abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_56686215
Kan een ruit spontaan barsten? Ik woon in een flat op de tiende verdieping. Ik heb geen vitrage of iets voor de ramen. Daar ben ik nog niet aan toegekomen.

Vanmiddag scheen de zon nogal fel en ik had een matras tegen het raam aangezet zodat ik nog wat op mijn scherm kon zien.

Een tijdje later verplaatste ik het matras en ik zag dat er een behoorlijke barst in de ruit was ontstaan. Toen herinnerde ik me dat ik een uurtje daarvoor een een soort van klap hoorde. Niets bijzonders hoor ik wel vaker hier in huis als de verwarming aan staat.

Ik heb dubbele beglazing. Zou het kunnen zijn dat door warmteontwikkeling de ruit spontaan is gebarsten?

Op dit moment is de ruit nog steeds aan het werken, de barst wordt steeds groter!
pi_56686252
Hop, naar de klus experts!
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_56686330
Dus de ruit is niet spontaan gebarsten, maar kapot gegaan omdat er een matras tegen geplaatst was?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_56686438
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 16:56 schreef Lucille het volgende:
Dus de ruit is niet spontaan gebarsten, maar kapot gegaan omdat er een matras tegen geplaatst was?
Nee, dat matras stond er op dat moment al een tijdje tegenaan. Gewoon een eenpersoonmatras op een stoel en steunde tegen de leuning van de stoel. Toen ik die barst zag heb ik dat matras weggehaald en daarna is die barst groter geworden.

20 minuten later

pi_56686593
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 17:03 schreef jippii_ het volgende:

[..]

Nee, dat matras stond er op dat moment al een tijdje tegenaan.
Dat zeg ik, de ruit is gebarsten terwijl het matras er tegenaan stond.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_56686693
Als het dubbel glas is, heb je wel een heel zwaar eenpersoonsmatras ertegen aan gehad, zeg.
Want toen ik tegen mijn ruit aan flikkerde bleef het gewoon heel. Gelukkig maar, want ik woon 4 hoog.
pi_56686709
staat je verwarming onder het raam aan en heb je de warmte met behulp van de matras tegen het raam aan geduwd, terwijl de andere kant van het raam 30 graden kouder is? Ik kan zo meteen niet een betere oorzaak verzinnen...
pi_56686793
Met "normale" ruiten kan het gebeuren, als er iets aan de rand van de ruit zit, tussen de glaslatten.
Een ruit moet ook altijd een klein beetje ruimte hebben (milimeter werk), anders kan hij door het werken van het gebouw/raamkozijn springen.
pi_56686794
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 17:21 schreef Pulsy het volgende:
staat je verwarming onder het raam aan en heb je de warmte met behulp van de matras tegen het raam aan geduwd, terwijl de andere kant van het raam 30 graden kouder is? Ik kan zo meteen niet een betere oorzaak verzinnen...
Nee, de verwarming staat zelfs uit. En het kantelraam er naast staat open. Vreemd hoor. Misschien dat de combinatie van lichte druk en warmte het raam hebben laten knappen. De ruit voelde wel behoorlijk warm aan.

Het is een huurhuis, ik hoop toch niet dat ik voor de kosten van vervanging mag opdraaien. Morgen maar eens bellen.
  dinsdag 12 februari 2008 @ 17:37:33 #10
52707 BunnyHunter
Sterker door strijd!!
pi_56686897
hout.. kunstof.. alleminium? .. kan zijn dat door de sterke wisseling van bevroren.. naar meteen een warme zon erop de kozijn te snel uitgezet/gekormpen is?
Brand Bier het bier waar nederland trots op kan zijn!
Als je vijf meter voor een konijn schiet en vijf meter erachter, dan is dat konijn dus gemiddeld dood hé!
  dinsdag 12 februari 2008 @ 17:38:13 #11
52707 BunnyHunter
Sterker door strijd!!
pi_56686903
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 17:28 schreef chatter het volgende:
Met "normale" ruiten kan het gebeuren, als er iets aan de rand van de ruit zit, tussen de glaslatten.
Een ruit moet ook altijd een klein beetje ruimte hebben (milimeter werk), anders kan hij door het werken van het gebouw/raamkozijn springen.
dat dus..
Brand Bier het bier waar nederland trots op kan zijn!
Als je vijf meter voor een konijn schiet en vijf meter erachter, dan is dat konijn dus gemiddeld dood hé!
  dinsdag 12 februari 2008 @ 18:16:18 #12
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_56687472
Ik zal maar zo snel mogelijk je huisbaas/verhuurder informeren.

Deze dagen zijn de temperatuurschommelingen behoorlijk groot, overdag 15 graden en 's nachts rond het vriespunt. Komt omder de lucht zo helder is.

Juridisch gezien sta je dan ook sterker, mocht de ruit er spontaan uitpleuren en op iets of iemand vallen, heb jij al het mogelijke gedaan om de schade te beperken.

Kan je er niet een stuk triplex/karton/plexiglas tegenaan kitten? Lijkt me niet zo'n fijn idee als een stuk glas van de 10e etage op me neer valt...
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_56687741
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 18:16 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Ik zal maar zo snel mogelijk je huisbaas/verhuurder informeren.

Deze dagen zijn de temperatuurschommelingen behoorlijk groot, overdag 15 graden en 's nachts rond het vriespunt. Komt omder de lucht zo helder is.

Juridisch gezien sta je dan ook sterker, mocht de ruit er spontaan uitpleuren en op iets of iemand vallen, heb jij al het mogelijke gedaan om de schade te beperken.

Kan je er niet een stuk triplex/karton/plexiglas tegenaan kitten? Lijkt me niet zo'n fijn idee als een stuk glas van de 10e etage op me neer valt...
Het is de binnenkant van de dubbele beglazing. Mocht de ruit er toch uitvallen, dan valt ie op een parkeerplaats waar niemand zijn auto durft te parkeren. Overvecht

Maar het is dus alleen een flinke barst, geen gevaar dat ie eruit valt.
pi_56687978
quote:
Op dinsdag 12 februari 2008 18:33 schreef jippii_ het volgende:

[..]

Het is de binnenkant van de dubbele beglazing. Mocht de ruit er toch uitvallen, dan valt ie op een parkeerplaats waar niemand zijn auto durft te parkeren. Overvecht

Maar het is dus alleen een flinke barst, geen gevaar dat ie eruit valt.
Maar je zult altijd zien dat er net iemand onder loopt op het moment dat ie valt.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_56689561
Precies zoals lucille al gezegd heeft, een andere mogelijkheid is hier gewoon uitgesloten.

Dat de ruit gebarsten is, is dan ook niet meer dan een logisch gevolg.
Dit komt geheel door je eigen toedoen, de matras is wel degelijk de oorzaak van de barst in de ruit.
Het gewicht van de matras heeft er niets mee te maken, de enige feiten die hier wel mee te maken hebben zijn:

1) dubbel glas
2) isolatie

Dubbel glas is van zichzelf isolerend, afdekken of plakfolie erop plakken word dan ook ten sterkste afgeraden, omdat hierdoor sterkere temperatuursverschillen kunnen optreden waardoor de ruit kan barsten.

De matras tegen de ruit plaatsen heeft tot gevolg gehad dat je de ruit van een extra laag isolatie voorzien heeft, waardoor de binnendringende warmte geen kant meer op kon en hierdoor is de ruit gebarsten.

Het bekende spreekwoord eerlijk duurt het langst, klopt misschien wel maar kost je ook het meeste geld.
Want eerlijk gezegd ben jij verantwoordelijk voor de barst in de ruit, als je in een eerder stadium wat geld had uitgegeven had je gordijnen of dergelijke gehad, en had je dit hoogstwaarschijnlijk voorkomen.
Maar met melden bij de verhuurder zonder de oorzaak te melden zal de verhuurder het raam vergoeden.
pi_56690052
Aan de barst is zeer duidelijk te zien dat het glas niet helemaal 100% goed gesneden is of tijdens het transport of montage een krasje boven in onstaan is. Door het matras en de zon komt er een warmte verschil tussen het glas in de opening en het glas wat in de kozijnsponning zit. Daardoor is in het glas daar nu een barst gesprongen. Deze zal langzaam steeds groter worden (elke keer als het warm / koud wordt een beetje verder en gaat steeds iets langzamer). Zonder de matras voor het raam had dit waarschijnlijk ook geberut ecter pas na vele decenia tot eeuwen. Dat de glasranden niet geheel perfect zijn is opzich vrij normaal vooral bij vlakglas in de bouw.
pi_56698453
Dit is duidelijk een thermische breuk, ontstaan doordat je een gedeelte van de ruit hebt afgedekt, en een gedeelte van de ruit niet. Hierdoor ontstaan grote spanningen in de ruit die leiden tot scheuren / barsten.

De glasleverancier zal hoogstwaarschijnlijk geen garantie geven, dus hopelijk voor jou zal de huisbaas de rekening niet doorsturen naar jou, maar zelf betalen.

zie deze info
quote:
Samenvatting

Thermische glasbreuk ontstaat steeds als temperatuurverschillen van meer dan 30°C voorkomen in floatglas.

Het plaatsen van zon- respectievelijk lichtweringsvoorzieningen aan de binnenzijde moet zorgvuldig gebeuren. Opwarming van de spouw tussen de zonwering en het glas kan bij bezonning gemakkelijk ontstaan. Indien de afstand tussen de binnenzonwering en het glas groter is dan 100 mm en de afvoer van verwarmde lucht aan de bovenzijde verzorgd is, zal de kans op breuk aanzienlijk afnemen.

Het risico op thermische breuk bij HR++ en neutrale zonwerende glassoorten is groter dan bij conventioneel isolatieglas.

Het gebruik van voorgespannen glas reduceert het risico op thermische breuk tot nihil. Ten slotte kan slagschaduw zelden of nooit leiden tot glasbreuk van de buitenruit door thermische redenen.
oftewel, jij hebt een matras (die van zichzelf isolerend is) tegen de ruit aangezet die van buiten verwarmd werd door de zon, en die temperatuursverschillen kon het glas niet aan
pi_56699120
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 09:58 schreef Gurb het volgende:
...
De glasleverancier zal hoogstwaarschijnlijk geen garantie geven,
Vrijwel uitgesloten.
quote:
dus hopelijk voor jou zal de huisbaas de rekening niet doorsturen naar jou, maar zelf betalen.
quote:
...
pi_56699479
Oké, ik denk inderdaad dat door de warmteontwikkeling en door warmteverschillen de ruit gebarsten is. Ik heb inmiddels contact opgenomen met de woningbouwvereniging. Gezegd dat er vermoedelijk een meeuw tegen het raam is aangevlogen.

Ik heb blijkbaar via de woningbouwvereniging een glasverzekering, dus de schade wordt daardoor gedekt.

Thanks voor de reacties!
pi_56699557
je matras gebruiken als gordijn

valse aangifte doen...en als ze bij het opmeten van de schade zien dat ze enkel aan de binnenkant stuk is...

meeuwen die tegen gebouwen aanvliegen? je hoort het dagelijks...de Al-Qaida-meeuw
pi_56699770
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 10:59 schreef mrPanerai het volgende:
en als ze bij het opmeten van de schade zien dat ze enkel aan de binnenkant stuk is...
dat was ook het eerste waar ik aan dacht idd, lekker geloofwaardige smoes
  woensdag 13 februari 2008 @ 11:12:15 #22
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_56699791
En wat hebben we der van geleerd? .
pi_56700116
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 11:12 schreef bleiblei het volgende:
En wat hebben we der van geleerd? .
Heel snel luxaflexes gaan kopen!
pi_56700158
quote:
Op woensdag 13 februari 2008 10:59 schreef mrPanerai het volgende:
je matras gebruiken als gordijn

valse aangifte doen...en als ze bij het opmeten van de schade zien dat ze enkel aan de binnenkant stuk is...

meeuwen die tegen gebouwen aanvliegen? je hoort het dagelijks...de Al-Qaida-meeuw
Het is ook maar een vermoeden heh! Ik ben natuurlijk geen expert!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')