daar overheen gaan tegelen, ook tot dezelfde hoogte. Wat doe ik echter met de afwerking? Hoe werk je het bovenaanzicht van twee lagen tegels weg?

Bijv: Vullen en gladstrijken met vulmiddel en daarna latex oid eroverheen? Of zijn daar kant-en-klare oplossingen voor?

Suggesties anyone?
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure
pi_62446026
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 18:01 schreef Ienepien het volgende:

[..]

Maar mag ik dan toch een vraag toevoegen:

Mijn toilet is tot halverwege de muur getegeld (1.50 m hoog). Nu wil ik daar overheen gaan tegelen, ook tot dezelfde hoogte. Wat doe ik echter met de afwerking? Hoe werk je het bovenaanzicht van twee lagen tegels weg?

Bijv: Vullen en gladstrijken met vulmiddel en daarna latex oid eroverheen? Of zijn daar kant-en-klare oplossingen voor?

Suggesties anyone?
http://www.luxelements.com/lux_nl/programm/element/bauplatte.htm
aanbrengen zonder te stucadoren
en gelijk tegelklaar.
waar te koop is mij even onbekend

prijslijst : http://www.rosco.be/prijslijsten/Lux%20Elements%202008.pdf
Op een doordeweekse zaterdagmiddag......
pi_62446053
Ik zou zeggen gewoon netjes eroverheen kitten (het randje bovenaan dan wel te verstaan) ...

Of iemand betere ideeën?
Two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not sure about the universe.
-- Albert Einstein
  vrijdag 17 oktober 2008 @ 09:35:26 #23
72533 Ienepien
Get on with it!
pi_62452911
quote:
Op donderdag 16 oktober 2008 22:06 schreef 2meterpeter het volgende:

[..]

http://www.luxelements.com/lux_nl/programm/element/bauplatte.htm
aanbrengen zonder te stucadoren
en gelijk tegelklaar.
waar te koop is mij even onbekend

prijslijst : http://www.rosco.be/prijslijsten/Lux%20Elements%202008.pdf
hmmm ja maar dan moet ik met hele platen aan de slag terwijl er aan de muur eigenlijk niets mis is
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure
pi_62568282
je kan ook gewoon afsmeren met specie want met kitten wordt de rand waarschijnlijk niet mooier op
en daarna eventueel sausen gelijk met de wand
pi_62588033
je hebt het over kant en klare oplossingen
dus kwam met zon element
kijk de verdikking krijg je anders moeilijk weg.
ja stucadoren is een optie
Op een doordeweekse zaterdagmiddag......
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')