Laatst de geweldige film
'What The Bleep Do We Know' gezien, waarin een stukje zit dat hierover gaat.
In je hersenen zit een kliertje dat zo'n 20 verschillende stofjes kan aanmaken. Deze stofjes worden in verschillende samenstellingen aan het bloed afgegeven en alle cellen hebben receptoren voor deze stofjes; op deze manier worden dus alle mogelijke sensaties 'gemaakt' die je maar kan beleven.
In je hersenen worden verbindingen gelegd als gevolg van deze belevingen, en hoe vaker je zo'n beleving hebt, hoe sterker die verbinding wordt. Zo ontstaat al snel een gewenning en als dat maar lang genoeg aanhoudt een verslaving. Je cellen raken letterlijk verslaafd aan dat stofje.
De crux zit hem er nu in, dat dit niet alleen positieve sensaties hoeven te zijn; ook de negatieve gedachten zoals in dit topic worden bedoeld, worden op deze manier 'gelegd' middels zo'n stofje en daar kun je dus ook gewoon verslaafd aan raken, hoe vreemd dat ook moge klinken. Je bent kortgezegd dus verslaafd geraakt aan die negatieve gedachten, want die verbinding is in je hersenen intussen erg sterk geworden. Het is een gewoonte geworden om zo te denken, waardoor dat stofje weer vaker wordt gemaakt, waardoor de verbinding weer sterker wordt, etceterazovoort.
Het is dus simpelweg een lichamelijke kwestie die met gedachten te doorbreken is, want als je kennelijk zo actief die gedachten in stand kan houden, kan je ook andere gedachten introduceren die dit patroon doorbreken: als je jezelf tot de orde roept op het moment dat je die slechte gedachte voelt opkomen, wordt dat stofje niet meer aangemaakt, dus wordt die verbinding in je hersenen niet meer gevoed en sterft af. Er worden dan dus andere, constructievere stofjes gemaakt.
Dit is voor mij een grote eye-opener geweest. Zonder het te weten deed ik dit dus ook, het in stand houden van slechte gedachten als een soort verslaving: als iets ook maar een beetje tegenzat, was het automatisme om te denken: "zie je wel, ik heb alléén maar pech" wat natuurlijk niet bevorderlijk was voor de algehele gemoedstoestand.

Nu ik dit voor mijn gevoel al een heel eind doorbroken heb, is het heus niet ineens zo dat de spreekwoordelijke gebraden kippen mij de bek in vliegen, en dat hoeft ook niet. Het belangrijke is dat ik daar geen focus meer op heb.