quote:Rotterdammers leven anderhalf jaar korter
ROTTERDAM - Rotterdammers leven gemiddeld anderhalf jaar korter dan andere Nederlanders. Dit blijkt donderdag uit onderzoek van het Erasmus MC. Er zijn relatief meer rokers in de Maasstad en de concentratie fijnstof in de lucht ligt 13 procent hoger dan elders in het land. Verder speelt het lagere opleidings-en inkomensniveau een grote rol.
Relatief veel Rotterdammers zitten in de bijstand en zijn laaggeschoold. Hierdoor krijgen zij te maken met onder meer slechtere huisvesting en arbeidsomstandigheden. Volgens de onderzoeker gaat de gezondheid er een stuk op vooruit als het opleidingsniveau en inkomen gelijk kan worden getrokken met de rest van Nederland
Volgens de onderzoeker kunnen Rotterdammers in huis beter een ventilatiesysteem gebruiken dan een raam openzetten. Verder zou men gezonder moeten gaan eten en meer moeten gaan bewegen.
Een woordvoerster van de gemeente Rotterdam laat weten: „Dit is een mooi onderzoek om onze acties voor het verbeteren van de gezondheid nog gerichter te doen en misschien wel te intensiveren. In het huidige collegeprogramma staat al dat we de gezondheid van de Rotterdammers zo snel mogelijk op hetzelfde peil willen krijgen als dat van de rest van de Nederlanders. We zijn er dan ook al hard mee bezig.”
Die hoge flettuh staan d'r niet voor niks moet je maar denken als rotterdammer zijndequote:Op vrijdag 8 februari 2008 17:28 schreef littledrummergirl het volgende:
en ik ga maandag verhuizen naar rotterdam
( wordt genieten voor mn vriendje met astma)
Zou 1 procent veel verschil maken?quote:Op zaterdag 9 februari 2008 12:35 schreef Fides het volgende:
Komt gewoon omdat niet-Westerse allochtonen vaak gewoon niet zo heel oud worden. In Rotterdam is een zeer groot percentage niet-Westers allochtoon, dus gemiddeld worden ze iets minder oud.
CBS definities&cijfers verschillen nogal eens met de persoonlijke waarneming als ik door die steden heen loop..quote:Op maandag 11 februari 2008 18:45 schreef Vandaag... het volgende:
[..]
Zou 1 procent veel verschil maken?![]()
Ligt ook nogal eens aan de lokatie waar je looptquote:Op maandag 11 februari 2008 19:13 schreef Napalm het volgende:
CBS definities&cijfers verschillen nogal eens met de persoonlijke waarneming als ik door die steden heen loop..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |