abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 14 februari 2008 @ 17:50:39 #1
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_56731341
In het huis waar we sinds een week wonen, staat stond een kachel met ombouw, die we foeilelijk vonden (de ombouw dan, de kachel gaat nog wel):

Duidelijk: die moest eruit, ook al wisten we niet wat we eronder aan zouden treffen, en wat dus de mogelijkheden ermee zullen zijn.

Na het slopen ziet het er zo uit:

De bovenbouw was helemaal opgevuld met steen en beton. De rook die ongetwijfeld vrijkwam in de ruimte waar de pijp de muur ingaat (niet helemaal afgesloten) en de afdekplaat die krom is en dus niet geheel afdicht, bleef daar dus ergens "hangen"?

Hoe dan ook, nu we weten hoe het in elkaar zit, moeten we gaan bedenken wat we er mee willen / kunnen gaan doen.

De muur moet opnieuw gestuct worden, lijkt me. De pijp gaan we proberen schoon te maken, en anders kopen we een nieuwe. Maar de bevestiging in de muur moet dan wel zodanig dat het helemaal afgedicht is.

De afdekplaat kunnen we wel weer rechtkrijgen, en opnieuw vastzetten in het beton.
Eén van de mogelijkheden is om de bovenste betonplaat, en de ombouw rondom de kachel zelf, te betegelen. Liefst met een steen die niet alleen hittebestendig is, maar ook warmte vasthoudt (leisteen?).

Omdat we niet zo goed zijn in visualiseren, kunnen we ons een moeilijk een voorstelling maken hoe dit eruit zou gaan zien.

Daarom jullie hulp, adviezen, tips, ideeën gevraagd. Linkjes naar sites met voorbeelden zijn natuurlijk ook welkom.

Alvast bedankt!
... ♥ ik mis je ♥
pi_56731462
interessant project:Y
  donderdag 14 februari 2008 @ 18:01:23 #3
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_56731567
Niet om het een of ander maar als je een trekkap op de schoorsteen hebt, dan wordt de rook er uit gezogen. Dan hoeft de pijp niet helemaal luchtdicht te zijn.
Ik denk overigens niet dat die schoorsteen (de tegels dus) heel erg warm zullen worden.
Wij hebben er normale tegeltjes op zitten.
  donderdag 14 februari 2008 @ 18:02:32 #4
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_56731593

sorry, kon het niet laten
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  FOK!fotograaf donderdag 14 februari 2008 @ 18:11:01 #5
17893 Forno
pi_56731755
Loop eens een kachelzaak binnen. Daar kunnen ze je vast helpen met technische vragen en er staat een legio aan kachels en ombouwen tentoon gesteld.

Je bedoelt misschien speksteen in plaats van leisteen?
  donderdag 14 februari 2008 @ 18:15:44 #6
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_56731838
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 18:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Niet om het een of ander maar als je een trekkap op de schoorsteen hebt, dan wordt de rook er uit gezogen. Dan hoeft de pijp niet helemaal luchtdicht te zijn.
Ik denk overigens niet dat die schoorsteen (de tegels dus) heel erg warm zullen worden.
Wij hebben er normale tegeltjes op zitten.
Hoe ziet zo'n trekkap eruit?
... ♥ ik mis je ♥
  donderdag 14 februari 2008 @ 18:16:43 #7
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_56731855
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 18:11 schreef Forno het volgende:
Loop eens een kachelzaak binnen. Daar kunnen ze je vast helpen met technische vragen en er staat een legio aan kachels en ombouwen tentoon gesteld.

Je bedoelt misschien speksteen in plaats van leisteen?
Speksteen inderdaad.

Naar een kachelzaak wilden we in elk geval nog gaan. Maar daar hoor je dan ook maar de mening van één persoon. Dus vandaar dat ik het ook hier even in de groep wilde gooien.
... ♥ ik mis je ♥
  donderdag 14 februari 2008 @ 22:26:11 #8
190186 hierissieweer
Ik val liever op, dan af!
pi_56737364
tvp
"Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan."
Hierissiedan, hierissieweers huisje!
  donderdag 14 februari 2008 @ 22:45:19 #9
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_56737819
Ik zou op de een of andere manier proberen de ombouw om de kachel heen mooi strak te krijgen, dus helemaal rechthoekig en vierkant en dan netjes wit gestuct. Mooie zwarte pijp erboven en je hebt een heel mooi strak geheel.
Hoe je dat het beste kan doen brand-technisch weet ik niet. Daar zou een kachelboer je idd wat tips voor kunnen geven.
  vrijdag 15 februari 2008 @ 08:37:31 #10
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_56741764
Daar hebben wij ook aan gedacht BE. Maar zou dat qua stijl passen in zo'n oud huis?
... ♥ ik mis je ♥
  vrijdag 15 februari 2008 @ 09:07:03 #11
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_56742149
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 08:37 schreef phluphy het volgende:
Daar hebben wij ook aan gedacht BE. Maar zou dat qua stijl passen in zo'n oud huis?
Dat kun alleen jij goed bepalen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 15 februari 2008 @ 09:26:43 #12
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_56742469
Phluph, misschien zou je de lokale schoorsteenveger om raad kunnen vragen voor wat betreft de afvoer van de rook. Die man krijg je sowieso al over de vloer (is verplicht in DLD).

Onze kachel heeft een laag van speksteen. Dat wordt flink warm en houdt de warmte ook goed vast
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_56742470
ik zou hem denk ik van boven wel weer een ombouw geven, maar dan recht en helemaal tot het plafond.
misschien met aan de beide zijkanten vakken om je cd`s, dvd`s of andere prulletjes in te zetten.
en dan aan de voorkant van de rechte ombouw een kunstwerk maken of een mega grote gave spiegel ophangen.
een mooie brede rand maken zodat je er een mooie kaarsenstandaard op kan zetten en wat kleine mooie prulletjes.
de stenen die over zijn zou ik iig verven, of toch glad laten stucen.
maar ik denk zelf dat die stenen meer bij het huisje passen.(maar dan wel geverfd)
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 15 februari 2008 @ 09:59:24 #14
13151 crew  Rewimo
pi_56743153
De bakstenen moet je inderdaad laten "verdwijnen", dus wit verven (zoals je boog) of stucen. Dan komt je kachel een stuk mooier uit tegen de witte muur

Ik denk dat ik de muur mooi glad zou maken en een nieuwe, mooie (donkere?) pijp zou installeren. Wij hebben de pijp ook zichtbaar gemonteerd (zie foto op onze weblog); ik vind dat ook wel passen in jullie oude huisje
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_56743284
Is het een optie om alles aan de onderkant en zijkant ook weg te slopen, en een compleet nieuwe, strak gestucadoorde ombouw terug te plaatsen.

En die pijp ziet er nog wel bruikbaar uit, geen deuken of putten erin. Als je de pijp eraf haalt, netjes schoonmaakt, en met kachelpoets of hittebestendige verf behandeld is ie weer als nieuw

persoonlijk had ik alleen de hele ombouw laten zitten, vind het juist wel mooi zo, net zoals ik het jammer vind dat je die schoonmetselwerk toog wit hebt geschilderd, maar das persoonlijk
pi_56743362
Kijken of je pootjes eronder kan vinden en dan zoiets?

Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  vrijdag 15 februari 2008 @ 10:14:01 #17
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_56743462
Nou, Rewimo, de schoorsteenveger was hier, de dag vóór we gingen slopen. Toen ik hem vertelde wat we van plan waren, keek hij alsof hij water zag branden. Hij vond het blijkbaar maar bizar, of dom, of raar, of ....?
En welke foto op je weblog bedoel je? Ik vond alleen de foto van een nieuwe kachel, bedoel je die?

@Truttebosje, we hebben de hoge schouw juist weggehaald om een ruimtelijker effect te krijgen. De woonkamer is namelijk niet zo groot en die hoge schouw was het eerste wat je zag bij binnenkomst.
... ♥ ik mis je ♥
  vrijdag 15 februari 2008 @ 10:22:28 #18
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_56743639
Gurb, om alle weg te slopen is inderdaad ook een mogelijkheid.
Dan hebben we de keuze tussen los neerzetten (zoals Oblivion laat zien, persoonlijk vind ik dat wel leuk) of een nieuwe ombouw maken.
Het punt is dat we een "oude look" willen. Eventueel nieuw stucwerk zou ik dan ook liever juist niet helemaal strak zien.

Wat de oude ombouw betreft, die was heel pompeus en overigens ook vol met barsten. En het feit dat hij één meter onder het plafond ophield was ook niet echt fraai.

Bij de optie van Oblivion moeten we een stuk vloer opnieuw leggen, omdat de huidige vloer om de ombouw heen is gelegd. Op zich is dat geen probleem, het lijkt me dan mooi om daar hele oude tegels in te leggen (volop verkrijgbaar via MP).
Of je pootjes los kan kopen? Geen idee, dat ga ik zeker uitzoeken.
De kachel komt dan wel een stuk lager te staan, dus dat betekent een nieuwe kachelpijp.

Enfin, genoeg te bespreken met manlief straks.
... ♥ ik mis je ♥
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 15 februari 2008 @ 10:39:15 #19
13151 crew  Rewimo
pi_56744050
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 10:14 schreef phluphy het volgende:
Nou, Rewimo, de schoorsteenveger was hier, de dag vóór we gingen slopen. Toen ik hem vertelde wat we van plan waren, keek hij alsof hij water zag branden. Hij vond het blijkbaar maar bizar, of dom, of raar, of ....?
En welke foto op je weblog bedoel je? Ik vond alleen de foto van een nieuwe kachel, bedoel je die?
Ja, we hebben er maar één Maar het ging niet zozeer om de kachel, maar om te laten zien hoe het eruit ziet zonder ombouw, dus alleen met pijp Ik denk dat een "kale" pijp namelijk goed past in jullie huis. Beetje potkachel-idee (maar dan wat groter).
pi_56744114

Is dit een idee? En dan bedoel de manier , kleur valt van alles over te zeggen
Inspiratieloos!
pi_56744846
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 10:22 schreef phluphy het volgende:
Gurb, om alle weg te slopen is inderdaad ook een mogelijkheid.
Dan hebben we de keuze tussen los neerzetten (zoals Oblivion laat zien, persoonlijk vind ik dat wel leuk) of een nieuwe ombouw maken.
Het punt is dat we een "oude look" willen. Eventueel nieuw stucwerk zou ik dan ook liever juist niet helemaal strak zien.

Wat de oude ombouw betreft, die was heel pompeus en overigens ook vol met barsten. En het feit dat hij één meter onder het plafond ophield was ook niet echt fraai.

Bij de optie van Oblivion moeten we een stuk vloer opnieuw leggen, omdat de huidige vloer om de ombouw heen is gelegd. Op zich is dat geen probleem, het lijkt me dan mooi om daar hele oude tegels in te leggen (volop verkrijgbaar via MP).
Of je pootjes los kan kopen? Geen idee, dat ga ik zeker uitzoeken.
De kachel komt dan wel een stuk lager te staan, dus dat betekent een nieuwe kachelpijp.

Enfin, genoeg te bespreken met manlief straks.
Let wel op of de kachel netjes aan de achterkant is afgewerkt om gewoon losgeplaatst te gebruiken.
En als je de ombouw een oud uiterlijk wilt geven kun je natuurlijk met dezelfde oude tegeltjes als die je op de vloer kunt gebruiken, ook de wand en de ombouw betegelen.
  vrijdag 15 februari 2008 @ 11:20:16 #22
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_56745109
it_was_me: ik vind het mooi, maar zoiets past waarschijnlijk niet binnen ons budget.

@Gurb: mochten we voor deze optie kiezen, dan ontdekken we de achterkant pas ná het slopen.
In dat geval wordt het een nieuwe (2e hands) kachel. Geen punt, er is veel aanbod op MP, en helemaal niet duur. We "hangen" ook niet persé aan dit kacheltje, al is ie op zich best leuk.
... ♥ ik mis je ♥
  vrijdag 15 februari 2008 @ 11:29:36 #23
178940 Orval
.....ik word oud....
pi_56745402
dat steen en beton waar de ombouw mee gevult was zal wel fermiculiet zijn geweest. Dit dient als isolatie. Als je rondom je buis een muurtje metselt en dan dit erin gooit (in combinatie met cement/ water geloof ik) dan dient dit als issolatie. Dit is niet nodig op het moment dat je een kachelpijp neemt welke dubbelwandig is. Deze zijn echter erg duur, zeker als je ook nog een bocht erin hebt zoals op de foto. Kijk voor ideeen voor je haard gewoon eens op website's van zaken die haarde verkopen, dan krijg je een goed beeld.

bellfire, dru, etc.

als je toch gaat kijken naar je haard, kijk dan direct of je een opening hebt aan de onderkant voor de aanzuiging van lucht. Als dit het geval is maak dan (als het er nog niet is) een gat in je vloer richting kruipruimte. Dan trekt je haard daar (ook) lucht vandaan.
Narcisme, een gezond zelfbeeld!
pi_56748320
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 11:20 schreef phluphy het volgende:
it_was_me: ik vind het mooi, maar zoiets past waarschijnlijk niet binnen ons budget.
Ik laat het zien om een idee te krijgen wat een naar het plafond toelopende schouw-ombouw doet. Recht naar het plafond toe geeft een ruimtelijker effect dan wanneer je de ombouw zoals die bij jullie was taps toeloopt. Doordat wij de ombouw donkerder hebben gemaakt oogt die ook heel anders dan wanneer we dezelfde kleur hadden aangehouden als de muren. Wat de prijs betreft: zoals al eerder gezegd kijk op MP. De ombouw is te doen met glaswol als isolatie en gipsplaten op een under-laymentplaat.

De haard stond er al 4 jaar met een kartonnen plaat voor de afvoer buis. We hebben al die tijd gepiekerd hoe wij het op gaan lossen. En toen geen stucadoor te vinden die eraan durfde.
Sinds gisteren staat de ombouw erop.
Inspiratieloos!
  vrijdag 15 februari 2008 @ 17:29:56 #25
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_56753756
quote:
Op vrijdag 15 februari 2008 11:29 schreef Orval het volgende:
dat steen en beton waar de ombouw mee gevult was zal wel fermiculiet zijn geweest. Dit dient als isolatie. Als je rondom je buis een muurtje metselt en dan dit erin gooit (in combinatie met cement/ water geloof ik) dan dient dit als issolatie. Dit is niet nodig op het moment dat je een kachelpijp neemt welke dubbelwandig is. Deze zijn echter erg duur, zeker als je ook nog een bocht erin hebt zoals op de foto. Kijk voor ideeen voor je haard gewoon eens op website's van zaken die haarde verkopen, dan krijg je een goed beeld.

bellfire, dru, etc.

als je toch gaat kijken naar je haard, kijk dan direct of je een opening hebt aan de onderkant voor de aanzuiging van lucht. Als dit het geval is maak dan (als het er nog niet is) een gat in je vloer richting kruipruimte. Dan trekt je haard daar (ook) lucht vandaan.
Zou je mij kunnen uitleggen waartoe de isolatie dient? Ik begrijp het nut er namelijk niet helemaal van (ben duidelijk een kachel- en haarden leek!).

Wat luchtaanzuiging betreft: dit gaat electrisch, via een schakelaartje in de muur wordt een motortje aangezet die lucht blaast (zo heb ik begrepen). Deze werkt overigens heel goed.
... ♥ ik mis je ♥
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')