FOK!forum / Politiek / BPM mogelijk toch een blijvertje
Martijn_77donderdag 7 februari 2008 @ 18:37
quote:
BPM mogelijk toch een blijvertje
De BPM-belasting die bij de aanschaf van een auto moet worden betaald, verdwijnt mogelijk niet helemaal. Verkeersminister Camiel Eurlings liet woensdag in de Tweede Kamer de mogelijkheid open dat de BPM voor een deel, voor 10 tot 15 procent, intact blijft.
Eurlings' eigen CDA eist volledige afschaffing van de belasting (nu 42,3 procent van de aanschafprijs), maakte fractiewoordvoerder Ger Koopmans eerder in het debat duideliijk. Koopmans voorspelde dat anders de steun voor de kabinetsplannen voor een kilometerheffing vanaf 2011 verdwijnt.

Volgens de minister moet de afschaffing van de BPM worden afgewogen tegen de effecten op de overheidsfinanciën en het milieu. De PvdA wil er ook niet helemaal van af, wegens de grote risico's voor de schatkist. De BPM-inkomsten liggen jaarlijks rond 3 miljard euro.

3,6 miljard
Volgens de minister moet de afschaffing van de BPM worden afgewogen tegen de effecten op de overheidsfinanciën en het milieu. De PvdA wil er ook niet helemaal van af, wegens de grote risico's voor de schatkist. De BPM-inkomsten bedroegen vorig jaar circa 3,4 miljard euro en stijgen dit jaar naar ongeveer 3,6 miljard.
Bron

De burger moet straks BPM en KM heffing betalen. Of wel de politiek naait de burger weer een oor aan.

Of mij dit verbaast met dit kabinet?
SPOILER
Maar het is toch belagelijk te noemen dat ze de burger zaken beloven en nog voor het ingevoerd is op dingen terug komen. Maar wat vinden jullie er van?
Napalmdonderdag 7 februari 2008 @ 18:45
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 18:37 schreef Martijn_77 het volgende:

Bron

De burger moet straks BPM en KM heffing betalen. Of wel de politiek naait de burger weer een oor aan.
niet te vergeten dat de provincies ook een nieuwe belasting gaan invoeren om de wegenbelasting binnen te halen.

Samenvattend (volgens mij);
+ BPM omlaag (enkel voor nieuwe auto`s)
- Wegenbelasting omhoog (ook jammer als je niet kan profiteren van lagere BPM omdat je al een auto hebt)
- Slurptax (veel duurder dan de BPM verlaging voor elke ook maar enigszins leuke auto)

Op termijn
+ Afschaffen wegenbelasting
- Kilometerheffing
- Provinciale ingezetenen belasting

één plus en twee minnen. Ik weet wel heo dat gaat uitpakken..
Papierversnipperaardonderdag 7 februari 2008 @ 18:50
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 18:45 schreef Napalm het volgende:


één plus en twee minnen. Ik weet wel heo dat gaat uitpakken..
Alles word duurder.
Hyperdudedonderdag 7 februari 2008 @ 18:55
Maakt toch ook niet uit.
De allesvretende moloch in Den Haag moet via links of rechts de burger uitzuigen.
Geen BPM is minder kinderbijslag of minder leuke arbeidsvoorwaarden voor ambtenaren.

Jammer alleen dat Jan Modaal mij nog steeds in de weg blijft rijden met z'n lease-koekblik.
Bijtelling en KM-heffing mogen van mij nog wel flink verder omhoog.
sneakypetedonderdag 7 februari 2008 @ 19:06
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 18:55 schreef Hyperdude het volgende:
Maakt toch ook niet uit.
De allesvretende moloch in Den Haag moet via links of rechts de burger uitzuigen.
Geen BPM is minder kinderbijslag of minder leuke arbeidsvoorwaarden voor ambtenaren.

Jammer alleen dat Jan Modaal mij nog steeds in de weg blijft rijden met z'n lease-koekblik.
Bijtelling en KM-heffing mogen van mij nog wel flink verder omhoog.
Als jan modaal leaset is de gemiddelde nederlander wel erg goed af vind je niet?

het is eerder zo dat jan modaal zich kapot betaalt aan zijn vervoer zonder dat de problemen rond de infrastructuur echt opgelost worden. Het milieu wordt er ook bijgehaald, maarja hoeveel wordt daar nou voor gedaan?
Van al die belastingen kun je volgens mij een heel amazonegebied aanleggen inmiddels, maar denk je dat dat gebeurt?

Ach het maakt niet zoveel uit welke regeling we krijgen, uiteindelijk ben je als automobilist gewoon pispaal van Den Haag.
Klopkoekdonderdag 7 februari 2008 @ 19:08
Graag slotje, OP is niet erg uitgebreid.
duckesdonderdag 7 februari 2008 @ 19:09
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 18:55 schreef Hyperdude het volgende:
Bijtelling en KM-heffing mogen van mij nog wel flink verder omhoog.
Jij doet je avater eer aan
DropjesLoverdonderdag 7 februari 2008 @ 19:14
hogere belastingen heffen op oudere (meer vervuilende) auto's is een beter plan, dan koop iedereen een nieuwe (zuinige) auto, wat ook weer goed is voor de economie.

nu koopt men veel liever een oud barrel en knapt dat op, want dat is veel goedkoper dan nieuw kopen, met vaak toch min of meer de zelfde luxe.
Sinatdonderdag 7 februari 2008 @ 19:17
Dat het om de files gaat is al jaren een fabeltje. Ik rij motor, sta nooit stil in de file en zorg dus ook niet dat een file langer wordt. Toch is het na al die jaren nog steeds niet zeker of motorrijders uitgesloten worden voor KM-heffing. Toevallig een berichtje van de week dat het CDA daar toch wel voorstander van is: Bericht
Freeflyerdonderdag 7 februari 2008 @ 19:20
dus wordt het tijd om wat te bedenken waardoor de overheid geen grip meer op je heeft.
mogelijkheden en opties zat!
sneakypetedonderdag 7 februari 2008 @ 19:39
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 19:20 schreef Freeflyer het volgende:
dus wordt het tijd om wat te bedenken waardoor de overheid geen grip meer op je heeft.
mogelijkheden en opties zat!
liberaal stemmen bijv.
Hyperdudedonderdag 7 februari 2008 @ 20:01
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 19:39 schreef sneakypete het volgende:

[..]

liberaal stemmen bijv.
Idd., van 5 mei 1945 tot 22 februari 2006 waren de belastingen veel lager dan daarna.
Freeflyerdonderdag 7 februari 2008 @ 21:46
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 19:39 schreef sneakypete het volgende:

[..]

liberaal stemmen bijv.
De VVD naait je in dit land nog harder dan de andere partijen doen!
Senecazaterdag 9 februari 2008 @ 01:14
Je betaalt allang per kilometer. Via de accijns wel te verstaan. Maar die is al belachelijk hoog (meer dan 50%, en dan betaal je daar ook nog BTW over ). Het kabinet beseft ook wel dat ze die, zeker met de stijgende olieprijzen, niet nog verder kunnen verhogen zonder dat er onlusten ontstaan.

Dus wat doen ze? Ze verzinnen gewoon een andere heffing, waardoor je straks 3x per kilometer betaalt. Een keer in de vorm van accijns, twee keer in de vorm van BTW over die accijns, en drie keer in de vorm van de kilometerheffing. Geweldig idee toch? Enige nadeel is weer dat het daadwerkelijk implementeren van die kilometerheffing weer tonnen met geld kost, maar hey, daar verzinnen we wel weer een andere heffing voor.
Martijn_77zaterdag 9 februari 2008 @ 18:22
quote:
Op zaterdag 9 februari 2008 01:14 schreef Seneca het volgende:
Je betaalt allang per kilometer. Via de accijns wel te verstaan. Maar die is al belachelijk hoog (meer dan 50%, en dan betaal je daar ook nog BTW over ). Het kabinet beseft ook wel dat ze die, zeker met de stijgende olieprijzen, niet nog verder kunnen verhogen zonder dat er onlusten ontstaan.

Dus wat doen ze? Ze verzinnen gewoon een andere heffing, waardoor je straks 3x per kilometer betaalt. Een keer in de vorm van accijns, twee keer in de vorm van BTW over die accijns, en drie keer in de vorm van de kilometerheffing. Geweldig idee toch? Enige nadeel is weer dat het daadwerkelijk implementeren van die kilometerheffing weer tonnen met geld kost, maar hey, daar verzinnen we wel weer een andere heffing voor.
Idd en dan maar klagen dat de mensen het economisch niet zo somber in moeten zien.

Daarnaast blijven ze schermen met het feit dat het OV een alternatief is....

In de Randstad misschien
Martijn_77zaterdag 9 februari 2008 @ 18:22
Dubbel
FJDzondag 10 februari 2008 @ 20:31
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 18:45 schreef Napalm het volgende:
niet te vergeten dat de provincies ook een nieuwe belasting gaan invoeren om de wegenbelasting binnen te halen.
Dat ook nog ja, nu al een klassieker
ExtraWaskrachtmaandag 11 februari 2008 @ 11:14
quote:
Op donderdag 7 februari 2008 19:14 schreef DropjesLover het volgende:
hogere belastingen heffen op oudere (meer vervuilende) auto's is een beter plan, dan koop iedereen een nieuwe (zuinige) auto, wat ook weer goed is voor de economie.
(...)
Dat is hetzelfde als zeggen dat we alle oude ruiten overal uit de ramen moeten slaan, want het komt de economie ten goede als de ruiten vervangen moeten worden. Onzin dus.
Frezermaandag 11 februari 2008 @ 12:27
Mja, heel de kreet van de overheid "de vervuiler betaald" is natuurlijk gezever. Alle methodes die de laatste jaren bedacht zijn rijmen niet met dit principe terwijl ze wel onder deze noemer aan de man worden gebracht.
- Kilometervergoeding is per km voor iedereen gelijk; dus de slurpende amerikaan kost net zoveel als een Fiatje Panda. Bovendien wordt iedereen op kosten gejaagd met een stuk elektronica.
- Het energielabel spoort niet aan tot het kopen van een kleinere auto (een groter auto met de zelfde motor kan een lager energie label krijgen)
- BPM is belasting op bezit, niet op gebruik.

Dé methode om de vervuiler te laten betalen zijn natuurlijk accijns, een eerlijker systeem bestaat niet. De andere methodes dienen dus alleen als extra inkomstenbron.
Fastmattimaandag 11 februari 2008 @ 15:07
Natuurlijk blijft de BPM

We hebben inmiddels al zeven belastingen.
- Accijnzen
- BTW
- BPM
- Slurptax
- Houderschapsbelasting
- Snelheidsbelasting
- Parkeerbelasting

De veranderen voor de komende jaren zijn wel duidelijk. Er komt een kilometerheffing, de houderschapsbelasting wordt als enige afgeschaft en meteen vervangen door een provenciale belasting en er komt een Europese slurptax dus in 0031 hebben we een straks een dubbele slurptax. Nog iemand die durft de beweren dat deze kilometerheffing kostenneutraal wordt?
Martijn_77donderdag 14 februari 2008 @ 19:03
Naast een blijvertje gaat het de burger ook nog 15 Miljard extra kosten
quote:
Automobilisten betalen tot 15 miljard bpm te veel.

Door de komst van de kilometerheffing lopen automobilisten grote kans om miljarden extra te moeten gaan betalen. Oorzaak is het integreren van de bpm in de kilometerheffing. Daardoor wordt op auto's tweemaal bpm geheven, eerst bij de aanschaf van een auto en later bij elke gereden kilometer. Het bedrag aan te veel betaalde bpm kan oplopen tot in totaal maximaal 15 miljard euro.

'Mensen die net een nieuwe auto hebben gekocht en daar lang in blijven rijden, gaan meer betalen. Wie na de afbouw van de bpm een auto koopt, betaalt minder', aldus Ger Koopmans, verkeerswoordvoerder van het CDA in Het Financieele Dagblad (inlog verplicht).

Volgens prof. Peter Kavelaars en dr. Dirk Albregtse van de Erasmus Universiteit kan het dubbel betalen worden voorkomen als de overheid de bpm die bij aankoop is betaald, teruggeeft naar rato van de ouderdom van de auto. Minister Wouter Bos van Financiën wil dat niet, omdat een dergelijke teruggave een groot gat slaat in de begroting.

Breken van belofte
Het niet teruggeven van de te veel betaalde bpm botst met de kabinetsbelofte dat automobilisten 'niet meer, maar anders gaan betalen' en dat de overgang naar de kilometerheffing 'budgetneutraal' zal verlopen. CDA-Kamerlid Koopmans nuanceert die belofte echter: 'We hebben nooit gezegd dat een individuele automobilist niet meer gaat betalen. Dat geldt alleen voor alle autorijders samen.'

Het kabinet moet voor 1 mei met een brief komen waarin uitleg wordt gegeven over de kwestie, maar een woordvoerder van het ministerie van Financiën laat alvast weten dat er geen miljardenprobleem ontstaat als wordt gekozen voor een geleidelijke overgang. Fiscalist Kavelaars spreekt dat tegen. 'Je smeert het probleem uit voor de staat, maar het verdwijnt niet.' Volgens Kavelaars is de bpm-claim van ruim zes miljoen particuliere autobezitters tot nu toe dan ook ten onrechte genegeerd door de politiek.
Bron