abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209725
In een 'topic per bewoner' graag uitsluitend berichten over (gedragingen van) een specifieke bewoner.

De foto van Bart.
Wie heeft een idee waarom Bart die grote, ingelijste portretfoto van zichzelf mee naar het BB-huis genomen heeft? (Hij heeft 'm inmiddels onlangs aan Sabine gegeven toen zij vertrok).

De bewoners mochten al zo weinig meenemen naar het huis, dus waarom koos Bartje er in vredesnaam voor om die enorme foto van zichzelf mee te zeulen?

Om naar zichzelf te kunnen kijken? Vond 'ie 'm zo mooi dat hij hoopte er indruk mee op andere bewoners kon maken? Maar hoe & waarom dan? Is Bart een 'eigengeiler' avant la lettre? Waarom zet die knul een enorme foto van zichzelf op een slaapzaaltje die hij met anderen moet delen?

Iemand een idee??? Ik snap echt helemaal niets van die jongen...

Achter iedere grote broer staat een zusje.

pi_209726
Volgens mij heeft Bart een soort beeld van zichzelf dat hij zo snel mogelijk aan andere mensen wil overdragen. Misschien heeft hij die foto van zichzelf meegenomen om positieve feedback over zijn uiterlijk te krijgen. Het is immers iets waar je niet al te makkelijk een gesprek over begint zonder voor arrogant uitgemaakt te worden. Zeker niet met mensen die je nog helemaal niet kent. Een foto kan dan het gesprek op indirecte wijze op gang brengen. Bart heeft blijkbaar veel bevestiging nodig. Ik heb niet de indruk dat dit in erg sterke mate door onzekerheid veroorzaakt wordt. Volgens mij legt Bart gewoon een erg grote druk op zichzelf om alles te kunnen (zijn) en wil hij graag horen dat hij daar in slaagt.
In dat licht zie ik ook de reden dat hij zo opvallend met zijn Shakespeare boek te koop heeft gelopen. Bart is zonder twijfel niet dom en heeft een behoorlijke intelligentie, maar wil dat graag bij de eerste ontmoeting met iemand duidelijk maken. Ik denk dat hij de gedachte dat iemand hem niet zou zien als 'alleskunner' moeilijk kan verdragen.

The Artist Subsequently Known As Vlens_de_Vos
pi_209727
quote:
op 10-28-1999 om 06:18 PM schreef SHAKESPEARE2000 het volgende:
Misschien heeft hij die foto van zichzelf meegenomen om positieve feedback over zijn uiterlijk te krijgen.
[knip]
Bart heeft blijkbaar veel bevestiging nodig.
[knip]
In dat licht zie ik ook de reden dat hij zo opvallend met zijn Shakespeare boek te koop heeft gelopen.

Dankjewel "William" voor je interessante analyse.

Ik denk dat je gelijk hebt dat Bart veel bevestiging nodig heeft; misschien dacht hij aan die (mooie) foto ook nog enige status te kunnen ontlenen. Allereerst bij de mannen, want de foto werd door hem in de mannen-slaapzaal geplaatst; dat moet hij al vooraf zo van plan zijn geweest, want zo'n 'poster' van jezelf zet je niet in een gemeenschappelijke woonkamer.

Hoop dat hem later tijdens een interview nog eens zal worden gevraagd naar het waaróm van die foto; ben erg benieuwd wat hij dacht toen hij het ding, voor vertrek, in zijn koffertje legde.

Was het een foto van zijn hond, ouders of groep soldatenvrienden geweest dan had ik me er niet over verbaasd; nu blijf ik me afvragen wat hem deed besluiten die enorme foto van zichzelf mee te nemen en tentoon te stellen.

Met jou vind ik ook dat hij herhaaldelijk erg de nadrukte vestigde op die UK-versie van Shakespeare. Het lijkt wel of hij iedereen - al van tevoren! - wil laten weten dat hij niet dom is; zichzelf tijdig wilde positioneren. En dom is hij natuurlijk allerminst, evenmin als volwassen overigens.

pi_209728
Het is allen jammer dat hij de foto aan Sab. heeft meegegeven. Ik had hem ook wel in de dagboekkamer wllen zien met een uitleg van die foto.
If you were going to shoot a mime, would you use a silencer?
pi_209729
quote:
op 10-29-1999 om 08:33 AM schreef Loekie het volgende:
Dankjewel "William" voor je interessante analyse.

misschien dacht hij aan die (mooie) foto ook nog enige status te kunnen ontlenen. Allereerst bij de mannen, want de foto werd door hem in de mannen-slaapzaal geplaatst; dat moet hij al vooraf zo van plan zijn geweest, want zo'n 'poster' van jezelf zet je niet in een gemeenschappelijke woonkamer.

Het lijkt wel of hij iedereen - al van tevoren! - wil laten weten dat hij niet dom is; zichzelf tijdig wilde positioneren. En dom is hij natuurlijk allerminst, evenmin als volwassen overigens.

Hey Loekie,

Ik denk niet dat Bart nou specifiek indruk wilde maken op de mannen. Ok, hij kan z'n glamour-shot natuurlijk niet in de woonkamer neerzetten, maar hij realiseert zich natuurlijk donders goed dat de vrouwen ook wel op de mannenslaapkamer zullen komen. Ik denk dat Bart gewoon aan iedereen zijn eigen image wil overdragen, of dat nu mannen of vrouwen zijn. Zo'n foto werkt toch licht intimiderend en zal ongetwijfeld de eerste indruk die de bewoners van Bart kregen beinvloed hebben. De vraag is natuurlijk of dit heeft uitgepakt zoals Bart dat bedoeld heeft. Hebben de bewoners zich ook afgevraagd waarom Bart die foto had meegenomen, en zoja, heeft Bart een bevredigend antwoord gegeven (als ze er iets over gezegd hebben). Ik kan me een scene herinneren waarin een aantal bewoners de foto bekeken... Hieruit bleek niet dat ze het nou zo heel raar vonden. Ik meen me ook te kunnen herinneren dat vooral Maurice die foto een beetje belachelijk probeerde te maken... Ik vraag me af of dit wat jaloezie van de kant van Maurice was. Misschien is Bart om die reden ook wel een beetje bedreigend voor Maurice en heeft dat er toe bijgedragen dat er nooit echt vriendschappelijk tussen deze twee is omgegaan.

Ik denk inderdaad dat Bart zich door middel van de foto en de Engelse versie van Shakespeare "tijdig wilde positioneren", en wel meteen op dag 1. Hij zal zich heel goed gerealiseerd hebben dat een foto en een boek de eerste indruk (die natuurlijk oh zo belangrijk is) enorm kunnen beinvloeden, zeker omdat er naderhand geen enkele informatie van buitenaf meer bijkomt. Daardoor kregen deze voorwerpen toch wel een meerwaarde denk ik. Zeker geen onhandige zet van Bart (als hij het goed uitgespeeld heeft natuurlijk).

Waar ik op dit moment erg benieuwd naar ben is wat Bart nou over Sabine (en hun situatie/relatie) denkt en in hoeverre dit invloed heeft op zijn gedrag. Als hij zich op de een of andere manier toch afgewezen voelt door Sabine, lijkt mij dat een zeer goede verklaring van zijn obstinate gedrag. Ik heb namelijk op de een of andere manier niet het idee dat zijn gedrag wordt veroorzaakt doordat hij Sabine nou zo vreselijk mist of doordat zoveel bewoners op hem hadden gestemd. Iemand een mening hierover??

Ok... Tot zover!

vrijdag 29 oktober 1999 @ 20:41:00 #6
572 Sniper
Gull Catcher
pi_209730
Bart is waarschijnlijk een vroeger veel gepest ventje, sindsdien probeert hij door vooral fysieke prestaties erkenning te krijgen (inderdaad Maurice hij wil zich bewijzen). Dat stuntje op het koord geeft het al aan. Is niet tevreden met een vlekkeloze uitvoering, hij wil meer. Neemt veel risico (kan ongelofelijk op zijn bek gaan, de opdracht verknallen etc). Waarschijnlijk irritant voor veel mensen...Ik kan er wel om lachen.

Het leger is waarschijnlijk zijn redding geweest, ik gok dat hij zeer goed kan functioneren in een geordende, overzichtelijke hierarchische structuur. Een onmisbaar radertje in het geheel.

Hij gaat het ver schoppen in BB. Zeker zonder de verstikkende invloed van 'look at me- i'm perfect' Sabbelien.

pi_209731
quote:
op 10-29-1999 om 08:07 PM schreef SHAKESPEARE2000 het volgende:
Waar ik op dit moment erg benieuwd naar ben is wat Bart nou over Sabine (en hun situatie/relatie) denkt en in hoeverre dit invloed heeft op zijn gedrag. Als hij zich op de een of andere manier toch afgewezen voelt door Sabine, lijkt mij dat een zeer goede verklaring van zijn obstinate gedrag. Ik heb namelijk op de een of andere manier niet het idee dat zijn gedrag wordt veroorzaakt doordat hij Sabine nou zo vreselijk mist of doordat zoveel bewoners op hem hadden gestemd. Iemand een mening hierover??

Ook ik denk dat Bart de foto heeft meegenomen om bevestiging bij zichzelf te zoeken. Bovendien heb ik het vermoeden dat er nog een ander doel is: tv-kijkend Nederland te laten weten dat hij graag als model door het leven wil, na zijn BB tijd. "Je weet maar nooit wie er kijkt" heeft hij misschien gedacht.

En over z'n gedrag: Hij lijkt weer iets meer op de Bart van de eerste BB dagen; meer macho, een muurtje om zich heen. Naar mijn indruk om z'n verdriet wat te verbergen en 't idee te wekken dat hij er niet zo mee zit dat hij massaal genomineerd was....

(Karin:) "Er zijn hier meer kippen dan mensen!"
  vrijdag 29 oktober 1999 @ 22:01:00 #8
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_209732
quote:
op 10-29-1999 om 09:31 PM schreef Pelly het volgende:
En over z'n gedrag: Hij lijkt weer iets meer op de Bart van de eerste BB dagen; meer macho, een muurtje om zich heen. Naar mijn indruk om z'n verdriet wat te verbergen en 't idee te wekken dat hij er niet zo mee zit dat hij massaal genomineerd was....

Pelly,
dat "muurtje om zich heen" van Bart was mij ook al opgevallen. In deze extreme situatie valt hij waarschijnlijk terug op gedrag uit zijn vroegere jaren (veel voorkomend fenomeen). Ik schreef in voer voor.. al, dat kinderen die gepest worden/werden, vaak zo'n muurtje optrekken (een soort geestelijke dofheid, als zelfbescherming). Dit gedrag werkte vroeger redelijk, maar werkt nu tegen Bart: als hij in zijn houding blijft volharden, dan zal hij onherroepelijk uit de groep gestoten worden.

Observatie: aan zijn lichaamstaal te zien, stelt Bart zich ook steeds uitdagender op tov de groep, en dan met name Karin en Maurice: handen op of boven het hoofd (zgn. superioriteits-houding), of met zijn handen in de zij(leidershouding), zoals zo mooi te zien was tijdens het koorddansen.
Dat uitdagen is waarschijnlijk bewust: hij wil laten blijken dat hij, itt de jeugdige (gepeste) Bart, zich er nu niet onder laat krijgen.

Murphy

vrijdag 29 oktober 1999 @ 22:20:00 #9
572 Sniper
Gull Catcher
pi_209733
Bart blijft in de groep zolang het mannen groepje B-W-R hecht blijft. En dat blijft hecht totdat een vrouw (jawel!) hier een eind aan maakt (de nieuwe bewoonster: Monique, 23 lentes, slank, blond, werkzaam in de IT (informatie analiste) en sportief). Tot dat moment zijn Maurice en Karin beide verloren.
pi_209734
quote:
op 10-29-1999 om 09:31 PM schreef Pelly het volgende:
Ook ik denk dat Bart de foto heeft meegenomen om bevestiging bij zichzelf te zoeken. Bovendien heb ik het vermoeden dat er nog een ander doel is: tv-kijkend Nederland te laten weten dat hij graag als model door het leven wil, na zijn BB tijd.

Dus Bartje ging van huis, op weg naar een groepje onbekende mensen, zich nog totaal onbewust van de komende hype en dacht "kom, laat ik die mooie grote foto van mezelf maar 'es meenemen; daar kan ik wellicht nog andere jongens en meiskes mee imponeren" ?

Maar het joch is toch slim genoeg om te beseffen dat zoiets zich juist ook heel erg tegen je kan keren?
Is ook een beetje gebeurd; ik herinner me een giebelig onderonsje op de mannen-slaapkamer (waar Bart niet bij was) en waarbij Maurice, Ruud en Willem het "Scream-masker" over die foto heentrokken.
Dat lijkt er dus op dat deze heren het maar een beetje belachelijk vonden dat B. die foto van zichzelf daar neergezet had...
Toch?
En dát had Bartje zich vooraf natuurlijk ook wel kunnen bedenken; zulke zelfverheerlijking/-verafgoding roept toch altijd enige weerstand op bij anderen?

pi_209735
quote:
op 10-29-1999 om 10:01 PM schreef MrMurphy het volgende:
Observatie: aan zijn lichaamstaal te zien, stelt Bart zich ook steeds uitdagender op tov de groep, en dan met name Karin en Maurice: handen op of boven het hoofd (zgn. superioriteits-houding), of met zijn handen in de zij(leidershouding), zoals zo mooi te zien was tijdens het koorddansen.
Dat uitdagen is waarschijnlijk bewust: hij wil laten blijken dat hij, itt de jeugdige (gepeste) Bart, zich er nu niet onder laat krijgen.

Dag Murv'
(krijg jij je slaap nog wel deze dagen? Dank voor al je mooie verbatim-verslagen, ik waardeer dat zeer met m'n 28k8 modempje.)

Ik kan me helemaal vinden in je treffende observaties en zit nog te wachten op een 'krachtmeting' (in spelvorm, als 'geintje') tussen Bart en Maurice.
Die komt er vast nog wel; beide haantjes zijn goed getraind en vermoedelijk fysiek even sterk. Maar het is de vrag of Bart het aandurft; hij heeft meer te verliezen dan Maurice; zou zijn verlies dan ook als een enorme persoonlijke nederlaag opvatten. Vermoed ik...

vrijdag 29 oktober 1999 @ 23:49:00 #12
910 Barbie
Graduated Fool
pi_209736
Ik heb eigenlijk een hele andere theorie over Bart en zijn foto. De foto is van 4 jaar geleden, dikke kans dat ie is genomen voordat hij in het leger ging. Bart zal ongetwijfeld zijn veranderd in die 4 jaar. De oude Bart zal vertrouwd voor hem zijn geweest en destijds was hij misschien zelf wel zijn eigen steun en toeverlaat (aangezien hij gepest werd, kan hij het idee hebben dat hij alleen zichzelf kan vertrouwen). Het leger met duidelijke regels waar je op kunt vertrouwen heeft dit over genomen. Nu zit hij in een huis, met andere regels, niet zo vast en al helemaal niet duidelijk. Hij kan het gevoel hebben gehad, dat hij weer op zichzelf moest vertrouwen en heeft daarom de foto meegenomen. Zodat hij zichzelf er aan kan herinneren dat hij degene is waar ie het mee moet doen. Bovendien geeft de foto hem misschien wel steun in moeilijke momenten. Ik moet bekennen: het is maar een theorietje, ik kan niet in Barts hoofd kijken, maar dat hij het als intimidatiemiddel bedoeld heeft, wil er bij mij niet in!
When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
pi_209737
Hebben jullie ook gehoord dat Bart fan is van zijn eigen broer Jeroen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook gek op mijn familie, maar zoals hij over zijn broer praat is alsof hij zichzelf naar beneden praat. Toch denk ik dat het een aardige jongen is als je alleen met 'm bent, maar dat hij machoneigingen heeft bijvoorbeeld in de kroeg. Maar die broer... Hebben jullie dat ook gelezen?
a very rare snighbone

pi_209738
Die broer?Hmmm...wat moet ik hebben gelezen?

Enigste wat ik over Bart kan vertellen na 'n heerlijke update in de kroeg(ben de-wie kende-wie lijn kwijt) dat hij bij zijn ontgroening na 2 dagen is weggegaan....

Wat we hiermee kunnen laat ik in 't midden want ik weet 't zelf ook allemaal niet meer,maar 't scheen wel waar te zijn *hips*..

Toch?

pi_209739
Vergeet niet dat Bart al vanaf dag 1 zeer 'camera-bewust' is geweest: één van zijn eerste daden hierin was: opgestoken middelvingertje naar een camera.
Vervolgens: bij het preventief inpakken na zijn nominatie pakt hij de foto zelf op, en zegt tegen Ruud: en verder (terug in de wereld) wil ik ook nog wel hier iets aan doen", en toont de foto. "Oh, foto-modellen-werk ?", zegt Ruud en Bart knikt. Dit lijkt me de simpelste uitleg: met een huis vol camera's en zo'n foto goed zichtbaar ergens opgehangen, dacht hij kijkt misschien wel een casting-buro-medewerker er op een dag naar, en 'mijn portfolio' is gestart !

Mijn visie over Bart zelf: de 'zachte kant' onder zijn macho-uiterlijk is nog door haast geen enkele mede-bewoner aangesproken. De meesten zitten vol irritatie over zijn buitenkant, maar niemand vraagt: Bart, wil je me ff hiermee helpen?". Dat zou meteen die zachte kant tevoorschijn roepen. Wat hij als 'helpen' ziet, ervaren de anderen als opdringerig. Sinds Sabine weg is, realiseert hij zich, hoever hij eigenlijk van 'de rest' af staat (door gebrek aan bonding met hen) en dan blijkt een nare waarheid: hij wéét niet eens HOE hij maatjes met hen zou moeten worden. Dus schiet hij terug in zijn aloude rebellen-masker, uitgedrukt in het 'postulaat': "ik heb niemand nodig" hetgeen precies het tegendeel is (denial) van zijn innerlijke behoefte: 'ik heb hoe dan ook iemand nodig'.
Zolang Sabine die behoefte vervulde, was hij veel meer op z'n gemak dan nu. Het masker de hele dag 'ophouden' gaat hem uitputten, en laat hem van binnen zich onbevredigd EN onveilig voelen.
Dit kan in sterke reacties van agressie naar buiten komen als iemand in de komende tijd openlijk vijandig naar hem reageert.
Al eerder is hij in "Voer voor.." in dit opzicht een wandelende tijdbom genoemd.
Een hele aardige jongen in wezen, maar die op juiste wijze bespeeld moet worden, om zijn positieve en sociale kant te tonen: geef hem een vriendelijke opdracht en je ziet een heel andere Bart. En helaas doen de anderen dat niet....
(1 voorbeeld waar het wél gebeurde: toen Bianca (of all people!) hem vroeg ff mee te gaan naar de DBK, omdat zij een gescheurde schouder-spier had en her-indeling voor de opdrachten wilde vragen...)

[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 30 Oktober 1999).]

pi_209740
Ik zit me toch eigenlijk een beetje af te vragen of het mogelijk is dat Bart gehoord heeft dat Shakespeare de grootste 'bard' aller tijden is, en dat ie in zijn boek probeert uit te vinden hoe hij dat nou geflikt heeft...
pi_209741
Mooi stukje Moor.
pi_209742
Bart is paranormaal begaafd en voordat hij het BB huis in ging wist ie al dat hij de vrouw van z'n leven ging ontmoeten. Ook wist hij dat zij het huis eerder zou gaan verlaten als hij. Hij moest haar natuurlijk een aandenken meegeven als ze zou vertrekken, en daarom had ie de foto meegenomen!
DUH
pi_209743
Moor: dankjewel voor je fraaie beschouwing; je kon wel 'es een heel eind in de goede richting zitten. (En dat zou niet voor het eerst zijn!)

Dank&dag!

Loekie

zondag 31 oktober 1999 @ 15:07:00 #20
1365 The MarK
BigBadMotherFokker
pi_209744
quote:

In dat licht zie ik ook de reden dat hij zo opvallend met zijn Shakespeare boek te koop heeft gelopen. Bart is zonder twijfel niet dom en heeft een behoorlijke intelligentie, maar wil dat graag bij de eerste ontmoeting met iemand duidelijk maken.

Sorry maar soms kun je bepaalde dingen / karaktereigenschappen vrij makkelijk en juist vaststellen bij mensen, zonder uren observatie. Maar zo stellig stellen dat bart een BEHOORLIJKE INTELLIGENTIE heeft vind ik toch wat al te gortig. Ben je niet wat te gehaast in je analyse???

BigBadMotherFokker
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')