quote:
Programma levert bakken geld op
Door MARK LANGESLAG
HILVERSUM - De reportage van Peter R.de Vries over de zaak-Holloway, die vanavond wordt uitgezonden op de Amerikaanse tv-zender ABC, heeft producent Endemol zeker een miljoen euro opgeleverd. En als er ook concurrerende zenders in de race waren om de beelden uit te mogen zenden, misschien wel het dubbele, zegt een expert.
SBS toucheerde met het uitzenden van de reportage van De Vries gisteravond circa vier ton extra aan reclame-inkomsten, becijfert Ruud de Langen van ’slands grootste mediabureau Mindshare. Adverteerders kregen tot vrijdag de tijd advertentieruimte in te kopen rondom het speciale programma.
,,Normaal zendt SBS6 op zondagavond De Smaakpolitie uit dat 8 tot 9 procent marktaandeel scoort in de leeftijdsgroep 20-49 jaar. Dat staat gelijk aan ongeveer 230.000 euro aan inkomsten. Gezien de enorme publiciteit voor de uitzending van De Vries kun je uitgaan van Boer zoekt vrouw-achtige kijkcijfers. Zeg: een marktaandeel van 25 procent, wat neerkomt op zo’n vier miljoen kijkers. Ervan uitgaande dat de reclameblokken rond het programma met tien tot twaalf commercials uitverkocht zijn, levert dat SBS 630.000 euro op.’’