abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56716577
Gevoelstemperatuur

Als er guur, winderig weer op komst is vermeldt de weerman wel eens de gevoelstemperatuur. Past u op, het is buiten maar iets onder het vriespunt maar door de harde wind voelt het veel kouder aan. Maar wist je dat ook in de zomer een gevoelstemperatuur kan worden berekend?

Wind Chill

De gevoelstemperatuur in de winter heeft alles te maken met het evenwicht tussen warmteverlies en warmteproductie. "Wind chill" (letterlijk: windafkoeling) is de benaming voor het verschijnsel waarbij wind zorgt voor een snellere afkoeling van de huid. Om die "wind chill" te berekenen zijn in de loop der tijd diverse formules opgesteld en verbeterd, maar de meest gebruikte is momenteel die van Robert Steadman. Deze formule bestaat uit twee variabelen (namelijk windsnelheid en temperatuur) waarmee de gevoelstemperatuur berekend kan worden. Een voorbeeld van uitkomsten staat hieronder. Steadman gaat voor zijn berekening uit dat je met een snelheid van 5 km/uur loopt en je wat betreft kleding hebt aangepast aan de weersomstandigheden. Deze gevoelstemperatuur geldt dan ook alleen voor mensen. Dieren hebben een andere warmtebalans dan mensen en bovendien beschikken sommige dieren over een pels waarmee zij zich beter kunnen beschermen tegen de kou. Ook zal je als fietser de weersomstandigheden weer anders ervaren. En nee, bij een straffe wind mag de gevoelstemperatuur dan onder nul liggen, dat betekent niet dat sloten bevriezen en de schaatsen uit het vet kunnen.

> Actuele gevoelstemperaturen in Nederland
> Bereken de gevoelstemperatuur (wind chill)

Hitte Index

Diezelfde Steadman heeft ook een formule voor de berekening van de gevoelstemperatuur tijdens warme dagen vastgesteld. Hier is de tweede variabele naast de temperatuur dan niet de wind, maar de relatieve luchtvochtigheid. Een hoge luchtvochtigheid zorgt ervoor dat hoge temperaturen onaangenaam drukkend warm kunnen aanvoelen. Door middel van transpiratie probeert je lichaam bij hoge temperaturen warmte kwijt te raken. Maar een hoge luchtvochtigheid vertraagt dat proces, waardoor je lichaam dus meer warmte vasthoudt. De hitte index berekent nog altijd een gevoelstemperatuur in de schaduw (net als de werkelijke temperatuur), maar uiteraard voelt het in de brandende zon nòg warmer aan. De luchtvochtigheid is ook de reden waarom 35 graden op een vakantiebestemming als aangenaam kan worden ervaren en hier in Nederland een temperatuur van 30 graden als onaangenaam. De heat index kan dat uitdrukken in een temperatuur.

> Bereken de gevoelstemperatuur (hitte index)
(vul temperatuur en dauwpunt of temperatuur en relatieve vochtigheid in en druk op bereken)

Gebruikte bronnen: KNMI, Weerlink (Jeff Simmelink - De Gevoelstemperatuur), Meteonet, Wikipedia

[ Bericht 1% gewijzigd door ItaloDancer op 06-01-2009 12:07:38 ]
pi_56716602
wie leest er zo'n lap tekst?
pi_56716862
Dat hangt toch ook grotendeels af van waar de wind vandaan komt? Er zit nogal verschil tussen oostenwind en een (zuid)westelijke wind...
know'm sayin?
word? word.
pi_56716920
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 23:12 schreef Guuskeee het volgende:
wie leest er zo'n lap tekst?
Ik heb het wel even gelezen, al voordat ik het postte zelfs
pi_56717112
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 23:22 schreef alors het volgende:
Dat hangt toch ook grotendeels af van waar de wind vandaan komt? Er zit nogal verschil tussen oostenwind en een (zuid)westelijke wind...
Ik ben geen weerexpert ondanks dat ik dit forum modereer, maar als oostenwind kou meeneemt, dan is dat al van invloed op de temperatuur, en niet nog eens dubbel op de gevoelstemperatuur denk ik
  woensdag 13 februari 2008 @ 23:44:43 #6
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_56717472
hé.. mijn 176 km/h (hoogste 10min gemiddelde, max windstoot was 232 ofzo) bij -3 staat er niet bij

edit: ik moet leren lezen ,stukje weg dus
Huilen dan.
  woensdag 13 februari 2008 @ 23:49:04 #7
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_56717562
quote:
En nee, bij een straffe wind mag de gevoelstemperatuur dan onder nul liggen, dat betekent niet dat sloten bevriezen en de schaatsen uit het vet kunnen.
Waarom? De warmte die nog in het water zit wordt toch sneller afgevoerd door de wind, dus komt het water sneller op een temperatuur waarbij het bevriest?
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_56717700
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 23:49 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Waarom? De warmte die nog in het water zit wordt toch sneller afgevoerd door de wind, dus komt het water sneller op een temperatuur waarbij het bevriest?
Maar als de werkelijke temperatuur nou 1 graden is, zal dat water dus niet onder die 1 graden komen. Het zal alleen sneller bij die 1 graden komen, niet eronder.
pi_56717724
quote:

[..]

Ja, maar als t niet vriest zal de watertemperatuur wel sneller naar de omgevingstemperatuur gaan, maar die ligt boven nul. Terwijl de gevoelstemperatuur dan wel onder nul kan liggen

-edit-
hmm te traag
pi_56717755
quote:

[..]

Sowieso wat de posters boven mij zeggen, maar buiten dat kan wat wind inderdaad wel een klein positief effect hebben, maar wind zorgt er ook voor dat het water meer in beweging komt (en dus minder makkelijk zal bevriezen).
  donderdag 14 februari 2008 @ 00:11:39 #11
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_56718014
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 23:57 schreef ItaloDancer het volgende:

[..]

Sowieso wat de posters boven mij zeggen, maar buiten dat kan wat wind inderdaad wel een klein positief effect hebben, maar wind zorgt er ook voor dat het water meer in beweging komt (en dus minder makkelijk zal bevriezen).
Ok, maar als het dus -5 is en er is een gestage wind die niet veel golven veroorzaakt, zal het water sneller bevriezen dan zonder wind bij -5?
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_56718320
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 00:11 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Ok, maar als het dus -5 is en er is een gestage wind die niet veel golven veroorzaakt, zal het water sneller bevriezen dan zonder wind bij -5?
Volgens mij wel
pi_56718519
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 00:33 schreef Asgard het volgende:

[..]

Volgens mij wel
Ja volgens mij ook
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 22:11:24 #14
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_71909713
Zonde zeg dat dit topic alweer 548 dagen oud is

Nog even terug komen:
quote:
Op donderdag 14 februari 2008 00:11 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Als het -5 is en er staat amper wind (1 a 2bft) dan is er weinig wrijving op het water en dus kan het sneller afkoelen en dus ook sneller bevriezen

Maar je hoort ook wel eens op weerberichten dat als er ijs ligt dat het juist beter is dat er een harde wind staat, want het water kan immers niet bewegen daarom speelt de gevoelstemperatuur dus mee.
-5 bij 7bft (50km/h) = -18.6 graden en kan het ijs dus veel sneller gaan door groeien.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 15 augustus 2009 @ 22:14:58 #15
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_71909786
Nou ik was in Juni in Taipei. En daar was het zo'n 38 graden met een luchtvochtigheid van 95% en elke keer als ik buiten kwam stierf ik een beetje.
  zaterdag 15 augustus 2009 @ 22:58:56 #16
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_71910664
Dat heb ik hier ook wel eens, ga je effe de winkel in maar zodra je eruit komt boem net een over
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')