abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 dinsdag 5 februari 2008 @ 23:42:58 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_56552363
Terroristische acties die ons land in rep en roer brachten. Worden vaak – ter vergelijking - aangehaald in verband met het conflict Israël – Palestina. Ook toen brak de vraag los of het om geoorloofd verzet ging of om meedogenloze terreur. Naast de algemene afkeuring waren er toch veel mensen die begrip toonden.

Treinkaping bij Wijster.Zeven Molukse jongen brengen op 2 december 1975 een stoptrein tussen Groningen en Zwolle tot stilstand bij de plaats Wijster. Hun doel is een onafhankelijke Republiek der Zuid-Molukken: vermoedelijk dienden de Palestijnse vliegtuigkapingen ter inspiratie. De eerste Molukkers kwamen vanaf 1949 tijdelijk naar Nederland, waar zij onder niet al te goede omstandigheden in speciale kampen verbleven. Ondanks beloften van de Nederlandse regering om een onafhankelijke staat op de Molukken te stichten, gebeurde er niet. Het is voor zover bekend de eerste treinkaping in de geschiedenis.De kapers geven zich pas op 14 december over, na berichten over represailles op de Molukken. Machinist Hans Braam, soldaat Leo Bulter en Best Bierling waren intussen om het leven gebracht.

Treinkaping bij De Punt Bij spoorwegovergang De Punt kapen negen gewapende Molukse jongeren op 23 mei 1977 een intercity die op weg was van Assen naar Groningen. Tegelijk werden ook 105 kinderen en 5 onderwijzers op een basisschool in Bovensmilde gegijzeld. Nu werd niet alleen een onafhankelijke staat geëist, maar tevens de vrijlating van 21 Molukse gevangenen. Het ultimatum stond op 25 mei, de dag van de verkiezingen. Bij een militaire bevrijdingsactie op 11 juni, bijna drie weken na aanvang van de gijzeling, komen twee gegijzelden en zes gijzelaars om het leven. Een jaar later worden op het provinciehuis in Assen enkele tientallen ambtenaren gegijzeld door een Moluks zelfmoordcommando. Twee gijzelaars komen om het leven.

De gijzeling in het provinciehuis te Assen

In de ochtend van 13 maart 1978 vielen om kwart over tien drie Zuid-Molukkers het provinciehuis van Drenthe in Assen binnen. Enkele aanwezigen, waaronder de Commissaris van de Koningin A.P. Schilthuis, wisten zich te redden door naar buiten te springen. In totaal werden 16 vrouwen en 55 mannen gegijzeld door drie militanten. Iedereen werd verzameld op de eerste verdieping waar een Zuid-Molukse vlag voor de ramen werd opgehangen.

De gijzelnemers stelden de volgende eisen:

Vrijlating van 21 Zuid-Molukse gevangenen die gearresteerd zijn na eerdere acties in Nederland
Een bus, vrije aftocht per vliegtuig met een aantal gijzelaars, bestemming onbekend
Als ultimatum werd dinsdag 14 maart, 14:00 uur gesteld

Dat het de militanten ernst was, bleek uit het feit dat de planoloog Ko de Groot een uur na het begin van de gijzeling voor een raam werd gezet en doorzeefd. Bovendien werd een passerende fotograaf in zijn buik geschoten door de gijzelnemers en een ambulance beschoten. Uit alles bleek dat de Molukkers bereid waren meer gijzelaars te doden waardoor ingrijpen noodzakelijk was. Net als bij eerdere acties van Zuid-Molukkers werd de Bijzondere Bijstands Eenheid (BBE; toen ook bekend onder de naam: Close Combat Unit) ingeschakeld om deze taak uit te voeren.

Kort na het verstrijken van het ultimatum van 14:00 viel de BBE om 14:34 met enkele pelotons het gebouw binnen. Na een vuurgevecht gaven de gijzelnemers zich over. Het bleek dat de BBE net op tijd was met hun actie; de militanten stonden op het punt om twee leden van de Gedeputeerde Staten (CDA'er Jack Trip en PvdA'er Daniël Huizinga) te executeren en daarna elke 30 minuten een andere gijzelaar.

Waarschijnlijk had de BBE zich de nacht van tevoren al via de kelder toegang verworven tot het provinciehuis. Die plaats was mogelijk ook een van de startplaatsen voor de bevrijdingsactie van de mariniers.

Tijdens de bevrijdingsactie raakte Jack Trip gewond en hij overleed enkele weken later aan die verwondingen.

Drie maanden later werden de drie gijzelnemers ieder tot een celstraf van 15 jaar veroordeeld.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 dinsdag 5 februari 2008 @ 23:57:28 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_56552673
Ik moest vaak met de trein van Zaltbommel naar den Bosch en was echt bang als er een Molukker de trein in stapte. Dacht dan bij Hedel 'dit is een mooie plek om een trein te laten stoppen'

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_56553554
Op een grijze zaterdagmorgen kropen de sluipschutters bij ons door de tuin. Tussen de Molukse wijk in Assen en mijn wijk zat een ringweg. Helicopters vlogen af en aan. Een zoekaktie zonder resultaat overigens.

Ook is mijn basisschool een paar dagen dicht geweest. En mocht ik niet buiten spelen van mijn moeder, wat ik natuurlijk wel deed en op onderzoek uit ging. Spannende tijden voor een klein nieuwsgierig meisje.

Ook herinner ik me de enorme begrafenisstoet voor de Molukkers die bij de treinkaping in De Punt omkwamen. Lopend ging de hele wijk over diezelfde ringweg.

Verder veel verhalen van Molukse vriendinnen over invallen bij hen thuis.

Genoeg herinneringen hier dus.
De Molukse Akties van Peter Bootsma is trouwens een boek die ik andere geinteresseerden aan kan raden.

[ Bericht 0% gewijzigd door ondeugend op 06-02-2008 01:40:23 ]
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_56553572
Ow ja en een oud-oom is gegijzeld geweest in het Provinciehuis te Assen waar hij werkte. Die man is nooit meer dezelfde geweest volgens de familieoverlevering.
  woensdag 6 februari 2008 @ 01:15:46 #5
65837 cerror
ik kom af en toe
pi_56553598
Het hoofd van de Kapers van de Wijstertrein zat bij m'n vader in de klas vroeger
Hoi, ik ben een lamzak met een passie voor flessen wasverzachter.
Neuk mijn oor en noem me Harry Mulisch
pi_56553724
Mwoah, wij hadden Ambonezen, word je ook niet vrolijk van.
Maar ik kom ze nog weleens tegen als ik in het dorp van mijn ouders ben, stuk voor stuk geslaagde mensen met kinderen en zo..
Vroeger konden we elkaar wel afschieten en nu vallen we elkaar voor de Vomar bijna om de nek...

Heeeeeeejjjjjj!
pi_56553769
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 01:30 schreef Tamagotchi het volgende:
Mwoah, wij hadden Ambonezen, word je ook niet vrolijk van.
Ambonezen zijn Molukkers... Zuid Molukkers.
  woensdag 6 februari 2008 @ 01:49:40 #8
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_56553856
M'n pa was bij de Punt als ME-er. Vooral het verhaal van die dombo die het een grappig idee vond om met een pijp op z'n golfplaten dak te slaan zodat het klonk alsof er een geweer af werd geschoten blijft 't goed doen. Die kreeg een peleton ME door z'n huis. .
Ik ga naar huis.
pi_56553859
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 01:38 schreef ondeugend het volgende:
Ambonezen zijn Molukkers... Zuid Molukkers.
Dat dus.
Er is wel degelijk een verschil tussen Molukkers en Ambonezen.
Die Ambonezen gingen voor groot geluk hier en de Molukkers voor het grote geluk daar.
pi_56553896
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 01:49 schreef nietzman het volgende:
M'n pa was bij de Punt als ME-er.
Leefde je toen al? Ik bedoel, was je oud genoeg om het te beseffen?
pi_56554039
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 01:50 schreef Tamagotchi het volgende:

[..]

Dat dus.
Er is wel degelijk een verschil tussen Molukkers en Ambonezen.
Die Ambonezen gingen voor groot geluk hier en de Molukkers voor het grote geluk daar.
Jawel maar ik ben gewoon Nederlander als Drent.
pi_56554053
Het enige wat ik er van weet is de inzet van de Starfighter als startsein voor de bestormingen van de treinkaping. Een prachtig plan.
  woensdag 6 februari 2008 @ 02:12:33 #13
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_56554058
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 01:53 schreef Tamagotchi het volgende:
Ik bedoel, was je oud genoeg om het te beseffen?
Zeker, ik was d'r vroeg bij, hij had eenn oortje van z'n headset tegen z'n linker teelbal aangeplakt.

- Nee, alles uit de overlevering. Maar de verhalen zijn voor mij nostalgisch.
Ik ga naar huis.
  woensdag 6 februari 2008 @ 02:16:01 #14
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_56554091
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 02:12 schreef Bolkesteijn het volgende:
Het enige wat ik er van weet is de inzet van de Starfighter als startsein voor de bestormingen van de treinkaping. Een prachtig plan.
En dat de eerste marinier die naar binnen stormde er aan de andere kant meteen weer uitsprong omdat 'ie vergeten was z'n geweer door te laden. .
Ik ga naar huis.
pi_56554123
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 02:16 schreef nietzman het volgende:

[..]

En dat de eerste marinier die naar binnen stormde er aan de andere kant meteen weer uitsprong omdat 'ie vergeten was z'n geweer door te laden. .
Serieus?
  woensdag 6 februari 2008 @ 02:30:55 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_56554156
Je vergeet nog dat in 1970 Zuid-Molukse jongeren de woning bezetten van de Indonesische ambassadeur in Wassenaar.
Minister Luns struikelde toen over een tuinhekje en ik heb destijds voor mijn schoolkrant zowel Luns, als ing. Manusama geïnterviewd voor reacties en met die cassetteband-opnames het landelijke radionieuws gehaald, want tegen zo'n schooljochie durfden ze wel vrij-uit te praten en niet tegen de 'echte' pers.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_56554200
Als ik de openingspost zo lees waren die lui echt gewetenloze terroristen.
  Trouwste user 2022 woensdag 6 februari 2008 @ 02:42:46 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_56554207
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 02:30 schreef golfer het volgende:
Je vergeet nog dat in 1970 Zuid-Molukse jongeren de woning bezetten van de Indonesische ambassadeur in Wassenaar.
Klopt maar was niet zo heftig

Trouwste user 2022 woensdag 6 februari 2008 @ 02:44:36 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_56554211
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 02:40 schreef Bolkesteijn het volgende:
Als ik de openingspost zo lees waren die lui echt gewetenloze terroristen.
Voor mij lijkt die 30 jaar pas geleden.

Voor jou iets nieuws ?

woensdag 6 februari 2008 @ 02:46:41 #20
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_56554223
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 02:42 schreef tong80 het volgende:

Klopt maar was niet zo heftig

Je was gewoon te jong om het bewust te hebben meegemaakt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_56554231
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 02:44 schreef tong80 het volgende:
Voor jou iets nieuws ?

Ik ben niet zo bekend met geschiedenis. Veel gebeurtenissen uit de geschiedenis zijn voor mij echt niet bekend. Dat is overigens geen gebrek aan interesse maar meer omdat er zoveel gebeurd is in de geschiedenis, als je daar allemaal boeken over wil lezen heb je aan 100 jaar nog niet genoeg.
  Trouwste user 2022 woensdag 6 februari 2008 @ 02:51:02 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_56554246
Snap ik maar dit is wel iets dat je op de VMBO moet leren

pi_56554251
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 02:51 schreef tong80 het volgende:

Ik heb 't op de HAVO in ieder geval totaal niet meegekregen. Interessant topic dus.
pi_56554278
quote:
Op woensdag 6 februari 2008 02:51 schreef tong80 het volgende:

Heb een aantal jaar Gymnasium en daarna VWO gedaan maar ik weet vrijwel zeker dat de geschiedenis les hier nooit over ging. Ik heb vooral veel staatsrecht (wat ik buitengewoon interessant vond overigens), Franse Revolutie, Industrieele Revolutie, Verzorgingsstaat en WO1/2 gehad. Waarbij overigens wel moet worden opgemerkt dat ik geen geschiedenis heb gekozen.
  woensdag 6 februari 2008 @ 03:04:21 #25
203688 Drijfzand
account closed
pi_56554288
Die treinkaping! Was toen een klein ventje, herinner me het heel vaag. Goh, zwart-wit tv, grote antenne op het dak.. nostalgie.
too much to do in the real world.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')